De buitenkant kom er erg netjes onder vandaan, maar krijgt nog wel een goede lik verf om helemaal fris te zijn

Om roest te voorkomen heb ik het blok daarna dik in het vet gesmeerd.

Foto vergeten voor het vet, dus even wat weggeveegd, maar de nieuwe hoonsporen zijn duidelijk een verbetering met wat het was na 40 jaar.

Daarna aan de slag met de krukas. De centrale moer was er al af, daar had ik een mooie tool voor kunnen maken, maar voor het dubbele distributietandwiel is het een ander verhaal. Dat zit geperst of met veel warmte aangebracht, dus geklemd. Dat pers je er niet zomaar vanaf zonder schade. Gelukkig heeft Raymond een origineel BMWtooltje een zeer zwaar uitgevoerde trekker, die ik mocht gebruiken, waarvoor grote dank!
Makkelijkste leek mij om de kruk mee te nemen naar Raymond, ipv de tool ophalen en terugbrengen en zo geschiedde.

Daarna heb ik de kruk, samen met een Eta 2.7 krukas van iemand anders naar Post&Dros gebracht in Emmeloord, die de kruk, met vliegwiel hebben gereinigd, gebalanceerd en in geval van mijn kruk hebben gericht. Er zat 7 honderdste mm in. Nu niet meer.

En weer klaar!

De zuigers, twee carterpannen, wat lagerhuizen voor de krukasopsluiting, twee oliepompen en diverse kappen voor over de distributie liggen inmiddels bij een revisiebedrijf voor een goede reiniging. Dat komt binnenkort retour en dan kan ik opbouwen.
Alle zuigerveren, lagerschalen en andere slijtonderdelen liggen al klaar in de kast.