dagteller/kilometerteller werkt niet
- jonkheer vierkant
- E21 starter
dagteller/kilometerteller werkt niet
Ik heb een probleempje met mijn dagteller/kilometerteller,... die werkt namelijk niet.
Ik heb van de vorige eigenaar een voor mij onduidelijk verhaal gehoord over een bepaald palletje bij de versnellingsbak dat hij naar beneden heeft getikt omdat het te hoog stond,... en dat daarna de teller wel weer werkte?
Hoe dan ook, wat kan het probleem zijn? overigens werkte de dagteller eergisteren opeens 500 meter wel ?!?
het betreft een '78-er 316
bij voorbaat dank!
Ik heb van de vorige eigenaar een voor mij onduidelijk verhaal gehoord over een bepaald palletje bij de versnellingsbak dat hij naar beneden heeft getikt omdat het te hoog stond,... en dat daarna de teller wel weer werkte?
Hoe dan ook, wat kan het probleem zijn? overigens werkte de dagteller eergisteren opeens 500 meter wel ?!?
het betreft een '78-er 316
bij voorbaat dank!
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Re: dagteller/kilometerteller werkt niet
De snelheidsmeter werkt wel gewoon?
Ik heb dit ook bij onze 316 gehad en toen was er een kunststof tandwieltje in de tellerunit gebroken waardoor het asje wel draaide maar deze niet het tellerwerk meenam.
Ik heb dit ook bij onze 316 gehad en toen was er een kunststof tandwieltje in de tellerunit gebroken waardoor het asje wel draaide maar deze niet het tellerwerk meenam.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ff de tellerbak eruit halen en een stukje rijden. Kijken of de kabel rond gaat.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Hahaha voeg die laatste twee berichten even samen en je weet wat je te doen staat:
- snelheidsmeter werkt niet meer: teller of kabel kan defect zijn, draaien van de kabel kun je controleren, beter nog is even een andere teller erin ivm evt haperen van de aandrijving
- snelheidsmeter werkt nog correct: kabel is goed, telle rdefect
- snelheidsmeter werkt niet meer: teller of kabel kan defect zijn, draaien van de kabel kun je controleren, beter nog is even een andere teller erin ivm evt haperen van de aandrijving
- snelheidsmeter werkt nog correct: kabel is goed, telle rdefect
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
De telleraandrijving is mechanisch vanaf de bak. Pen in de kabel is vierkant en die steek je in de bak in een asje, daar kan je niks verkeerd aan doen. Wat wel kan is dat de kabel beschadigd is, of dat het asje beschadigd is (zit een tandwiel aan, in de bak). Zie ook hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 5&start=45jonkheer vierkant wrote:Ik heb van de vorige eigenaar een voor mij onduidelijk verhaal gehoord over een bepaald palletje bij de versnellingsbak dat hij naar beneden heeft getikt omdat het te hoog stond,... en dat daarna de teller wel weer werkte?
Maar als je snelheidsmeter het doet hoef je hier niet te kijken.
Regards/groeten, Jeroen
- jonkheer vierkant
- E21 starter
dank allen voor de tips!
Mijn snelheidsmeter doet het inderdaad wel, overigens heeft de dagteller weer 400m meegelopen de afgelopen dagen.
heel vreemd. de posts volgend zou dus mijn teller kapot zijn, en zou ik dus een nieuwe tellerbak nodig hebben (hoe kan het dan dat hij heel soms wel werkt? kapot = kapot toch?)
heeft iemand toevallig nog een tellerbak te leen dat ik eens kan proberen of het hiermee wel weer normaal werkt?
het liefst in of bij Tilburg.
mijn dank zou wederom groot zijn!
Mijn snelheidsmeter doet het inderdaad wel, overigens heeft de dagteller weer 400m meegelopen de afgelopen dagen.
heel vreemd. de posts volgend zou dus mijn teller kapot zijn, en zou ik dus een nieuwe tellerbak nodig hebben (hoe kan het dan dat hij heel soms wel werkt? kapot = kapot toch?)
heeft iemand toevallig nog een tellerbak te leen dat ik eens kan proberen of het hiermee wel weer normaal werkt?
het liefst in of bij Tilburg.
mijn dank zou wederom groot zijn!
hop! --> http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16622&p=169020#p169020
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Ik ben het eens met je dat kapot ook kapot is.
Ik denk in jouw geval dat het bewuste tandwieltje wat je tellerwerk beweegt van ouderdom gescheurd is maar nog wel op zijn plaats zit. Normaal zit deze strak over het asje heen en zo beweegt dit asje. Door een scheurtje zou het tandwieltje wel bewegen maar neemt ze het asje niet mee. Dit kan in jouw geval misschien nog wel een enkele keer gebeuren.
Let op dat met een ander tellerunit je wel zorgt dat de correctiefactor goed is anders krijg je flinke afwijkingen. Dit is aangegeven met een W nummer en staat of op je wijzerplaat of achterop je tellerunit.
Ik denk in jouw geval dat het bewuste tandwieltje wat je tellerwerk beweegt van ouderdom gescheurd is maar nog wel op zijn plaats zit. Normaal zit deze strak over het asje heen en zo beweegt dit asje. Door een scheurtje zou het tandwieltje wel bewegen maar neemt ze het asje niet mee. Dit kan in jouw geval misschien nog wel een enkele keer gebeuren.
Let op dat met een ander tellerunit je wel zorgt dat de correctiefactor goed is anders krijg je flinke afwijkingen. Dit is aangegeven met een W nummer en staat of op je wijzerplaat of achterop je tellerunit.
Gr Peter V.
- Wondermike
- E21 Master
Je hoeft ook niet de hele bak te wisselen, alleen de km teller even wisselen is genoeg.
En zoals Peter zegt, let op dat je de juiste W-waarde terug krijgt.
(Ik heb nog heel veel tellers liggen mocht je wat zoeken
)
En zoals Peter zegt, let op dat je de juiste W-waarde terug krijgt.
(Ik heb nog heel veel tellers liggen mocht je wat zoeken

- Blackadder
- E21 Fanatic
Gisteren een ritje gemaakt met de banaan:
Zelfde probleem: indicatie snelheid is OK, teller en dagteller werken soms.
Dagteller: tot 900 m of tot 1.9 km, en dan blijft ie hangen, alsook de gewone teller.
Na enkele malen drukken op de resetknop, begint ie weer vanaf 0 tot.....
Iemand een idee?
Of een teller liggen voor een 6cil 2000 cc met ongeveer 150k op de teller?
Oja, de naald voor de indicatie van de snelheid trilt op en neer tot 40 km/u, daarna gaat ie zoals het hoort.
Zelfde probleem: indicatie snelheid is OK, teller en dagteller werken soms.
Dagteller: tot 900 m of tot 1.9 km, en dan blijft ie hangen, alsook de gewone teller.
Na enkele malen drukken op de resetknop, begint ie weer vanaf 0 tot.....
Iemand een idee?
Of een teller liggen voor een 6cil 2000 cc met ongeveer 150k op de teller?
Oja, de naald voor de indicatie van de snelheid trilt op en neer tot 40 km/u, daarna gaat ie zoals het hoort.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
- Jeroen
- Site Admin
Als de snelheidsmeter verder wel goed functioneert is de aandrijving hoogstwaarschijnlijk goed, teller zelf (in de cockpit) moet dan vervangen worden.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
PM gestuurd, heb nog 2 stuks 320/6 tellers liggen met de "ongeveer" gewenste km stand 

Als een teller op een bepaalde stand blijft steken heeft vaak te maken met een beschadigd radarwerk.
Wat ikzelf al ben tegengekomen;
- Tandwielen zijn van kunststof. Deze willen wel eens scheuren, waardoor twee tanden te ver uit elkaar staan voor een goede ingrijping en blijven dus haken.
-Tellerbak is vochtig geweest, waardoor het asje waar de tandwielen op draaien, is gaan roesten en 1 of meerdere tandwielen vastgeklemd houd.
Dit is wel te repareren.
Wat ikzelf al ben tegengekomen;
- Tandwielen zijn van kunststof. Deze willen wel eens scheuren, waardoor twee tanden te ver uit elkaar staan voor een goede ingrijping en blijven dus haken.
-Tellerbak is vochtig geweest, waardoor het asje waar de tandwielen op draaien, is gaan roesten en 1 of meerdere tandwielen vastgeklemd houd.
Dit is wel te repareren.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Blackadder
- E21 Fanatic
De banaan is zeker niet vochtig geweest. Is aan het uitdrogen en rotten. (geel en zwarte kap.... heb je hem....).
HEb al eens een tellerbak opengepleurd. tandwieltjes zitten normaal wel in een beetje vet.
Zal een andere worden vrees ik....
HEb al eens een tellerbak opengepleurd. tandwieltjes zitten normaal wel in een beetje vet.
Zal een andere worden vrees ik....
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
Met voorgaande tips ging ik vol goede moed aan de slag aan mijn broers 318i Baur van '84, maar deze blijkt geen 'mechanische' kilometertellerkabel meer te hebben, dus een elektrisch of electronisch aangestuurde tellerunit. Nochtans 'mechanische' totaal- en dagteller. Met zwarte cijferrolletjes dus. Die werken dus niet meer maar de snelheidswijzer (naald) wél...
Op zich zal de reparatie wel lukken denk/hoop ik, maar ik kreeg die ene centrale gele stekker niet los, sowieso moeilijk aan te komen met je vingers omdat die precies centraal boven de stuuras zit, en nog een ijzeren beugel ook in de weg daar. De twee witte stekkers, links en rechts, kwamen 'normaal' los.
Nu is die centrale gele stekker van een ander type dan die witte, en het is me niet duidelijk of die volledig uit de tellerunit moet getrokken worden, of alleen de onderste helft, waar de klein flatcable uit komt. Dat kan een beetje bewegen tov het andere deel van die gele stekker, dat blijkbaar 'vast' zit in de tellerunit. Dan zou dàt geelkleurig deel blijven vastzitten aan het wit plastic van de tellerunit...? Lijkt me wat raar. Ik durf er niet té hard aan trekken of wringen. Iemand ervaring met dit type tellerunit?
Op zich zal de reparatie wel lukken denk/hoop ik, maar ik kreeg die ene centrale gele stekker niet los, sowieso moeilijk aan te komen met je vingers omdat die precies centraal boven de stuuras zit, en nog een ijzeren beugel ook in de weg daar. De twee witte stekkers, links en rechts, kwamen 'normaal' los.
Nu is die centrale gele stekker van een ander type dan die witte, en het is me niet duidelijk of die volledig uit de tellerunit moet getrokken worden, of alleen de onderste helft, waar de klein flatcable uit komt. Dat kan een beetje bewegen tov het andere deel van die gele stekker, dat blijkbaar 'vast' zit in de tellerunit. Dan zou dàt geelkleurig deel blijven vastzitten aan het wit plastic van de tellerunit...? Lijkt me wat raar. Ik durf er niet té hard aan trekken of wringen. Iemand ervaring met dit type tellerunit?
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Nee, midden op die stekker zit een clip (wit of zwart) over de stekker. 10mm breed ongeveer. Die trek je eerst omhoog, ook ongeveer 10mm, daarna volgt de stekker vanzelf. Als dat is wat ik denk, dan heb je een e30 teller. Daar zitten tandwieltjes in die verrot gaan, zijn prima herstelkitjes voor te vinden.
In deze post over mijn e30 cabrio heb ik eea vastgelegd en beschreven.
Als je daar 1 post omhoog scrolt, dan kan je die stekkers ook zien, goed kijken en inzoomen. Bij mij zowel op de blauwe als de geelwitte stekker een zwarte clip.
Die tandwielsetjes zijn prima verkrijgbaar, zoals bij Tim van de e30 club.
Hier te bestellen, zelf even kijken welke set je moet hebben.
In deze post over mijn e30 cabrio heb ik eea vastgelegd en beschreven.
Als je daar 1 post omhoog scrolt, dan kan je die stekkers ook zien, goed kijken en inzoomen. Bij mij zowel op de blauwe als de geelwitte stekker een zwarte clip.
Die tandwielsetjes zijn prima verkrijgbaar, zoals bij Tim van de e30 club.
Hier te bestellen, zelf even kijken welke set je moet hebben.