Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Lekker bezig!! Voor die APK kan een gescheurde ashoes wel een probleem zijn, zeker als daardoor de koppeling hoorbaar of voelbaar schade van heeft bij gebrek aan vet. Deze is aardig vet rondom, dus is al een poosje kapot, denk ik. Maar wel mooi dat die APK erop zit!
Vanwege het behoorlijke risico op NLA zijn van onderdelen heb ik de laatste tijd een behoorlijk aantal systeem kritische (veelal elektrische) componenten besteld. Een van deze componenten is een temperatuur sensor voor het motormanagement. BMW vraagt daar een behoorlijk bedrag voor, dus i.p.v. meerdere heb ik er in eerste instantie maar één exemplaar besteld. De kans dat die van de E28S en E34S tegelijkertijd stuk gaan is zo klein dat een exemplaar voor nu wel voldoende is.

Ondanks dat de leverancier van het motormanagement Bosch is, leverde BMW als spare een sensor van VDO. Een korte check op het Interweb leerde dat deze bij andere leveranciers zo nodig nog duurder is dan bij BMW zelf. Vraag me niet waarom, dus heb ik gekeken welke sensoren bij de E34S en E28S zijn toegepast. Die van de E34S is namelijk nog van eerste installatie (door de fabriek). Die van de E28S weet ik niet zeker, maar heb ik zelf nooit vervangen. Maar goed, die van de E28S is i.d.d. van VDO.

Maar die van de E28S komt gewoon van Bosch ( 0 280 130 026).

Kort samengevat kunnen we twee conclusies trekken. BMW past al sinds lange tijd sensoren van VDO toe in Bosch systemen. Tegelijkertijd heeft BMW ook sensoren van Bosch toegepast. Welke van de twee een second source is, is een goede vraag, maar anno nu is het goed te weten dat allebei toegepast kunnen worden.
Ondanks dat de leverancier van het motormanagement Bosch is, leverde BMW als spare een sensor van VDO. Een korte check op het Interweb leerde dat deze bij andere leveranciers zo nodig nog duurder is dan bij BMW zelf. Vraag me niet waarom, dus heb ik gekeken welke sensoren bij de E34S en E28S zijn toegepast. Die van de E34S is namelijk nog van eerste installatie (door de fabriek). Die van de E28S weet ik niet zeker, maar heb ik zelf nooit vervangen. Maar goed, die van de E28S is i.d.d. van VDO.
Maar die van de E28S komt gewoon van Bosch ( 0 280 130 026).
Kort samengevat kunnen we twee conclusies trekken. BMW past al sinds lange tijd sensoren van VDO toe in Bosch systemen. Tegelijkertijd heeft BMW ook sensoren van Bosch toegepast. Welke van de twee een second source is, is een goede vraag, maar anno nu is het goed te weten dat allebei toegepast kunnen worden.
Last edited by raymondw on Sun Jun 08, 2025 12:39 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Dat is een ding dat zowiezo moet gebeuren Koos, maar dankzij mitigatie gelukkig geen randvoorwaarde voor APK. Die ashoes kan je van SKF bij AutoDoc nog wel krijgen, dus die bestel ik eerdaags mee.uwbuurman wrote: Sun Jun 08, 2025 12:17 pm Lekker bezig!! Voor die APK kan een gescheurde ashoes wel een probleem zijn, zeker als daardoor de koppeling hoorbaar of voelbaar schade van heeft bij gebrek aan vet. Deze is aardig vet rondom, dus is al een poosje kapot, denk ik. Maar wel mooi dat die APK erop zit!
Carpe Diem, Raymond
Met een verse APK op zak vond de diva het vanavond weer nodig om te gaan protesteren, alsof ze het wel leuk vond om in de hoek te blijven staan. Maar ook hier bleek na een klein halfuurtje de oorzaak in een losgeschoten slang van de turbo-bypass klep. Die neem ik maar voor mijn conto, waarschijnlijk vergeten goed vast te zetten. Na correctie en een korte shakedown (eerste keer wat verder gereden) stak mijn ouwe heer zijn duim omhoog en maakte de opmerking: “dit is mijn oude Croma weer”. Wel zijn er een aantal kleine zaken die ik eerst op willen pakken voordat we er echt mee gaan rijden, wordt vervolgd.
Last edited by raymondw on Wed Jun 11, 2025 8:58 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Dat de APK niet veel inhoudt weten we allemaal. Zo wordt er niet eens gekeken naar de ondergrens t.o.v. de constructiemaat en dat is zeker bij slijtagedelen iets wat ik zelf niet zo goed begrijp, dat mag wat mij betreft best aangescherpt worden. Daarom heb ik (mijn ouwe heer kennende) vandaag alle remmen van de Croma losgenomen.
• Voorste remschijven meten vier millimeter onder de constructiemaat.
• Voor de achterste remschijven is dat meer dan twee millimeter.
• Remblokken zijn op zich nog wel OK, maar oud en geoxideerd.
• Boutjes waarmee de remschijf op de naaf word gefixeerd zaten erg vast. Bij de wielnaaf linksvoor braken deze af. Is niet meer te redden.
• Manchet voor remzuiger linksachter is gescheurd en moet vervangen worden.
• Manchetten voor geleide pinnen van de vier remklauwen zijn versleten.
• Stops voor schokdempers zijn vergaan.
Kort samengevat, de wielnaaf linksvoor moet vervangen worden en daarmee ook het lager. Op zich niet erg want werkzaamheden liggen in het verlengde van het geplande, maar wel wat meer werk en kosten.

Maandag komt de eerste batch reserve delen, maar dat moet even wachten, want heb komende week een conferentie in Geneve en een week later in Glasgow. Wel kwamen er vandaag nog wat reserve delen binnen. Die gaan in de lange termijn opslag.
• Voorste remschijven meten vier millimeter onder de constructiemaat.
• Voor de achterste remschijven is dat meer dan twee millimeter.
• Remblokken zijn op zich nog wel OK, maar oud en geoxideerd.
• Boutjes waarmee de remschijf op de naaf word gefixeerd zaten erg vast. Bij de wielnaaf linksvoor braken deze af. Is niet meer te redden.
• Manchet voor remzuiger linksachter is gescheurd en moet vervangen worden.
• Manchetten voor geleide pinnen van de vier remklauwen zijn versleten.
• Stops voor schokdempers zijn vergaan.
Kort samengevat, de wielnaaf linksvoor moet vervangen worden en daarmee ook het lager. Op zich niet erg want werkzaamheden liggen in het verlengde van het geplande, maar wel wat meer werk en kosten.
Maandag komt de eerste batch reserve delen, maar dat moet even wachten, want heb komende week een conferentie in Geneve en een week later in Glasgow. Wel kwamen er vandaag nog wat reserve delen binnen. Die gaan in de lange termijn opslag.
Carpe Diem, Raymond
Tussen twee conferenties door (afgelopen week in Geneve en volgende week in Glasgow) heb ik de tijd gevonden om de vierkoloms brug in bedrijf te stellen. De uitgaande as van de cilinder blijft nu droog en ook is er geen sissend geluid meer uit de tank te horen. Wel moest ik de knelkoppeling op de cilinder iets strakker aandraaien waarna het ook op de ingang van de cilinder droog is. Volgende week als ik uit Glasgow terug ben ga ik hem onder last testen. Dan blijven een aantal kleinere taken over, zoals het vervangen van de O-ring bij het regelventiel en revisie van de verlichting, maar dat kan later.
Voor de Croma heb ik bij autodoc een aantal materiele benodigdheden besteld, maar wat zijn die mensen traag met verzenden. Nou zit daar geen tijddruk op, maar je betaald wel op voorhand en je zou verwachten dat als ze aangeven dat er voorraad is dat het geen acht dagen hoeft te duren … ik wacht nog steeds op levering !
De E39 was afgelopen twee weekjes bij mijn zwager voor het herstellen van wat aanrijdschade. Had niet veel om het lijf, (bumper, achter-scherm en achterlicht), maar met wat uitspuiten mee toch wel weer wat impact. Maar nu is deze ook weer netjes. Nu alleen nog verversen van de motorolie en remvloeistof voordat we over een maandje weer met zomervakantie gaan.
Voor de Croma heb ik bij autodoc een aantal materiele benodigdheden besteld, maar wat zijn die mensen traag met verzenden. Nou zit daar geen tijddruk op, maar je betaald wel op voorhand en je zou verwachten dat als ze aangeven dat er voorraad is dat het geen acht dagen hoeft te duren … ik wacht nog steeds op levering !
De E39 was afgelopen twee weekjes bij mijn zwager voor het herstellen van wat aanrijdschade. Had niet veel om het lijf, (bumper, achter-scherm en achterlicht), maar met wat uitspuiten mee toch wel weer wat impact. Maar nu is deze ook weer netjes. Nu alleen nog verversen van de motorolie en remvloeistof voordat we over een maandje weer met zomervakantie gaan.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
Fijn dat de brug weer in actie kan. Voor wat betreft Autodoc, meestal gaat er een dag of 9 overheen van bestellen tot leveren. Daar zijn de prijzen dan ook naar. Als het snel moet, bestel ik vaak bij Winparts oid en dan betaal ik net wat meer. Maar dan sleutel ik wel eerder.
