Mijn bijdrage aan een nog levendiger forum is dan ook niet BMW gerelateerd.
Waar te beginnen ..Ik mis steeds meer beleving in moderne wagens en mijn interesse is dus geleidelijk aan verschoven van oldtimers naar pure rijdersauto's.
Naast de e36 m3 die ik sinds 2015 heb en de Megane RS die ik sinds 2018 in bezit heb heb ik in december 2023

De auto is van juni 2020 en had bij aankoop 10700 km .. ondertussen staan er ongeveer 1000 extra bij.
Bij aankoop was het een 275R dat is een ford 1.6 met 135pk en 169nm maar ik heb bij aankoop meteen de upgrade naar 310R laten uitvoeren
Hierbij worden volgende onderdelen vervangen (nokkenassen, bougies, ecu, luchtfilter en er wordt een olie catchtank geplaatst
Het resultaat van dit alles is 152pk en 180nm .. na nog wat finetunen aan de ecu komen we nu uit op een vermogen van exact 160pk uit een atmo 1.6 en 190nm .. lijkt allemaal niet zo heel veel vermogen en koppel maar dit speeltje weegt rijklaar dus met alle vloeistoffen aan boord 540kg
0-100 in 4.6 seconden en een top van 212km per uur maar veel belangrijker is de beleving .. je bent met een kart op de openbare weg aan het rijden .. voelt absurd dat dit is toegelaten
Opties vragen jullie .. sper .. afneembaar stuur, 4 punt gordels en een rolkooi, volledig regelbare trackday ophanging .. oh en verwarming, een 12V aansluiting en opbergnetjes voor sjaal of muts ofzo.

De lijst van wat je niet hebt is langer
GEEN
stuurbekrachtiging
bekrachtigde remmen
radio
airco
TC
ABS
sloten op de deuren
airbags .... enzoverder .. jullie begrijpen wat ik bedoel
enkel het essentiele om te rijden is aanwezig .. de deuren doe je dicht met 2 poppers en ook de koffer is een canvas doek met poppers

Hoe rijd dit dan .. heel direct .. zeer kort stuurhuis, motor die heel kort aan de gas hangt, prachtig mechanisch schakelgevoel en snel .. mijn m3 en megane moeten met hun respectievelijk gewicht bijna 500pk hebben om dit te evenaren dus ze komen wel wat tekort
Wel heel anders rijden .. je maakt rap snelheid bij maar schud ze ook snel weer af .. ook zonder de rem aan te raken .. warmte in de banden krijgen is ook een dingetje om rekening mee te houden .. dat duurt wel even .. en vooral veel later remmen dan je gewoon bent anders sta je 20m voor de verkeerslichten al stil

Dat leuke gevoel is ook meteen een nadeel, eens je deze beleving hebt gevoeld is al de rest trager, zwaarder en minder scherp.
zo ziet het rijden eruit van achter het stuur
Ik ben zeer blij met dit ding en besef goed de luxepositie waarin ik vertoef .. dit is als enige hobby auto niet geschikt, veel te spartaans, je wil er wel iets naast zoals in mijn geval de e36 m3 die toch wat meer comfort bied.
Na een dagje sturen met een caterham ben je mentaal dood maar tegelijkertijd zo voldaan dat het steeds weer de moeite waard is hem buiten te halen .. smile van oor tot oor vanaf de eerste meter in beweging en laat dat nu net de bedoeling zijn geweest