De BMWE21.net verkeersergernissen top 10!

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?

Wat zijn jouw 3 grootste verkeersergernissen?

Bumperkleven
8
9%
Onnodig links rijden
19
20%
Verkeerd voorsorteren
0
No votes
Verkeerde of defecte verlichting
1
1%
Luide muziek
1
1%
Rechts inhalen
3
3%
Petje achter het stuur
2
2%
Spoiler- en stickerbakken
0
No votes
Geen richting aangeven
5
5%
Te hard rijden
0
No votes
Te langzaam rijden
11
12%
Niet-handsfree bellen/sms/mail
6
6%
Andere bezigheden achter het stuur
4
4%
Op het laatste moment ritsen/invoegen
3
3%
Met alcohol/drugs op achter het stuur
8
9%
Te lang doen over inhalen
6
6%
File voorbijrijden over vluchtstrook of via tankstation/P
4
4%
Hinder bij wisselen rijstrook
0
No votes
Onnodig remmen
1
1%
Inhalende vrachtauto's
7
8%
Te hard rijden bij wegwerkzaamheden
2
2%
Overig agressief rijgedrag
2
2%

Total votes: 93

BMWvision
E21 Pro

Re: De BMWE21.net verkeersergernissen top 10!

Post by BMWvision »

Onnodig links blijven rijden... Daar had ik van de week nog een vrouwelijke bestuurder op gewezen. Echter wou deze er niks van weten en wou mij klem rijden, maar dat heb ik op behendige wijzen gepareerd door hem er gewoon voor te gooien.

Geen richting aangeven. Met name bij het verlaten van een rotonde... Als ik op je sta te wachten en je gaat eraf, krijg je van mij gegarrandeerd de middelvinger en een vloek dat je hopelijk je auto kort rijd.

Te langzaam rijden Over het algemeen eigenlijk alleen buiten de bebouwde kom. 60 waar je 80 mag schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Dit laat ik alleen merken door ietwat te drukken (alleen als ik goed kan zien wat ervoor gebeurd) en het liefst zo snel mogenlijk inhalen op een normale manier. Ik snij je niet af want dan voel ik me geen haar beter.

1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
Co
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP

Post by Co »

Wat natuurlijk niet vergeten mag worden is het over-agressief reageren op incidentjes in het verkeer. IEDEREEN maakt wel eens fouten en vergeet bv wel eens richtig aan te geven!
Het is nogal merkwaardig dat daar gelijk met middelvingers en snijden/remmen e.d. op wordt gereageerd. Met een auto als instrument..... Zoiets zou je nooit doen als je de ander recht in de ogen kan kijken en aan kan spreken, (zoals op de fiets of te voet) dat gebeurt alleen in de anonimiteit van de auto!

Waar ik me aan erger is me volgende situatie: Als je rustig de snelweg opdraait en de invoegstrook wil gebruiken en achter je knalt iemand 'm gelijk erop, zodat ik moet gaan oppassen of ik er nog wel bij kan. Iemand die zichzelf een assertieve vlotte rijder vindt, meestal met een ordinaire TDI oid, zo'n 1000 in een dozijn auto. Heel pro actief, zo'n actie, maar ik vind het ongemanierd.

Rustig aan, het is druk op de Hollandse wegen, laat jezelf niet gek maken.

Groeten, MArco
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Over het algemeen let ik wel op de bestuurder... Daar is altijd wel aan te zien of die het een keer per ongeluk vergeten is of dat die gewoon een luie flikker is. Lekker blijven bellen bijvoorbeeld.
Als je op je fiets een stomme actie maakt die niet had gehoeven als je bewust met het verkeer bezig bent, dan kom ik gewoon verhaal halen hoor. Moet je het wel heel bond maken zoals die wielrenners!
2001 BMW E46 320i EXE
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Post by ac/dennis »

Draag je een petje BMWVision?
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

ac/dennis wrote:Draag je een petje BMWVision?
Ik wel, en ik zie niet in hoe dat een ergernis kan zijn... Ik kan me voorstellen dat mensen met petjes gemiddeld vaker stomme/ergerlijke dingen doen, maar dan is het nog altijd het gedrag waar je je aan ergert, en hopelijk niet aan het petje...
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

Ik kan hier moeilijk op reageren. zelf ben ik student en rij zelden auto, zeker op de snelweg, dus ik zet me hier alvast neer als iemand die niet vaak de juiste beslissingen in het verkeer zal maken.
Mijn vader (rijschoolhouder) zegt altijd dat alle weggebruikers behalve jezelf 'Idioten' zijn en dat je overal op verdacht moet zijn, iedereen kan manoeuvres maken waar je in eerste instantie niet verdacht op bent, maar van te voren wel moet gaan verwachten (het verhaal van Jeroen over in de verte kijken tijdens het rijden heb ik duizend maal aangehoord). ook het verschil tussen voorrang 'nemen' en 'krijgen' is groot.... defensief rijgedrag.

enfin, er staat in de topictitel 'verkeersergernissen' maar zo zie ik het allang niet meer. 'nicht ärgern, nur wundern' was het toch aldus Goethe? het rekening houden met andere weggebruikers (idioten) valt voor 80% al onder het autorijden. Ik kijk al nergens meer van op.

toch is het lastig hier objectief over te zijn. zonder je eigen rijgedrag in het verhaaltje mee te nemen. een oneindige herhaling van hypocrisie en zelfkennis

EDIT: heb geklikt op onnodig remmen.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Sja ik denk dat petje synoniem is voor -en let op hier komt het stereotype- jongere automobilist die denkt dat hij met het behalen van het roze pasje alle mogelijke vormen van rijkwaliteiten zich al geheel eigen heeft gemaakt en slechts gehinderd wordt door een gebrek aan geld en de verkeerde besteding van het beetje geld wat 'ie heeft. Met andere woorden, we geven geld uit aan spoilers en sportuitlaten maar daarna is er geen geld meer voor fatsoenlijk onderhoud.

Doorgaans het type dat dus vol opgekropte puberagressie zich een weg tracht te banen door het verkeer zonder daarbij al te veel rijvaardigheid of inlevingsvermogen te laten zien. De types die met rokende banden net niet achterin je gekoesterde E21 eindigen omdat ze hun remmen niet op orde hebben of gewoon niet op zaten te letten, en dat is altijd een ander z'n schuld.

Ik ben geen heilige, verre van dat, maar het is weleens jammer dat het vaak nog jaren duurt voordat men gaat inzien dat men zelf de oorzaak is van al die rare verkeerssituaties. Binnen mijn vriendenkring van een man of 8 was ik de enige die niet binnen 5 jaar na het behalen van het rijbewijs een auto plat had gereden en dat wijt ik ook zeker niet aan mijn rijkwaliteiten maar gewoon aan geluk en aan mededogen van meer ervaren weggebruikers.

Het verkeer, daar heb je gewoon al autorijdend je handen vol aan en na 25 jaar rijbewijs leer ik nog regelmatig wat bij.
Regards/groeten, Jeroen
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Haha nee ik draag geen petje! En ik rij in mijn Opel en BMW 7 gewoon 120/125 (waar toegestaan) op de snelweg. Ik geef ALTIJD! jaja altijd richting aan. En daarbij ben ik begin deze maand van mijn beginnend bestuurder imago af zonder ook maar 1 krasje te hebben gemaakt of staande gehouden te zijn geweest door de politie. M.u.v. de duitse autobahn polizei en franse douane die enkel drugs/alcohol controle moesten uitvoeren bij toendertijd 2 jongeren in een BMW E36 :P

Ik zeg niet dat ik de beste bestuurder ben of 1 van de.... Maar ik weet van mezelf dat ik bewust auto rij.
ps. Soms word ik gewoon een beetje pissig als ik terug denk aan sommige acties van andere automobilisten en dat typ ik hier dan weer weg :P
Dus mijn excuses voor mijn taalgebruik.
2001 BMW E46 320i EXE
Co
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '76 320i RIP, '78 320/6 RIP

Post by Co »

Een petje is natuurlijk voor Golf rijders!!
Ik snap niet dat die auto nog steeds zo populair is.
(have I offended someone?)

O ja, wielrenners!, die mogen altijd voor, anders vallen ze om.
BMW 320i '76 Mintgrun RIP
BMW320/6 '78 Turmalin grun RIP
BMW E30 325e Touring
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

Co wrote:O ja, wielrenners!, die mogen altijd voor, anders vallen ze om.
.... en hardlopers zijn doodlopers! :screwy

steeds vaker zie ik ze de weg opschieten omdat ze bijvoorbeeld voetgangers tegemoetkomen op het trottoir. mocht er een autorijder aankomen die toch met z'n radio aan het prutsen is.... dan heeft zo'n reflectorhesje weinig zin kan ik je vertellen
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Mja, eenmaal bijna een ongeluk gehad op een racefiets. Je gaat toch best wel met het verkeer mee als je een beetje doortrapt, maar je kan niet remmen met die iele bandjes...

Maar om er nu van uit te gaan dat iedereen anders dan maar moet remmen, gaat me iets te ver.
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Ik moet wel zeggen dat we wel heel erg aan het generaliseren zijn met z'n allen... Lekker iedereen in een hokje en lekker een oordeel vellen over de hokjes. Ik heb ook een Golf (en een petje) en gedraag me altijd voorbeeldig in het verkeer :innocent
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

We hebben het ook over jou als we het over petjes en golfjes hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gelukkig kan het altijd nog erger

Image

En daarmee zijn we weer helemaal terug on topic want de bestuurders van het oude type Kia Riool zijn toch wel de Daf rijders van nu.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Maar Jeroen... Ik zat er in de auto nog eens over na te denken. Je zei iets over het vooruit kijken in het verkeer. Ik heb er eens extra op gelet, maar meestal zie ik niet meer dan drie auto's voor me...

Zou jij eens toe willen lichten hoe jij vooruit kijkt?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het gaat niet alleen om die auto's voor je (ik zeg zelfs altijd dat die paar auto's voor je nauwelijks van belang zijn), maar om het verkeersbeeld veel verder vooruit. Ik kijk altijd zover het oog reikt zeg maar, dan zie je hoe druk het is, of je een file in rijdt, of er langzame inhalers zijn, etc etc. Die paar auto's voor je zullen daarop reageren en als je dus verder vooruit kijkt is een aankomende verkeerssituatie en de reactie daarop van die auto's voor je bijna nooit meer een verrassing en je kunt veel eerder anticiperen.

Ander voorbeeld is dat mensen een paar meter voor de rotonde het ineens druk krijgen. Waar moet ik heen, wat voor verkeer is er op of nabij de rotonde, etc. Binnen de bebouwde kom rij je doorgaans van rotonde naar rotonde of van kruising naar kruising. Ofwel, zodra je de ene rotonde af bent kun je je al focusen op de volgende en je alvast afvragen welke richting je daarop moet gaan nemen, wat is het verkeersbeeld, zijn er fietsers of voetgangers in aantocht (ook naast je dan hoef je daar straks ook niet meer op te letten), tempo alvast aanpassen zodat je mooi kunt uitmikken dat je ergens net voor of achter uit komt zodat je niet stil komt te staan, etc etc. Helpt ook camera's en lasers veel eerder te zien!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply