dagteller/kilometerteller werkt niet

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Fron
Newbee
My E21(s): '84 318i Baur automatic

Re: dagteller/kilometerteller werkt niet

Post by Fron »

Hey 'buurman',

Nog even aandachtiger gelezen en gekeken en nu zie ik inderdaad MIDDEN over die stekkers een zwarte clip zitten. Dus een beetje nààst die witte 'lus'-vormige clip, die aan de tellerunit vastzit.
Maar op die foto doorheen je stuur genomen, zie ik bv. die linkse witte stekker los liggen mét die zwarte clip er nog op. Ik heb die 2 witte stekkers ook gewoon uit hun zitting kunnen trekken zonder die zwarte clip los te maken. Wél een beetje die grotere witte 'lusvormige' clip van de unit wat opzij geduwd. Die houden via een weerhaakje de stekker in zijn zitting.
Ik denk dat die zwarte clip de stekker zelf in elkaar houdt, dus opdat de draden er niet uit kunnen... (?) Ben je echt zeker dat ik die omhoog (van de aansluitkant wég) moet trekken?
Maar nu ik weet (dankzij die foto) dat die ene helft van die gele connector aan de teller-unit moet vast blijven weet ik al wat beter waar ik mag aan trekken/wringen en waaraan niet.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Is uiteraard niet mijn Baur, maar als er een e30 teller in zit, dan moet die zwarte clip in het midden eerst omhoog, anders krijg je m niet los. Die houdt niks bijelkaar, behalve de stekker in de contrastekker.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Fron
Newbee

Post by Fron »

OK, bedankt. Ik bekijk het volgende week opnieuw. Mijn broer is nu even aan zee...
Ik probeer een foto toe te voegen maar moet even zoeken hoe dat gaat. ;-) Zoals anderen ook al meldden, tijdens het enthousiast werken vergeet je foto's te nemen, tenzij je voor jezelf wil onthouden hoe iets 'ingewikkelds' in elkaar zat...
Ook had ik vóór mijn vorige post een uitgebreid verslag van de werkzaamheden ingetikt maar blijkbaar niet verzonden? Ik bekijk nog even of dat dan ergens als concept werd opgeslagen, maar in feit niet meer nodig gezien de huidige evolutie van de 'gesprekken'...Image [/img]
Fron
Newbee

Post by Fron »

Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Euh, ik heb je eerste post hierover te snel gelezen. Het is een 318i Baur van 1984, schrijf je. Ja, dan is het logisch dat je een e30 teller hebt, dat is namelijk een e30, geen e21. En dat klopt met je dashboard, het is ook een e30 dashboard wat ik zie.

Hindert niks, ook prima. Maar dan geldt nog meer mijn e30 cabrio topic. En dan is het zeker oplosbaar met dat tandwielsetje, lijkt me.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Fron
Newbee

Post by Fron »

Inmiddels gelukt! Bedankt voor de tip over die klip! Ik had nochtans die twee andere (vertikale) stekkers er gewoon kunnen aftrekken zonder de klip los te maken.. ;-) Maar die horizontale in het midden is wel zeer moeilijk bereikbaar, al heb ik geen dikke handen/vingers. En dus onmogelijk zonder de klip omhoog te schuiven. Toch ook stuurwiel verwijderd om de hele unit in handen te krijgen. Lukte nét niet zonder dat extra werk. De tanden-aantallen zijn afwijkend (in de 50 naar ik meen) van die twee genoemde voorbeeldsetjes, maar ik bekeek al die link en zal ze daar bestellen. Achterop de unit staat in stift 'E30' geschreven en de unit is er duidelijk al eerder uit geweest. Dat zag ik aan het feit dat van de twee zij-meters (met zeskantmoertjes) bij de ene de vlakke 'rondelle' en de verende ('grower') verkeerd gemonteerd zaten! De grower tegen de unit en de vlakke daarboven onder het moertje! Nu de tandwieltjes bestellen en alles weer monteren. Je ziet ook op de foto dat de kunststof erg aan 't zweten is. De druppels staan erop! Van het kleintje ontbreken al een paar tanden, zie je op de foto, en een groot is gewoon half door gebarsten!
Sowieso erg bedankt voor de tips en dit bewijst weer eens hoe nuttig zo'n forum is!

Image
Fron
Newbee

Post by Fron »

Inmiddels met Tim contact gehad en bevestigd dat het de VDO-set is die ik nodig heb. De teller is dus van VDO maar ik vond het toch raar dat die set maar 3 tandwieltjes heeft hoewel er 5 inzitten... Maar de twee binnenste worden niet vervangen... Ze zijn ook niet 'bezweet' en lijken me van een ander soort plastic...(?) Ze zijn ook nog 'hard' wanneer ik er met een pinnetje over kras.
Nogmaals bedankt voor deze onmisbare hulp!
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Toppie! Kan je weer kilometers tellen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Fron
Newbee

Post by Fron »

Inmiddels de klus geklaard wat het monteren v tandwieltjes betreft. Toch nog even aandacht ivm dat hele kleine... Het asgat zat niet mooi centraal geboord/gegoten maat dit blijkt geen probleem te zijn omdat er speling genoeg in het systeem zit. Ook moet het over een koperen getand busje geperst worden, maar ook dat viel toch ook weer mee. Wel eerst goed het oude vergane plastic (groen!) afkrabben en het nieuwe geborgd met een tikje metaallijm. Er is geen andere borging en het kan er eigenlijk zo weer af anders. De twee grotere zitten geborgd in de behuizing en kunnen niet van hun as af.

Image

Image

Image

Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Oh ja, dat kopen busje, dat was even spannend inderdaad.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Post Reply