Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Toevallig gisteren een druktest op de oude (1996) radiator uit mijn E39 gedaan, zo lek als een mandje met anderhalf bar erop.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Zou zomaar kunnen dat de radiateur van de E34 nog gemaakt is volgens de normen van ouderwetse degelijkheid, later spul zoals E36, E39, E46 is een ander verhaal. Pakkingen verdrogen en anders zakt het onderste deel er wel uit, net als Rob al vaak gezien, recent ook met de E46 en die was 10 jaar geleden door de dealer vervangen. In de Z4 zit nog eerste montage en ziet er nog netjes uit, maar voelt toch als een tijdbom. Die gaan we toch ook maar preventief vervangen dit jaar, mag na 19 jaar wel.
Regards/groeten, Jeroen
Hoi Jeroen, dat weet ik niet en ga ik binnenkort ontdekken. Wel is het zo dat ik bij mijn auto's vrij secuur ben op verversen van KVS. Maximaal 5/6 jaar en dan ververs ik de meuk. Bovendien wijk ik ook af van de geadviseerde mix 50/50 antivries en water. Ik pas alleen maar nitraatvrije glycol toe.Jeroen wrote: Sun Feb 12, 2023 11:53 pmZou zomaar kunnen dat de radiateur van de E34 nog gemaakt is volgens de normen van ouderwetse degelijkheid, later spul zoals E36, E39, E46 is een ander verhaal. Pakkingen verdrogen en anders zakt het onderste deel er wel uit, net als Rob al vaak gezien, recent ook met de E46 en die was 10 jaar geleden door de dealer vervangen. In de Z4 zit nog eerste montage en ziet er nog netjes uit, maar voelt toch als een tijdbom. Die gaan we toch ook maar preventief vervangen dit jaar, mag na 19 jaar wel.
Carpe Diem, Raymond
Ik heb inmiddels de derde al; in 2012 vervangen vanwege een afgeknapte overloop; in 2016 weer vervangen als gevolg van een aanrijding. Die laatste zit er nog steeds in.BertjeConti wrote: Sun Feb 12, 2023 3:20 pm Toevallig gisteren een druktest op de oude (1996) radiator uit mijn E39 gedaan, zo lek als een mandje met anderhalf bar erop.
Carpe Diem, Raymond
Gistermiddag heb ik de E28S van de tweekoloms afgehaald om voor de E34S plaats te maken zodat ik in de komende tijd de resterende werkzaamheden van de inspectie kan afronden. Ten eerste is dat het verversen van de KVS en het inspecteren van de handrem waarvan sinds de Eifel een kant het niet meer goed doet. Wat daarvan de oorzaak is weer ik niet, maar ik had bij Bergwerf alle delen al besteld, maar hopelijk zijn het niet de handremkabels want deze zijn bij BMW niet meer leverbaar. dus als een van deze vervangen moet worden heb ik een uitdaging. Verder ontdekte ik wat vliegroest op de benzineleidingen welke ik wil behandelen. Al met al niet al te ingewikkeld, maar wel wat werk.

Verder merkte ik bij de inspectie gisteren dat de linker SLS demper weer aan het lekken is; die is twee jaar geleden nog gereviseerd dus dat is wel wat onverwacht.

Na twee weken met de nieuwe Michelin banden (vierde generatie Pilot Primacy) op de E39 kan ik zeggen dat de eerste indrukken uitstekend zijn. De voorheen tussen 100 en 120km/h voelbare trilling schittert nu door afwezigheid; er heerst nu ‘Ruhe im Schiff’. Daarnaast is het rijcomfort behoorlijk toegenomen, al is het vergelijk misschien niet helemaal eerlijk omdat de voorgaande set (Dunlop Sport Maxx RT) die al sinds 2019 dienst deed aan het einde van de levenscyclus was.

