Tja, of het nou allemaal echt dromen of begeren is wat mij betreft... Gedachten heb ik er wel over, uiteraard.
1. Daily Driver, hierin "quote" ik Jeroen eigenlijk. Wat ik nu heb met m'n e91 325dA M-Edition voldoet zo'n beetje aan al m'n wensen en eisen. Alles wat ik fijn vind aan een auto zit er op en er aan en de 3-liter diesel is in alle omstandigheden een heerlijke motor om mee op pad te zijn. Of het nou cruisend 110 op de Nederlandse snelweg is, volop jagend over de Duitse Autobahn en zelfs een bochtig stukje Eifel doet 'ie fijn. En ik vind het ook om te zien nog steeds een erg mooie auto (da's persoonlijk uiteraard). Als deze ooit vervangen wordt....? Denk dat het dan voor mij 'gewoon' weer een Dreier Toerding van 1 of 2 generaties terug is t.o.v. wat dan als "nieuw model" rijdt. Wordt het dan weer een diesel? Nee, denk dat dat wel zodanig kapot gelobby'd is dat dat vrijwel zinloos is/wordt. Maar de combi van 6-pitter en automaat staat wel hoog op het eisenlijstje, met het open dak, de sportstoelen en (electrisch wegklapbare) trekhaak. Ik vind een f11 of een g31 ook echt heel mooi overigens, maar de grootte van een 5-serie heb ik niet nodig en van de luchtvering op die dingen hoor ik alleen maar horrorverhalen... Laat mij maar lekker een 3-serietje blijven rijden.
2. Classic, er van uitgaande dat geld geen hele grote rol speelt, dan blijft m'n huidige e21 tot in lengte van dagen. Hopelijk telkens een beetje beter (tot nu toe lukt dat aardig sinds de aanschaf in 2011). Nog steeds lonkt daarnaast een e30 320iS met M-Tech, zwart of donkergrijs met schuifdak. Een 4-deurs e36 M3 makes me smile as well, net als een 4-deurs e90 M3. Sinds 'ie uitkwam heb ik altijd geroepen: "Voor een rondje Nürburgring met een e39 M5 mag je me midden in de nacht wakker maken", is dat ook wel een auto die ik kan "begeren". En als het geen BMW moet zijn? Dan zou ik een Porsche 911 ook nog wel 's willen hebben. Ben totaal niet thuis in die "99x"-nummering, maar eentje zoals
Marco Hof nu heeft staan, uit de jaren '80 dus, kind of checks all my boxes.
3. Cabrio, geen twijfel mogelijk: een e30 325i met handbak. In donkergrijs of luxor-beige, beiden met een beige leren sportinterieur.Sterker nog: de laatste tijd gaat het wel 's door m'n hoofd om (op voorwaarde dat ik het qua baan e.d. (weer) helemaal voor elkaar heb) in plaats van de e21 een e30 325i Cabrio te overwegen....
4. Speelauto, definitely een 205 GTi 1.9, in Miami Blue met glazen schuifdak en 15" Speedlines. Parkeert u die maar op m'n oprit.
Toe te voegen categorie?
5. Guilty Pleasures , en dan heb ik het over met name jaren '80 auto's waar ik als (vroege) tiener mooie herinneringen aan heb. Zo zou ik heel graag, al is het alleen maar heel even, een e30 324(t)d willen hebben/rijden. Gewoon om 's te ervaren met wat voor auto BMW begin jaren 80 de dieselwereld op z'n kop zette (ja, ik weet dat de e28 524td eerder was); een automaat met schuifdak en op kroonkurkjes, met hoofdsteunen achter (ik zei toch: guilty pleasure

). Wat trouwens niet veel mensen weten: eind '83 kwam Mazda met de 626 2.0 diesel, mijn vader kreeg er 1 voor z'n werk en dat was toen toch ook best een vlotte diesel voor z'n tijd. Maar dat terzijde, geen emotionele binding met die Jap.
Een andere auto waar ik echt een mega-zwak voor heb is de eerste generatie Ford Scorpio. Die ouwe van mij mocht zo'n apparaat toen ze net uit kwamen rijden als lease-auto en g*ddamn, wat was ik trots toen, als ik naast hem in die enorme lel van een auto onze straat in reed. Z'n eerste was een witte 2.0 CL; die mocht slechts 9 maanden oud worden toen 'ie 'm met een stevig kannetje in z'n mik door een hek, over een sloot en uiteindelijk tegen een boom deskundig door de lengte halveerde..... Deze werd opgevolgd door een bordeaux-rode 2.0 GL en dat werd zowaar z'n allereerste auto van de zaak die gewoon einde leasecontract haalde na 4 jaar. Eind jaren '80 haalde ik m'n rijbewijs en al vrij snel kon ik part-time taxichauffeur worden bij het taxibedrijf wat mijn broer van en naar school reed. Dienstauto: voornamelijk Scorpio's, bijna allemaal 2.0's op LPG. Ik scheen alleen best goed voor m'n dienstauto te zorgen en er, in verhouding tot andere part-timers ook zuinig op te zijn, dus al snel mocht ik als 1 van de weinigen met de auto van de eigenaar zelf m'n uren rijden: een zwarte 2.9i GL Het gewicht van de zescilinder op de vooras zorgde voor een veel betere balans in die auto; de 2.0-liters waren behoorlijke "dweilen", herinner ik me. Ik was er helemaal het mannetje mee. Zeker als ik er directievervoer voor Organon of Unilever mee mocht rijden, zonder taxibord naar Schiphol, Rotterdam of Dusseldorf... da king gewoon! Op m'n "parkplatz" van Mobile.de staat er nog wel 's 1, het moet er dan wel 1 zijn tot bouwjaar '90 of '91 en absoluut een "fliessheck", niet die afgrijselijke sedan.
Uit diezelfde tijd vind ik een Mercedes W201 ook echt geweldig. Liefst gewoon een 190E 2.0, met handegeschakelde 5-bak, schuifdak en Caro-sportinterieur. Laat die putdeksel-wieldoppen er maar lekker op zitten, prachtig. Heb de folders (een groene voor de benzine 190's en en rode van de 190d) helemaal stukgebladerd destijds, het was ook in die tijd een echte sensatie die baby-Benz. Of een eerste serie Peugeot 405 SRi met schuifdak, vind echt nog steeds een mooie auto; terechte auto van het jaar 1987.
Voor nu zijn dit mijn mijmeringen over "blik op wielen". Mocht me nog 's iets te binnen schieten dan vul ik het wel aan hier.
Greetz,
Walter