Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig. Dat gesloten lager, het oude,is niet het originele, dat was namelijk een open lager, daarom ook dat stofkapje en vilt. Wat Jeroen zegt, mooi precisiewerkje!!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tuurlijk was dat oude wel het originele lager, net als het nieuwe. BMWfans.info gaf mij het onderdeelnummer en dat heb ik bij bmw besteld, bedenk dat het een '87 of '88 motor betreft.uwbuurman wrote: Sun May 17, 2020 9:28 pm Lekker bezig. Dat gesloten lager, het oude,is niet het originele, dat was namelijk een open lager, daarom ook dat stofkapje en vilt. Wat Jeroen zegt, mooi precisiewerkje!!

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4557
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Top werk Rob!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Oh oké.BertjeConti wrote: Sun May 17, 2020 10:15 pmTuurlijk was dat oude wel het originele lager, net als het nieuwe. BMWfans.info gaf mij het onderdeelnummer en dat heb ik bij bmw besteld, bedenk dat het een '87 of '88 motor betreft.uwbuurman wrote: Sun May 17, 2020 9:28 pm Lekker bezig. Dat gesloten lager, het oude,is niet het originele, dat was namelijk een open lager, daarom ook dat stofkapje en vilt. Wat Jeroen zegt, mooi precisiewerkje!!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
stom ongelukje
De M20B20 staat alweer even te stoffen in de hoek van de garage, even andere prio's, iets met kamperen en zo.
Maar vandaag moest ik even in de kast achter het blok zijn, dus schuif ik het blok in de bok even aan de kant en beng met een flinke klap schuift het blok uit de bok en zeilt naar beneden. Vraag mij niet hoe zoiets kan gebeuren, het is gebeurt en gelukkig geen menselijk vlees geraakt.
De krukas poelie heeft als eerste onderdeel de vaste ondergrond weer geraakt en de klap opgevangen. Gelukkig zat de poelie op de krukas, anders was de krukas zelf gegarandeerd beschadigd geweest.
Ook zat de bout voorin de krukas er ook nog niet in, maar de poelie is historie nu, zoals je hieronder kunt zien.

Duimen dat er niet meer schade door de klap ontstaan is.
Nu ben ik daardoor wel op zoek naar een vervangende poelie, wellicht dat iemand van de lezers er ééntje over heeft en aan mijn wil verkopen.
Het is er een voor de getande riem met de ronde tanden, het latere, en dus meest voorkomende type.
De M20B20 staat alweer even te stoffen in de hoek van de garage, even andere prio's, iets met kamperen en zo.
Maar vandaag moest ik even in de kast achter het blok zijn, dus schuif ik het blok in de bok even aan de kant en beng met een flinke klap schuift het blok uit de bok en zeilt naar beneden. Vraag mij niet hoe zoiets kan gebeuren, het is gebeurt en gelukkig geen menselijk vlees geraakt.
De krukas poelie heeft als eerste onderdeel de vaste ondergrond weer geraakt en de klap opgevangen. Gelukkig zat de poelie op de krukas, anders was de krukas zelf gegarandeerd beschadigd geweest.
Ook zat de bout voorin de krukas er ook nog niet in, maar de poelie is historie nu, zoals je hieronder kunt zien.

Duimen dat er niet meer schade door de klap ontstaan is.
Nu ben ik daardoor wel op zoek naar een vervangende poelie, wellicht dat iemand van de lezers er ééntje over heeft en aan mijn wil verkopen.
Het is er een voor de getande riem met de ronde tanden, het latere, en dus meest voorkomende type.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:24 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4557
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hehe, dat is schrikken...
Heb het ook in der tijd met mijn M10 blokje gehad.
Starterkrans was een beetje van het vliegwiel gekomen. Maar gelukkig niet meer schade.
Heb het ook in der tijd met mijn M10 blokje gehad.
Starterkrans was een beetje van het vliegwiel gekomen. Maar gelukkig niet meer schade.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klote, Rob!! Maar wat voor bok heb jij? Ik heb een motorstandaard, maar dan bout je het blok erop in de bakgaten. Mooi balen, maar wat je zegt, geen stukjes mens er tussen, je breekt zo je voet als zo'n blok erop valt.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De motor standaard heb ik zelf in elkaar gelast, hoe dit is kunnen gebeuren? tsja daar wil ik eigenlijk niet verder op in gaan, behalve dan dat er niets aan de standaard stuk gegaan is of afgebroken of zo, maar neem maar van mij aan dat het heel erg stom wasuwbuurman wrote: Mon Jun 01, 2020 10:50 am Klote, Rob!! Maar wat voor bok heb jij? Ik heb een motorstandaard, maar dan bout je het blok erop in de bakgaten. Mooi balen, maar wat je zegt, geen stukjes mens er tussen, je breekt zo je voet als zo'n blok erop valt.