Maar na in totaal vier setjes van deze banden (Dunlop Sport Maxx RT) kan ik wel zeggen dat deze tot ver in de tweede helft van hun levenscyclus hun droog/nat weer performance blijven houden en daarmee voorspelbaar/veilig blijft aanvoelen. Als dan een geleidelijk aan afnemende rijcomfort het enige compromis is kan ik daar prima mee leven. Hopelijk kan ik als het eerste setje Pilot Primacy in het tweede deel van haar levenscyclus is, hetzelfde over deze band zeggen.
Daarnaast heb ik voor de tweede keer in tien jaar de ECU van de ABS/DSC moeten laten repareren omdat het DSC lampje al een poosje oplichtte. ACTronics in Almelo constateerde een defect in de aansturing van de DSC pomp en kon dat gelukkig repareren. Daardoor moest ik het tijdelijk zonder een snelheidsmeter en verbruiksmeter doen, dat leverde wat gemor thuis op, maar voor mij zijn dat geen kritische functies dus dat moesten ze maar accepteren. Afgelopen donderdag kwam de gerepareerde ECU terug en zijn alle lampjes weer gedoofd.

Wel lijkt het erop dat de stuurhoek sensor defect is, maar daar kan ik mee leven. Minder leven kan ik met een het EML lampje dat sinds kort continu oplicht. De foutcodes wijzen op een defecte katalysator, maar daar ga ik voor nu even niet van uit. Eerst gaan de twee monitor-sondes achter de katalysator vervangen, als dat niet helpt gaan we de injectoren reviseren en als dat niet helpt gaan we pas denken aan het vervangen van de katalysator. Eigenlijk boeit me die niet zo, maar ja ….. dat gedoe met de keurmeester wil je ook niet.
Verder merkte ik bij de inspectie gisteren dat de linker SLS demper weer aan het lekken is; die is twee jaar geleden nog gereviseerd dus dat is wel wat onverwacht.
Na twee weken met de nieuwe Michelin banden (vierde generatie Pilot Primacy) op de E39 kan ik zeggen dat de eerste indrukken uitstekend zijn. De voorheen tussen 100 en 120km/h voelbare trilling schittert nu door afwezigheid; er heerst nu ‘Ruhe im Schiff’. Daarnaast is het rijcomfort behoorlijk toegenomen, al is het vergelijk misschien niet helemaal eerlijk omdat de voorgaande set (Dunlop Sport Maxx RT) die al sinds 2019 dienst deed aan het einde van de levenscyclus was.
Maar na in totaal vier setjes van deze banden (Dunlop Sport Maxx RT) kan ik wel zeggen dat deze tot ver in de tweede helft van hun levenscyclus hun droog/nat weer performance blijven houden en daarmee voorspelbaar/veilig blijft aanvoelen. Als dan een geleidelijk aan afnemende rijcomfort het enige compromis is kan ik daar prima mee leven. Hopelijk kan ik als het eerste setje Pilot Primacy in het tweede deel van haar levenscyclus is, hetzelfde over deze band zeggen.
Daarnaast heb ik voor de tweede keer in tien jaar de ECU van de ABS/DSC moeten laten repareren omdat het DSC lampje al een poosje oplichtte. ACTronics in Almelo constateerde een defect in de aansturing van de DSC pomp en kon dat gelukkig repareren. Daardoor moest ik het tijdelijk zonder een snelheidsmeter en verbruiksmeter doen, dat leverde wat gemor thuis op, maar voor mij zijn dat geen kritische functies dus dat moesten ze maar accepteren. Afgelopen donderdag kwam de gerepareerde ECU terug en zijn alle lampjes weer gedoofd.
Wel lijkt het erop dat de stuurhoek sensor defect is, maar daar kan ik mee leven. Minder leven kan ik met een het EML lampje dat sinds kort continu oplicht. De foutcodes wijzen op een defecte katalysator, maar daar ga ik voor nu even niet van uit. Eerst gaan de twee monitor-sondes achter de katalysator vervangen, als dat niet helpt gaan we de injectoren reviseren en als dat niet helpt gaan we pas denken aan het vervangen van de katalysator. Eigenlijk boeit me die niet zo, maar ja ….. dat gedoe met de keurmeester wil je ook niet.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:45 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
He Raymond, nooit is het klaar, werk aan de auto's. Welke auto is die lekke schokdemper van? E28? Is die wartel niet een slagje aan te draaien?
Die handremkabel voor de e34, van Ate is nummer 24.3727-0215.2 de juiste. Kost €12nogwat. Kan je geen gemartel voor hebben, toch? 25 euro t setje.
Balen van de lampjes op het dashboard van de e39. Hoop dat je met het vervangen van die sensoren de oplossing hebt. Overigens is die laatste foto van je leidingen op de e28, zelfde als eerder. Ik vermoed dat je daat je dash van de e39 wilde laten zien.
Die handremkabel voor de e34, van Ate is nummer 24.3727-0215.2 de juiste. Kost €12nogwat. Kan je geen gemartel voor hebben, toch? 25 euro t setje.
Balen van de lampjes op het dashboard van de e39. Hoop dat je met het vervangen van die sensoren de oplossing hebt. Overigens is die laatste foto van je leidingen op de e28, zelfde als eerder. Ik vermoed dat je daat je dash van de e39 wilde laten zien.
Hey Koos,
De demper en de leidingen zijn van mijn E34S. De E28S heeft speciaal afgestemde Bilstein B6'en.
Mvrgr,
Raymond
De demper en de leidingen zijn van mijn E34S. De E28S heeft speciaal afgestemde Bilstein B6'en.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
Hoi Koos,uwbuurman wrote: Sun Feb 26, 2023 7:49 pmDie handremkabel voor de e34, van Ate is nummer 24.3727-0215.2 de juiste. Kost €12nogwat. Kan je geen gemartel voor hebben, toch? 25 euro t setje.
Dank je wel voor het meedenken - ik heb bij Jacob Offenga een setje New Old Stock handremkabels op de kop weten te tikken. Deze waren wel wat duurder, maar wel OEM en oude voorraad van de Beier.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
Ah, dat is nog beter, Raymond. Dat is nu ook Ekris geworden, dus die zullen alle old stock wel hebben moeten opruimen.
Vandaag heb ik bij de E34S de koelvloeistof ververst. De laatste keer was medio 2017 toe ik de pakkingen van het distributiedekselhuis heb vervangen wat alleen maar kan als de waterpomp verwijderd wordt. N.a.v. een visuele inspectie zie ik geen reden om de radiator te vervangen, dus deze blijft ondanks de leeftijd vooralsnog zitten. Wel ga ik binnenkort een originele Behr ‘hedgen’, just in case.

Verder heb ik de handrem aangepakt omdat een zijde het niet meer deed. Na het demonteren van de remschijven is dat aan de binnenzijde ook wel te zien. Er moet al een poosje geen frictie meer zijn geweest, de andere remschijf liet een prima beeld zien.

De oude remschoenen zijn toch echt drieëndertig jaar oud en hadden nog wel ietsje aan restlevensduur over, maar dan had ik de handrem moeten stellen.

Dat gaan we niet doen, dus heb ik beide kanten van nieuwe remschoentjes voorzien. Het wachten is nu op een set nieuwe remschijven en remblokken. Die ga ik eerdaags bij Bergwerf bestellen.

Wordt vervolgd.
Verder heb ik de handrem aangepakt omdat een zijde het niet meer deed. Na het demonteren van de remschijven is dat aan de binnenzijde ook wel te zien. Er moet al een poosje geen frictie meer zijn geweest, de andere remschijf liet een prima beeld zien.
De oude remschoenen zijn toch echt drieëndertig jaar oud en hadden nog wel ietsje aan restlevensduur over, maar dan had ik de handrem moeten stellen.
Dat gaan we niet doen, dus heb ik beide kanten van nieuwe remschoentjes voorzien. Het wachten is nu op een set nieuwe remschijven en remblokken. Die ga ik eerdaags bij Bergwerf bestellen.
Wordt vervolgd.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:45 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
Maar nu moet je ook handremmen stellen straks, om aan beide zijden even veel remkracht te hebben en je nieuwe segmenten gelijkmatig aan te laten liggen als de handrem erop staat. In ieder geval geen luxe.
Wel grappig dat deze handremmerij precies gelijk is aan dat van de e21 en e30, met 1 klein verschil. Namelijk het versteldingetje tussen de segmenten, daar zit een los klemmetje overheen bij de e21. Bij jouw e34 zit de veer er overheen, om het ongewenst verdraaien tegen te gaan.
Heb je kunnen zien waarom de handrem niet goed werkte? Het is meestal dat stukje waar de kabel in zit. Dat gaat dan niet meer soepel inelkaar. Van de e12 heb ik het net gereinigd, dat ligt nu bij de verzinker. Weer schoon en fris.
Wel grappig dat deze handremmerij precies gelijk is aan dat van de e21 en e30, met 1 klein verschil. Namelijk het versteldingetje tussen de segmenten, daar zit een los klemmetje overheen bij de e21. Bij jouw e34 zit de veer er overheen, om het ongewenst verdraaien tegen te gaan.
Heb je kunnen zien waarom de handrem niet goed werkte? Het is meestal dat stukje waar de kabel in zit. Dat gaat dan niet meer soepel inelkaar. Van de e12 heb ik het net gereinigd, dat ligt nu bij de verzinker. Weer schoon en fris.
Hoi Koos,
De voeringen van de handrem zijn net zo oud als de auto zelf en de handrem gebruik ik bijna nooit. Op enig moment verzameld zich dan slijpsel tussen de voering en de remschijf en neemt de frictie af.
Het expansiemechanisme (het deel waar de handremkabel op is aangesloten) werkte prima. Corrosie was niet aanwezig, enkel slijpsel van de voering en remschijf zelf. Een busje remreiniger volstond om aan beide zijden de boel schoon en weer gangbaar te krijgen.uwbuurman wrote: Sat Mar 04, 2023 9:41 pmHeb je kunnen zien waarom de handrem niet goed werkte? Het is meestal dat stukje waar de kabel in zit. Dat gaat dan niet meer soepel in elkaar.
De voeringen van de handrem zijn net zo oud als de auto zelf en de handrem gebruik ik bijna nooit. Op enig moment verzameld zich dan slijpsel tussen de voering en de remschijf en neemt de frictie af.
Ja, maar eender welk scenario moet dat toch. Ik had het bestaande kunnen reinigen, weer gangbaar maken en daarmee nog een paar jaar kunnen rekken, maar dan had ik de in het voorjaar van 1999 geplaatste schijven ook weer moeten hergebruiken en laten die nu tegen de minimum dikte aanzitten. Als je dan toch nieuwe schijven en blokken plaatst, dan is het beter om bij deze leeftijd en kilometerstand ook de handrem mee te nemen.uwbuurman wrote: Sat Mar 04, 2023 9:41 pmMaar nu moet je ook handremmen stellen straks, om aan beide zijden even veel remkracht te hebben en je nieuwe segmenten gelijkmatig aan te laten liggen als de handrem erop staat. In ieder geval geen luxe.
Het is op zich een prima systeem. I.i.g. een stuk betrouwbaarder dan die dingen die ‘by wire’ bediend worden.uwbuurman wrote: Sat Mar 04, 2023 9:41 pmWel grappig dat deze handremmerij precies gelijk is aan dat van de e21 en e30, met 1 klein verschil. Namelijk het versteldingetje tussen de segmenten, daar zit een los klemmetje overheen bij de e21. Bij jouw e34 zit de veer er overheen, om het ongewenst verdraaien tegen te gaan.
Carpe Diem, Raymond
Vandaag heeft de postduif het pakketje met nieuwe spulletjes voor de achterremmen gebracht. Allemaal met een levertijd van een paar daagjes en zo te zien nog van oude kwaliteit.

Verder heb ik vandaag de oude remschijven opgemeten. Daarvoor moest ik wel een voelermaatje toepassen, de dikte daarvan moet er dus nog vanaf gehaald worden en dan komen deze remschijven circa 200µm onder de minimale constructiemaat (18,4mm) uit. Niet slecht voor in totaal 93809 kilometers.

Vroeger, en dan heb ik het over om en nabij de twintig jaar geleden had ik een sterke wens om de remmen te upgraden naar die van het laatste modeljaar, maar daar schijnen anno nu best veel leverproblemen met te zijn. Dan is het i.d.d. een voordeel dat deze remmen, overigens identiek aan die voor de E36 M3 voor een grotere populatie toegepast is.
Verder heb ik vandaag de oude remschijven opgemeten. Daarvoor moest ik wel een voelermaatje toepassen, de dikte daarvan moet er dus nog vanaf gehaald worden en dan komen deze remschijven circa 200µm onder de minimale constructiemaat (18,4mm) uit. Niet slecht voor in totaal 93809 kilometers.
Vroeger, en dan heb ik het over om en nabij de twintig jaar geleden had ik een sterke wens om de remmen te upgraden naar die van het laatste modeljaar, maar daar schijnen anno nu best veel leverproblemen met te zijn. Dan is het i.d.d. een voordeel dat deze remmen, overigens identiek aan die voor de E36 M3 voor een grotere populatie toegepast is.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:44 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond