verzwaarde achterveren

Post Reply
chucky
E21 starter

verzwaarde achterveren

Post by chucky »

omdat ik op LPG rijdt, hangt mijn 318 aardig door met de kont. Ik ben opzoek naar verzwaarde achterveren maar zowel op google als op marktplaats vind ik alleen maar verlagings veren enz.

wie heeft er een idee waar ik verzwaarde achterveren voor een '77 318 kan halen?

of weet iemand toevallig een zwaardere auto te noemen met de zelfde maat veren?

bvd!

mijn duits duo: BMW 318 & DKW 139
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Wat jij moet hebben zijn hulpveren, deze worden als extra aangebracht als je met een gastank of veel met een caravan rijdt.
Deze worden gebruikt in combinatie met je eigen veren.

Deze staat bovenaan op marktplaats

http://link.marktplaats.nl/154727192
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
chucky
E21 starter

Post by chucky »

hey arnold,

super bedankt! die toko had ik al eens op het oog maar kon hem niet meer weer vinden.

maar wat betreft hulpveren:
is dit beter an heavy duty vervangings veren?
ik zat te denken aan HD vervangingsveren omdat de huidige veren al enkele jaren onder de belasting van de lpg tank staan en dus waarschijnlijk ook niet heel goed meer zijn, als ik dan hulpveren neem moet ik wellicht zowel hulpveren als nieuwe veren hebben.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Ik zou eerst de hulpveren eronder zetten, dat scheelt al enorm. Ik denk dat dat voor een gastank alleen voldoende is.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
chucky
E21 starter

Post by chucky »

heb onder tussen twee heavy duty veren voor me liggen,

gevonden bij een duitse internet tuning winkel. voor 90e incl verzendkosten en 3j garantie op doorzakken.

mijn keuze om hiervoor te kiezen was dat de huidige veren waarschijnlijk sowieso aan vervanging toe zijn, ook al zou de gastank eruit zijn zegmaar. Het is dan lastig in te schatten hoeveel die hulp veren beteken aangezien de werking van de huidige veren niet bekend is.

nadeel van deze dingen is wel dat de veerpoot uit elkaar moet.

als ik ze heb ingebouwd doe ik wel even een voor en na fototje
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Hoi Chucky,

Die achterveren kunnen zonder problemen of speciaal gereedschap worden gedemonteerd.
In onspannen toestand staat hier bijna geen spanning op.
Zie het "grote bilstein topic"

suc6
So many cars, so little time
chucky
E21 starter

Post by chucky »

Wondermike wrote:Hoi Chucky,

Die achterveren kunnen zonder problemen of speciaal gereedschap worden gedemonteerd.
In onspannen toestand staat hier bijna geen spanning op.
Zie het "grote bilstein topic"

suc6
shit, ik gister al een heel ontwerp gemaakt voor een verenspanner op basis van M12 draadeind. Ik ga meteen even t forum bekijken, thnx
chucky
E21 starter

Post by chucky »

vandaag de verzwaarde veren ingebouwd, ben net terug van een proefrit.

wat een wereld van verschil!, rotondes kunnen weer met waardige snelheid genomen worden zonder naar de bijrijder stoel te schuiven.

had uit eindelijk de zelfgemaakte veerspanner wel nodig omdat de verzwaarde veren langer zijn dan standaard veren.

Omdat bleek dat de originele veer was gebroken (breukvlak was reeds zwaar geroest, kwalijke zaak dat ze dit bij de apk niet gezien hebben. ) was de werking van de originele veren wat verzwakt. Omdat ik dit niet wist heb ik ivm lpgtank een verzwaarde set veren gemonteerd. Maar waarschijnlijk had ik kunnen volstaan met goede normale veren. Nu staat de wagen achter aardig omhoog en is behoorlijk stug.

wellicht kan ik ook een winding van de veer slijpen, eerst maar eens kijken hoe het bevalt. Fotos volgen.
chucky
E21 starter

Post by chucky »

hier de beloofde fotos. Op de eerste foto is goed te zien dat de spatlappen en trekhaak bij het minste of geringste over de grond ketsten. Op de tweede foto is de homemadecooking veerspanner te zien. Deze was voor de heavy duty veren wel nodig omdat deze onder een hogere voorspanning staan. Derde foto is hoe hij was na het monteren. Is daarna nog wel wat ingezakt agv rubbers die zich gezet hebben enz. maar in iedergeval kan ik weer drempels nemen 8)

Image
Image
Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Zo dat maakt een verschil :shock:

Jouw achterveren waren echt versleten. De originele wagenhoogte van de E21 is achter onbelast: 530 mm en normaal belast 492 mm

Voor de voorzijde is dat: 580 mm onbelast en normaalbelast 542 mm

Dit is gemeten onderzijde spatbordrand en onderste velgrand. Let op wel met de originele 13 inch velgen en bandenmaten.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Inderdaad een mega-verschil maar de situatie voor was dan ook echt dramatisch. Een vriend z'n auto stond er eens zo bij maar toen kwamen er uit de kofferbak ook twee cylinderkoppen, een koppelingsset, 3 vliegwielen en een krat gereedschap en een krat onderdelen. Daarna ging 't alweer beter :wink:

Maar heb je met trekhaak niet altijd HD vering? Hmmm alleen af fabriek ws...

Anyway, hij staat er weer netjes bij nu!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply