In mijn zoektocht naar wat kennis van de BMW E30 320is heb ik besloten om mij hier aan te melden. In het verleden was ik actief op M3E30.nl, maar dat forum is helaas ter ziele gegaan. Op het 'gewone' E30Fansite forum ontbreekt mijns inziens de echte kennis van de S14 motor. Facebook leent zich hier slecht voor, vandaar dat ik hier kijk.
Mijn naam is Simon en bezit al heel lang een 320is. De carrosserie is gerestaureerd. Interieur niet. De techniek waar nodig wel. Motor is niet uit elkaar geweest. Maar wel zijn bijvoorbeeld alle slangen en diverse pakkingen vervangen. Afgelopen jaar een Bilstein B12 schokdemper-veren set gemonteerd inclusief alle veerpootlagers. Een 320is code plug voor de OBC2 en onlangs een nieuwe RVS uitlaat van Supersprint. Na 1-2 jaar schorsing wil ik auto weer gaan gebruiken. De APK is echter verlopen. En dan komt nu het volgende:
Bij de BMW specialist (moderne BMW's) om de hoek geconstateerd dat de auto niet gekeurd kan worden want de CO is te hoog. De motor loopt ook minder mooi en hij zuipt benzine. Het stinkt echt enorm naar de benzine.
In 2016 is de auto door Jeroen (de forumbeheerder als ik mij niet vergis) onderhanden genomen. De kleppen zijn gesteld, een E36 veerspanner gemonteerd. Mechanische en vacuumsynchronisatie en CO afgesteld met de LHM. De veerpositie is toen gewijzigd. Tevens zijn de rubberen blokken tussen de inlaat en cilinderkop vervangen, nieuwe bougies en injectoren gereinigd en getest. De stationairloop is toen wat hoger afgesteld: een ruime 1000 RPM, voor wat meer 'power'. Echter als de motor nu eenmaal op temperatuur is draait hij stationair zo'n 1500 RPM.
Wat nu? Ik kan er niet mee rijden en de BMW specialist durft er zijn vingers eigenlijk niet aan te branden. Ik ken eigenlijk geen mensen in de buurt die er verstand van hebben. Ik heb door de jaren heen natuurlijk links en rechts wel wat gelezen, maar weet niet goed waar ik nu het beste kan beginnen en aan draaien om het in orde te krijgen. Ik heb geprobeerd de stationairloop om laag te krijgen door de grote schroef bij de ICV in te draaien, maar die zit al bijna helemaal dicht.
Enkele plaatjes:
De bougies die ik eruit heb gedraaid:
Voor dagelijks vervoer
Met vriendelijke groet,
Simon