Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3094
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Oh oh wat ziet dat er toch allemaal weer mooi uit zeg.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dan het thermostaathuis. Het originele was vergaan en daardoor brak er bij demontage nog een stuk af ook. Dus, een nieuwe besteld, want de meeste gebruikte zijn slecht. Het deksel is wel origineel, de voelers/sensoren ook. Dat mooi schoongemaakt en samen met een handjevol vers verzinkte originele boutjes etc levert dit plaatje op. Erg blij mee.


De motorsteunen en wat ander klein spul van de motor eraf gehaald voor bewerking en verzinken, het verzinkwerk wacht nog even tot ik een grotere verzameling heb voor de verzinker. De motorsteunen zijn in de epoxy gezet.





De nieuwe spullen voor de distributie, met rechts het door Marc Dürscheidt gefabriceerde geharde tandwiel voor de oliepomp



De motorsteunen en wat ander klein spul van de motor eraf gehaald voor bewerking en verzinken, het verzinkwerk wacht nog even tot ik een grotere verzameling heb voor de verzinker. De motorsteunen zijn in de epoxy gezet.





De nieuwe spullen voor de distributie, met rechts het door Marc Dürscheidt gefabriceerde geharde tandwiel voor de oliepomp

- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Heerlijk om e.e.a. zo weer te zien
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
De stoelframes, die dus tijdelijk bij Gerwin staan in de e23, maar door verzoek om ze te mogen proberen, had ik dus een mooie aanleiding om alle missende spullen te verzamelen en de frames met alle plastic kappen etc. compleet te maken. Dat is gelukt! Als de frames terugkomen, zal ik ze verder opfrissen.


En dan project remklauwrevisie. Eerder schreef ik daar al over wat een bende die voorste klauwen toch waren.






Het viel niet mee om de boel te demonteren, een werkbank is dan gauw vol met spullen

De slechtste klauw had wel wat verkleuring en minimaal roest aan de binnenzijde, maar dit was niet zodanig dat de werking in gevaar komt.


Bij de gesplitste klauwen zie je mooi de rubber O-ring zitten op de ene klauwhelft en het tussenstukje. Vanwege dat tussenstukje heb je dus 4 O-ringen nodig voor 2 klauwen. Het geval is echter dat de revisiesetjes slechts 2 van de O-ringen (ze heten halfseals) leveren. Viavia kwam ik uit bij een man die wel eens bij Até in de fabriek is geweest en een baal van die halfseals heeft meegenomen. Die wilde me een bosje toezenden na betaling. Daarmee kon ik mijn project afmaken. Rob had een goede beschrijving van aanhaalmomenten en -volgorde, dat was erg fijn om te hebben!

De achterklauwen waren vooral smerig, zoals goed te zien is er praktisch geen roest. Hier komen ook nieuwe zuigers in, net als bij de voorste klauwen.

De schoongemaakte en gesorteerde originele Até dopjes met het logo aan de bovenkant. Hier heb ik de 8 mooiste en netste uitgezocht voor montage op de originele ontluchtingsventielen.

Dan nog een likje verf


Volgende stap is de dynamo en het uitzoeken van de bumpers. Wellicht in andere volgorde.


Maar daarover meer over een poosje.


En dan project remklauwrevisie. Eerder schreef ik daar al over wat een bende die voorste klauwen toch waren.






Het viel niet mee om de boel te demonteren, een werkbank is dan gauw vol met spullen

De slechtste klauw had wel wat verkleuring en minimaal roest aan de binnenzijde, maar dit was niet zodanig dat de werking in gevaar komt.


Bij de gesplitste klauwen zie je mooi de rubber O-ring zitten op de ene klauwhelft en het tussenstukje. Vanwege dat tussenstukje heb je dus 4 O-ringen nodig voor 2 klauwen. Het geval is echter dat de revisiesetjes slechts 2 van de O-ringen (ze heten halfseals) leveren. Viavia kwam ik uit bij een man die wel eens bij Até in de fabriek is geweest en een baal van die halfseals heeft meegenomen. Die wilde me een bosje toezenden na betaling. Daarmee kon ik mijn project afmaken. Rob had een goede beschrijving van aanhaalmomenten en -volgorde, dat was erg fijn om te hebben!

De achterklauwen waren vooral smerig, zoals goed te zien is er praktisch geen roest. Hier komen ook nieuwe zuigers in, net als bij de voorste klauwen.

De schoongemaakte en gesorteerde originele Até dopjes met het logo aan de bovenkant. Hier heb ik de 8 mooiste en netste uitgezocht voor montage op de originele ontluchtingsventielen.

Dan nog een likje verf


Volgende stap is de dynamo en het uitzoeken van de bumpers. Wellicht in andere volgorde.


