1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

In plaats van een achterspoilert hahaha


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by bmw e12 e21 »

Als je nog over hebt... Is er een begrenzer op een 530i?
Mijn 318d met vitamienenkuur houdt er bij een goeie 245km/h op de teller mee op.
Dan zit ik iets onder de 4000tr/min.
Zalig zo een 6 cil.
Een 4 pitter dieseltje klink niet zo leuk idd.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Volgens mij is de auto begrensd op 250, in de praktijk komt dat doorgaans neer op ca 255 echte kilometers. We hadden even een test gedaan, 250 op de teller is 239 op de GPS, dus dan zou de auto op de teller ca 265 lopen als hij de begrenzer tegenkomt. Daar zijn we nu net onder gebleven. Wel een aardig accurate teller!

De 120d liep idd ook iets van 245-250 op de teller maar nooit gekeken hoeveel dat op de GPS was.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by bmw e12 e21 »

Jeroen wrote: Tue Apr 16, 2019 11:00 pm Volgens mij is de auto begrensd op 250, in de praktijk komt dat doorgaans neer op ca 255 echte kilometers. We hadden even een test gedaan, 250 op de teller is 239 op de GPS, dus dan zou de auto op de teller ca 265 lopen als hij de begrenzer tegenkomt. Daar zijn we nu net onder gebleven. Wel een aardig accurate teller!

De 120d liep idd ook iets van 245-250 op de teller maar nooit gekeken hoeveel dat op de GPS was.
Tja, idd, een stuk meer vermogen maakt het hem dan he.
Je kan de km/h trouwens rechtstreeks uitlezen. Die is correct. En dus iets lager dan op de klok.
130km/h op d klok is maar een 124km/h reeel als ik hem uitlees, kan je ook in boordcomputer laten programeren trouwens.

De 120d heeft minder vermogen en koppel als de ´´uprated´´ 318d. Maar uiteraard ook een 150-200kg minder.
Dus wss vergelijkbaar qua prestaties.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Zo rond 100-120 geeft de "analoge" teller bij de 530i slechts 3km meer aan dan de GPS.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by bmw e12 e21 »

Dat is mooi direct ja.
De 323i heeft een 8 tal km/h verschil met gps, de M535i 0-1km/h... 315 geen idee.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by bmw e12 e21 »

Een gemiste kans Jeroen.... Jammer dat je al een nieuwe daily gevonden hebt... Deze loopt 280+
https://topgear.nl/autonieuws/peugeot-2 ... iVnT3hjN44
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Onbaatzuchtig als ik ben laat ik deze aan jou :D
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by bmw e12 e21 »

Helaas.... Ik ben ook voorzien... :( :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Still going strong! Kan best nog wat verbeterpunten bedenken, verse schokdempers en toplagers bijvoorbeeld, en de bak een keer laten spoelen bij ZF, maar eigenlijk doet de 530i het gewoon erg lekker. Werkzaamheden hebben zich tot dusver beperkt tot een rondje olie, filters en verse bougies, en ik heb bij Lex een lekke aircoradiateur laten vervangen.

Maar goed, er komt wel weer een oliebeurt aan, tijd om toch nog eens goed te denken over de te gebruiken olie. Denk zelf aan 5W30 of 5W40, en omdat ik toch elke 15k km een oliewissel doe lijkt LL-04 mij geen must. Suggesties voor -of ervaringen met- de N52B30?

Olieverbruik is nihil, momenteel zit er volgens mij Magnatec 5W30 in. Goed genoeg om te handhaven, of overstappen op Castrol Edge Pro of Motul 8100 bijvoorbeeld? Of wat anders?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Geen tips voor motorolie voor de 530i van Raymond en consorten? :roll: :wink:

Ondertussen staat de E30 320iS te koop. Er is wat (internationale) interesse, maar het loopt niet storm. Hoewel ik denk dat je ze niet snel origineler kunt vinden, ongerestaureerd, vrijwel geheel nog in eerste lak, volledige historie en technisch áf, maar er zijn tenminste twee minpunten:
1. Het is een vierdeurs. Ik vind dat juist leuk en dat maakt 'm nog meer een wolf in schaapskleren, maar ik gok dat de meeste snelle jongens wel een tweedeurs willen.
2. De km stand van 210.000. Hoewel dat natuurlijk volstrekt realistisch is, staat elke andere 320iS op 90-110k. Doorgaans zonder historie, mét werk aan de winkel en 3x overgespoten, maar dat maakt wel dat de markt denkt dat er veel aanbod is met een lage km stand, dat vertroebelt wel het beeld in de markt.

Anyway, ik had ook niet de verwachting dat het snel zou gaan, ik ga 'm ook niet voor een appel en een ei wegdoen, zeker niet als je ziet wat voor prijzen er tegenwoordig aan ///M onderdelen hangen terwijl bij mijn auto alles nieuw of zgan is. Enerzijds heb ik geen haast, anderzijds is de knoop eindelijk doorgehakt en mag de auto weg, al zal ik 'm van het voorjaar wel weer uit de schorsing halen om er nog wat van te genieten.

En wat dan.... eerst moet de 320iS weg, daarna wil ik wat anders. Binnenkort meer over mijn hersenspinselen op dat gebied haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19165
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

Dat is het precies. De knop gaat om en dan is het ook klaar. Ik zou m graag kopen, als ik in de markt was voor zoiets. Precies om genoemde 4 deuren en sleeper look. Mooie auto met de juiste opties en het juiste onderhoud.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Jullie weten het inmiddels, naar jaren van twijfelkonten heb ik de knoop doorgehakt om de 320iS te gaan verkopen. Ik wil er wel weer iets voor terug, iets wat een aanvulling vormt op mijn Baur. Een leuke, sportieve en agiele cabrio heb ik dus al :wink: . Wat ik vooral merk is dat ik mijn Baur in zijn ongerestaureerde staat niet zomaar overal voor inzet of zomaar ergens neermik, daarvoor is de auto mij te dierbaar. Dus eigenlijk zoek ik een auto die een mooie aanvulling is, maar ook weer niet zo dat het een bijzonderheid is die je net als de E21 al snel laat staan.

Zoveel leuk spul op de markt, en natuurlijk ligt de focus op BMW. Een Z3 is nog immer een leuke optie waar je echt wel een leuk gemotoriseerd en betaalbaar exemplaar van kunt vinden als je de lat niet te hoog legt. Een 2.8 (roadster) met wat kilometers erop kun je prima voor weinig geld kopen, maar dan heb je een tweede kleine cabrio. Die je vaker pakt misschien, maar dat voegt in mijn ogen te weinig toe.

Met veel ///M spul heb ik heden ten dage wat moeite. Als het gebruik doorgaans binnen NL is komt het hoogtoerige karakter nauwelijks tot z'n recht, om die reden rijdt de 320iS ook zowat nooit. Dat sluit voor mij een E36 of E46 M3 uit. Iets nieuwer dan, maar de enige E90 die mij kan bekoren is de M3 met V8, maar da's wederom een hoogtoerig gevaarte, met een mega verbruik en doorgaans forse onderhoudskosten. V10 M5 of M6 is nog mooier maar vwb verbruik en onderhoud nog een stap verder, dat wordt me echt te gek.

1-serie of 2-serie coupé dan, want een hatch is ook al niet mijn ding. Dikke voorkeur voor de meer vloeiende lijnen van de 2, en dan een M235i of M240i. Auto's waar je waarschijnlijk best nog een beetje op gaat afschrijven, die zeker niet zonder issues zijn, met name motorisch, en qua bouwkwaliteit net als de E9x toch wel een trede lager staan dan ik nu gewend ben met de E60. Om enigszins vergelijkbare redenen denk ik ook niet direct aan een F1x of F3x.

Al steggelend met mijzelf en mijn omgeving kom ik erop uit dat ik eigenlijk wel graag een V8 wil, en dat ik de doorsnee sedan zoals ik nu ook rijd ook wel weer heel gewoon vind, anders zou een E60 550i misschien wel leuk zijn, of een E39 B10 V8 zoals deze. Hoewel ik met Alpina's ook wel een beetje een angstbeeld heb van de onderdelenprijzen is zoiets wel leuk, of een E46 B3S coupé, dat is wel een heel gaaf en tijdloos pakketje dat ik zeker nog niet uitsluit en liever op de oprit heb staan dan een latere geblazen Alpina versie.

Na vele jaren van vervloeken van Bangle en na de aanschaf van een E60 :roll: speelt nu ook een E63 650i in mijn kop :shock . Gewoon een wat aparter model dan een E60, super gebouwd, en voorzien van een dikke V8 die onderin ook thuis is en daarmee lekker all round is, maar power zat heeft als je er even voor gaat zitten en niet zo speciaal is dat je 'm nergens neer kunt zetten. Dus wie weet!

Andere merken zijn zeker ook de revu gepasseerd, maar altijd is het wel wat, is ook niet voor niets dat ik BMW rijd, toch? Het is duidelijk, ik word oud en heb een verknipte geest. Ben zelf ook heel benieuwd wat de uiteindelijke keuze gaat worden hahaha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11882
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Het was dan ook zeer gezellig bij Steve :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Peter V. »

Dat zal een moeilijk iets zijn zeker voor jouw eisen. Je heb al best wel wat leuke auto's genoemd maar die vallen dus af. Waarom ga je niet op zoek naar die bijzondere E28 B7 turbo? Is uiteraard ook niet een auto die je zomaar ergens parkeert maar wel bijzonder.

Om iets als "speelauto" te nemen zal een E60 of E63 wellicht wat te zwaar zijn en duur in rijden zijn. Heel erg moeilijk denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply