Hoi Koos,
Daar herken ik me wel meer dan een beetje in - voor mij is dat meetbaar aan de vele PDCA-iteraties in de uitvoering en dat laat zich weer zien in (1) de omvang van de opmerkingen die bij elke taak beschreven staan en (2) de doorlooptijd tussen het starten en sluiten van een tas, laat staan activiteit.
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de auto best wel een zwaar leven heeft gehad. Zeker in de beginjaren werd de performance van de auto, ook al was het verre van legaal echt wel ten volle benut. Mijn ouweheer kan daar leuke anekdotes over zijn ervaringen met de plaatselijke hermandad vertellen, bij wie deze auto als de zilveren raket bekend stond en die ze ook niet te pakken konden krijgen. Ook kreeg de auto het bij de ASVH Europaritten van 1989, 1990 en 1993 het voor de kiezen.
Maar in de basis betreft het een goede en harde auto die het de moeite waard is om te behouden. En het betreft een van de weinige exemplaren uit de eerste serie die NL nog kent (en de enige turbo i.e uit 1988). Volgend voorjaar wil ik deze bij de grote meeting van ASVH klassiek weer in het centrum neerzetten. Ik ben benieuwd naar de reacties (vooral vanuit de oude garde).
Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Even tijd om v.w.b. de Croma uit te zoomen en te kijken waar we staan. De werkzaamheden aan de achterwielophanging zitten in een afrondende fase. Het wachten is nog op het leveren van wat geel gepassiveerde sluitplaten en borgmoeren. Als die er zijn kan ik alle boutverbindingen zodanig indraaien dat de Croma naar de vierkoloms kan; dan kan ik op last alle verbindingen conform specificatie vastzetten.

De werkzaamheden aan het remsysteem zijn ook bijna afgerond. Hier moest veel meer gedaan worden dan aan het begin van het project was verwacht. Aan de achterkant is bijna alles vanaf de remkrachtverdeler vervangen. V.w.b. de klauwen kan kiezen tussen de originele klauwen of voor de klauwen die ik van het demontagebedrijf in Friesland heb gekocht. Op de vooras heb ik die uit Friesland gereviseerd en toegepast (die zijn wat forser) en passen om wat dikkere schijven. De achterste uit Friesland moeten eerst naar Robijn voor revisie, voor de rembalans dat denk ik beter, maar dat vraagt extra doorlooptijd. Dat is om een andere (mij moverende) reden niet zo handig, dus hier ga ik denk ik voor het compromis en zet ik de eigen klauwen erop. Daar had ik zelf al nieuwe manchetten en afdichtringen opgezet.

De uitlaat wordt vanaf de KAT vervangen. De oude (Bosal) is aan het einde van zijn latijn. Daar hebben we een nieuwe voor die ergens in NL surplus lag te zijn en voor een koopje konden overnemen. . Deze is t.o.v. Bosal van een betere (lees zwaardere) kwaliteit materiaal, dus dat is mooi meegenomen.

Wel is het zo dat ik de hitteschilden van al die dikke tectyl wil ontdoen, maar dat is gezien de tijd die dat vraagt eigenlijk geen doen. Ik denk dat ik de eerste twee afmaak en de rest later wel zie. Op een later moment is droogijs-stralen ook nog een optie.

Blijft over wat hygiëne zoals het opkuisen van de motorruimte en het fixen van een paar elektrische gremlins. Dat gezegd hebbende, het kostte me veel moeite om de KAT van de flexibele voorpijp. Die zit met zes bouten vast en die zijn volledig vastgeroest. Ik heb de KAT nu los van de voorpijp, maar de restanten van vier bouten moeten nog uit de flenzen van de KAT.

Maar ja, daarmee komt het einde van het project wel in zicht en daar ben ik blij mee, want deze heeft heel wat meer tijd gekost dan gedacht. Het is tijd om dit project af te maken. Dan kan de E34S op de brug, daar staat het nodige voor klaar.
De werkzaamheden aan het remsysteem zijn ook bijna afgerond. Hier moest veel meer gedaan worden dan aan het begin van het project was verwacht. Aan de achterkant is bijna alles vanaf de remkrachtverdeler vervangen. V.w.b. de klauwen kan kiezen tussen de originele klauwen of voor de klauwen die ik van het demontagebedrijf in Friesland heb gekocht. Op de vooras heb ik die uit Friesland gereviseerd en toegepast (die zijn wat forser) en passen om wat dikkere schijven. De achterste uit Friesland moeten eerst naar Robijn voor revisie, voor de rembalans dat denk ik beter, maar dat vraagt extra doorlooptijd. Dat is om een andere (mij moverende) reden niet zo handig, dus hier ga ik denk ik voor het compromis en zet ik de eigen klauwen erop. Daar had ik zelf al nieuwe manchetten en afdichtringen opgezet.
De uitlaat wordt vanaf de KAT vervangen. De oude (Bosal) is aan het einde van zijn latijn. Daar hebben we een nieuwe voor die ergens in NL surplus lag te zijn en voor een koopje konden overnemen. . Deze is t.o.v. Bosal van een betere (lees zwaardere) kwaliteit materiaal, dus dat is mooi meegenomen.
Wel is het zo dat ik de hitteschilden van al die dikke tectyl wil ontdoen, maar dat is gezien de tijd die dat vraagt eigenlijk geen doen. Ik denk dat ik de eerste twee afmaak en de rest later wel zie. Op een later moment is droogijs-stralen ook nog een optie.
Blijft over wat hygiëne zoals het opkuisen van de motorruimte en het fixen van een paar elektrische gremlins. Dat gezegd hebbende, het kostte me veel moeite om de KAT van de flexibele voorpijp. Die zit met zes bouten vast en die zijn volledig vastgeroest. Ik heb de KAT nu los van de voorpijp, maar de restanten van vier bouten moeten nog uit de flenzen van de KAT.
Maar ja, daarmee komt het einde van het project wel in zicht en daar ben ik blij mee, want deze heeft heel wat meer tijd gekost dan gedacht. Het is tijd om dit project af te maken. Dan kan de E34S op de brug, daar staat het nodige voor klaar.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19156
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooie stappen. En als tijd van belang is, snap ik je keuzes. Zit er verschil tussen de achterklauwen uit Fryslân en je eigen? Moeten ze daadwerkelijk op andere schijven? Anders kan je eerst de originele erop zetten en gelijktijdig de andere wegsturen voor revisie. Dat is dan een easy swap op een ander moment.
Ten aanzien van hitteschild etc, tectyl is er zo af met een flinke scheut ontvetter of wasbenzine. Maar ja, het is geen restauratie, Raymond. Dus waar ligt de grens van moeten en willen?
Ten aanzien van hitteschild etc, tectyl is er zo af met een flinke scheut ontvetter of wasbenzine. Maar ja, het is geen restauratie, Raymond. Dus waar ligt de grens van moeten en willen?