Maar daarover meer over een poosje.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3094
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Met een inspectie spiegeltje kun je de groef in de remklauw waar je seal in valt goed inspecteren, roest ontstaat het eerst en vooral bovenin die groef, en die roest kun je alleen met een inspectie spiegeltje zien.
Mooi werk weer.
Die dynamo ziet er ook uit alsof die jaren buiten heeft gelegen.
Mooi werk weer.
Die dynamo ziet er ook uit alsof die jaren buiten heeft gelegen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29808
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik vind het altijd een smerig klusje om remklauwen weer helemaal op te frissen, maar je hebt wel veel eer van je werk! Erg fraai weer, en prettig dat je nog verse zuigers kunt vinden, da's niet voor elk model een gegeven. Je kunt veel polijsten, maar echt ingevreten is ook echt ingevreten en dan ist klaar.
Ben benieuwd naar operatie dynamo!
Ben benieuwd naar operatie dynamo!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Klopt Rob, ik heb met een klein haakje alles schoongrmaakt in de groeven, daarna nog de scotchbrite erdoor. Dat was na deze foto's overigens.
Inderdaad is het altijd een pokkewerkje, Jeroen. Deze klus stond al zeker een halfjaar op het planbord en ik vond telkens wel een goede reden om het te laten liggen hahaha, maar nu het fris en fruitig klaar legt te lope te ligge, ben ik er wel erg blij mee.
Die dynamo is er eentje van het model vies en oud, inderdaad. Ik overweeg een nieuwe type met wat een hoger amperage te plaatsen. Ben er nog niet uit.
Inderdaad is het altijd een pokkewerkje, Jeroen. Deze klus stond al zeker een halfjaar op het planbord en ik vond telkens wel een goede reden om het te laten liggen hahaha, maar nu het fris en fruitig klaar legt te lope te ligge, ben ik er wel erg blij mee.
Die dynamo is er eentje van het model vies en oud, inderdaad. Ik overweeg een nieuwe type met wat een hoger amperage te plaatsen. Ben er nog niet uit.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29808
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Je kunt es kijken of er nog leuk NOS in de schier oneindige magazijnen van Michael Cahsel ligt. Die is iets meer aan het focusen en inkrimpen, levert veel bijzonders op. Weet alleen niet meer of ik dat een tijdje terug zag op hun eigen site of op Kleinanzeigen...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Voor we binnenkort naar project bumpers (ja dat heeft gewonnen van project dynamo) gaan kijken eerst nog de foto's van de remklauwen na afronding. Die had ik nog niet gedeeld, zag ik.
4 verse klauwen, 2x revisiesetje met zuigers voor de voorklauwen en 2x revisiesetje met zuigers voor de achterklauwen, 2 setjes blokbevestiging, bevestigingsmateriaal en ontluchtingsnippels met dopjes

De voorklauwen, de boringen zijn geconserveerd. De nieuwe rubbers en zuigers installeer ik pas bij montage op de auto. Zo voorkom ik dat de rubbers verkeerd vormen vanwege stilstand.

en de achterklauwen:

De Até logo's op de dopjes zijn nu mooi te zien:


4 verse klauwen, 2x revisiesetje met zuigers voor de voorklauwen en 2x revisiesetje met zuigers voor de achterklauwen, 2 setjes blokbevestiging, bevestigingsmateriaal en ontluchtingsnippels met dopjes

De voorklauwen, de boringen zijn geconserveerd. De nieuwe rubbers en zuigers installeer ik pas bij montage op de auto. Zo voorkom ik dat de rubbers verkeerd vormen vanwege stilstand.

en de achterklauwen:

De Até logo's op de dopjes zijn nu mooi te zien:


- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Je heb jezelf weer overtroffen.... Netjes
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dat ziet er weer geweldig goed uit Koos. Maar dat zijn we onderhand ook wel gewend.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
De kop heb ik in januari 2024 al weggebracht voor een volledige revisie, maar het onderblok stond sinds die tijd te wachten. Dat heb ik een tijdje geleden maar eens aangepakt.

Eerste was de klus om de krukasmoer eraf te halen, maar die zit behoorlijk vast, tegen de 500Nm. En dan veertig jaar later met roest en vuil en alles, dat vraagt om drastische maatregelen, dus de kokers er maar eens even bij gepakt, dop 36 er op gelast en met kracht X arm komt alles los.


De flens waar de trillingsdemper en de poelie op geschroefd zit en die tussen tandwiel en moer zit, is met geweld geplaatst, is te zien. De spie is beschadigd en een deel ervan is afgeschoven en heeft klemgezeten. Gelukkig geen grote schade en nieuwe spietjes zijn besteld.


Eerste was de klus om de krukasmoer eraf te halen, maar die zit behoorlijk vast, tegen de 500Nm. En dan veertig jaar later met roest en vuil en alles, dat vraagt om drastische maatregelen, dus de kokers er maar eens even bij gepakt, dop 36 er op gelast en met kracht X arm komt alles los.


De flens waar de trillingsdemper en de poelie op geschroefd zit en die tussen tandwiel en moer zit, is met geweld geplaatst, is te zien. De spie is beschadigd en een deel ervan is afgeschoven en heeft klemgezeten. Gelukkig geen grote schade en nieuwe spietjes zijn besteld.

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Moer eraf, deksels eraf, oliefilter en filterhuis eraf


En dan op de kop en alles verwijderen aan lagerkappen en daarna de krukas en zuigers eruit

En dan heb je een leeg onderblok

En wat er dan uit komt? Nou dit


Daarna de analyse van de toestand van de lagers en het blok
De lagers zijn erg netjes, volgens mij eerste montage. Bijna geen verkleuring en zeker niks door een eerste laag gesleten.



Het bestaande hoonprofiel is grotendeels perfect, bij enkele cilinderwanden zie je op het kantelpunt wat gladdere plekken, maar nergens schade




En dan op de kop en alles verwijderen aan lagerkappen en daarna de krukas en zuigers eruit

En dan heb je een leeg onderblok

En wat er dan uit komt? Nou dit


Daarna de analyse van de toestand van de lagers en het blok
De lagers zijn erg netjes, volgens mij eerste montage. Bijna geen verkleuring en zeker niks door een eerste laag gesleten.



Het bestaande hoonprofiel is grotendeels perfect, bij enkele cilinderwanden zie je op het kantelpunt wat gladdere plekken, maar nergens schade


Last edited by uwbuurman on Mon Jun 09, 2025 8:36 pm, edited 1 time in total.