Pastellblauer's E12 avonturen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Maar wat heeft Gerrit zonder onze toestemming uitgevreten in Oldenzaal?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, dat is de grote vraag. Belg zover van zijn Heimat, beetje corona verspreiden... Maar wat deed Gerrit in Oldenzaal, dat is de vraag....
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gerrit was zaterdag waarschijnlijk incognito onderweg, we hebben 'm in ieder geval niet gespot, en kwam ook niet voor ons rijden en met zijn pinkers spelen, zoals andere vage belgen wel eens doen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gerrit kennende begon 'ie voor je neus met z'n remlichten te spelen hahaha 
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
en weer verse APK tot september 2022

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klopt hoor geheel incognito met de zwarte bestelbus .. jullie reden helemaal rechts .. ik links met teveel verkeer ertussenin om naast jullie te raken zonder asociaal te gaan doen.
Blijft een leuke verschijning zo een e12
Blijft een leuke verschijning zo een e12
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Woeii! Toch een kersje op de nieuwe motor
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Yup, de keurmeester was helemaal in zijn nopjes (jonge gast)

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het nieuwe blokje heeft er inmiddels een dikke 500km op zitten, dus wordt het tijd de "inloop" olie te vervangen voor iets anders.
Ik heb weinig verstand van olie, dus heb ik mij hier eens goed ingelezen in het top tech topic over motorolie voor onze oudjes.
Aangezien het blok helemaal schoon is, kan ik met een gerust hart overgaan op een volsyntheet. Maar welke viscositeit?
Een 5W-40 of 5W-50? De eerste zou prima zijn, aangezien mijn motorblok relatief origineel is. Van de andere kant wordt er soms gedurende langere tijd veel meer van het blok verwacht dan wat in dagelijks verkeer het geval zou zijn, extra bescherming kan geen kwaad, en een fractie meer verbruik, daar zit ik niet mee.
Daarnaast zijn de spelingen in mijn blok wel binnen de specs van BMW, maar liggen ze eerder richting max dan min.
Dus is de keuze gevallen op de Mobil 1 5W-50.
Tsja en als je dan dit promotie filmpje van Mobil 1 gezien hebt, dan ben je natuurlijk helemaal overtuigd:
Inmiddels zit de 5W-50 er in samen met een nieuw filtertje.
Filter vervangen is wel een dingetje met sandwich plaat voor oliedruk/temp sensoren ertussen. Dat ding gaat altijd meedraaien.
Ook heb ik een lichte olie lekkage aan het kleppendeksel, de rubber stoppen, als ook de kleppendeksel pakking uit een "no name" pakkingset zijn van dermate slechte kwaliteit, dat ik daar dikke spijt van heb de rommel überhaupt gebruikt te hebben.
Dus dat moest ook aangepakt worden, nu met een pakking van elring en stoppen van febi (gokje, winparts had niks anders)
De rubber stoppen die erin zaten hadden aan de bovenkant afgeronde hoeken, dat kan natuurlijk niet afdichten.
Hieronder zie je er eentje in het midden, links is de febi, en rechts een oude bmw oem.

En nu het kleppendeksel er toch af was heb ik de klepspeling nogmaals afgesteld, maar nu de inlaten op 0.2mm in plaats van de voorgeschreven 0.25mm. Dit zou iets meer opening betekenen, marginal verschil.
De uitlaat kleppen heb ik op de voorgeschreven 0.25mm afgesteld.
Dan zou je denken dat 0.05mm minder klepspeling niet direct merkbaar is, maar uit de eerste proefrit blijkt dat dat niet het geval is.
De motor loopt nu plotseling ontzettend rijk stationair en in de lage toerentallen. De Megasquirt staat tot de maximale grens van 85% bij te regelen, en dat is nog niet genoeg.
Op hogere toerentallen is alles normaal, en het blok klimt nu erg gewillig in de toeren.
Hypothese: door de kleinere klepspeling is er meer overlap, en daardoor is de efficiëntie op lage toeren lager. Dus bij een bepaalde MAP gaat er nu minder lucht daadwerkelijk de motor in als voorheen. (Wie kan dit bevestigen?)
15% vind ik wel een enorm verschil.
Het effect is vergelijkbaar met een nokkenas met iets grotere opening.
Nu komt ook het voordeel van een MAF gebaseerd injectie systeem naar voren, zoals de Motronic die oorspronkelijk op dit blok zat. Die meet namelijk de werkelijk ingezogen lucht door de motor met behulp van de LMM. En dan merk je een verstoring door veranderde klepspeling nauwelijks.
Morgen de laptop er maar weer aanhangen.
Ik heb weinig verstand van olie, dus heb ik mij hier eens goed ingelezen in het top tech topic over motorolie voor onze oudjes.
Aangezien het blok helemaal schoon is, kan ik met een gerust hart overgaan op een volsyntheet. Maar welke viscositeit?
Een 5W-40 of 5W-50? De eerste zou prima zijn, aangezien mijn motorblok relatief origineel is. Van de andere kant wordt er soms gedurende langere tijd veel meer van het blok verwacht dan wat in dagelijks verkeer het geval zou zijn, extra bescherming kan geen kwaad, en een fractie meer verbruik, daar zit ik niet mee.
Daarnaast zijn de spelingen in mijn blok wel binnen de specs van BMW, maar liggen ze eerder richting max dan min.
Dus is de keuze gevallen op de Mobil 1 5W-50.
Tsja en als je dan dit promotie filmpje van Mobil 1 gezien hebt, dan ben je natuurlijk helemaal overtuigd:
Inmiddels zit de 5W-50 er in samen met een nieuw filtertje.
Filter vervangen is wel een dingetje met sandwich plaat voor oliedruk/temp sensoren ertussen. Dat ding gaat altijd meedraaien.
Ook heb ik een lichte olie lekkage aan het kleppendeksel, de rubber stoppen, als ook de kleppendeksel pakking uit een "no name" pakkingset zijn van dermate slechte kwaliteit, dat ik daar dikke spijt van heb de rommel überhaupt gebruikt te hebben.
Dus dat moest ook aangepakt worden, nu met een pakking van elring en stoppen van febi (gokje, winparts had niks anders)
De rubber stoppen die erin zaten hadden aan de bovenkant afgeronde hoeken, dat kan natuurlijk niet afdichten.
Hieronder zie je er eentje in het midden, links is de febi, en rechts een oude bmw oem.

