Peter V: BMW Z4 2.5i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Je heb inderdaad een soort leakdowntest zo. Ik heb maximaal 2,5 bar gezet, je kunt altijd meer doen natuurlijk, compressietest had ik al eerder een keer gedaan. Feit is alleen dat dat als ik 7 of 8 bar erop had gezet de compressor constant had gedraaid en dat zag ik niet zitten.
De krukas heb ik niet geborgd, is met 2,5 bar ook niet nodig gebleken.
Echt verdroogd waren de seals niet maar zo soepel als de nieuwe ook niet.
De krukas heb ik niet geborgd, is met 2,5 bar ook niet nodig gebleken.
Echt verdroogd waren de seals niet maar zo soepel als de nieuwe ook niet.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Het laatste stukje van dit project is inmiddels ook afgewerkt. Ik had de complete revisieset voor de vanos in huis.
Als eerste alles gedemonteerd.

Vervolgens de vanos zuigers op de nokkenassen gezet en gecontroleerd op axiale speling. Als dit aanwezig zou zijn dan is het slim om de bussen en lagers in de zuigers te vervangen. Verbazingwekkend had ik totaal geen axiale speling dus besloten alleen de seals te vervangen.
Deze waren echt hard geworden dus geen overbodige luxe.

Het is een beetje gepriegel om ze weer goed passend in het huis te krijgen maar alles is gelukt.

Hierna alles weer teruggezet op de motor en de kleppendeksel voorzien van nieuwe pakkingen. Hierna volgt uiteraard de eerste start maar op de eerste 10 seconden na liep ze netjes. De eerste kilometers zijn al weer gemaakt en vooralsnog geen klachten. Dat de vanossen nieuwe afdichtingen hebben merk je wel. Motor pakt heel erg goed op vanaf lage toeren en reageert goed.
Kortom weer een klus geklaard en op naar de volgende.
Als eerste alles gedemonteerd.

Vervolgens de vanos zuigers op de nokkenassen gezet en gecontroleerd op axiale speling. Als dit aanwezig zou zijn dan is het slim om de bussen en lagers in de zuigers te vervangen. Verbazingwekkend had ik totaal geen axiale speling dus besloten alleen de seals te vervangen.
Deze waren echt hard geworden dus geen overbodige luxe.

Het is een beetje gepriegel om ze weer goed passend in het huis te krijgen maar alles is gelukt.

Hierna alles weer teruggezet op de motor en de kleppendeksel voorzien van nieuwe pakkingen. Hierna volgt uiteraard de eerste start maar op de eerste 10 seconden na liep ze netjes. De eerste kilometers zijn al weer gemaakt en vooralsnog geen klachten. Dat de vanossen nieuwe afdichtingen hebben merk je wel. Motor pakt heel erg goed op vanaf lage toeren en reageert goed.
Kortom weer een klus geklaard en op naar de volgende.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Top, dat heb je alvast gewonnen. Nu nog duimen voor een lager olieverbruik, dan is het project helemaal geslaagd!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Update:
De eerste 500 km zijn een feit maar helemaal gerust ben ik er niet op. Als ik de peilstok mag geloven ben ik al een halve liter olie kwijt.
Oftewel we zijn van 1 liter olie op 290 km naar ongeveer 1 liter op 1000 km gegaan. Absoluut een verbetering maar ik had een iets grotere stap gehoopt. Dus wat wordt de volgende stap???
Wat is er gedaan:
* Alle externe olielekkages zijn opgelost.(2024)
* carterventilatie is vervangen (oude was niet kapot of verstopt). (2024)
* Peilstokhouder was netjes schoon.
* Eenmaal engineflush gehad met Forte. Maart 2024.
* Klepseals zijn vervangen. (2025)
* Vanos is gereviseerd. (2025)
* Compressietest in 2024 gedaan en deze was OK. Alles ongeveer gelijk en rond 13,5 bar.
* Endoscoop gebruikt voor cylinderruimte te bekijken en deze zagen er eigenlijk netjes uit.
Mijn inziens blijft dan alleen nog het euvel van de M54 motor over en dat zijn de olieschraapveren welke niet meer netjes in de zitting liggen vanwege aanslag in de groeven.
Tips zijn welkom.
De eerste 500 km zijn een feit maar helemaal gerust ben ik er niet op. Als ik de peilstok mag geloven ben ik al een halve liter olie kwijt.
Oftewel we zijn van 1 liter olie op 290 km naar ongeveer 1 liter op 1000 km gegaan. Absoluut een verbetering maar ik had een iets grotere stap gehoopt. Dus wat wordt de volgende stap???
Wat is er gedaan:
* Alle externe olielekkages zijn opgelost.(2024)
* carterventilatie is vervangen (oude was niet kapot of verstopt). (2024)
* Peilstokhouder was netjes schoon.
* Eenmaal engineflush gehad met Forte. Maart 2024.
* Klepseals zijn vervangen. (2025)
* Vanos is gereviseerd. (2025)
* Compressietest in 2024 gedaan en deze was OK. Alles ongeveer gelijk en rond 13,5 bar.
* Endoscoop gebruikt voor cylinderruimte te bekijken en deze zagen er eigenlijk netjes uit.
Mijn inziens blijft dan alleen nog het euvel van de M54 motor over en dat zijn de olieschraapveren welke niet meer netjes in de zitting liggen vanwege aanslag in de groeven.
Tips zijn welkom.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3094
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Tsja, voor 1 liter olie per 1000km ga je het onderblok niet uit elkaar trekken voor een setje nieuwe zuigerveren.
Wellicht nog te proberen is iets met koolaanslag oplosmiddelen, door die via de bougiegaten op de zuigers te kieperen, nachtje laten staan, daarna restant vloeistof eruit zuigen en je olie verversen.
Welke viscositeit olie gebruik je? Wellicht een stapje dikker gaan.
Wellicht nog te proberen is iets met koolaanslag oplosmiddelen, door die via de bougiegaten op de zuigers te kieperen, nachtje laten staan, daarna restant vloeistof eruit zuigen en je olie verversen.
Welke viscositeit olie gebruik je? Wellicht een stapje dikker gaan.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik ben al van 5W30 naar 5W40 gegaan. Wat eigenlijk het complete internet al aangeeft.BertjeConti wrote: Sat Mar 08, 2025 9:33 am
Welke viscositeit olie gebruik je? Wellicht een stapje dikker gaan.
Vorig jaar al een flush gedaan. Voor mijn motorblok m.b.t. vervuiling ben ik niet zo bang. Mijn carterpan was niet echt schokkend maar heb ik schoongemaakt en de bovenzijde cylinderkop ziet er eigenlijk best goed uit. Wellicht iets om te weken inderdaad en anders ga ik wellicht ergens een blok vandaan halen en deze op mijn gemak reviseren. Nog nooit compleet gedaan dus dat is wel leuk en verder lekker blijven rijden.
Het geld wat er in zit krijg ik er nooit uit en verder is het ook zo dat er al heel veel is vervangen en ik dus best een gezonde basis heb. Ik kan wel een andere Z4 kopen of een ander blok erin zetten maar dan moet je ook afwachten (is immers ook 15 a 20 jaar oud).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Mooi dat je je olieverbruik een factor 4 hebt weten te reduceren. Misschien eerst nog maar even wat meer rijden.
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Dat zou ik ook adviseren. Daarnaast, en dat is een vraag aan Peter; heb je rekening gehouden met de inhoud van het filter. Dat is ook een halve liter namelijk.uwbuurman wrote: Sat Mar 08, 2025 8:45 pm Mooi dat je je olieverbruik een factor 4 hebt weten te reduceren. Misschien eerst nog maar even wat meer rijden.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik snap dat het misschien teleurstellend is,maar als dit het is, is het ook niet zo extreem. Lekker mee gaan rijden!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik kijk nu alleen nog naar het oliepeil Raymond. Gelukkig gewoon een ouderwetse peilstok aanwezig.raymondw wrote: Sat Mar 08, 2025 9:38 pmDat zou ik ook adviseren. Daarnaast, en dat is een vraag aan Peter; heb je rekening gehouden met de inhoud van het filter. Dat is ook een halve liter namelijk.uwbuurman wrote: Sat Mar 08, 2025 8:45 pm Mooi dat je je olieverbruik een factor 4 hebt weten te reduceren. Misschien eerst nog maar even wat meer rijden.
En inderdaad gaan we gewoon rijden want dat doet de Z4 gewoon goed. Ze is ook weer toe aan een oliebeurt (jaar geleden) ondanks dat er al veel olie bij is gegaan. Toch 5000 km mee gereden afgelopen jaar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Dus, ondertussen heb ik de Z4 behandeld met een anticarbon middel welke een flinke hoeveelheid ellende uit de uitlaat heeft geblazen. De stank was niet normaal meer. Nu weer even afwachten of het iets gedaan heeft.
Wat me trouwens wel opviel was het volgende....
De bougies die ik terug gemonteerd heb waren niet schoongemaakt maar toch zie ik een goede verkleuring ontstaan wat mij aangeeft dat de klepseals vervangen wel degelijk een verbetering heeft gegeven. Dus we gaan het zien.
Uiteraard ga ik gelijk door met de volgende uitdaging en dat is het "sticky steering" wat onze Z4 ook heeft. Uiteraard weet ik dat er een meneer in Duitsland zit die het probleem perfect oplost en wellicht wordt dat ook wel de oplossing voor ons maar iets zegt mij dat het niet moeilijk moet zijn om dit zelf aan te pakken.
Overal lees ik dat een Z4 roadster of coupe na 2006 dit probleem niet heeft maar het onderdeelnummer van BMW is gelijk. Behalve de "M" want deze heeft een conventionele bekrachtiging. Waarom is het dan na de facelift niet meer (waarschijnlijk krijg je nu een geupdate versie van BMW onder hetzelfde onderdeelnummer als vroeger)? Hoe moeilijk moet het zijn om zelf die lagers te vervangen??
Wat me trouwens wel opviel was het volgende....
De bougies die ik terug gemonteerd heb waren niet schoongemaakt maar toch zie ik een goede verkleuring ontstaan wat mij aangeeft dat de klepseals vervangen wel degelijk een verbetering heeft gegeven. Dus we gaan het zien.
Uiteraard ga ik gelijk door met de volgende uitdaging en dat is het "sticky steering" wat onze Z4 ook heeft. Uiteraard weet ik dat er een meneer in Duitsland zit die het probleem perfect oplost en wellicht wordt dat ook wel de oplossing voor ons maar iets zegt mij dat het niet moeilijk moet zijn om dit zelf aan te pakken.
Overal lees ik dat een Z4 roadster of coupe na 2006 dit probleem niet heeft maar het onderdeelnummer van BMW is gelijk. Behalve de "M" want deze heeft een conventionele bekrachtiging. Waarom is het dan na de facelift niet meer (waarschijnlijk krijg je nu een geupdate versie van BMW onder hetzelfde onderdeelnummer als vroeger)? Hoe moeilijk moet het zijn om zelf die lagers te vervangen??
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ik heb ook al eens ergens gelezen dat het probleem na 2006 niet meer op zou treden, maar alle delen van de besturing zijn exact hetzelfde, dus dat zou wel heel spannend zijn. Er zijn volgens insiders ook geen geupdate versies van stuurhuis of stuurkolom. Ik heb een uitvoerige uitleg gekregen van zowel Hydroline als Brand & Partner en daarmee is het voor mij zonneklaar dat iedere non-M E8x Z4 een keer aan de beurt komt, en dat een ander lager in -en de juiste afstelling van- de ZF stuurkolom de enige lange termijn oplossing is. Eventjes het juiste lager scoren, maar dat kan imo best een uitdaging zijn. Was mij die moeite niet waard dus ik ben gewoon even de grens over gepiept en ben daar erg tevreden mee.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW Z4 2.5i
Ondersteunend hieraan kan ik zeggen dat mijn z4 coupé (2006, 150dkm) idd nergens last van heeft, maar dat zegt niks. Ding staat al een jaar in de loods te niksen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.