Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Potverdikke, indrukwekkend weer!!! Het wordt mooier en mooier form follows function, dus geen rekening gehouden met je dasboard?

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Jan 17, 2020 8:43 pm Potverdikke, indrukwekkend weer!!! Het wordt mooier en mooier form follows function, dus geen rekening gehouden met je dasboard?
Hoe bedoel je Koos?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Tripmaster V2 deel 2

Image

met het lichte ontwerp was ik eigenlijk niet zo tevreden, dus een nieuw ontwerp bedacht:
Image

Dus opnieuw printen, plakken, lamineren en weer uitsnijden:
Image

Image

Dit donkere ontwerp met gele opdruk bevalt mij veel beter, en ik ga dit zelfde ontwerp ook overbrengen op de driver display en de Rally Clock, zodat er wat meer eenheid ontstaat in de cockpit van de E12.

Vele avondjes gaan op in het schrijven van de firmware voor de tripmaster V2, een deel van het programma uit de oude tripmaster kon hergebruikt worden, maar veel zaken moesten anders, met name sneller en efficiënter.
Voor het aansturen van de display drivers heb ik maar een geheel nieuwe library geschreven, die 90% efficiënter is vergeleken met de bestaande library voor deze display drivers, doordat nu eerste alle wijzigingen (welke leds aan of uit moeten zijn) in een array in het ram geheugen weggeschreven worden, en dan wordt er periodiek alleen nog maar de verschillen daadwerkelijk naar de display drivers gestuurd.
Ook de library die voor de RTC chip beschikbaar was heb ik zelf aan moeten passen.
Daarnaast is er veel winst geboekt in het uitlezen van de status van de diverse schakelaars, door ze direct uit de registers uit te lezen.
Ik denk dat de firmware op dit moment voor 95% af is, in ieder geval zover dat de Tripmaster er betrouwbaar mee in de auto kan.
Het programma is nu ongeveer 15kb groot, dat is de helft van wat er in de microcontroller past.

Ondertussen valt er dan een mooie printplaat op de deurmat, kost wat, maar dan heb je ook wat.
Image

Achter de frontplaat moet natuurlijk een rood plexiglas venster komen, waarachter de LED displays hun plekje krijgen.
Dit plexiglas venster wordt met een aantal schroeven en afstandsbusjes tezamen met de printplaat tot één stevig geheel samen geschroefd.
Daarvoor moeten de gaten in het plexiglas ook weer heel nauwkeurig geboord worden, ook dat gebeurt weer met een geprint sjabloon afkomstig uit de ontwerp tekeningen.

gelukkig past het allemaal:
Image

Als dan alle componenten verzameld zijn, dan kan er gesoldeerd worden, als eerste komen alle smd componenten aan de beurt, wat een gepriegel:
Image

Dan mogen de displays en rotary encoder erop, wel exact op de juiste hoogte!!
Image

En dan mag de voeding en microcontroller er nog op, je ziet op het blauwe microcontroller printje nog 2 draadjes zitten. Dat gebeurt dus als je het ontwerp weer wilt aanpassen, terwijl de printplaat al gemaakt is. Het was wel een belangrijke aanpassing hoor.
Nu heb ik gekozen voor een schakelende voeding (het gele printje), veel hoger rendement (= minder warmte ontwikkeling) en minder kritisch (iets tussen 6 en 60 Volt voldoet), en zonder lastige koelplaat.
Image

Dan wordt het tijd eens proef te draaien en zien hoeveel stroom het ding op neemt, bij maximale intensiteit van de displays kom ik dan op 275mA bij 13,5V inclusief driver display, helemaal gedimd loopt het stroomverbruik terug naar 30mA bij 13,5V.

volle intensiteit:
Image

maximaal gedimd:
Image

Front en bedienknoppen gemonteerd:
Image

Tijdens het ontwikkelen bedenk je dan ook nog nieuwe (minder belangrijke) functies die er eventueel aan toegevoegd kunnen worden:
  • bijhouden van de totale afstand en tijd dat de tripmaster in gebruik is, deze wordt dan getoond bij het opstarten van de Tripmaster. Maar kan ook altijd opgevraagd worden via het setting menu.
  • En omdat de ingredienten toch aanwezig zijn, waarom deze tripmaster niet gebruiken om de acceleratie van het voertuig mee te testen, oftewel hoe snel kun je van 0-100km/u accelereren.

Deze functie's lijken redelijk eenvoudig, maar implementatie daarvan heeft mij de nodige hoofdbrekens gekost, en de mogelijkheden van de gebruikte Atmega 328P werkelijk tot de limieten opgestuwd.
Om de Tripmaster als acceleratie meter te gebruiken moest er een methode bedacht worden om tijdens het opstarten een 2e programma te laten lopen, niet zo éénvoudig in een Microcontroller, die heeft immers geen besturingssysteem.
Ook het wegschrijven van de totale afstand en tijd is toch niet zo eenvoudig, daar het EEprom geheugen in de Microcontroller maar een beperkt aantal schijfcycli aan kan per geheugen adres. Dit heb ik opgelost door elke keer als de Tripmaster opnieuw gestart wordt een volgende reeks adressen te gaan gebruiken voor het wegschrijven van de afstand en tijd. Met deze methode heb ik de levensduur van de EEprom 253 keer langer gemaakt. (het zou nu genoeg moeten zijn voor een paar miljoen kilometer)

De behuizing is wederom uit plaatstaal vervaardigd, helemaal maatwerk. Het bestaat uit 2 delen die met kleine hoekijzertjes in elkaar gelast zit. Het laswerk is niet zo fraai, maar ik wilde voorkomen dat er een gat in het 0,75mm dunne plaatmateriaal zou branden. En het zit aan de binnenkant, dus als het klaar is zie je er niks van.

Image

Image

De behuizing is redelijk slank gebleven met een hoogte van slechts 26mm, uiteraard zal de behuizing wederom zwart gespoten worden, of zijn er andere suggesties?

WORDT VERVOLGT
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:25 pm, edited 4 times in total.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Sat Jan 18, 2020 9:16 pm
uwbuurman wrote: Fri Jan 17, 2020 8:43 pm Potverdikke, indrukwekkend weer!!! Het wordt mooier en mooier form follows function, dus geen rekening gehouden met je dasboard?
Hoe bedoel je Koos?
Ik bedoel dat het resultaat geen mooie vorm heeft die perfect op je dasboard aansluit, of strak past, omdat jij gekozen hebt om het ding te maken zoals het beste gebruik vraagt. Dus de vorm volgt de functie. Als je het andersom doet, volgt de functie de vorm. Maar dan doe je juist concessies in de functie. Dat is nu niet handig.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Prachtig! Ik geloof dat ik idd gewoon zwart zou doen.
Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Tripmaster V2 deel finish

Vervolgens moest er natuurlijk ook nog een montage beugel gemaakt worden, gewoon een stripje blik met een paar slingers en wat gaatjes erin.
En aan de achterkant een 4 tal M4 moertjes vast gemigd. Deze beugel past weer op de bestaande montage beugel van de oude tripmaster, zodat die tegen het dashboard kan blijven zitten.

Image

De behuizing is natuurlijk weer matzwart gespoten:

Image

In de oude tripmaster was het inmiddels een chaos van bedrading geworden, temeer omdat alle schakelaars in de behuizing vast zitten en dus uitbedraad moeten worden naar de print, maar ook de toevoegingen van oa de aansluiting voor de driver display zorgt voor een extra wirwar aan draden, waardoor het bij openen en sluiten goed opletten geblazen is dat er niets klem komt te zitten of los schiet:

dit is het inwendige van de tripmaster V1:
Image

Nu in de tripmaster V2 is alles netjes tot één module samengebouwd en komen er alleen nog een 2 tal kabels op de print:

veel meer orde in de tripmaster V2, waardoor natuurlijk ook betrouwbaarder:
Image

Image

Oud versus nieuw gebroederlijk naast elkaar:
Image

je ziet wel dat de gelamineerde frontplaat toch niet de fraaiste oplossing is, aan de randen laat het transparante laagje alweer los van het papier, ook het oppervlak is niet mooi glad. Hier komt zeker nog een ander fraai frontplaatje in.

En dan wordt het tijd om de Tripmaster V2 eens tegen het dashboard te schroeven en te zien of het ook allemaal werkt.

Image

De tripmaster functionaliteiten werken natuurlijk allemaal zoals ik het bedacht had, maar ik vond het natuurlijk leuk om de acceleratie mode eens te testen, (kun je ook met je smartphone doen natuurlijk) en zie hieronder het resultaat van een sprint van 0-100km/u:

Image
:launch :launch :launch
Wat je op de laatste foto ziet is dat de sprint naar 100kmh in 200 meter en 11.00 seconden afgerond was. De app op de smartphone die parallel mee deed gaf een optimistischer getal van 10,7 seconden, maar ik vertrouw alleen mijn tripmaster natuurlijk.
Resultaat is overigens helemaal niet verkeerd vergeleken met de fabrieks opgave van ruim 40 jaar geleden.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:11 pm, edited 1 time in total.
Image

Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

prachtig mooi gemaakt, respect! :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Zeker, profi rallycockpit aan het worden zo!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Heel gaaf, Rob!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Mooi Rob!zieter goed uit!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Thanks allemaal voor de complimenten, maar nu even iets anders...

Einde na 30 jaar dieselen

Ja, na ruim 30 jaar is er een einde aan het "diesel" tijdperk gekomen. Mijn hele werkende carrière heb ik al dieselend doorgebracht.
Het begon allemaal in 1989 bij mijn eerste echte baan waar ik een mazda 323 estate als service wagen toegewezen kreeg, een oerdegelijke bak met een 1.7D motor die niet vooruit te branden was, maar ook niet kapot te krijgen was, ik denk dat er toen al een "Mazda voorkeur" in mij ontstaan is.
In die jaren als service technicus had je niks te kiezen, en was je al blij dat je geen Renault Express o.i.d. moest rijden.
Daarna kreeg ik als enige een rauwe Ford Sierra 1.8TD , terwijl de rest van de mazda's ingeruild werden tegen Toyota Carina's met boterzacht lopende 2.0D motoren. Het 1.8TD blok in de Sierra heeft de 100k niet gehaald, en het ruilblok was al net zo rauw, brrr.