En nu het kleppendeksel er toch af was heb ik de klepspeling nogmaals afgesteld, maar nu de inlaten op 0.2mm in plaats van de voorgeschreven 0.25mm. Dit zou iets meer opening betekenen, marginal verschil.
De uitlaat kleppen heb ik op de voorgeschreven 0.25mm afgesteld.
Dan zou je denken dat 0.05mm minder klepspeling niet direct merkbaar is, maar uit de eerste proefrit blijkt dat dat niet het geval is.
De motor loopt nu plotseling ontzettend rijk stationair en in de lage toerentallen. De Megasquirt staat tot de maximale grens van 85% bij te regelen, en dat is nog niet genoeg.
Op hogere toerentallen is alles normaal, en het blok klimt nu erg gewillig in de toeren.
Hypothese: door de kleinere klepspeling is er meer overlap, en daardoor is de efficiëntie op lage toeren lager. Dus bij een bepaalde MAP gaat er nu minder lucht daadwerkelijk de motor in als voorheen. (Wie kan dit bevestigen?)
15% vind ik wel een enorm verschil.
Het effect is vergelijkbaar met een nokkenas met iets grotere opening.
Nu komt ook het voordeel van een MAF gebaseerd injectie systeem naar voren, zoals de Motronic die oorspronkelijk op dit blok zat. Die meet namelijk de werkelijk ingezogen lucht door de motor met behulp van de LMM. En dan merk je een verstoring door veranderde klepspeling nauwelijks.
Morgen de laptop er maar weer aanhangen.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:56 pm, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig!! Die stopjes aan het eind van de tuimelaarassen, die zet ik altijd ook nog in vloeibare pakking. Anders lekken ze vaak alsnog.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Prima keuze Mobil 5W50
Verder is het inderdaad wel vreemd, zo'n verschil na het stellen van de inlaatkleppen.
Verder is het inderdaad wel vreemd, zo'n verschil na het stellen van de inlaatkleppen.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi Rob.
Ik gebruik die 5W50 volsyntheet ook in men oudjes.
Die rubber stoppen zet ik altijd een beetje kit aan.
Ik gebruik die 5W50 volsyntheet ook in men oudjes.
Die rubber stoppen zet ik altijd een beetje kit aan.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, heel vreemd.Nick1984 wrote: Thu Aug 06, 2020 11:19 pm Prima keuze Mobil 5W50![]()
Verder is het inderdaad wel vreemd, zo'n verschil na het stellen van de inlaatkleppen.
Vanmorgen, ondanks het warme weer, toch een poging gedaan de VE tabel bij te regelen zodat de motor weer normaal stationair zou gaan lopen.
Zelfs 20% verlaging van de VE was niet voldoende voor normaal gedrag.
De Lambda sensor gaf een waarde van 14 aan, wat prima is, maar de motor liep toch op enkele cilinders veel te rijk, het leek wel een oude Volvo op SU carburateurs.
De Lambda sensor zit in de 2e uitlaat buis en meet dus alleen cilinder 4-6.
Na een kwartiertje prutsen was ik het zat.
Kleppendeksel eraf, en de inlaat klepspeling terug gezet van 0.2 naar 0.25mm.
Oude tuning terug geladen in de ECU, en wat denk je?
Ze loopt weer als vanouds
Wie had dat gedacht dat 5/100mm klepspeling verschil zo'n groot effect kan hebben.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Stopjes had ik dit keer ook met een beetje vloebare pakking gemonteerd. Klepdeksel pakking ook.uwbuurman wrote: Thu Aug 06, 2020 1:32 am Lekker bezig!! Die stopjes aan het eind van de tuimelaarassen, die zet ik altijd ook nog in vloeibare pakking. Anders lekken ze vaak alsnog.
Ik ging er van uit dat die voorlopig niet los hoefde, maar dat moest vandaag dus al.
Goei spul die vloeibare pakking, de pakking zelf ging helemaal doormidden bij het openen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i