Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Fri May 01, 2020 9:49 am Mooi werk is dit he.

Maar het mooiste, voor mij althans, moment komt nog. Ik ga het niet verklappen om de puurheid van de beleving niet te bevuilen ;)
Ik weet wel al naar welk moment ik absoluut NIET uit kijk, en dat is het verwijderen van de oude motor en het plaatsen van deze nieuwe, maar het zal toch een keer moeten gebeuren.

Waar waren we gebleven?

Oh ja, het plaatsen van de kleppen, nadat ze allemaal geplaatst waren heb ik op elke klep een plens remmenreiniger gedumpt om zo te controleren of ze werkelijk goed afsluiten, en dat deden ze alle 12.

Image

Daarna was het de beurt aan de nokkenas en tuimelaarassen en tuimelaars. Al deze onderden zijn ook origineel uit dit blok afkomstig, en toonden geen slijtage, ook de tuimelaarassen hebben geen inloop slijtage. Dus gewoon bruikbaar. tijdens installatie viel mij op dat het revisie bedrijf ook de koppen van de kleppen netjes vlak geslepen had :thumbsup

het enige wat er eigenlijk mis was met dit blok was dat er een paar excenters in de tuimelaars verkeerd om geïnstalleerd waren en daardoor de randen van de klepkoppen beschadigd waren, zie dit techtopic van mij.
Tijdens installatie van de tuimelaars miste ik 1 M6 fijndraad moertje, waarschijnlijk "geleend" voor de motor die nu in de wagen zit :bag

Image

Vervolgens wilde ik de wateraansluiting op de achterzijde monteren, maar daar zaten nog resten pakking op de kop, en nadat die resten verwijderd waren kwam deze ellende tevoorschijn, aluminium rot:

Image

Dat kraterlandschap krijgt een nieuwe pakking niet meer dicht, dus moet het gerepareerd worden. Het rotte aluminium heb ik met de dremel zo goed mogelijk verwijderd tot op hard materiaal. Daarna de gaten opgevuld met JB-Weld, tweecomponenten spul waar ik erg goede ervaringen mee heb. Als de JB-Weld na 24 uur (of meer) goed uitgehard is, kan ik het pasvlak voor de wateraansluiting weer vlak slijpen.

Image

Image

Daarna rest nog het indraaien van alle draaideinden en dan is deze kop weer klaar.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:27 pm, edited 1 time in total.

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi werk weer. Jammer van die rare plek. Maak je dat gat weer rond?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Tegenvallers heb je altijd, maar evengoed mooi werk aan het doen, leuke voortgang weer!
Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Het kraterlandschap rond de wateraansluiting achter op de kop is gerepareerd en nu weer een mooi vlak pasvlak geworden:

Image

Hierop zal de pakking wel goed kunnen afsluiten.

Vervolgens waren de lagerschalen inmiddels ook op de deurmat beland. Dus heb ik de hoofdlagerspeling op de buitenste lagers van de krukas gemeten met de plastigauge methode. Natuurlijk niet erg precies, maar het zegt wel iets.

Alle lagerschalen zijn in standaardmaat:
Image

Aan de krukas is niets gedaan, gokje natuurlijk, maar zo op het oog zeggen de lagertappen mij dat er niks geks mee gebeurt is in het verleden:
Image

Lagerschalen op lager 1 en 7 droog gemonteerd en een stukje plastigauge op de lagertap, daarna lagerkap monteren op spanning.
Image

Lagerspeling op zowel 1 als 7 komt op ongeveer 0,06mm uit, wat binnen specificaties valt.
Image

Image

Op deze manier ook een paar kruklagertap spelingen gemeten, en deze zijn zelfs nog iets kleiner.
[Image

Daarna maar weer eens wat opbouwend werk gedaan, alle hoofdlagerschalen gemonteerd, lekker ingeolied en daarna de krukas definitief geplaatst.
Per lagerkap die ik geplaats heb (handvast) gecontroleerd of de krukas soepel blijft bewegen. Hoe meer kappen geplaatst werden hoe soepeler de krukas lijkt te draaien. Daarna alle (geen nieuwe :bag ) hoofdlagerbouten op het juiste moment gezet. Wat mij op valt is hoe boterzacht je de krukas nu kunt ronddraaien. Dit is iet waar ik totaal geen ervaring of gevoel bij heb.
Axiale speling moet ik nog meten, maar met de hand nauwelijks waarneembaar.

Image

Image

Nu is het weer wachten op nog meer onderdelen, onder andere de zuigerveren en pakkingsets. Ook de zuigerveren heb ik in standaardmaat besteld.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:29 pm, edited 1 time in total.
Image

gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Zo dit had ik even gemist.. Prachtig werk!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote: Wed May 06, 2020 4:35 pm

Daarna maar weer eens wat opbouwend werk gedaan, alle hoofdlagerschalen gemonteerd, lekker ingeolied en daarna de krukas definitief geplaatst.
Per lagerkap die ik geplaats heb (handvast) gecontroleerd of de krukas soepel blijft bewegen. Hoe meer kappen geplaatst werden hoe soepeler de krukas lijkt te draaien. Daarna alle (geen nieuwe :bag ) hoofdlagerbouten op het juiste moment gezet. Wat mij op valt is hoe boterzacht je de krukas nu kunt ronddraaien. Dit is iet waar ik totaal geen ervaring of gevoel bij heb.
Axiale speling moet ik nog meten, maar met de hand nauwelijks waarneembaar.
Dit is waar ik op doelde. Ik vond het zo gaaf om de krukas weer te plaatsen en te voelen hoe dat draaide.

Maare, ik sta paraat als je hulp wilt met de motor hoor, geen enkel probleem.
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Bedankt voor het aanbod JW, ik hou 'm in gedachte.

Ik heb 0,0 ervaring met opbouwen van motoren, en had dus niet verwacht dat zo'n zware krukas zo soepeltjes zou draaien op een laagje olie. Maar met deze ervaring leer je weer meer over hoe motoren werken.

Ik had wel al het idee de oliepomp al eens zijn werk te laten doen voordat de motor nog maar 1 slag gedraaid heeft, zodat het oliesmeersysteem al goed gevuld is voor de eerste start. Maar dat is iets voor later.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooi werk, wederom
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ziet er weer heel erg netjes uit. Mooi
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

BertjeConti wrote: Wed May 06, 2020 10:46 pm
Ik had wel al het idee de oliepomp al eens zijn werk te laten doen voordat de motor nog maar 1 slag gedraaid heeft, zodat het oliesmeersysteem al goed gevuld is voor de eerste start. Maar dat is iets voor later.
Altijd doen bij een vers opgebouwd blokje, zekering benzinepomp even uit, en starten tot je oliedruk hebt. :thumbsup

Ziet er trouwens toch goed professioneel uit die opbouw :D
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Nick1984 wrote: Thu May 07, 2020 10:57 pm
BertjeConti wrote: Wed May 06, 2020 10:46 pm
Altijd doen bij een vers opgebouwd blokje, zekering benzinepomp even uit, en starten tot je oliedruk hebt. :thumbsup

Ziet er trouwens toch goed professioneel uit die opbouw :D
Ik wil de oliepomp al laten draaien zonder dat de rest van de motor draait, kan heel simpel door het pomp aandrijftandwiel of stroomverdeler te verwijderen, dan kun je met een 6kant dop in je boormachine de as van de pomp aandrijven.
Als dan het kleppendeksel er nog af ligt, kun je in de kop mooi controleren of overal olie uit sijpelt.

Je zou het ook kunnen doen voordat je de distributie riem monteert door dan de tussenas met juiste dop in de boormachine aan te drijven.
Image

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Goed plan idd, en na dichtschroeven evengoed nog volgens instructie van Nick eerst oliedruk draaien voordat je 'm voor het eerst start. Zeker weten dat je zoveel mogelijk hebt gezorgd dat er overal olie is en zsm oliedruk.
Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Door de pakketpost perikelen verloopt de onderdelen voorziening erg langzaam :cry: :cry: , geduld hebben dus.

Maar inmiddels wel de zuigerveren ontvangen, dus kon daar weer mee verder geklust worden.
Als eerste dien je de zuigerveer slot speling te controleren, deze mag voor de schraap en compressie veer tussen 0,3 en 0,5 en voor de olieveer 0,25 -0,5mm zijn.
Alle veren heb ik gemeten in de cilinders waar ze later ook in komen (uiteraard), en bij de compressie veren was de slotspeling altijd 0,45 en één 0,5.
De olie en olieschraapveren hadden allemaal een slotspeling van 0,4 - 0,45 mm. Prima waarden wat mij betreft en geen naslijpen van de veren nodig.

Ook heb ik de speling van de veren in de groeven van de zuigers gemeten, mijn kleinste voelermaat is 0,05 en die paste er bij de compressieveren telkens net wel tussen, maar bij de andere niet, dus die groefspeling is kleiner dan 0,05mm
Detail, volgens werkplaatshandboek mag de groefspeling bij de compressieveer 0,06-0,09 zijn, de olieschraapveer 0,03-0,06 en en de olieveer mag een groefspeling tussen 0,02 en 0,05 hebben.

De beschrijving bij de veren zelf (Goetze) geeft een maximale groefspeling van 0,13mm op.

Maar goed, alle groef en slotspelingen van binnen de gestelde toleranties, en dat is mooi.

Image

Daarna begon een zenuwslopend werkje, het plaatsen van de veren op de zuigers, de olieveren gaan er gemakkelijk om, maar de olieschraapveer en compressieveer vragen toch enige spanning van mijn kant, ondanks het gebruik van een geschikte zuigerveren montage tang.
Ik was als de dood een veer te breken, maar gelukkig heb ik ze er allemaal om gekregen. pffffeeww.

Image

Image

Daarna kon de zuigers/drijfstang geplaatst worden in het blok, gebruik makend van een zuigerveren klem en lekker ingeoliede zuigers. Dit ging verrassend gemakkelijk, als je de zuigerveren klem maar goed vlak aanklopt op het blok.

Image

Image

Als laatste moesten daarna dan nog de drijfstang lagerkappen met nieuwe lagerschalen gemonteerd worden, de bouten in de lagerkappen hebben een speciale aantrek procedure, eerst 5Nm, daarna 20Nm en daarna nog 70°, voor dat laatse heb snel even een tooltje voor op de ratel gemaakt, die straks bij de kopbouten ook weer van pas komt:

Image

Image

Image

En zo is er weer een hoofdstuk afgesloten.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:28 pm, edited 1 time in total.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooi!! Elk hoofdstuk dat je afsluit geeft een begin voor het volgende. Ik kan niet wachten!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Ziet er allemaal goed uit, en vooral goed gevonden die "special tool" voor na te trekken op graden :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply