Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Een van de restpunten van het E28S project was de permanente montage van de sierlijst op de dakgoot. De originele lijst was even voorbij de A-stijl vervormd en heb ik door een goede gebruikte vervangen. Maar die kreeg ik niet goed over de regengoot heen geplaatst, ik kon niet genoeg kracht op de sierlijst uitoefenen om deze over de regengoot heen te krijgen. Medio September had ik hierover met Koos contact en hij bood aan om mee te kijken. Die afspraak stond voor afgelopen vrijdagmiddag. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik zelf eerder wat te gehaast te werk ben gegaan. Na een kleine anderhalf uur zat de regengoot naar ons beider tevredenheid.

Image

Met de volgende activiteiten de bleek montage van de sierlijst op de A-stijl en regengoot weliswaar niet triviaal, maar met normale inspanning goed te doen. De sierlijst komt nu in zijn geheel over de regengoot zelf en dat is zoals het hoort en is een belangrijk restpunt voor de a.s. hertaxatie komende maand opgelost.
  • Demontage reeds geplaatste sierlijst. Tip, begin met het losnemen altijd bij de A-stijl en werk naar boven toe. Eenmaal voorbij de bocht naar het dak, is de spanning er vanaf en dat verminderd het risico van vervorming.
  • Verwijderen van de oude (gecorrodeerde) klemmetjes voor montage op de A-stijl.
  • Reinigen van de sleuf aan de binnenzijde van de sierlijst. Hier zit best wat vuil en dat kan belemmerend werken.
  • Verruimen van de posities waar de (eerder toegepaste) sierlijst op de regengoot werd geklemd. Bij een nieuwe regengoot heb je daar geen last van, maar helaas zijn deze er niet meer.
  • Plaatsen van de nieuwe klemmetjes voor montage op de A-stijl (had ik 50st van liggen).
  • Montage en uitlijnen van de sierlijst (beginnend vanaf de A-stijl).
  • Inklemmen van de sierlijst op de regengoot op de plaatsen waar de sierlijst was verruimd.
Image

Verder heb ik vandaag naar het vocht in de reflector van het linker achterlicht gekeken. Ik weet al dat het kofferbakrubber vervangen moet worden, deze dicht niet meer goed af, maar dat verklaart nog niet het vocht in de reflector van het nieuwe achterlicht. Denk dat ik de oorzaak daarvan inmiddels wel heb gevonden. Dat is niet het kofferbakrubber, maar een loszittende draadeind van het nieuwe achterlicht waardoor er niet genoeg spanning op de afdichtrubber kwam te staan.

Image

Al met al was het goed dat Koos afgelopen vrijdag heeft geholpen, dat leidde niet alleen door wat procesaanpassingen die ons voor toekomstige projecten allemaal gaan helpen, maar ook tot een goed geplaatste sierlijst.

Carpe Diem, Raymond
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Gaaf, Raymond!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Was mooi om even die prachtige e28 m5 in het echt te zien, na alle werk. De lak, het interieur, alles, wat een plaat van een auto. En uiteraard was de hulp zeer gaarne aangeboden, het mag geen naam hebben. Gewoon even 2 uurtjes ouwehoeren en beetje fröbelen. Samen kom je weer verder.

Oh en fijn dat dat vocht in de reflector verklaarbaar was, want ik kon me niet goed voorstellen hoe dat daar komen moest via dat kofferbakrubber. Mooi opgelost!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Mooie stappen weer, goed als je elkaar zo kunt helpen... en nog gezellig ook!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

En dan nu een update over de E32. Die heb ik eerder dit jaar aangemeld zodat mijn ouwe heer er nog een paar maanden mee kon rijden. Het was niet de bedoeling om deze ook mee naar Voeren te nemen, maar het naar het noorden schuivende regenfront op de zaterdagochtend maakte dat ik anders besliste. Dat was dan meteen de eerste keer sinds meer dan een kwart eeuw dat de E32 voor een wat meer uitdagende rit werd ingezet. Toegegeven, de E32 is wel eens voor een tourrit van BMW Klassiek ingezet, maar dat is v.w.b. de aard niet vergelijkbaar aan wat deze club rijd. Nee, voor de E32 gaat de laatste wat meer sportief ingestelde rit terug tot de ASVH Europarit van 1998.

Bijkomend voordeel van de E32 is dat deze voor drie volwassenen ook wat ruimer is bemeten dan een E28/E34. Want naast mijn vader was dit keer ook mijn oudste zoon van de partij en die kon dan mooi wat rijervaring opdoen. Ik kon op de heen-en terugweg mooi achterin gaan zitten en dat is in een E32 echt geen straf.

Image

Voor het rijden van de rit zelf nam ik het stuur wel over, enerzijds vanwege de aard van de wegen in dat deel van België, anderzijds vanwege het feit dat ik zelf ook een baseline wilde vastleggen waar de E32 kwa wegligging performance nu staat. Kwa performance ben ik meer dan happy. Toegegeven, tegen dat V8 en V10 geweld van Han en Martijn is geen kruid gewassen, maar de M30 liet zich van zijn beste kant zien. Deze liet zich graag in de toeren jagen en was vlot genoeg om de aansluiting te houden. Ook de actie afgelopen winter om de remmen te verversen pakte goed uit. Dat was afgelopen zaterdag wel essentieel.

Image

Maar kwa wegligging moet een E32 met M-Technik onderstel echt beter kunnen. Aan alles merk je dat bijna tweehonderd duizend kilometer teveel is voor de veelal bejaarde voorste schokdempers en rubbers. Dat wordt dus op termijn een nieuwe projectje.

Image

Op de terugweg bij Nijmegen passeerden we daadwerkelijk de tweehonderdduizend kilometer. Mooie mijlpaal!
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Leuk, en mooi dat senior ook mee was!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Die auto, in die kleur is gewoon een prachtig geheel!! De E32 kon prima meekomen bij de toerrit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Eens, mijn favoriete 7 hoor!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Afgelopen donderdag had ik een afspraak met de Stoffeur om de restpunten aan het interieur op te lossen. Daar hadden ze een paar uur voor gepland staan, dus hoefde er ook niet te vroeg te zijn, maar was een prima gelegenheid om er een leuk dagje uit van te maken, het centrum van Leeuwarden schijnt best wel leuk te zijn.

Na aankomst en een kopje koffie hebben we de restpunten die ik eerder schriftelijk had doorgegeven doorgenomen waarna Rutger ons een lift naar het centrum gaf. Daar hebben we wat gewinkeld en bezienswaardigheden bekeken.

Kort samengevat moest de plaatsing van de emblemen op de rugleuningen gecorrigeerd worden. De emblemen voor de achterbank zaten op de voorstoelen (en vice-versa). Moet je weten en alleen een kenner ziet dat, maar toch?. Daarnaast moest de aansluiting van de rugleuning van de achterbank op (1) de sponning van de achterdeuren en (2) de hoedenplank verbeterd worden.

Image

Eerlijkheidshalve hebben deze (2) niets met de aangenomen werkzaamheden van de Stoffeur te maken, maar daar kom je pas achter als het interieur weer is ingebouwd. Al met al een prima service waardoor dit werkpakket kan worden afgerond. Ook sluiten de banen van de rugleuning en het zitgedeelte van de achterbank nu veel beter op elkaar aan.

Na alles nog een keer doorgenomen te hebben reden we in de namiddag weer terug naar het Twentse. In de basis gewoon met de flow mee en geen drama, wat dankzij het ingetogen uiterlijk van de E28S ook prima lukt, maar als het nodig is wel met de enorme reserves van de M88/3 achter de hand en dat had niet iedereen verwacht.

Image

Vanmiddag nog even van het mooie weer gebruik gemaakt om een ritje door de Hellendoornse berg en de Sallandse Heuvelrug te maken. De natuur is nu wel op zijn mooist. Komende week is het nog droog, maar dan zit ik weer in het buitenland.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Blijf het zeggen (nou ja, typen) maar wat een plaat van een auto.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

PRACHTIG!

Greetz,
Walter

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Een week of twee geleden, tijdens de vrijdagochtend rit naar het werk in Enschede merkte ik dat de kachelaanjager van de E39 wat geluid begon te maken. Dat is een voorbode voor uitval, hetgeen een paar dagen later ook gebeurde. Het ding deed niets meer. Dat klusje betekent dashboard uit en los van het feit dat ik mijn agenda vanaf de tweede helft van november tot het kerstreces helemaal vol zit had ik er ook geen zin in, dus heb ik de dealer in Almelo maar gebeld. Zelf had ik afgelopen week geen tijd om de auto er heen te brengen, maar met twee zoons die het rijbewijs hebben was dat zo geregeld.

Later die dag, ik liep van de Shell Campus in Amsterdam terug naar Amsterdam CS werd ik gebeld dat het i.d.d. de kachelaanjager in het kachelhuis blokkeert. Hierdoor raken ook de weerstanden (z.g. egeltje) overbelast. Verder nog wat kleine dingen zoals het vervangen van de drie keerringen van het differentieel …. Nou weegt een 188 klokhuis bij lange na niet zoveel als een 210 klokhuis, maar mijn rug is me wel wat meer waard, dus dat was ook een uitgemaakte zaak. Vond de totale offerte niet eens tegenvallen, dus mondeling akkoord gegeven. Nieuwe kachelaanjager moet uit Munchen komen, dus dat kost een paar dagen extra.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Wel fijn, werkende kachel in dit seizoen. Mooi dat alles straks weer fris is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Kleine dingen zoals "drie keerringen in differentieel vervangen"

Volgens mij is dat toch een behoorlijk klusje hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Werd gisteren gebeld door de dealer. Een aantal bouten van een van de aandrijfassen zat muurvast en kregen ze niet los. Dat risico was van te voren ook wel gemeld, maar dat de impact dermate groot zou zijn had ik niet verwacht. Als ik het goed begrepen heb zitten de bouten door weers-en omgevingsinvloeden door de jaren heen muurvast in de aandrijfas. Het probleem schijnt niet de flens zelf te zijn, maar de homokinetische koppeling zelf. Zat zelf in Minden dus kon ook even niet langs wat voor het begrijpen van het ‘hoe’ wel had geholpen. Ik heb aangegeven dat ze moeten doen wat ze vinden wat ze moesten doen, dus afslijpen en een nieuwe aandrijfas. Kost wel weer een dag extra, maar cést ca.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply