E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4383
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by gerrit323 »

Ja hoor .. succes!!


1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Fiat scudo workhorse
2019 Abarth esseesse



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11226
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by 323baur »

Succes!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1662
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 318i (ITB)

Post by Nick1984 »

Mooi durven ondernemen! Succes!!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1534
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Deze week heb ik de kabelboom opengetrokken want bij het laatste ritje was het 'Eifelprobleem' ook wel weer echt een probleem. Als je met lage luchtdruk niet meer over een heuvel van 500m heen komt...

Dus er moest een tweede luchtdruksensor bij in die continue de luchtdruk meet en niet alleen bij het starten. Dit is nodig omdat de Megasquirt 2 in ITB-mode schakelt tussen onderdruk en gaspedaalpositie bij 90% van de luchtdruk. Ik had die na problemen in de Alpen op 1bar gezet en dat speelde me in de Eifel parten als we iets hoger kwamen en er slecht weer op komst was en de druk in het spruitstuk dus onder de 0.9bar kwam.

Dat alles afgebouwd en weer aangesloten en daarna eerst starten zonder benzine om wat oliedruk op te bouwen en toen gestart met benzine en daar ging ze weer... Moest nog wel een instellinkje veranderen omdat er 100% verrijkt werd maar nu loopt het weer soepel. Ook bleek dat ik de gaskleppen maar tot 75% kon openen, nu is dat 95% maar heb ik wel een slag van een halve kilometer op het gaspedaal, dat moet dus ook weer anders. Kortom, we blijven prutsen ;)

Dit jaar ben ik vijf keer een week in Duitsland geweest. Drie keer met de trein, twee keer met een auto. Vanaf volgende week mag de BMW het weekpendelen gaan doen. Het is maar 700km per week...

Deze week ben ik nog in Nederland, eens kijken of ik ergens een brug eventjes kan huren om de pook weer strak te maken. Ik heb met de zwarte vrijdag een verstelbare pook bij Schmiedmann gekocht en nog wat andere bits 'n pieces.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2194
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Ah mooi, hier wordt ook weer lekker geprutst, het lijkt alsof iedereen wakker aan het worden is.

Wat ik niet begrijp is dat je al problemen ervaart op 'Eifelhoogte' door luchtdruk daling. Wat is het daar? Maximaal 650 meter of zo?
Ik merk in de Eifel helemaal niks aan het gedrag van de M20, maar misschien is dat wel het grote voordeel van speed-density, waarop mijn MS 100% op draait.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2194
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Ook fijn als je straks niet meer door een pan snert hoeft te roeren om ergens een versnelling te vinden. We zijn benieuwd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16569
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ben ook zeker benieuwd!! Carrosserietechnisch alles nog te doen? Je gebruikt hem veel als daily, en dat heeft zo zijn effect op de cas. Voordat de gaten erin vallen is bijhouden iets goeds...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1534
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote: Sun Mar 01, 2020 8:45 am Ah mooi, hier wordt ook weer lekker geprutst, het lijkt alsof iedereen wakker aan het worden is.

Wat ik niet begrijp is dat je al problemen ervaart op 'Eifelhoogte' door luchtdruk daling. Wat is het daar? Maximaal 650 meter of zo?
Ik merk in de Eifel helemaal niks aan het gedrag van de M20, maar misschien is dat wel het grote voordeel van speed-density, waarop mijn MS 100% op draait.
Het is een combinatie van factoren en je hebt uiteindelijk maar 10kPa te verdelen. Pak 5 voor het slechte weer en 2 voor de hoogte en dan nog een beetje door de hoge toeren. Doordat ik de meting bij het opstarten uitgezet heb en automatisch van 100kPa uitging kwam ik in de problemen. De MAP detecteert dan 90% van de omgevingsdruk en begint tussen TPS en MAP te schakelen waar het TPS moet zijn. Nu meet een Baro-sensor continue de omgevingsdruk en waar ik ook ben, het omschakelpunt van MAP naar TPS ligt op 90% van die gemeten druk. Nadeel en/of ontwerpfout van de Megasquirt/Tunerstudio. Megasquirt 3 kun je de omschakeldruk wel instellen maar dan nog houdt je dit probleem, je verplaatst het hooguit.
uwbuurman wrote: Sun Mar 01, 2020 9:31 am Ben ook zeker benieuwd!! Carrosserietechnisch alles nog te doen? Je gebruikt hem veel als daily, en dat heeft zo zijn effect op de cas. Voordat de gaten erin vallen is bijhouden iets goeds...
Cas is nog goed. Ik moet wel met wat spatbordranden aan de slag maar gaten is nog geen sprake van. Of naja, ja wel. Eentje in de schokdempertoren, rechtsachter. Nog even geen idee hoe ik dat ga repareren. Ik had een straalpistooltje gekocht dus die ga ik maar eens uitproberen om de wielkasten weer nieuw in de prut te zetten. Balken en dergelijke zijn wel allemaal regelmatig volgespoten.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26985
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Hij blijft iig bezig, en verbeteren, mooi man!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1534
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ik zat telkens maar aan te mopperen tegen de keienvanger. En in het verlengde daarvan tegen de bumpers en spatborden. Want waar moest ik die aanpakken? Ik zat telkens maar op een vierkante halve meter op de grond een beetje te slijpen en te lassen maar dat motiveert niet.

Ineens had ik een helder moment om toch nog iets van mijn 2-bij-2-hok te maken.

Plaatje betonplex
Image

Met de keienvanger erop.
Image

Er ontbreken inmiddels wel stukjes. Maar na een uur of wat veel te veel is de achterkant kaal.
Image

De voorkant is interessant geknutseld. Het meest idiote laswerk (plaatje op de achterkant) maar wel met plamuur afgewerkt. Wat er nu dus weer afgaat.
Image


Ik vraag me af waar ik mee bezig ben maar uiteindelijk ziet het er vast weer leuk uit. Deze keienvanger wordt lichtgewicht van al het staal dat al is verdwenen in de plaatdikte :p
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26985
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Bezigheidstherapie haha!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16569
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Hahaha, was een vervangend exemplaar nieg beter geweest? Nou ja, lekker tijdverdrijf, inderdaad.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1534
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Dit is de donor :sealed

Die van mij is krom vanwege dat akkefietje van vier jaar geleden, maar zal wel als donor voor de donor moeten gaan dienen. Mensen zullen wel gek opkijken als ik de haakse slijper hup zo in mijn eigen auto zet :mrgreen:
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16569
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Hahahaha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1534
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Vandaag naar Duitsland gereden en dat ging best fijn. Mooi hoe dat vanuit zijn drie en vier trekt. Natuurlijk ook nog even op zijn staart gestaan:

Image

Boven de 6000 toeren dan zakt de luchtdruk achter de gaskleppen, is opzich ook geen wonder met hoe de luchtfiltersokjes over de inlaattoeters zitten. Met de extra barometer werkt het op hogere hoogten ook uitstekend, ik ben onderweg zo'n 0,95bar tegengekomen, precies in het bereik waar ik problemen had. Onder vollast moet er nog wel getuned worden, dat is me wel een ding dat duidelijk is, ik krijg hem in zijn vijf nog niet echt voorbij de 6000 toeren, ofwel voorbij de 200km/u.

Ook valt het me op dat bij gas loslaten, het gaspedaal snel teruggaat tot 1.5% maar er daarna lang over doet om naar 0% te gaan, dat herken ik vanuit stadsverkeer. Ook kan ik hem nog niet verder intrappen dan 94% maar dat is niet echt een uitdaging.
Post Reply