De Sierra maakte uiteindelijk plaats voor een Golf 3 Variant met de overbekende 1.9D motor, ja ongeblazen, dus kwam ik steevast te laat bij de klanten.
Na een functiewissel ging het beter en werd er een Golf IV TDI die ergens over was in het wagenpark aan mij toegewezen, waar ik nog een paar jaar mee vooruit kon.
De TDI moest er uit en er kwam een slappere TDI voor in de plaats.
Die Golfjes IV waren indertijd echt wel leuke wagentjes, en verrassend ruim.

Na een baanwissel na ruim 14 jaar(ja ik ben vrij honkvast) kreeg ik toch al snel weer een leasbak, al vond men toen wel dan men nog moest bepalen wat voor een leasbak het moest zijn, Yup alweer een Golf, nu de 5 met de slapste TDI motor, maar dit 90PK ding was wel bijzonder zuinig en kon toch nog aardig overweg met de Eriba die er inmiddels bij gekomen was.
Na de Golf was er eindelijk "beperkte" keuze vrijheid, budget en brandstof lagen doch vast, het moest DIESEL zijn ondanks de te verwachten 15~20k km/jaar :screwy

Dus kwam er in 2009 een ruime comfortabele gezinsauto in de vorm van een Mazda 6 Sportsbreak met een heerlijke 140 pk 2.0 CITD, dat was een flinke vooruitgang. Vooral het onderstel van deze wagen verdient veel lof. Wat een fijne probleemloze wagen was dat zeg.

Image

De mazda 6 moest na 5 jaar weg en de regels waren nog niet veranderd, dus was de keuze reuze eenvoudig, "doe maar dezelfde"
En zo kwam de laatste diesel, wederom een Mazda 6 sportsbreak, maar nu met een nog krachtigere 150 pk 2.2 diesel met 380Nm die al bij 1200RPM beschikbaar zijn, in 5,5 jaar hebben we 105k km op deze laatste diesel gezet. Wat een fantastische caravantrekker was deze Mazda, veel trekkracht en zuinig, 8L/100km met caravan erachter, dat gaan we missen !! (voor wie nog een nagenoeg nieuwe Mazda 6 zoekt: 6-XGV-25)

Image

Maar goed, nu waren eindelijk de spelregels aangepast, diesel mocht niet meer (is ook veel te duur), benzine dus.
De beslissing moest in September genomen worden, en dat kwam ons wel goed uit omdat toen de nieuwe Mazda CX-30 met revolutionaire SkyActive-X motor gepresenteerd werd, welke eind 2019 leverbaar zou worden. Dat moest 'm worden. En is het ook geworden.

4 maanden na bestelling is vorige week de Mazda 6 ingeleverd, tegen de CX-30 met zo'n beetje alle optie's die erop leverbaar zijn, prachtig !!

Over een paar maandjes gaan we ontdekken hoe de ongeblazen 180 pk sterke benzine motor met compressie ontsteking met de Eriba Titan overweg kan.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:10 pm, edited 2 times in total.
Image

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Gefeliciteerd en ben heel benieuwd naar de bevindingen, zeker na de tegenvallende Duster haha!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Foto's??? Geen foto's???

Waar zijn de foto's??

Ben erg benieuwd!! Gefeliciteerd met je nieuwe leaseMazdarati.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Thu Feb 06, 2020 9:24 pm Foto's??? Geen foto's???

Waar zijn de foto's??

Ben erg benieuwd!! Gefeliciteerd met je nieuwe leaseMazdarati.
Ja thanks, foto's ............ afgelopen week is het er echt geen weer voor geweest, maar die komen nog wel.

De CX-30 is 6cm hoger, 40 cm korter en een paar cm smaller dan de 6, ja slechts 6 cm hoger, dat is het verschil dat hem een crossover maakt.

Maar, even een greep uit de vele extra opties die erop zitten:

Vol lederen interieur
Electische bedienbare bestuurderstoel met (sleutel) geheugen.
8 LED adapdive light (dat is echt een gave ervaring als je in het donker rijdt)
key-less entry
stoelen en stuur uiteraard verwarmd
schuif-kantel dak
head up display
Bose 12 speaker sound system
360 graden camera's
en nog veel veel meer...

één foto heb ik wel, heel slecht, oud en nieuw gebroederlijk naast elkaar:

Image

Maar wat ik zo bijzonder mooi aan de Mazda's van nu vind is wel het stijlvolle interieur en dashboard zonder enige kermis of bling bling maar gewoon functioneel.
hier een paar "geleende" plaatjes van wat ik bedoel:

Image

Image
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 8:09 pm, edited 1 time in total.
Image

Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Eens, ziet er supersjiek uit en ook kwalitatief is Mazda tegenwoordig erg mooie dingen aan het doen. Ben benieuwd naar de eerste rij-ervaringen!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply