323i van Walter

Post Reply
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Re: Sneak preview: 323i van Walter

Post by Manitoba »

Oké, thanks. Dan zou ik dus, als ik het goed en duidelijk aangeef, meteen een nieuwe APK moeten krijgen want de TüV is nieuw.

Voor degenen die niet zulke goede ogen hebben als uwbuurman (Koos, toch?):

Image

En omdat ik het zelf ook best een beetje leuk vind... :boogie :loll

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
bremboap
E21 Mad

Post by bremboap »

Van harte Walter met de aankoop. Al met al een leuke auto!
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Manitoba wrote: uwbuurman (Koos, toch?):
Ja, Koos.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Erg mooi hoor. Ik vind de auto ook zeker niet ordinair, maar een mooie kleurencombi. Ik zou die stereo mooi laten zitten, is lekker autheniek. Met zo'n 323i heb je toch niet echt een radio nodig?
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Zoals beloofd (en hopelijk ook gewenst en verwacht :wink: ) een verslagje van het ophalen van m'n nieuwe aanwinst. Afgelopen woensdag om 13 uur samen met een goede vriend (Jan) vanuit Nijmegen vertrokken naar Stuttgart. Ik zal het wel over mezelf afroepen, maar ik kan nooit, maar dan ook nooit, echt doorrijden in Duitsland. Ik beland op de een of andere manier altijd in files, heb altijd die snelwegen waar ze het meest aan het werk aan de weg zijn, of krijg te maken met wegafsluitingen waardoor ik, zoals eergisteren, dwars door Frankfurt moet... Maar goed, om 19 uur waren we in Stuttgart bij Rasmus (de verkoper) thuis. Eerst maar even een kort rondje met de auto om te kijken of het wat bonkende geluid wat tijdens de proefrit van de achteras kwam, was verdwenen zoals afgesproken. Dat leek netjes in orde, dus het papierwerk in orde gemaakt. Rasmus is een aardige kerel, had ff lekker een wijntje erbij om het te "vieren", leuk! Daarna uit zijn garage de winterbanden met wielen en 3 grote dozen ( :!: ) met onderdelen in m'n daily driver en de BMW geladen (het meeste in de daily natuurlijk :) ) en de officiële sleuteloverdracht:

Image

Toen de auto nog betaald, niet geheel onbelangrijk, en richting het hotel gereden. Onderweg in een klein Italiaans restaurantje even lekker gegeten; daar waren we wel even aan toe. Na het eten de tank meteen maar even vol gegooid, was ook nodig. BMW'tje had dorst...

Image

Image

De volgende ochtend vroeg opgestaan, en als eerste naar de ADAC om een tijdelijke verzekering op het exportkenteken te regelen. Geen enkel probleem, was zo gefixed. Keurig geholpen, met een heel accurate routebeschrijving naar het Strassenverkehrsamt om daar het exportkenteken te gaan regelen. Daar aangekomen liepen we wel tegen de ambtelijke molen. Wat ik niet wist, ondanks dat ik echt dacht het allemaal goed uitgezocht te hebben, is dat je voor de geldigheidsduur van het exportkenteken nog iets van Kfz-Steuer moet betalen. Als je een auto bij een handelaar koopt, regelt deze dat. Als je particulier koopt moet je dat dus zelf doen, maar ik had van deze hele belasting nog nooit gehoord. "Geen probleem, betalen we toch gewoon"... Helaas: dat kan alleen als je houder bent van een Duitse bankrekening. Gek hè, die heb ik niet als Nederlands ingezetene. Iemand die je daar even bij wil helpen is niet zomaar gevonden, dus wat nu? Je kan het ook cash betalen bij het naastgelegen Finanzamt. "Ah, da's mooi, doen we dat.". Helaas, Finanzamt is op donderdag gesloten. Komt u morgen terug? K-met-p... Gesprekje met de manager gevraagd. Die was in eerste instantie Duits punctueel, maar met vriendelijkheid bereik je toch soms ook nog wel wat, dus de beste man gaf ons op een mooi moment een knipoog en zei: "meld je nog maar een keer bij hetzelfde loket, komt goed!" En zo geschiedde... Belasting betaald en het formuliertje voor het exportkenteken werd netjes ingevuld.

Daarmee naar 1 van de vele nummerplaatmakers die zich in de omgeving van het Strassenverkehramt bevinden en netjes 2 platen laten maken. Daarmee weer terug naar het STVA en dan moet je je auto in een hal rijden en er zelf de huidige Duitse kentekenplaten vanaf halen. Die ingeleverd en ja hoor, eindelijk kreeg ik een keurig, gloedjenieuw kentekenbewijs met een exportkenteken (nadat ze nog wel even het chassisnummer gechecked hebben). Dan de platen erop en je mag legaal weg...

Image

Image

En dan maar onderweg. Stuttgart uit ging redelijk vlot en dus de snelweg op. Auto was intussen prima op temperatuur (die overigens ook in langdurig ochtendfileverkeer in Stuttgart keurig in het midden bleef; soms wat hoger en m.b.v. de fan weer netjes dalend). Stationair ietwat onregelmatig, maar op de snelweg loopt de auto fantastisch. Het onderstel is ook echt een feestje. De auto stuurt, remt, schakelt snaar-strak en ook de wegligging is een feestje. Hoe anders dan in mijn beleving mijn ex-Brasilbraune 320/6 reed. Hoe ontzettend veel leuker ook!!!!

Image

Dus terug richting Nederland. Niet te gek doen, zo rond de 130 km/u was heerlijk cruisen met m'n 323i. Gewoon lekker achter m'n daily aan, met uitzicht op een prachtige Kastanien-rode motorkap:

Image

Iets over de helft van auto geruild. Jan (van de E34-M5) heeft niet heel veel met de E21, maar toen ik hem een paar weken geleden de eerste foto's via Mobile.de stuurde, was zijn eerste reactie: "Daar word ik zelfs hebberig van". En dat was aan z'n smile ook duidelijk te zien toen hij me om-en-om voorbij kwam rijden. Ook erg leuk om zo je eigen nieuwe aanwinst goed van alle kanten te kunnen bewonderen.

Aan het mooie avontuur kwam alleen een kleine 20 km voor de Nederlandse grens een onverwacht einde... De BMW viel stil. Ineens stond 'ie zonder benzine. Ik had vlak daarvoor nog even naar Jan gebeld en toen stond de brandstofmeter nog ruim voorbij de 10l...Helaas. Met een jerrycannetje bijgevuld, maar de auto wilde niet meer starten. Er zat niks anders op dan 'm aan de sleepkabel te hangen en naar het dichtstbijzijnde tankstation te slepen. Niet heel fijn, in het donker over binnenweggetjes bij Goch richting Nijmegen... Maar ging verder prima en dus de BMW volgetankt. Maar starten deed 'ie ook toen nog niet, grrr. Dus maar verder gesleept en besloten om 'm bij de dorpsgarage waar Jan ook met z'n auto's komt, op de stoep te zetten zodat zij er vandaag ff naar konden kijken. Het was toch al de bedoeling dat ik de auto in Nijmegen zou blijven en dan zouden we er ergens komende week mee naar de RDW gaan.

Het toch wel weer goede nieuws moet nog komen: de garage heeft er intussen naar gekeken en het blijkt dat er een kleine lekkage in een brandstofslangetje zat. Auto kreeg dus gewoon geen brandstof in het injectiesysteem. Is intussen zelfs al gefixed. Ze hebben 'm ook even opnieuw afgesteld en volgens Jan loopt 'ie prachtig en veel mooier dan gisteren. De garage heeft meteen maar even verder gekeken en eigenlijk alleen wat kleine dingetjes gevonden, vooral wat rubber-zaken die voor het mooie en goede vervangen mogen worden. Alleen hoorden zowel Jan als ik gisteren toch in de verte, komend van het rechterachterwiel, het wat bonkende geluid wat Rasmus zou hebben laten verhelpen. Volgens Rasmus was het de uitlaat die af en toe ergens tegen aankwam en was dat verholpen, dat was ook een duidelijk onderdeel van de deal :read . Helaas lijkt het nu een lager te zijn, of iets dergelijks. De garage gaat daar maandag ook nog even naar kijken, wil dat wel in orde hebben en indien nodig zoek ik nog wel even contact met Rasmus. Maar overall vond ook de garage het een erg fijne en goede auto. Hij is niet perfect, maar de basis is erg oké.

Jammer dat het even zo liep, maar jongens, wat ben ik nog steeds blij met deze auto. Ik heb echt vanaf de eerste seconde zoveel lol met dit BMW'tje, heerlijk. De auto's die ik tot nu toe naast m'n lease-auto had, waren eigenlijk vooral "poetsers", best bijzonder maar vooral in de categorie "mooiste wat er voor dat budget in dat soort auto's te koop is/was". En dit BMW'tje is absoluut erg mooi, maar niet perfect. Maar hij bezorgt me vanaf de eerste blik tot en met het rijden direct zo ontzettend veel lol, heerlijk.

Nu maar even afwachten hoe lang het gaat duren. De verwachting is dat 'ie dinsdag of woensdag wel klaar is. Ga proberen om zo snel mogelijk vanaf a.s. donderdag een afspraak te maken bij de RDW voor de keuring. Dat betekent dat Zandvoort a.s. zondag net even iets te vroeg komt, maar de Brabantrit heb ik toch wel met potlood in m'n agenda staan... :launch

Kom maar met die reacties, kijk er naar uit!

Greetz,
Walter.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

kijk, en dàt is een verhaal, en zò wil ik het lezen. De liefhebberij en het avontuur met een E21 spat er vanaf. Lekker! En sneu dat ze je liet staan maar dat heet karakter ;-) Veel plezier ermee!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Dat gevoel van k*t kennen we allemaal Walter! Maar leuk ding die 323i en tot in Brabant ;)
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Mooi, uitgebreid en pakkend verslag Walter! En het is een oude auto, daar loop je toch wel tegen wat kleinigheidjes aan en zul je wat preventief onderhoud moeten doen. Niks mis mee en je krijgt er een hoop rijplezier voor terug! Hoop dat je er idd 13 oktober bij kunt zijn!
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Een mooi verhaal en zo herkenbaar dat je met de E21 stil komt te staan om iets relatiefs klein. Had ik ook met de 323i baur toendertijd.

Ik kijk er naar uit om ze tijdens de brabantrit te kunnen bewonderen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter

Post by 323baur »

Leuk om te lezen!!! Die gaan we zeer binnenkort eens met een man of 20 kritisch bekijken :)
Alvast veel plezier ermee. Ik hoop oprecht - maar ga er ook zeker van uit dat; het spreekwoord: "het bezit van de zaak geeft einde van het vermaak" - hier niet op gaat.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Tsja... Die (minimaal!) 20 zeer kritische beoordelaars; daar maak ik me wel zorgen om :oops: . Er zal zeker wel iets op aan te merken zijn, maar ik heb 100% vertrouwen in deze auto.

Enne, Ite, maak je om dat spreekwoord niet al te druk. Dat gaat hier zeker niet op. Het is zo'n leuk ding, echt een feestje. Vind het ook serieus niet leuk dat ik 'm wel gekocht heb, maar dat 'ie niet eens bij mij voor de deur staat, ook al is dat voor de goede zaak.

Dank voor alle leuke reacties tot nu toe!

Greetz,
Walter.

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Het is altijd leuk als er een 'nieuwe' auto binnen de club komt.
Ik denk dat de harde kern binnen dit netwerk allemaal benieuwd zijn..
Ikke incluis.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Iedereen van die 20 man heeft wel wat op te merken over zijn eigen auto hoor dus we zijn niet perfect.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

van mij ga je alleen complimenten horen. jij kunt rijden....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Mooie E21 hoor :takepicture
Leuk dat je zo blij bent met je nieuwe aanwinst! Gefeliciteerd! Leuk verslag ook.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Post Reply