Houden die gedachten over ander blik ooit op? Ik denk het niet. En zo af en toe helpen onze vrienden ons weer eens met een leuke ervaring. De laatste keer dat ik met een E36 B8 reed is denk ik 20 jaar geleden, en nu kreeg ik de melding van Bergwerff dat er eentje stond te wachten om aan de tand gevoeld te worden. Vers binnen dus moet nog de hele ronde TLC krijgen, maar de basis is al erg goed en origineel, een heuse E36 sedan Alpina B8 4.6 V8.
Even verse 98 erin en rustig warmrijden. Het valt mij eigenlijk op dat de auto heel stil en beschaafd klinkt. Als een bejaarde warmrijden gaat prima, je kunt er ook prima je opa of oma mee vervoeren zonder dat ze wat hoeven te merken van de potentie van de auto. Het viel mij wel op dat de motor onderin niet waanzinnig presteert, eigenlijk voelt een 328i onderin koppelsterker aan, maar ik begreep ook dat er nog wel wat winst verwacht wordt na verse bougies en bobines. Eigenlijk was mijn verwachting en herinnering wel één van veel meer koppel onderin met een V8 in een E36.
Eénmaal warm (lekker, duurt met om het even welke V8 altijd een eeuwigheid voordat die olie op temperatuur is) kunnen er wat tussensprintjes worden gedaan en eens doorhalen op de snelweg, en dan komt de speciaal voor en met Alpina ontwikkelde V8 echt los. Dan merk je wel dat je met een dikke motor in een relatief lichte koets onderweg bent en worden flinke stappen gezet, now we're talking! Je voelt wel de extra kilo's in de neus, maar gevoelsmatig nauwelijks sterker dan in een M3 en Alpina heeft het onderstel weer prima vormgegeven.
Erg leuk om hiermee weer even het geheugen op te frissen. Gaat de auto op Jeroen's droomlijst? Dat vooralsnog niet, al blijft het een echt icoon!