Dit zijn echt van die dingen waar ik heel slecht tegen kan, en halve nachten van wakker kan liggen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Daar snap ik wel wat van ja. Ik kan ziets ook slecht handelen. Maar goed, veranderen doe je het niet meer. Zoals gezegd, de schade is te overzien en het vervangende onderdeel zit in de pijplijn 

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ondanks de Corona crisis zijn we inmiddels toch alweer twee keer naar de camping geweest, heerlijk effe uit de sleur.
Eindelijk eens de kans de Mazda CX-30 te testen met de 1.2 ton zware Titan erachter. Een 1000km zit er inmiddels op met deze combinatie.
Het verschil in trekkracht ten opzichte van de vorige Mazda 6 met een 2.2 geblazen diesel is natuurlijk groot. Maar de 2L atmosferische benzine motor met compressie ontsteking laat zich niet kennen, en trekt de combinatie vlotjes naar de maximaal toegestane snelheid, zonder dat de toerenteller boven de 3000 uit komt.
Eenmaal op kruissnelheid (90~95) draait het motortje zo'n 2500rpm in de 5e of net 2000 in de 6e. Kwa verbruik maakt het nauwelijks verschil of je de 5e of 6e versnelling gebruikt, dus staat hij bijna altijd in de 5, net zoals dat bij de Mazda6 al het geval was.
De combinatie is uiterst stabiel, afgelopen weekend waaide het behoorlijk hard toen we de deltawerken doorkruist zijn en doorgejast naar de kop van noord holland. Ook bij deze flinke wind op de zijkant over de deltawerken voel je er eigenlijk zo goed als niks van. Mede te wijten aan de relatief korte achterkant, trekhaak zit bij de CX-30 veel dichter bij de achteras, als bij de 6 het geval was, en dat verschil merk je wel. Ook het doorduwen van de caravan op de auto bij oneffenheden is hiermee een stuk verbeterd. Onze caravan heeft heel bewust geen stabilisator koppeling!
Wat wel frapant is, is dat deze CX-30 betere verbruiks cijfers laat zien dan de diesel van voorheen. de Mazda6 liet een verbruik noteren van 8.5L/100km. De CX-30 blijft zelfs onder de 8L/100km oftewel 1 op 12,5.
Solo laat de CX-30 een verbruik van 5L/100km (1 op 20) noteren bij lange afstanden, maar als er alleen korte ritjes gereden worden, dan gaat het behoorlijk omhoog.
Verder bevalt de CX-30 erg goed, uitrusting niveau en afwerking zijn echt top. Interieur straalt echt klasse uit, iets wat bij vele concurrenten in zijn klasse ver te zoeken is. Over de bediening heeft Mazda heel goed nagedacht, bewust geen touchscreens, maar logische bediening via knoppen op de middenconsole en stuur.
Trekhaak zit wel wat hoger, waardoor de caravan een beetje achterover hangt, dat is wel jammer natuurlijk.

Eenmaal terug van deze korte kampeer uitjes in eigen land lag al snel de vervangende tandriem naaf op de deurmat, en deze ziet er zelfs bijna als nieuw uit, oordeel zelf:



en nog eentje in kleur (om zo de roest niet te verhullen):

Eindelijk eens de kans de Mazda CX-30 te testen met de 1.2 ton zware Titan erachter. Een 1000km zit er inmiddels op met deze combinatie.
Het verschil in trekkracht ten opzichte van de vorige Mazda 6 met een 2.2 geblazen diesel is natuurlijk groot. Maar de 2L atmosferische benzine motor met compressie ontsteking laat zich niet kennen, en trekt de combinatie vlotjes naar de maximaal toegestane snelheid, zonder dat de toerenteller boven de 3000 uit komt.
Eenmaal op kruissnelheid (90~95) draait het motortje zo'n 2500rpm in de 5e of net 2000 in de 6e. Kwa verbruik maakt het nauwelijks verschil of je de 5e of 6e versnelling gebruikt, dus staat hij bijna altijd in de 5, net zoals dat bij de Mazda6 al het geval was.
De combinatie is uiterst stabiel, afgelopen weekend waaide het behoorlijk hard toen we de deltawerken doorkruist zijn en doorgejast naar de kop van noord holland. Ook bij deze flinke wind op de zijkant over de deltawerken voel je er eigenlijk zo goed als niks van. Mede te wijten aan de relatief korte achterkant, trekhaak zit bij de CX-30 veel dichter bij de achteras, als bij de 6 het geval was, en dat verschil merk je wel. Ook het doorduwen van de caravan op de auto bij oneffenheden is hiermee een stuk verbeterd. Onze caravan heeft heel bewust geen stabilisator koppeling!
Wat wel frapant is, is dat deze CX-30 betere verbruiks cijfers laat zien dan de diesel van voorheen. de Mazda6 liet een verbruik noteren van 8.5L/100km. De CX-30 blijft zelfs onder de 8L/100km oftewel 1 op 12,5.
Solo laat de CX-30 een verbruik van 5L/100km (1 op 20) noteren bij lange afstanden, maar als er alleen korte ritjes gereden worden, dan gaat het behoorlijk omhoog.
Verder bevalt de CX-30 erg goed, uitrusting niveau en afwerking zijn echt top. Interieur straalt echt klasse uit, iets wat bij vele concurrenten in zijn klasse ver te zoeken is. Over de bediening heeft Mazda heel goed nagedacht, bewust geen touchscreens, maar logische bediening via knoppen op de middenconsole en stuur.
Trekhaak zit wel wat hoger, waardoor de caravan een beetje achterover hangt, dat is wel jammer natuurlijk.

Eenmaal terug van deze korte kampeer uitjes in eigen land lag al snel de vervangende tandriem naaf op de deurmat, en deze ziet er zelfs bijna als nieuw uit, oordeel zelf:



en nog eentje in kleur (om zo de roest niet te verhullen):

Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:23 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4557
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat is lekker zuinig Rob. Zeker voor een naft!
Heeft hij automatisch inschakelbare 4x4?
Heeft hij automatisch inschakelbare 4x4?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3107
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Geen 4x4, gewoon voorwielaandrijving. We hebben ook geen off road ambities hoor.bmw e12 e21 wrote: Tue Jun 09, 2020 10:21 pm Dat is lekker zuinig Rob. Zeker voor een naft!
Heeft hij automatisch inschakelbare 4x4?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lijkt mij een prima apparaat, die CX-30! En je kunt weer voort haha!
Regards/groeten, Jeroen