Pastellblauer's E12 avonturen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Blijft toch heerlijk om dit zo te zien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Thanks allen voor jullie leuke reacties,
Ja, ik probeer er een zo mooi en gedetailleerd mogelijk verhaal van te maken, nu we toch niks anders om handen hebben.
DHL maakt er weer een zootje van, ik schijn altijd pech te hebben met pakketten afkomstig van onze oosterburen.
Maar ook Leebmann24 laat het nu afweten, ze hebben blijkbaar meer dan een week nodig een bestelling gepikt en de deur uit te krijgen.
Maar goed, je gaat dan maar allerlei kleine klusjes doen, zoals het fabrieken van een trekker voor het verwijderen van het toplager in de krukas, of een tool om straks de krukas tegen te houden als de bout voorin met 400nm aangetrokken moet worden.
Ook het tandriemwiel van de nokkenas heb ik een visueel opfris beurtje gegeven, ook al zie je er straks niks meer van.
Tsja zo prutsen we langzaam aan verder.
Ja, ik probeer er een zo mooi en gedetailleerd mogelijk verhaal van te maken, nu we toch niks anders om handen hebben.
DHL maakt er weer een zootje van, ik schijn altijd pech te hebben met pakketten afkomstig van onze oosterburen.
Maar ook Leebmann24 laat het nu afweten, ze hebben blijkbaar meer dan een week nodig een bestelling gepikt en de deur uit te krijgen.
Maar goed, je gaat dan maar allerlei kleine klusjes doen, zoals het fabrieken van een trekker voor het verwijderen van het toplager in de krukas, of een tool om straks de krukas tegen te houden als de bout voorin met 400nm aangetrokken moet worden.
Ook het tandriemwiel van de nokkenas heb ik een visueel opfris beurtje gegeven, ook al zie je er straks niks meer van.
Tsja zo prutsen we langzaam aan verder.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Toplager van de krukas? Jij bedoelt het centreerbusje voorin? Die heb ik er vorige maand uitgetrokken met een keilbout. 10mm, past precies. Even aandraaien en je trekt 'm er zo uit. Let op, de nieuwe tik je gemakkelijk te diep.
Gedetailleerde verslagen met veel foto's zijn het leukste, Rob. Dus blijf maar doorkomen. Ik geniet ervan!
Gedetailleerde verslagen met veel foto's zijn het leukste, Rob. Dus blijf maar doorkomen. Ik geniet ervan!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nee hoor , ik bedoel toch echt het toplager, dat achter in de krukas zit, waarin de prise-as van de bak in schuift.uwbuurman wrote: Sat May 09, 2020 9:38 pm Toplager van de krukas? Jij bedoelt het centreerbusje voorin? Die heb ik er vorige maand uitgetrokken met een keilbout. 10mm, past precies. Even aandraaien en je trekt 'm er zo uit. Let op, de nieuwe tik je gemakkelijk te diep.
Gedetailleerde verslagen met veel foto's zijn het leukste, Rob. Dus blijf maar doorkomen. Ik geniet ervan!
En het heeft een binnendiameter van 12mm.
Overigens kun je het nieuwe lager niet te diep inpersen, er zit een verjonging waar het lager tegenaan geperst moet worden. Na het lager komt nog een blikken beschermring, dan een viltring en dan nog een beschermring.
Overigens weet ik nu ook dat in mijn huidige motor deze extra beschermende onderdelen missen, daar zit alleen het lager in, wat ik toendertijd bij de ombouw van automaat naar handbak heb omgewisseld tegen die centreerbus die Koos bedoeld.
Zo moet het in elkaar:

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik heb het met oliegedrenkte doek gedaan. Maar met brood of andere prut kan het ook. Youtube heeft er wel voorbeelden van. Je propt de prut erin en slaat erop met een bout. Dan wordt het lager eruit geperst.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja die grappen ken ik, maar ik gebruik toch liever gewoon een goed passende slagtrekker, dat lukt zeker, en in mijn geval zat het lager behoorlijk vast, zo vast dat je vet, brood of andere prut door de rubber afdichtingen van het lager heen had geperst.Wilmo wrote: Sat May 09, 2020 11:24 pm Ik heb het met oliegedrenkte doek gedaan. Maar met brood of andere prut kan het ook. Youtube heeft er wel voorbeelden van. Je propt de prut erin en slaat erop met een bout. Dan wordt het lager eruit geperst.
Een keilbout met verlengt draadeind is ook een prima alternatief.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat lager ken ik, je hebt echter twee verschillende krukaslagers. Deze op het plaatje, de grote, maar ook zijn ze er met een klein naaldlagertje. Die is uit 1 geheel. In derdaad precies wat ik bedoel, het centreerlager voor de priseas van de bak.
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Idd heerlijk om te zien en mooi schoon werken
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En ook hier mooie verhalen! Fijn om te lezen. JB welt ga ik op het lijstje van "handig spul" zetten, wie weet of ik het ooit nodig heb.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Wist je dat je kruipolie (nee, niet die WD40, maar de echte IMAL) heel goed als schuurmedium kunt gebruiken.
Als je dan toch niet verder kunt omdat de onderdelen toevoer totaal verstop geraakt is, ga je je maar op details concentreren.
Zo vond ik de pasvlakken op de kop voor de in en uitlaatspruitstukken er nog best vuil uitzien, oxidatie en pakkingresten.
Dus wordt de "polnische planmaschine" tevoorschijn gehaald, oftewel heel fijn schuurpapier op een keihard vlak blokje kleven, en daarmee de pasvlakken schoon schuren, omdat het "wet" schuurpapier is dacht ik, gebruik eens kruipolie in plaats van water. Maar goed, de aluminium oxide is zo hard dat het schuurpapier in notime schuurnietpapier geworden is.
Maar met een beetje kruipolie schuurt het schuurnietpapier blokje prima. Ik weet niet wat er precies allemaal in die IMAL zit, maar het werkt fantastisch, zoals je hieronder kunt zien op één uitlaat pasvlak.

het gereedschap:

En dit is het schuurnietpapier blokje met daaronder vers 600 schuurpapier ter vergelijk:

resultaat:

tsja, en dit ziet er toch ook gewoon mooi uit:

Als je dan toch niet verder kunt omdat de onderdelen toevoer totaal verstop geraakt is, ga je je maar op details concentreren.
Zo vond ik de pasvlakken op de kop voor de in en uitlaatspruitstukken er nog best vuil uitzien, oxidatie en pakkingresten.
Dus wordt de "polnische planmaschine" tevoorschijn gehaald, oftewel heel fijn schuurpapier op een keihard vlak blokje kleven, en daarmee de pasvlakken schoon schuren, omdat het "wet" schuurpapier is dacht ik, gebruik eens kruipolie in plaats van water. Maar goed, de aluminium oxide is zo hard dat het schuurpapier in notime schuurnietpapier geworden is.
Maar met een beetje kruipolie schuurt het schuurnietpapier blokje prima. Ik weet niet wat er precies allemaal in die IMAL zit, maar het werkt fantastisch, zoals je hieronder kunt zien op één uitlaat pasvlak.

het gereedschap:

En dit is het schuurnietpapier blokje met daaronder vers 600 schuurpapier ter vergelijk:

resultaat:

tsja, en dit ziet er toch ook gewoon mooi uit:

Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:26 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tsja dan maar lekker miereneuken, en met wat voor resultaat, fraai!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Heerlijk!! Ik gebruik ook graag IMAL. Staat voor Ik Maak Alles Los. WD40 is slecht voor plastics, IMAL niet. Stink alleen een beetje. De schuurvariant kende ik nog niet, haha, dank, Rob!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goede tip! Binnenkort maar eens een busje voor op het schap halen.
Ik heb laatst WD40 gebruikt om tectyl te verwijderen; dat ging echt prima (beter dan verwacht) en stinkt in verhouding niet zo.
Als er echt iets vast(geroest) zit, dan heb ik goede ervaring met Kroon PTO MOS2 kruipolie.
Ik heb laatst WD40 gebruikt om tectyl te verwijderen; dat ging echt prima (beter dan verwacht) en stinkt in verhouding niet zo.
Als er echt iets vast(geroest) zit, dan heb ik goede ervaring met Kroon PTO MOS2 kruipolie.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zeer mooi Rob!
qua kruipolie zweer ik al jaren bij Innotec "deblock oil"
WD40 is in mijn ogen veel universeler toepasbaar, maar als je echt iets moet loskrijgen zijn er betere producten.
Ik vergelijk WD40 met een all season band en mijn Innotec met een winterband
qua kruipolie zweer ik al jaren bij Innotec "deblock oil"
WD40 is in mijn ogen veel universeler toepasbaar, maar als je echt iets moet loskrijgen zijn er betere producten.
Ik vergelijk WD40 met een all season band en mijn Innotec met een winterband
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En weer een klein beetje verder, geen haast meer, want het begint erop te lijken dat we dit jaar geen rally's meer gaan rijden.
DHL heeft weer een doosje goodies gebracht, van Leebman24 deze keer.
Hierin zat onder andere het toplager dat achter in de krukas moet, samen met een nieuwe beschermring. De oude was behoorlijk beschadigd, waarschijnlijk ooit met plaatsen van de bak en niet goed gecentreerde koppelingsplaat.
Wel sterk dat het originele lage dat BMW in 1987 in dit blok geperst heeft van hetzelfde Japanse fabricaat is als het nieuw geleverde lager.
Het rijtje onderdelen dat de krukas in moet, met bovenin het oude lager en beschermring:

Het vilten schijfje heb ik weer helemaal schoon gekregen door het diverse malen te doordrenken met remreiniger en dat dan met een dikke doek er weer uit te zuigen.
Hieronder zie je de boring met de stootrand voor het lager achter in de krukas:
TIP: meet eerst hoe diep die stootrand zit, dan kun je daarna gemakkelijk controleren of het lager er tegenaan ligt, het lager is 10mm dik.

Dan is het een kwestie van het lager met een juist passend stempel in zijn boring te kloppen, in mijn geval een dop 21.

En daarna goed meten hoe dik het setje ring, viltring, beschermring is, 6mm dus. met deze informatie weet je dan hoe diep je de beschermring nog in de boring moet kloppen, et voila:

Vergeet niet de vilten ring van te voren in verse motorolie te drenken.
Vervolgens was het tijd voor het naaldlager waarop het tandwiel van de oliepomp in het blok draait.
Ik heb ervoor gekozen voor de zekerheid een nieuw naaldlagertje te plaatsen, niet dat het oude slecht was, maar vooral omdat er met het reiningen van het blok allerlei vuiligheid in het naaldlager komt, en dat krijg je er bijna niet uit.
het lager dient er van de oliepomp zijde uit geperst te worden, gebruik hiervoor een passend stempel, de buiten diameter is 14mm, dus een dop die een diameter heeft van net geen 14mm is goed.
Ook hier zijn oud en nieuw lager van hetzelfde merk, BMW heeft blijkbaar toch zijn vaste leveranciers van onderdelen:

Inpersen gaat vanaf de stroomverdeler kant, en hier moet het dus lager in:

Maar hoe pers je zo'n klein lagertje in de boring die al best diep in het blok zit?
Als je nog een oude stroomverdeler hebt, dan heb je de juiste tool ter beschikking.
Plak het naaldlager met een klomp lagervet aan de as van de stroomverdeler, plaats de stroomverdeler in zijn boring en klop het lager op zijn plaats door bovenop de as van de stroomverdeler te kloppen.
Op deze manier weet je zeker dat het lager mooi recht in de boring geperst wordt:



Daarna dient het lager nog iets verder in zijn boring geperst te worden, gebruik daarvoor dezelfde tool waarmee je het oude lager eruit geperst had.
En dan zit het op zijn plek:

Vervolgens kan het aandrijftandwiel en zijn dopje erin (of de stroomverdeler als je geen motronic blok hebt)
In het dopje zit precies hetzelfde naaldlager, dit was wel goed te reinigen door het meerdere malen met remreininger vol te spuiten en dan het vuile vloeistof er met een doek weer uit te zuigen. gebruik tussendoor de schacht van een 11,5mm boor door deze in het lager op en neer te draaien om zo al het vuil los te krijgen.

En zo prutsen we langzaam verder aan dit M20 blokje.
DHL heeft weer een doosje goodies gebracht, van Leebman24 deze keer.
Hierin zat onder andere het toplager dat achter in de krukas moet, samen met een nieuwe beschermring. De oude was behoorlijk beschadigd, waarschijnlijk ooit met plaatsen van de bak en niet goed gecentreerde koppelingsplaat.
Wel sterk dat het originele lage dat BMW in 1987 in dit blok geperst heeft van hetzelfde Japanse fabricaat is als het nieuw geleverde lager.
Het rijtje onderdelen dat de krukas in moet, met bovenin het oude lager en beschermring:

Het vilten schijfje heb ik weer helemaal schoon gekregen door het diverse malen te doordrenken met remreiniger en dat dan met een dikke doek er weer uit te zuigen.
Hieronder zie je de boring met de stootrand voor het lager achter in de krukas:
TIP: meet eerst hoe diep die stootrand zit, dan kun je daarna gemakkelijk controleren of het lager er tegenaan ligt, het lager is 10mm dik.

Dan is het een kwestie van het lager met een juist passend stempel in zijn boring te kloppen, in mijn geval een dop 21.

En daarna goed meten hoe dik het setje ring, viltring, beschermring is, 6mm dus. met deze informatie weet je dan hoe diep je de beschermring nog in de boring moet kloppen, et voila:

Vergeet niet de vilten ring van te voren in verse motorolie te drenken.
Vervolgens was het tijd voor het naaldlager waarop het tandwiel van de oliepomp in het blok draait.
Ik heb ervoor gekozen voor de zekerheid een nieuw naaldlagertje te plaatsen, niet dat het oude slecht was, maar vooral omdat er met het reiningen van het blok allerlei vuiligheid in het naaldlager komt, en dat krijg je er bijna niet uit.
het lager dient er van de oliepomp zijde uit geperst te worden, gebruik hiervoor een passend stempel, de buiten diameter is 14mm, dus een dop die een diameter heeft van net geen 14mm is goed.
Ook hier zijn oud en nieuw lager van hetzelfde merk, BMW heeft blijkbaar toch zijn vaste leveranciers van onderdelen:

Inpersen gaat vanaf de stroomverdeler kant, en hier moet het dus lager in:

Maar hoe pers je zo'n klein lagertje in de boring die al best diep in het blok zit?
Als je nog een oude stroomverdeler hebt, dan heb je de juiste tool ter beschikking.
Plak het naaldlager met een klomp lagervet aan de as van de stroomverdeler, plaats de stroomverdeler in zijn boring en klop het lager op zijn plaats door bovenop de as van de stroomverdeler te kloppen.
Op deze manier weet je zeker dat het lager mooi recht in de boring geperst wordt:



Daarna dient het lager nog iets verder in zijn boring geperst te worden, gebruik daarvoor dezelfde tool waarmee je het oude lager eruit geperst had.
En dan zit het op zijn plek:

Vervolgens kan het aandrijftandwiel en zijn dopje erin (of de stroomverdeler als je geen motronic blok hebt)
In het dopje zit precies hetzelfde naaldlager, dit was wel goed te reinigen door het meerdere malen met remreininger vol te spuiten en dan het vuile vloeistof er met een doek weer uit te zuigen. gebruik tussendoor de schacht van een 11,5mm boor door deze in het lager op en neer te draaien om zo al het vuil los te krijgen.

En zo prutsen we langzaam verder aan dit M20 blokje.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:25 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i