Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Oh…? Dank voor deze diagnose, die had ik totaal niet verwacht. Was er van overtuigd dat het door de schijven veroorzaakt wordt.

Ga ik daar eens naar kijken, thanks.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Diagnose op afstand door Koos en Jeroen, eind oktober vorig jaar. Aangezien draagarmen en stabi-linkjes waarschijnlijk allemaal nog eerste montage zijn, m'n geld maar op de juistheid van die diagnose gezet wetende dat vers spul altijd een verbetering zou zijn. Dus alles besteld en ook snel ontvangen. Dat lag dus al enige tijd in de garage te wachten op een montage-afspraak. Tijd, feestdagen en allerlei andere sociale leukigheden verhinderden snelle montage, dus dat heeft even op zich laten wachten. Intussen in de week vóór Kerst nog een klein kerstcadeautje op de laatste dag dat mijn auto, vanwege groot onderhoud aan onze straat, niet op de eigen oprit kon staan:

Image

Maar, met de Kerstgedachte in mind waarschijnlijk, een keurig briefje onder de ruitenwisser met een spijtbetuiging en contactgegevens van de ongelukkige 'dader'. Telefoongesprekje en dezelfde avond was het schadeformulier ingevuld en ondertekend.

Image

Mooi om te zien dat er nog heel veel eerlijke en aardige mensen zijn tegenwoordig. De auto is begin februari bij de schadehersteller geweest en ziet er weer picobello uit.

Voor het vervangen van de draagarmen en stabi's was Ite zo vriendelijk om zijn loods met brug ter beschikking te stellen, met nog heel veel aanvullende gastvrijheid. Dus togen Roland en ik gisteren zaterdag naar het Nijkerkse. Niet zonder hindernissen met een afgesloten knooppunt Hoevelaken en 3 opvolgende afslagen richting Zwolle. Dus binnendoor, over de 500 drempels die dat gebied rijk lijkt te zijn. Maar eenmaal daar, kop koffie, beetje kletsen en even later was Peter er ook die zijn magische kunsten op de dubbele Weber's van een E3 ging laten zien. Brug even vrij gemaakt (Ite's vervangend vervoer, a.k.a. de Dyane stond daar :lol:) en de Touring achteruit op de brug. Daarna ging alles eigenlijk in een mega rap tempo, zat er niks tegen. Alles kwam keurig los, dus vóór het koffierondje om 11 uur waren we denk ik al ruim 80% op weg. Mooi! Blije gezichten:

Image

Image

Image

Image

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat, vanwege een dubbele hernia waar ik momenteel mee te maken heb, het meeste en zwaarste werk door Roland en Ite is gedaan. Ook vanaf deze plek: dank mannen!!!

Als laatste moesten de voorwielen terug. Daar zat wel heel veel plaklood op, dus Ite wilde ze graag even balanceren. Hmm... dat was iets minder goed nieuws. Het linkervoorwiel is goed krom en dat was ook nu eigenlijk alleen maar tijdelijk netjes op te lossen met opnieuw meer lood dan wenselijk. Deze winterset heb ik compleet gekocht bij een bandenbedrijf in het mooie Friesland waar ze destijds ook meteen gemonteerd zijn. Auto heeft nooit getrild of wat dan ook, dus ik heb daar verder ook nooit echt goed op gelet. Als binnenkort de zomerwielen er weer onder gaan, drukken we de winterbanden van deze wielen af en dan hopen dat een velgenhersteller er wat goeds mee kan. Je kon aan de banden ook wel zien dat er overmatige en onregelmatige slijtage te zien was, en dat is wel zonde op vrijwel nieuwe Bridgestone Blizzak's (en ongewenst op een X-Drive).

Nu alleen nog even nieuwe bouten bestellen waarmee de aandrijfassen bevestigd worden, want die waren helaas niet meegeleverd.

Terug naar huis rijdt de auto weer als een zonnetje. Het trillen met remmen is ook helemaal verdwenen (juiste diagnose dus; dank Koos & Jeroen!). Morgenvroeg naar de uitlijner en dan is dit klusje geklaard.

In april staat er een afspraak om de automaat te spoelen en de olie van de tussenbak te verversen. Is denk ik sinds aflevering van deze auto ook nog nooit gedaan, dus dat wordt ook de hoogste tijd.

Deze auto groeit met de kilometer meer aan me, het is echt een heel fijn ding. Dus we blijven er goed voor zorgen en hopen dat 'ie langer heel blijft dan de vorige (de e91 325dA M-Sport).

Wordt vervolgd!

Greetz,
Walter.

raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Ook weer. ooi gefixed Walter. Veel rijplezier.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker gewerkt! Waarom zijn de aandrijfassen losgehaald dan?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Omdat dat bij een X-Drive moet, want anders krijg je de voorste draagarm er niet uit en de nieuwe er dus ook niet in.

Greetz,
Walter.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Mooi man, kan dat er allemaal weer even tegen. En zoals altijd, echt altijd: weer vervolgprojecten.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Manitoba wrote: Sun Mar 01, 2026 7:59 pm Omdat dat bij een X-Drive moet, want anders krijg je de voorste draagarm er niet uit en de nieuwe er dus ook niet in.
Ah, wissiknie. Zal er op letten, van 't voorjaar, met de mijne!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Sun Mar 01, 2026 11:20 pm
Manitoba wrote: Sun Mar 01, 2026 7:59 pm Omdat dat bij een X-Drive moet, want anders krijg je de voorste draagarm er niet uit en de nieuwe er dus ook niet in.
Ah, wissiknie. Zal er op letten, van 't voorjaar, met de mijne!
Gave constructie die je pas door hebt als je hem
Snapt.
Die bouten die door de naaf gaan zijn rekkende exemplaren. Altijd nieuw bestellen.
Je hebt er overigens een forse inbussleutel voor nodig.
Die zit nu in de broekzak bij W.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Die nieuwe bouten zijn besteld, gaan er in als ik terug ben van vakantie. Tot die tijd blijft die forse inbussleutel in m'n broekzak :lol:

Meteen nieuwe voorwiellagers voor de e21 besteld; die moeten ook nog.

Grtz,
Walter.

Post Reply