Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nu de werkzaamheden aan de E34S afgerond zijn, komt er eindelijk tijd en ruimte vrij om de E39 wat broodnodige aandacht te geven. Het plan was om de monitor sensoren achter de katalysator te vervangen en de dynamo te laten reviseren. Parallel daaraan wilde ik de plastic afdekplaten voor de kriksteunen en de wielkuipen verwijderen om wat inspecties uit te voeren.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus achtereenvolgens rechtsachter en linksachter:


Dat de dorpel rondom de kriksteun rechtsachter behoorlijk is aangetast is ook wel aan de vervorming van de kriksteun zelf te zien. Daarmee is de rechtsachterste ook meteen de slechtste.

De benzine en remleidingen zien er verder prima uit, op een klein stukje na.

Na bijna twintig jaar dagelijks gebruik in weer en wind valt me dit eigenlijk niet eens tegen. Menigeen zou zeggen dat het tijd voor wat anders wordt, maar daar denk ik in principe wel wat anders over. Wel wacht ik even met de technische zaken, eerst wil ik de dorpels rondom de kriksteunen laten aanpakken. Schijnt een bekende E39 kwaal te zijn dus dat wordt wat snij en las werk. Ga ik zelf niet doen, dus dat wordt uitbesteed. Aan wie weet ik nog niet, werk aan een short-list. Volgende week wat telefoontjes plegen.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus achtereenvolgens rechtsachter en linksachter:


Dat de dorpel rondom de kriksteun rechtsachter behoorlijk is aangetast is ook wel aan de vervorming van de kriksteun zelf te zien. Daarmee is de rechtsachterste ook meteen de slechtste.

De benzine en remleidingen zien er verder prima uit, op een klein stukje na.

Na bijna twintig jaar dagelijks gebruik in weer en wind valt me dit eigenlijk niet eens tegen. Menigeen zou zeggen dat het tijd voor wat anders wordt, maar daar denk ik in principe wel wat anders over. Wel wacht ik even met de technische zaken, eerst wil ik de dorpels rondom de kriksteunen laten aanpakken. Schijnt een bekende E39 kwaal te zijn dus dat wordt wat snij en las werk. Ga ik zelf niet doen, dus dat wordt uitbesteed. Aan wie weet ik nog niet, werk aan een short-list. Volgende week wat telefoontjes plegen.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:32 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Die binnendorpels achter zijn inderdaad een E39 kwaaltje. Reparatie is doenbaar.
Als dat alle roest is na 20 jaar dan heb je niet te klagen.
Als dat alle roest is na 20 jaar dan heb je niet te klagen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Inmiddels heb ik een offerte voor het herstel van de achterste kriksteunen en de dorpels van de E39 touring. Het totaal bedrag valt me niet eens tegen dus heb ik om een datum gevraagd. Deze ligt wel wat verder weg, maar nog wel voor de zomer vakantie. Verder heb ik geleerd dat de mate van corrosie niet eens APK afkeur is, daarvoor moet bij een vierdeurs de dorpel tenminste voor 2/3 intact zijn en dat is bij mij nog zeker 9/10. Maar ja, zo zit ik niet in de film. M.a.w. , het herstel van de kriksteunen en dorpels is gepland, maar wordt een separaat project. Om de brugtijd optimaal in te zetten heb ik afgelopen week de dynamo en de waterpomp uitgebouwd.

Het lagertje van de dynamo was na al die vele kilometers wat lawaaierig geworden, dus dat wordt een revisie. Daarvoor heb ik de dynamo is naar Vekoma in Lemelerveld gebracht. Doorlooptijd is een paar dagen.

Ondanks dat de waterpomp geen noemenswaardige speling heeft en het schoepenwiel er visueel gezien nog prima uitziet zal deze preventief vervangen worden. Een nieuwe waterpomp (OEM BMW) is besteld en wordt samen met de nieuwe riemen over enkele dagen verwacht.

De spanrollen zijn even oud als de waterpomp, de spanrol voor de airconditioning is nog prima, maar die van de lange multi-riem maken wat bijgeluiden. Afhankelijk of de mechanische spanners nog leverbaar zijn, ik wil namelijk alleen maar de mechanische spanners zal ik ze gaan vervangen.

Verder heb ik aan de voorzijde de rechter wielkuiprand schoongemaakt en geconserveerd. Het wachten is nu op het retourneren van de gereviseerde dynamo en de levering van de nieuwe waterpomp met Multi riemen.
Het lagertje van de dynamo was na al die vele kilometers wat lawaaierig geworden, dus dat wordt een revisie. Daarvoor heb ik de dynamo is naar Vekoma in Lemelerveld gebracht. Doorlooptijd is een paar dagen.
Ondanks dat de waterpomp geen noemenswaardige speling heeft en het schoepenwiel er visueel gezien nog prima uitziet zal deze preventief vervangen worden. Een nieuwe waterpomp (OEM BMW) is besteld en wordt samen met de nieuwe riemen over enkele dagen verwacht.
De spanrollen zijn even oud als de waterpomp, de spanrol voor de airconditioning is nog prima, maar die van de lange multi-riem maken wat bijgeluiden. Afhankelijk of de mechanische spanners nog leverbaar zijn, ik wil namelijk alleen maar de mechanische spanners zal ik ze gaan vervangen.
Verder heb ik aan de voorzijde de rechter wielkuiprand schoongemaakt en geconserveerd. Het wachten is nu op het retourneren van de gereviseerde dynamo en de levering van de nieuwe waterpomp met Multi riemen.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:31 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vorige week heb ik de E34S aangemeld zodat ik een shakedown kan maken en geleidelijk aan weer wat vertrouwen kan opbouwen. Daarbij werk ik de checklijst af die ik gaandeweg het uitvoeren van de inspectie I en de projectwerkzaamheden aan de aandrijflijn heb opgebouwd. Daarbij vermijd ik al te grote belastingen, daarvoor wil ik eerst dat het vet in de homokinetische koppelingen goed verdeeld wordt. Dat kan alleen maar met kilometers. Met de nieuwe cardanas merk ik een klein maar merkbaar verschil; er zijn minder laag frequente vibraties in de aandrijflijn.

Vorige week heb ik meegedaan aan de klassiekermeeting van de ASVH bij ons in het dorp. Daarbij ws het thema moviecars en daar viel met de E28S en E34S wel wat mee te doen. Ik had dus een mooi plekje op het centrumplein. In totaal waren er meer dan driehonderd auto’s van allerlei pluimage. Bijzonder was ook een originele filmauto uit de Herbie reeks.

In overleg met Robert heb ik het project aan zijn auto een week opgeschoven. De agenda zit te vol met allerlei afspraken in binnen en buitenland. Die extra week heb ik nodig om de technische werkzaamheden aan de E39 af te ronden, maar geeft me komend weekeinde (mits het weer goed dis) ook de mogelijkheid om een wat langere trip met de E34S te maken.

Vorige week heb ik meegedaan aan de klassiekermeeting van de ASVH bij ons in het dorp. Daarbij ws het thema moviecars en daar viel met de E28S en E34S wel wat mee te doen. Ik had dus een mooi plekje op het centrumplein. In totaal waren er meer dan driehonderd auto’s van allerlei pluimage. Bijzonder was ook een originele filmauto uit de Herbie reeks.

In overleg met Robert heb ik het project aan zijn auto een week opgeschoven. De agenda zit te vol met allerlei afspraken in binnen en buitenland. Die extra week heb ik nodig om de technische werkzaamheden aan de E39 af te ronden, maar geeft me komend weekeinde (mits het weer goed dis) ook de mogelijkheid om een wat langere trip met de E34S te maken.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:29 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Dat werk aan de e39 is een prima keuze, behoud is het beste, als je nog even wilt doorrijden.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ik wacht nog even op een datum voor het herstel van de dorpels bij de achterste kriksteunen, maar vooruitlopend daarop staan er ook nog wat technische activiteiten aan de E39 op de rol. Ik had namelijk bij lagere luchtdrukken namelijk last van een sporadisch oplichtende EML lampje, maar daarbij merkte ik geen impact op de performance of brandstofverbruik. =Daarom had ik twee van deze jongens besteld.

Het betreft de sondes voor het bewaken van de beide katalysatoren. Deze zitten onder de auto, maar de aansluitingen zitten boven het motorblok, even boven het inlaatspruitstuk.

Om de sondes los te krijgen heb ik een set met speciale gereedschappen besteld om verstuivers en sondes los te kunnen krijgen. Verstuivers heb ik niet, dus deze zijn een bonus en komen wel een keer van pas. Mij gaat het om de sleutel linksonder.

Met deze sleutel, welke van bovenaf om de lambda sonde geplaats kan worden, is het verwijderen van de sondes, die na verloop van tijd vast zijn gaan zitten een appeltje-en een eitje.

Al met al had ik voor deze activiteit welke op zich zelf best goed te doen is toch wel twee uur nodig omdat de beugel die op de aansluiting van de midden-demper op de katalysator zit, weggehaald moet worden. Dan is het ondanks de krappe ruimtes achter het motorblok zelfs met mijn grote handen best wel te doen.

Nou maar eens kijken of het EML lampje ook bij lagere luchtdrukken gedoofd blijft. Maar denk toch dat ik de twee sondes die voor de beide katalysatoren zitten nog voor mijn vakantie ga vervangen. Die zijn wat toegankelijker.

Vandaag kreeg ik de vorige week bestelde waterpomp, riemen en spanrollen geleverd. De spanrol voor de snaar die de A/C pomp aandrijft is nog prima, deze laten we zitten, maar de lagers van de twee andere spanrollen voor de andere riem maken rolgeluiden en zijn aan vervanging toe. Inmiddels levert BMW alleen maar hydraulische spanners, maar die wil ik niet, dus rest mij geen andere keus om de oude mechanische spanner van een nieuwe rol-wiel te voorzien. Deze zet ik van een nieuw geleverde spanner over. De waterpomp behoeft geen verdere uitleg.

Verder viel mij op dat er onder de auto een plasje water bleef liggen. Vorige week weet ik dat nog aan het naspoelen met leidingwater, maar na een week moet dat wel opgedroogd zijn. Dat beek niet het geval. Nader onderzoek weer uit dat de aansluiting van de rubber slang op het kunststof koppelstuk lek is. Ik was niet van plan om deze slangen te vervangen, maar ze zijn inmiddels wel bijna elf jaar oud. Ik vermoed dat ter hoogte van de metalen klem het rubber een kleine scheur heeft. Die had ook niet lang meer gehouden, dus die worden vervangen. Ik heb met spoed een tweetal nieuwe slangen bij Bergwerff besteld.

Vorige week viel mij op dat bij de vier ophangpunten voor het achterste subframe de bitumen bescherming uitgehard is en op deze plaatsen niet meer hecht. Na verwijderen van de loszittende bitumen komt er op drie van de vier ophangpunten weer aardig wat onheil tevoorschijn.

Dat vraagt eigenlijk om het demonteren van de gehele achter-brug, maar dat is een apart project. Dat gaat meer tijd kosten dan ik voor het herstel van de dorpels wenselijk vindt, dus dat komt later dit jaar wel. Gelukkig is het alleen maar vliegroest, dus heb ik e.e.a. zo goed als het kan schoongemaakt en wat roestconverter (RX5) op de ophangpunten gespoten. Daarna een laag zink-primer.

En na een dagje drogen nog een keer wat RX5. Dat laten we dan een paar daagjes drogen en sluit de laag met zinkprimer goed af. Dat stopt de corrosie en koopt wat tijd. Later dit jaar, na de vakantie laat ik de het achterste subframe wel zakken. Dan kan ik ook meteen de pakkingen en de keerringen van het differentieel vervangen.

Het wachten is nu op de gereviseerde dynamo en de nieuwe radiatorslangen. Dan is het technische werk klaar. Al met al gaat daar met deze kleine scope alleen al bijna een rug aan materiaalkosten inzitten en dan heb ik het nog niet eens over het benodigde budget voor het herstel van de roestschade aan de carrosserie. Menigeen zou dat voor een twintig jaar oude auto onverantwoord vinden. Niet alleen vanuit een economisch standpunt valt daar wat voor te zeggen, maar ja, wat is het alternatief ?

Het betreft de sondes voor het bewaken van de beide katalysatoren. Deze zitten onder de auto, maar de aansluitingen zitten boven het motorblok, even boven het inlaatspruitstuk.

Om de sondes los te krijgen heb ik een set met speciale gereedschappen besteld om verstuivers en sondes los te kunnen krijgen. Verstuivers heb ik niet, dus deze zijn een bonus en komen wel een keer van pas. Mij gaat het om de sleutel linksonder.

Met deze sleutel, welke van bovenaf om de lambda sonde geplaats kan worden, is het verwijderen van de sondes, die na verloop van tijd vast zijn gaan zitten een appeltje-en een eitje.

Al met al had ik voor deze activiteit welke op zich zelf best goed te doen is toch wel twee uur nodig omdat de beugel die op de aansluiting van de midden-demper op de katalysator zit, weggehaald moet worden. Dan is het ondanks de krappe ruimtes achter het motorblok zelfs met mijn grote handen best wel te doen.

Nou maar eens kijken of het EML lampje ook bij lagere luchtdrukken gedoofd blijft. Maar denk toch dat ik de twee sondes die voor de beide katalysatoren zitten nog voor mijn vakantie ga vervangen. Die zijn wat toegankelijker.

Vandaag kreeg ik de vorige week bestelde waterpomp, riemen en spanrollen geleverd. De spanrol voor de snaar die de A/C pomp aandrijft is nog prima, deze laten we zitten, maar de lagers van de twee andere spanrollen voor de andere riem maken rolgeluiden en zijn aan vervanging toe. Inmiddels levert BMW alleen maar hydraulische spanners, maar die wil ik niet, dus rest mij geen andere keus om de oude mechanische spanner van een nieuwe rol-wiel te voorzien. Deze zet ik van een nieuw geleverde spanner over. De waterpomp behoeft geen verdere uitleg.

Verder viel mij op dat er onder de auto een plasje water bleef liggen. Vorige week weet ik dat nog aan het naspoelen met leidingwater, maar na een week moet dat wel opgedroogd zijn. Dat beek niet het geval. Nader onderzoek weer uit dat de aansluiting van de rubber slang op het kunststof koppelstuk lek is. Ik was niet van plan om deze slangen te vervangen, maar ze zijn inmiddels wel bijna elf jaar oud. Ik vermoed dat ter hoogte van de metalen klem het rubber een kleine scheur heeft. Die had ook niet lang meer gehouden, dus die worden vervangen. Ik heb met spoed een tweetal nieuwe slangen bij Bergwerff besteld.

Vorige week viel mij op dat bij de vier ophangpunten voor het achterste subframe de bitumen bescherming uitgehard is en op deze plaatsen niet meer hecht. Na verwijderen van de loszittende bitumen komt er op drie van de vier ophangpunten weer aardig wat onheil tevoorschijn.

Dat vraagt eigenlijk om het demonteren van de gehele achter-brug, maar dat is een apart project. Dat gaat meer tijd kosten dan ik voor het herstel van de dorpels wenselijk vindt, dus dat komt later dit jaar wel. Gelukkig is het alleen maar vliegroest, dus heb ik e.e.a. zo goed als het kan schoongemaakt en wat roestconverter (RX5) op de ophangpunten gespoten. Daarna een laag zink-primer.

En na een dagje drogen nog een keer wat RX5. Dat laten we dan een paar daagjes drogen en sluit de laag met zinkprimer goed af. Dat stopt de corrosie en koopt wat tijd. Later dit jaar, na de vakantie laat ik de het achterste subframe wel zakken. Dan kan ik ook meteen de pakkingen en de keerringen van het differentieel vervangen.

Het wachten is nu op de gereviseerde dynamo en de nieuwe radiatorslangen. Dan is het technische werk klaar. Al met al gaat daar met deze kleine scope alleen al bijna een rug aan materiaalkosten inzitten en dan heb ik het nog niet eens over het benodigde budget voor het herstel van de roestschade aan de carrosserie. Menigeen zou dat voor een twintig jaar oude auto onverantwoord vinden. Niet alleen vanuit een economisch standpunt valt daar wat voor te zeggen, maar ja, wat is het alternatief ?
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:25 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Dat laatste is gelijk het antwoord op de gestelde vraag.
Je investeert zomaar 20k voor iets wat niet nieuw meer is en zeker minder van kwaliteit is.
Ik snap je redenering beslist om deze nog in de lucht te houden.
Je investeert zomaar 20k voor iets wat niet nieuw meer is en zeker minder van kwaliteit is.
Ik snap je redenering beslist om deze nog in de lucht te houden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Zeker voor de kilometers die jullie rijden met de e39, Raymond. Hij zal sterven van ouderdom, niet van gebruiksslijtage, bij jullie. Dus, hoe langer je m geschikt in de vaart kunt houden, hoe beter. Overigens vind ik na 20 jaar alle roest voor een dagelijkse auto met allemaal plastic over blik reuze meevallen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29990
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Eens met de voorgaande sprekers, lekker doorgaan zo!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen dinsdag werden de nieuwe radiatorslangen en de temperatuursensor daarvoor geleverd. Die temperatuursensor neem ik vanwege de uitgeharde O-ring ook mee. Omdat ook de dynamo van de revisie is teruggekomen kon ik het technische gedeelte afronden.

Blijkt bij het plaatsen van de spanrol op de dynamo dat ik de verkeerde heb besteld, dus vooralsnog plaats ik de oude terug en bestel een nieuwe zodat ik die op een later moment alsnog kan vervangen, het werk daarvoor is te overzien.

Gisteren heb ik het koelsysteem afgevuld en wat afrondende werkzaamheden uitgevoerd. Omdat ik nog niet direct bij de plaatwerk-specialist terecht kan en de tussenliggende tijd er wel eens een auto nodig is, heb ik de auto verder afgebouwd en een kort proefritje gemaakt. Al met al, heb ik met de acties van afgelopen weken niet alle issues opgelost, daar was deze activiteit ook niet voor bedoeld. Ik wilde met name een beeld hebben bij de staat van de carrosserie zodat ik de lange termijn kan plannen.
• Herstel van de aangetaste plaatdelen nabij de achterste kriksteunen.
• Laten spuiten en weer aanbrengen van nieuwe bitumen coating op de dorpels daar waar nodig.
• Ophangpunten (4) van het achterste subframe voor de lange termijn behandelen en van nieuwe coating voorzien.
• Vervangen van de lekkende keerringen (uitgangszijde) van het differentieel.
• Dorpelbescherming rechtsvoor vervangen.
• Alle schroefjes en klemmetjes van de wielkuipen en dorpelbescherming vervangen.
• Correcte spanrol voor op de dynamo bestellen en (preventief) vervangen.
• Wielkuipranden en rechter voorscherm spuiten.
• Regelsondes (voor de katalysator) bestellen en (preventief) vervangen.
• Verder, normaal te plannen onderhoud zoals:
• Premium service van de 5HP19 door ZF (eerst de keerringen van differentieel vervangen)
• Achterste remblokken vervangen.
• Motorolieservice.
Blijkt bij het plaatsen van de spanrol op de dynamo dat ik de verkeerde heb besteld, dus vooralsnog plaats ik de oude terug en bestel een nieuwe zodat ik die op een later moment alsnog kan vervangen, het werk daarvoor is te overzien.
Gisteren heb ik het koelsysteem afgevuld en wat afrondende werkzaamheden uitgevoerd. Omdat ik nog niet direct bij de plaatwerk-specialist terecht kan en de tussenliggende tijd er wel eens een auto nodig is, heb ik de auto verder afgebouwd en een kort proefritje gemaakt. Al met al, heb ik met de acties van afgelopen weken niet alle issues opgelost, daar was deze activiteit ook niet voor bedoeld. Ik wilde met name een beeld hebben bij de staat van de carrosserie zodat ik de lange termijn kan plannen.
• Herstel van de aangetaste plaatdelen nabij de achterste kriksteunen.
• Laten spuiten en weer aanbrengen van nieuwe bitumen coating op de dorpels daar waar nodig.
• Ophangpunten (4) van het achterste subframe voor de lange termijn behandelen en van nieuwe coating voorzien.
• Vervangen van de lekkende keerringen (uitgangszijde) van het differentieel.
• Dorpelbescherming rechtsvoor vervangen.
• Alle schroefjes en klemmetjes van de wielkuipen en dorpelbescherming vervangen.
• Correcte spanrol voor op de dynamo bestellen en (preventief) vervangen.
• Wielkuipranden en rechter voorscherm spuiten.
• Regelsondes (voor de katalysator) bestellen en (preventief) vervangen.
• Verder, normaal te plannen onderhoud zoals:
• Premium service van de 5HP19 door ZF (eerst de keerringen van differentieel vervangen)
• Achterste remblokken vervangen.
• Motorolieservice.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:24 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ik had al een keertje gemeld dat er aan de E34S van Robert wat werk aan zat te komen. Omdat ik vrijdagochtend eerst een afspraak in Arnhem had vroeg ik Robert om mij aan de Koningsstraat op te pikken. Daardoor wonnen we zeker een uur die we goed konden gebruiken. Ik moest namelijk ook nog eerst mijn eigen E34S bij mijn zwager ophalen die een krasje dat ik vorig jaar op mijn rechter voorscherm heb gereden heeft opgelost.

Nadat we Robert zijn auto op de tweekoloms hebben gezet zijn we begonnen met het uitbouwen van de beide aandrijfassen en het ontkoppelen van de cardanas van het differentieel. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn, maar wat ik ook deed, de gelijkloopkoppeling bleef als het ware met de flens versmolten. Uiteindelijk heb ik één voor één inpersbouten van de gelijkloop met een hamer uitgedreven en bij de derde kwam de gelijkloop koppeling wel vrij te liggen en konden we verder. Niet lang daarna hadden we het differentieel volledig vrij en konden we deze met wat moeite veilig op de grond krijgen. Wat zijn die grote 210 huizen zwaar zeg!

Ook niet klein van gewicht is het achterste subframe met de beide triangels van de achterwielophanging. Na de diverse voorbereidende werkzaamheden zoals het losnemen van de handremkabels, ABS sensoren , regelunit van de niveauregeling heb ik alle kritische verbindingen gelost zodat ik deze op een later moment handmatig kan uitdraaien als het subframe veilig op lager gelegen ondersteuning ligt. Daarna is het een kwestie van brug (en auto omhoog).

Robert komt donderdagavond het differentieel ophalen en brengt deze eind volgende week naar Hardeman in Zeeland. Dat is geen overbodige luxe wat gezien de speling op de beide uitgaande flenzen vermoedt ik dat de frictieplaten aan hu einde zijn.

Met alles uit de weg kunnen we ook al het plaatwerk onder de auto goed belijken. Dat viel in het geval van deze E34S helemaal niet tegen. Ondanks de vele jaren dagelijkse inzet is de carrosserie overal nog bikkelhard met enkel een paar plekjes met vliegroest en wat kleine blaasjes her en der waar de bodembescherming aan het loslaten is. Maar zelfs de zwakke punten van een E32 en E34, de verstevigingen boven het subframe zien er na al die jaren nog prima uit. De plekjes die het betreft kunnen goed behandeld en geconserveerd worden.

Het gaat Robert in deze niet om de perfectie, dus we behouden zoveel als mogelijk substantie en vervangen alleen maar wat nodig is. Het lijkt erop dat dat ook de gelijkloopkoppeling van de cardanas betreft. Deze is nog niet door, maar dat zal niet lang duren, dus hier wordt wat aan gedaan.

Al met al, hebben we alle demontagewerkzaamheden in een kleine twee dagen kunnen doen. Nu alles los is hebben we een goed zicht op wat er moet gebeuren en dat valt alleszins mee, maar we nemen de tijd, alleen al het rondje Hardeman zal vnl. bepaald worden door de doorlooptijd. Gezien het plaatsgebrek in mijn loods laat ik de E32 vooralsnog bij huis staan en moet mijn eigen E34S onder de tweekoloms blijven staan, maar wel zal deze door een autohoes worden beschermd.

Later meer!
Nadat we Robert zijn auto op de tweekoloms hebben gezet zijn we begonnen met het uitbouwen van de beide aandrijfassen en het ontkoppelen van de cardanas van het differentieel. Dat zou niet al te moeilijk moeten zijn, maar wat ik ook deed, de gelijkloopkoppeling bleef als het ware met de flens versmolten. Uiteindelijk heb ik één voor één inpersbouten van de gelijkloop met een hamer uitgedreven en bij de derde kwam de gelijkloop koppeling wel vrij te liggen en konden we verder. Niet lang daarna hadden we het differentieel volledig vrij en konden we deze met wat moeite veilig op de grond krijgen. Wat zijn die grote 210 huizen zwaar zeg!

Ook niet klein van gewicht is het achterste subframe met de beide triangels van de achterwielophanging. Na de diverse voorbereidende werkzaamheden zoals het losnemen van de handremkabels, ABS sensoren , regelunit van de niveauregeling heb ik alle kritische verbindingen gelost zodat ik deze op een later moment handmatig kan uitdraaien als het subframe veilig op lager gelegen ondersteuning ligt. Daarna is het een kwestie van brug (en auto omhoog).

Robert komt donderdagavond het differentieel ophalen en brengt deze eind volgende week naar Hardeman in Zeeland. Dat is geen overbodige luxe wat gezien de speling op de beide uitgaande flenzen vermoedt ik dat de frictieplaten aan hu einde zijn.

Met alles uit de weg kunnen we ook al het plaatwerk onder de auto goed belijken. Dat viel in het geval van deze E34S helemaal niet tegen. Ondanks de vele jaren dagelijkse inzet is de carrosserie overal nog bikkelhard met enkel een paar plekjes met vliegroest en wat kleine blaasjes her en der waar de bodembescherming aan het loslaten is. Maar zelfs de zwakke punten van een E32 en E34, de verstevigingen boven het subframe zien er na al die jaren nog prima uit. De plekjes die het betreft kunnen goed behandeld en geconserveerd worden.

Het gaat Robert in deze niet om de perfectie, dus we behouden zoveel als mogelijk substantie en vervangen alleen maar wat nodig is. Het lijkt erop dat dat ook de gelijkloopkoppeling van de cardanas betreft. Deze is nog niet door, maar dat zal niet lang duren, dus hier wordt wat aan gedaan.

Al met al, hebben we alle demontagewerkzaamheden in een kleine twee dagen kunnen doen. Nu alles los is hebben we een goed zicht op wat er moet gebeuren en dat valt alleszins mee, maar we nemen de tijd, alleen al het rondje Hardeman zal vnl. bepaald worden door de doorlooptijd. Gezien het plaatsgebrek in mijn loods laat ik de E32 vooralsnog bij huis staan en moet mijn eigen E34S onder de tweekoloms blijven staan, maar wel zal deze door een autohoes worden beschermd.

Later meer!
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 9:20 pm, edited 6 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hard gewerkt samen! Mooi hoe jullie beider e34 M5’s meer dan noodzakelijke TLC krijgen.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016