Pastellblauer's E12 avonturen
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooie waardes met de mazda. Dat haal ik niet met de 525d en caravan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Tsja, daar help de stroomlijn van de Titan natuurlijk ook een beetje mee.Peter V. wrote: Wed Jun 10, 2020 11:56 am Mooie waardes met de mazda. Dat haal ik niet met de 525d en caravan.
Ik hoef geen garagedeur tegen de wind in te duwen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Smartie
- E21 VIP

- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Als een kogel door de lucht.
Gunstige waardes, de door Mazda gekozen techniek werkt.
Met rijden voel je dan ook meer koppel of een meer soepeler blok om het een naam te geven?
Met rijden voel je dan ook meer koppel of een meer soepeler blok om het een naam te geven?
- BertjeConti
- E21 Mad
Tsja, die nieuwe 2 liter compressie ontsteking motor, wat vind ik ervan.Smartie wrote: Thu Jun 11, 2020 3:01 pm Als een kogel door de lucht.
Ik heb eigenlijk geen vergelijking ervaringen, altijd diesel gereden op een paar dagen tfsi tje na.
Je merkt absoluut dat er geen turbo op zit, en dat is tegenwoordig zeldzaam.
Maar koppel en vermogen is er best wel, zeker als je op je snelheidsmeter kijkt, of in je achteruitkijk spiegel. De Mazda accelereert veel sneller dan wat je gewaar bent, en dat komt juist doordat er geen turbo op zit en het beschikbare vermogen er altijd direct is en motorgeluid nauwelijks aanwezig is. Je gaat snel door de versnellingen, zonder flink in de toeren te moeten klimmen, en voordat je er erg in hebt ben je al over de toegestane snelheid heen.
Motor is ook ontzettend soepel, in de stad is 50km/u rijden in de 6e versnelling absoluut geen probleem.
Op deze motor zitten ook geen vervelende dingen zoals cilinder uitschakeling die een naar geluid en trillingen veroorzaken.
Mazda zegt de goede eigenschappen van een diesel en benzine motor gecombineerd te hebben, kwa rij ervaring is het absoluut een (japanse) benzine motor, zeker geen diesel.
In het begin was ik nog sceptisch over het verbruik, maar toen reed ik alleen heel veel korte stukjes.
Nu ik weer regelmatig door den lande klanten bezoek, zie ik een gemiddeld verbruik van 1 op 20, en dat is knap voor een 180pk 2L benzine motor.
Ja, ik ben toch erg tevreden over dit motortje, en zeker over de gehele wagen.

Haha, ik moest laatst weer aan dat verhaal van die dealer denken. Manman. Maar wel mooi dat de ontwikkeling bij de benzinemotoren doorgaat en ook mooie motortjes oplevert. 1:20 bij een 2.0 is heel netjes. Ik kreeg de benzinegolfjes en polootjes niet echt onder de 1:15, terwijl die een veel kleinere inhoud hebben.
- BertjeConti
- E21 Mad
Weet je, Mazda is voornemens er ook een 6 cilinder variant van in de nieuwe 6 te gooien, in lengterichting welteverstaan !!!!

- Smartie
- E21 VIP

- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Oh, 6 in lijn, 3 liter. Klinkt goed.
Vindt het een mooie techniek welke is toegepast.
Klinkt als een fijne motor die lui te rijden is.
Vindt het een mooie techniek welke is toegepast.
Klinkt als een fijne motor die lui te rijden is.
- BertjeConti
- E21 Mad
De M20 hangt weer in de motorbok.
De motorbok heb ik voor de veiligheid toch maar iets aangepast, zo heb ik 'm ruim 20 cm lager gemaakt, slecht voor de rug, maar veel beter voor de stabiliteit. Daarnaast is het opnamepunt voor de motorsteun 7 cm naar achteren verplaatst. gewichtsverdeling was namelijk ook niet goed met zo'n lange 6 in de bok.
Nadat de motor weer in de bok zat heb ik verder geïnspecteerd op nog meer schade door de val, met name schade aan hoofdlager 6 welke de bij de klap het gewicht van het blok te verwerken heeft gekregen, maar niks kunnen ontdekken.
Ook heb ik maatregelen genomen, zodat voorgaand ongeluk niet meer voor kan komen. De as van de opnamesteun was namelijk helemaal niet beveiligd tegen uitschuiven uit de bok. iets wat normaliter ook niet snel kan gebeuren met het gewicht van de motor hangend op de as. Deze as is gelagerd in een hardhouten lager dat in de kokerbalk geslagen is, een stroef draaiende as dus. Nu zit er aan het uiteinde een borgbout door de as heen als extra veiligheid. Ook meteen maar een likje verf over de bok gekliederd.

Hoe heeft dat ongeluk nu kunnen gebeuren?
Nou, ik had een extra steun gemaakt waarop bijna het gehele gewicht van de motor steunt, deze steun met als doel de opname steun aan de bakopname te ontzien van het gewicht bij verdere opbouw van de motor als deze toch niet meer gedraaid hoeft te worden.
Alleen had ik die extra steun, zoals hieronder afgebeeld, iets te lang gemaakt, waardoor het drukgewicht op de as van de opnamesteun compleet weg was, deze as kon nu vrij gemakkelijk schuiven, en bij het opzij duwen van de motor schoof deze er dus uit en daardoor kantelde het blok zo naar beneden, met zijn neus op de grond.
Deze extra steun zit dus nergens echt vast aan de motorbok

De motorbok heb ik voor de veiligheid toch maar iets aangepast, zo heb ik 'm ruim 20 cm lager gemaakt, slecht voor de rug, maar veel beter voor de stabiliteit. Daarnaast is het opnamepunt voor de motorsteun 7 cm naar achteren verplaatst. gewichtsverdeling was namelijk ook niet goed met zo'n lange 6 in de bok.
Nadat de motor weer in de bok zat heb ik verder geïnspecteerd op nog meer schade door de val, met name schade aan hoofdlager 6 welke de bij de klap het gewicht van het blok te verwerken heeft gekregen, maar niks kunnen ontdekken.
Ook heb ik maatregelen genomen, zodat voorgaand ongeluk niet meer voor kan komen. De as van de opnamesteun was namelijk helemaal niet beveiligd tegen uitschuiven uit de bok. iets wat normaliter ook niet snel kan gebeuren met het gewicht van de motor hangend op de as. Deze as is gelagerd in een hardhouten lager dat in de kokerbalk geslagen is, een stroef draaiende as dus. Nu zit er aan het uiteinde een borgbout door de as heen als extra veiligheid. Ook meteen maar een likje verf over de bok gekliederd.

Hoe heeft dat ongeluk nu kunnen gebeuren?
Nou, ik had een extra steun gemaakt waarop bijna het gehele gewicht van de motor steunt, deze steun met als doel de opname steun aan de bakopname te ontzien van het gewicht bij verdere opbouw van de motor als deze toch niet meer gedraaid hoeft te worden.
Alleen had ik die extra steun, zoals hieronder afgebeeld, iets te lang gemaakt, waardoor het drukgewicht op de as van de opnamesteun compleet weg was, deze as kon nu vrij gemakkelijk schuiven, en bij het opzij duwen van de motor schoof deze er dus uit en daardoor kantelde het blok zo naar beneden, met zijn neus op de grond.
Deze extra steun zit dus nergens echt vast aan de motorbok

Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:21 pm, edited 1 time in total.

- BertjeConti
- E21 Mad
kleien
Ik was eigenlijk wel benieuwd hoeveel ruimte er tussen de zuigers en kleppen zo zijn tijdens een draaiende motor, zeker gezien de minimale afdrukken van de uitlaatkleppen in de oude zuigers van dit blok.
Ook meteen de ruimte tussen zuiger en bougie opgemeten bij TDC, omdat de gebruikte bougies (NGK ZGR5A) best ver in de verbrandingskamer steken, zo'n 8 mm namelijk. Toch blijkt er nog 4 mm ruimte over te zijn tussen bougie en zuiger. Hier geen gevaar dus.
Daarna bolletjes kinderklei op strategische punten op de zuigers geplakt en de kop met een oude pakking op het blok gemonteerd. Riem erover en dan de krukas een paar keer ronddraaien. De kleppen had ik een beetje ingeolied, zodat de klei daar niet aan blijft plakken.

Resultaat zie je hieronder in een reeks opnamen, tussen inlaatklep en zuiger is ruim 2mm ruimte en bij de uitlaatklep zelfs ruim 3mm. Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat het blok "niet op tijd" gelopen moet hebben ergens in zijn historische leven.
Uit ervaringen met andere motoren weet ik dat zo'n motor dan best slecht gaat lopen, wellicht is dat de reden geweest dat de wagen waar de motor ooit in zat van de weg is gehaald en omgebouwd tot circuit racert (uiteraard met een ander veel sneller blokje)
Er is dus voldoende ruimte tussen de kleppen en de zuigers.

uitlaatklep afdruk doorsnede:

inlaat klep doorsnede:

inlaatklep afdruk van boven:

dwarsdoorsnede afdruk inlaatklep/zuiger:

Verschillende pakketten onderdelen zijn kwijtgeraakt (DHL weer) en opnieuw besteld, alleen hebben ze allemaal zo ontzettend lang nodig tegenwoordig. Doel is om in Juli dit blok in de pastellblauer te bouwen.
Ik was eigenlijk wel benieuwd hoeveel ruimte er tussen de zuigers en kleppen zo zijn tijdens een draaiende motor, zeker gezien de minimale afdrukken van de uitlaatkleppen in de oude zuigers van dit blok.
Ook meteen de ruimte tussen zuiger en bougie opgemeten bij TDC, omdat de gebruikte bougies (NGK ZGR5A) best ver in de verbrandingskamer steken, zo'n 8 mm namelijk. Toch blijkt er nog 4 mm ruimte over te zijn tussen bougie en zuiger. Hier geen gevaar dus.
Daarna bolletjes kinderklei op strategische punten op de zuigers geplakt en de kop met een oude pakking op het blok gemonteerd. Riem erover en dan de krukas een paar keer ronddraaien. De kleppen had ik een beetje ingeolied, zodat de klei daar niet aan blijft plakken.

Resultaat zie je hieronder in een reeks opnamen, tussen inlaatklep en zuiger is ruim 2mm ruimte en bij de uitlaatklep zelfs ruim 3mm. Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat het blok "niet op tijd" gelopen moet hebben ergens in zijn historische leven.
Uit ervaringen met andere motoren weet ik dat zo'n motor dan best slecht gaat lopen, wellicht is dat de reden geweest dat de wagen waar de motor ooit in zat van de weg is gehaald en omgebouwd tot circuit racert (uiteraard met een ander veel sneller blokje)
Er is dus voldoende ruimte tussen de kleppen en de zuigers.

uitlaatklep afdruk doorsnede:

inlaat klep doorsnede:

inlaatklep afdruk van boven:

dwarsdoorsnede afdruk inlaatklep/zuiger:

Verschillende pakketten onderdelen zijn kwijtgeraakt (DHL weer) en opnieuw besteld, alleen hebben ze allemaal zo ontzettend lang nodig tegenwoordig. Doel is om in Juli dit blok in de pastellblauer te bouwen.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:20 pm, edited 1 time in total.

- BertjeConti
- E21 Mad
ik blijf mij verbazen over de macro opname mogelijkheden en kwaliteit van mijn oude Huawei P9 Lite, niks blijft verborgen voor de lens.
Foto's zijn ook nog eens verkleind naar zo'n 0.5Mb om niet teveel ruimte op mijn domein op te nemen. Fijn hoor geen Photo bucket, flickr oid meer, maar zelf helemaal in control over mijn media.
Foto's zijn ook nog eens verkleind naar zo'n 0.5Mb om niet teveel ruimte op mijn domein op te nemen. Fijn hoor geen Photo bucket, flickr oid meer, maar zelf helemaal in control over mijn media.

- bmw e12 e21
- E21 VIP

- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Mooie werken weer Rob!
Je moet minimaal 2mm overhebben tussen zuigers en klep. Dan is het veilig.
Je moet minimaal 2mm overhebben tussen zuigers en klep. Dan is het veilig.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm