En dan nu weer verder met de motor wissel.
Vandaag het vliegwiel en koppeling gemonteerd en daarna het blok in de E12 gehengeld.
Als eerste het blok met behulp van spanbanden (het zijn behoorlijke banden hoor) uit de bok getild en het blok op een oud subframe laten zakken zodat het stevig staat voor het monteren van het vliegwiel.
Eerst het blikken plaatje niet vergeten:
dan het blokkeergereedschap op de krukas poelie:
vervolgens kan het vliegwiel erop, de 8 bouten zet ik met locktite vast (er zit immers olie aan de andere kant van de bouten) en dan de bouten kruislings vastzetten met 110Nm.
Dan eerst de spline van de koppeling licht invetten met speciaal sachs koppelings vet, dan deze een paar keer over de prise as schuiven, en daarna de koppelingsplaat met de centreer-tool tegen het vliegwiel plaatsen, daarna kan de drukgroep er tegenaan.
En dan wordt het tijd het blok in de auto te hengelen, met de paspennen is dat dus echt een makkie. het blok schoof zo op zijn plek.
En nu zullen velen wel denken, waarom in godsnaam schroeft Robby een half opgebouwd blok terug in de auto. Tsja daar heb ik zo mijn redenen voor.
Veel onderdelen moeten over gezet worden van het oude naar het nieuwe blok, en dat gaat gemakkelijker als je van onderen naar boven werkt.
Ook is het zo dat de kabel voor de oliedruksensor bijvoorbeeld niet meer op zijn plaats te krijgen is als de waterpomp al gemonteerd is. zonder waterpomp geen spanwiel, en dus geen getande riem. Startmotor monteren gaat ook veel gemakkelijker als het enorme spruitstuk niet in de weg zit.
En zoals vandaag al bleek is een kaal onderblok terug tegen de versnellingsbak plaatsen echt een makkie.
detail van een paspen, met het potkrikje in de achtergronddat nog onder de bak staat:
Hier nogmaals de sb pomp als deze met zijn beugel alweer tegen het blok zit:
morgen weer lekker verder.