Ik zou me meer zorgen maken over de weerstandskarakteristiek dan om het merkje wat erop staat…raymondw wrote: Sun Jun 08, 2025 12:32 pmTegelijkertijd heeft BMW ook sensoren van Bosch toegepast. Welke van de twee een second source is, is een goede vraag, maar anno nu is het goed te weten dat allebei toegepast kunnen worden.
Afgelopen week kwam het pakketje van Autodoc met daarin de nieuwe voorremmen, lagers en naven van de Croma. Samen met de nieuwe achterremmen en wat ander klein spul begint dat al een behoorlijke verzameling te worden.

Maar dan moet de boel wel eerst los en dat was nogal een uitdaging. Dat begon al met de moeren van de wielnaven zelf. Links was zo los, maar rechts wilde alleen maar lossen na behoorlijk opstoken. Maar dat was nog maar het begin. Om de lagers eruit te krijgen moet het hele fusee los en dat was ook nog een behoorlijke uitdaging. Alles zat zo vast dat ik een de hele trukendoos moest toepassen. Maar na een middagje ploeteren liggen de delen die aangepakt moeten worden in de bak.

De vervolgstappen zijn het uitpersen van de lagers met naven. Hopelijk krijg ik dan ook het spoorstanguiteinde van de linkerkant los. Dat lukte me met de uitdrukker die ik heb niet. Heb deze meerdere uren onder spanning laten staan. Maar er is geen beweging in te krijgen, dus die moet maar op de werkbank.
Maar dan moet de boel wel eerst los en dat was nogal een uitdaging. Dat begon al met de moeren van de wielnaven zelf. Links was zo los, maar rechts wilde alleen maar lossen na behoorlijk opstoken. Maar dat was nog maar het begin. Om de lagers eruit te krijgen moet het hele fusee los en dat was ook nog een behoorlijke uitdaging. Alles zat zo vast dat ik een de hele trukendoos moest toepassen. Maar na een middagje ploeteren liggen de delen die aangepakt moeten worden in de bak.
De vervolgstappen zijn het uitpersen van de lagers met naven. Hopelijk krijg ik dan ook het spoorstanguiteinde van de linkerkant los. Dat lukte me met de uitdrukker die ik heb niet. Heb deze meerdere uren onder spanning laten staan. Maar er is geen beweging in te krijgen, dus die moet maar op de werkbank.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
Smerig werkje, die aandrijfassen opfrissen. Maar wel bevredigend, want het is eigenlijk altijd achterstallig onderhoud. Straks weer lekker vers vet, laagje lak en frisse hoezen.
Zoals Koos eerder al schreef kunnen de levertijden van Autodoc langer zijn en dat dat de reden is om in voorkomende gevallen een beroep op andere leveranciers te doen. Omdat voor analyse ook gedemonteerd moet worden en pas daarna gepland kan ik gedurende deze fase ook wel met een wat langere levertijd leven. Maar bij de inkomende inspectie van de materialen geleverd door Autodoc viel me nog iets anders op.
Voorbeeld; bij het openen van het geleverde doosje waar de lagers inzitten (SKF VKBA1403) viel me op dat deze eerder los moet zijn geweest. Tweede wat me opviel is dat daar aleen het lager inzit. Op de website van Autodoc voor dit deel worden ook fotp's getoond en daarop is naast het lager zelf ook een nieuwe wielnaafmoer en veerklem te zien. Deze zijn niet meegeleverd. Dat is vreemd want als ik dit partnumber bij SKF After market op de website opzoek staan daar op de foto ook een nieuwe wielnaafmoer en veerklem bij. Ergo, de leveromvang van de fabrikant (SKF) is groter dan wat de leverancier (Autodoc) levert en dat laatste is weer kleiner dan wat de leverancier zelf laat zien.
Waar het mij in deze casus om gaat is de wielnaafmoer. Autodoc biedt die wel los aan, maar tegen een prijs die veel hoger ligt dan dat ik bij BMW voor mijn E34S heb betaald. Ik vermoedt dus dat Autodoc een verdienmodel heeft gemaakt van het opsplitsen van de leveromvang en de rand voorwaardelijke zaken tegen een veel hoger tarief aan te bieden. I.i.g. wijkt de leveromvang van Autodoc af van de plaatjes die ze zelf laten zien. Dat de uitvoeringsvorm afwijkt is c’est ca, maar vanuit verwachting management en compliance vindt ik dat ‘not done’.
Over dat laatste gesproken, secundaire risico’s zitten bijna altijd in de onbekende zaken. Dat zat bij de Croma ook in het loshalen van de binnenste homokineten. Die zitten vast met relatief dunne bouten (doorsnede van acht millimeter) met een binnen zeskant. Die moeten ook vervangen worden. Bij SKF kan ik een revisieset (VKJA 8688) kopen waar ales in lijkt te zitten. Maar n.a.v. bovenstaand voorbeeld vindt ik het risico om deze bij Autodoc te bestellen te hoog. Daarom bel ik morgen Winparts op om na te gaan of zij wel de complete door SKF aangegeven leveromvang meeleveren. Als dat zo is bestel ik meteen de lagers nieuw mee, is goedkoper dan apart bestellen van de wielnaafmoeren.
Voorbeeld; bij het openen van het geleverde doosje waar de lagers inzitten (SKF VKBA1403) viel me op dat deze eerder los moet zijn geweest. Tweede wat me opviel is dat daar aleen het lager inzit. Op de website van Autodoc voor dit deel worden ook fotp's getoond en daarop is naast het lager zelf ook een nieuwe wielnaafmoer en veerklem te zien. Deze zijn niet meegeleverd. Dat is vreemd want als ik dit partnumber bij SKF After market op de website opzoek staan daar op de foto ook een nieuwe wielnaafmoer en veerklem bij. Ergo, de leveromvang van de fabrikant (SKF) is groter dan wat de leverancier (Autodoc) levert en dat laatste is weer kleiner dan wat de leverancier zelf laat zien.
Waar het mij in deze casus om gaat is de wielnaafmoer. Autodoc biedt die wel los aan, maar tegen een prijs die veel hoger ligt dan dat ik bij BMW voor mijn E34S heb betaald. Ik vermoedt dus dat Autodoc een verdienmodel heeft gemaakt van het opsplitsen van de leveromvang en de rand voorwaardelijke zaken tegen een veel hoger tarief aan te bieden. I.i.g. wijkt de leveromvang van Autodoc af van de plaatjes die ze zelf laten zien. Dat de uitvoeringsvorm afwijkt is c’est ca, maar vanuit verwachting management en compliance vindt ik dat ‘not done’.
Over dat laatste gesproken, secundaire risico’s zitten bijna altijd in de onbekende zaken. Dat zat bij de Croma ook in het loshalen van de binnenste homokineten. Die zitten vast met relatief dunne bouten (doorsnede van acht millimeter) met een binnen zeskant. Die moeten ook vervangen worden. Bij SKF kan ik een revisieset (VKJA 8688) kopen waar ales in lijkt te zitten. Maar n.a.v. bovenstaand voorbeeld vindt ik het risico om deze bij Autodoc te bestellen te hoog. Daarom bel ik morgen Winparts op om na te gaan of zij wel de complete door SKF aangegeven leveromvang meeleveren. Als dat zo is bestel ik meteen de lagers nieuw mee, is goedkoper dan apart bestellen van de wielnaafmoeren.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het lager terug gestuurd is door iemand die achteraf alleen de naafmoer nodig had, doos was toch open geweest?
Dit soort grappen heb ik al vaker mee gemaakt.
Wel vervelend natuurlijk, want als je dan iets incompleet geleverd krijgt, probeer dan maar je gelijk te halen bij de leverancier.
Dit soort grappen heb ik al vaker mee gemaakt.
Wel vervelend natuurlijk, want als je dan iets incompleet geleverd krijgt, probeer dan maar je gelijk te halen bij de leverancier.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
N.a.v. opmerking van Rob even naar de loods gefietst om te kijken. Bleek dat het ontbrekende materiaal in het andere doosje zat. Bewijst dat doosjes open zijn geweest, slordig, maar het ontbrekende is wel geleverd.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
Precies mijn gedachte. En Autodoc kennende, sturen ze dat wel na, als je melding maakt. Maar ik begrijp dat je 1 doosje met 2 moeren en 1 doosje zonder hebt? Dus er is gewoon een retourtje opnieuw in de lijn gegaan, kennelijk zonder controle. Zeer slordig, maar gebeurt.
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat er een doosje "gesplitst" is. Kortom, gewoon Autodoc chatten morgen. Ik zou het in ieder geval melden. En je weet het vast, maar in die chatbot, als je boos wordt, krijg je snel een echte medewerker. Ook als je er om vraagt, trouwens vaak.
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat er een doosje "gesplitst" is. Kortom, gewoon Autodoc chatten morgen. Ik zou het in ieder geval melden. En je weet het vast, maar in die chatbot, als je boos wordt, krijg je snel een echte medewerker. Ook als je er om vraagt, trouwens vaak.