Dat is een ketting, met tandwielen en alles, en dat zich aan de schutbordzijde van de motor. Wat betekent dat die hele motor eruit moet en alles. Die dikke 8hp ervanaf, airco leeg, etc. Alles. Dus, dat heb ik met veel plezier laten doen.
Uwbuurman: [f36] 2016 420dA Gran Coupé
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18959
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [f36] 2016 420dA Gran Coupé
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11849
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [f36] 2016 420dA Gran Coupé
Lekker factuurtje ws.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18959
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [f36] 2016 420dA Gran Coupé
Zo, vandaag de olie-, interieur- en luchtfilters vervangen en daarnaast ook de olie gewisseld. Zonder plaatjes dit keer.
Wat opviel: het interieurfilter was knap vies, ranzig eigenlijk, en zat verkeerd om. Dat wil zeggen dat de flowrichting richting de viezigheid wees. Daarnaast miste een schroef van de afdekkap. Luchtfilter was vuil, maar niet ontzettend. De olie was zoals gebruikelijk bij een diesel na 15k km. Ik wissel deze dus op de helft van de BMW interval. Maar ook met een auto die meer dan genoeg rijdt om 2 intervalwissels te hebben, vind ik het fijner om het gewoon om de 15.000km te wisselen, inclusief filter.
Tot slot nog een setje verse ruitenwissers geplaatst. Valeo deze keer, ipv de Bosch die ik altijd gebruikte. Valeo is veel beter verpakt, met een paar klemmetjes zitten de wissens aan elkaar, zodat ze tijdens transport elkaar niet kunnen beschadigen. Pasvorm is uitstekend.
Wat opviel: het interieurfilter was knap vies, ranzig eigenlijk, en zat verkeerd om. Dat wil zeggen dat de flowrichting richting de viezigheid wees. Daarnaast miste een schroef van de afdekkap. Luchtfilter was vuil, maar niet ontzettend. De olie was zoals gebruikelijk bij een diesel na 15k km. Ik wissel deze dus op de helft van de BMW interval. Maar ook met een auto die meer dan genoeg rijdt om 2 intervalwissels te hebben, vind ik het fijner om het gewoon om de 15.000km te wisselen, inclusief filter.
Tot slot nog een setje verse ruitenwissers geplaatst. Valeo deze keer, ipv de Bosch die ik altijd gebruikte. Valeo is veel beter verpakt, met een paar klemmetjes zitten de wissens aan elkaar, zodat ze tijdens transport elkaar niet kunnen beschadigen. Pasvorm is uitstekend.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12095
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [f36] 2016 420dA Gran Coupé
De oliewissel op de helft van de interval doe ik ook. De dealer weet het natuurlijk niet maar ze hoeft nog maar 1 keertje i.v.m. garantie. Lekker bezig geweest weer.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18959
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [f36] 2016 420dA Gran Coupé
Tnx! Ik laat de indicator ook altijd gewoon doorlopen. Doe ik gewoon bij 15k km een olie en filterwissel en bij de 30k km melding van de iDrive weer.