Nah, weinig avonturen de laatste tijd. Eigenlijk zouden we dit weekend in La Roche op de camping staan met de Pastellblauer en de Titan voor het jaarlijkse "Alt Eriba Ancampen", maarja net zoals iedereen is het thuisblijven geblazen.
Daarom deze week maar een paar keer met de Pastellblauer van Weert naar Helmond en terug geweest voor het brengen en weer ophalen van een donorhart voor de Pastelblauer, het donorhart heeft in Helmond wat bewerkingen ondergaan.
En dan blijkt dat een oude 520-6 nog best spaarzaam met brandstof om kan gaan. Voor de ritten de boordcomputer op 0 gezet, en dan blijkt als je gewoon met het dagelijks verkeer mee hobbelt dat zich dan een gemiddeld verbruik van 7.0L/100Km laat noteren.
goodies in de kofferbak:
Maar goed daar ging het niet om.
Dit blok heb ik weggebracht om de cilinderwanden licht te laten honen, om zo de voelbare aanloop bovenin verwijderd te krijgen, het blok is daar ook even in bad geweest, zodat ook de inwendige kanaaltjes goed gereinigd zijn, dit was het hoonbeeld voor de bewerking, valt eigenlijk niks tegen:
En dit is het resultaat na een minimale hoonbewerking:
Maar waar het eigenlijk om ging was de cilinderkop, nadat ik nieuwe klepgeleiders ingeperst had bleek dat de klepzittingen niet meer in lijn liggen met de kleppen, allemaal lieten ze een kleine opening aan de centrale zijde zien, dit wordt veroorzaakt doordat de klepgeleiders ovaal inslijten, en dat komt op zijn beurt weer door dat de kleppen met van die kiepdingetjes bediend worden.
Dus moesten de klepzittingen gefreesd worden, en dat kan je thuis echt niet. Dus ook maar meteen de kleppen laten slijpen en de kop minimaal gevlakt, zodat de corrosie plekken eruit zijn. ook de kop heeft bij de reviseur nog een goed schoonmaakbadje gekregen.
Nah, ziet er best wel lekker uit:
inlaatklep
uitlaatklep
Hier zie je nog een klein corrosie vlekje, daaraan weet je wel hoeveel er van de kop af is, minimaal dus.
Nu we toch niet kunnen rijden, krijgt dit project vanzelf voorrang.