Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja, dat is goed spul dan. Maar dus zelfs met vloeibare pakking gingen die stopjes lekken. Wat een rommel dan.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nee, de eerste stoppen had ik er droog ingestopt, en die lekte dus, maar waarschijnlijk door de afgeronde hoeken aan de bovenkant. Ook het prullige deksel pakking droog gemonteerd.uwbuurman wrote: Sat Aug 08, 2020 2:28 pm Ja, dat is goed spul dan. Maar dus zelfs met vloeibare pakking gingen die stopjes lekken. Wat een rommel dan.
Tijdens de oliewissel en klep stel sessie vorige week heb ik betere stoppen en een kwaliteit pakking gebruikt en daarbij vloeibare pakking op de stoppen en beide zijden van de pakking. (Ik dacht dat het minimaal 2 jaar dicht zou blijven) het lekte in ieder geval niet.
Vandaag moest het deksel er dan toch vanaf, en scheurde de pakking dus dwars doormidden. Teveel vloeibare pakking gebruikt.
De stoppen zijn blijven zitten, en nu heb ik alleen aan de onderzijde van de pakking (weer een nieuwe natuurlijk) nog vloeibare pakking gebruikt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vandaag maar weer eens een rally gereden met de Rallycheck app.
Één voordeel, omdat je niks met anderen te maken hebt kun je zo vroeg vertrekken als je wil, en dat is wel fijn met de huidige warmte en zonneschijn.
Dit keer een rally rondom ons eigen Weert, de "Zomer Ochtend Rit", uitgezet door meester uitzetter Ad van der Werf.
Systeem punten en pijlen vrije route, ideale test voor de Horneland Rally. Niveau "zeer ervaren", en als verrassing Russisch kaartmateriaal uit de zeventiger jaren.
Het was een ruim 3 uur durende rally, met een 6 tal TC's en een regularity test.
Maar oei oei oei wat was deze moeilijk zeg. Op zulke oude kaarten lijken alle wegen anders als in werkelijkheid, snelwegen en rotondes bestonden nog niet, midden in de weilanden op de kaart zijn nu in werkelijkheid woonwijken of industrie terreinen.
Gelukkig was het maar 3 uurtjes, maar wat voor een 3 uurtjes, zelfs 2 keer compleet de weg kwijt, maar wel weer terug gevonden zonder hulp, heerlijk.....
Kwa tijd best goed gedaan met maar 12 strafminuten, maar kwa foute of gemiste controles was het minder goed.
Geeft niks, het was immers niveau "zeer ervaren".
Één voordeel, omdat je niks met anderen te maken hebt kun je zo vroeg vertrekken als je wil, en dat is wel fijn met de huidige warmte en zonneschijn.
Dit keer een rally rondom ons eigen Weert, de "Zomer Ochtend Rit", uitgezet door meester uitzetter Ad van der Werf.
Systeem punten en pijlen vrije route, ideale test voor de Horneland Rally. Niveau "zeer ervaren", en als verrassing Russisch kaartmateriaal uit de zeventiger jaren.
Het was een ruim 3 uur durende rally, met een 6 tal TC's en een regularity test.
Maar oei oei oei wat was deze moeilijk zeg. Op zulke oude kaarten lijken alle wegen anders als in werkelijkheid, snelwegen en rotondes bestonden nog niet, midden in de weilanden op de kaart zijn nu in werkelijkheid woonwijken of industrie terreinen.
Gelukkig was het maar 3 uurtjes, maar wat voor een 3 uurtjes, zelfs 2 keer compleet de weg kwijt, maar wel weer terug gevonden zonder hulp, heerlijk.....
Kwa tijd best goed gedaan met maar 12 strafminuten, maar kwa foute of gemiste controles was het minder goed.
Geeft niks, het was immers niveau "zeer ervaren".

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Toch mooi dat je op deze manier de hobby kunt beoefenen en trainen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Super oefening juist, misschien niet soepel verlopen maar wel erg leerzaam!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooie oefening!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Yup, de laatste jaren heb ik veel kennis gekregen over de BMW M20 motoren, met de revisie van de M20B20 als een soort "eindexamen", daarom wordt het tijd het licht eens op een andere motor te werpen.
Het zal de M52 worden.........een kleine sprong voorwaarts in de tijdlijn van BMW motoren.
Oh ja, hier zie één van de kaarten van gisteren:

Het zal de M52 worden.........een kleine sprong voorwaarts in de tijdlijn van BMW motoren.
Oh ja, hier zie één van de kaarten van gisteren:

Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:54 pm, edited 1 time in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig!! Je leert veel meer van moeilijk en fouten, dan van makkelijk en soepel!
M52, fijn blok. Wat is het doel van die kennis? Komt er een BMWtje bij, of is dat je nieuwe pastellermotor voor over 2 jaar?
M52, fijn blok. Wat is het doel van die kennis? Komt er een BMWtje bij, of is dat je nieuwe pastellermotor voor over 2 jaar?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Yep, er komt een BMWtje bijuwbuurman wrote: Sun Aug 16, 2020 9:05 am Lekker bezig!! Je leert veel meer van moeilijk en fouten, dan van makkelijk en soepel!
M52, fijn blok. Wat is het doel van die kennis? Komt er een BMWtje bij, of is dat je nieuwe pastellermotor voor over 2 jaar?

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vertel vertel! En dan... ik denk dan gelijk M52B28 met een wat ruimere inlaat...
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nee Jeroen, zo spannend wordt het niet.Jeroen wrote: Sun Aug 16, 2020 11:12 am Vertel vertel! En dan... ik denk dan gelijk M52B28 met een wat ruimere inlaat...
We zijn/waren op zoek naar een daily voor Petra vanwege een aanstaande baanwissel, waardoor fietsend naar het werk er niet meer in zit, over OV maar helemaal te zwijgen.
Eerst de ogen gericht op één of ander klein koekblik, met lage belasting dito verzekerings kosten. Een Starlet of zoiets.
BMW heeft niks kleins dus dat valt af.
Ik merkte al dat Petra niet gelukkig werd van al die koekblikjes, dus de boeg omgegooid met het idee de auto van de zaak niet meer privé te rijden, zodat de bijtelling vervalt, en op zoek te gaan naar een daily die ook geschikt is voor de caravan en vakanties.
Dat sprak haar veel meer aan, maar het mocht niks moderns worden, een youngtimer dus.
En zo begon een heel korte zoektocht naar een niet verprutste E39 met lage km stand en toch aangenaam prijsje.
En die was sneller gevonden dan we verwacht hadden.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik lees het al, die Mazdarati gaat ook uit de bijtelling per 1 januari 2021. Wel leuk joh!! Nu dus opa en kleinzoon op de oprit. Eigenlijk achterkleinzoon, als we de e12 en e28 als twee verschillende auto's zien.
Kom maar door met de plaatjes, de specs en de smile van Peet! (En jouw grijns zal dr ook wel zijn hahahaha). 520i of 523i? En vfl, denk ik? Was de nfl niet al gelijk m54? 523i is met een paar simpele aanpassingen heel makkelijk wat meer ponies te geven. Is een geknepen motor.
Kom maar door met de plaatjes, de specs en de smile van Peet! (En jouw grijns zal dr ook wel zijn hahahaha). 520i of 523i? En vfl, denk ik? Was de nfl niet al gelijk m54? 523i is met een paar simpele aanpassingen heel makkelijk wat meer ponies te geven. Is een geknepen motor.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Jaja, het is een vroege 523iA (1996), dus met de M52 enkele vanos. Dus bijna 25 jaartjes oud.
In de ouwe lullen kleurstelling aspen-silber, met oude lullen saai grijs interieur.
Deze heeft geen schuifkantel dak, eigenlijk wel jammer, maar daarentegen wel een goed werkende climate control.
Op de velgen en radio na nog helemaal origineel, en niet zoals vele anderen pfl omgebouwd naar fl
Originele radio zit er gelukkig wel bij.
Als ik het goed heb in 2016 geïmporteerd uit Duitsland.
Aanstaande woensdag gaan we hem halen.
Bij de handelaar:

In de ouwe lullen kleurstelling aspen-silber, met oude lullen saai grijs interieur.
Deze heeft geen schuifkantel dak, eigenlijk wel jammer, maar daarentegen wel een goed werkende climate control.
Op de velgen en radio na nog helemaal origineel, en niet zoals vele anderen pfl omgebouwd naar fl
Originele radio zit er gelukkig wel bij.
Als ik het goed heb in 2016 geïmporteerd uit Duitsland.
Aanstaande woensdag gaan we hem halen.
Bij de handelaar:

Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:53 pm, edited 2 times in total.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En met slechts 126k km op de klokuwbuurman wrote: Sun Aug 16, 2020 4:13 pm Klinkt goed! En net wat je zegt, gelukkig vfl verlichting er nog in.
Foto's van de handelaar (klik)

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i