Vakantie topic!

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Re: Vakantie topic!

Post by woutervd »

Weer veel mooie vakanties voorbij zien komen. Ik ben zelf even afwezig geweest, omdat ik mijn papiertje moest halen voor 1 september ivm langstudeerboete. Zodoende heb ik op 31 augustus dan eindelijk mijn laatste vak afgesloten! Tussendoor nog een weekendje naar de Belgische kust geweest. We zouden eigenlijk met de auto van mijn vriendin gaan, aangezien die wat zuiniger is. Bij vertrek even de kap opengetrokken om alle vloeistoffen na te lopen, aangezien we toch enkele uurtjes onderweg zouden zijn. Als eerste de koelvloeistof nagelopen en deze was netjes .... chocomelkbruin!!!!! Dit leek me niet helemaal zoals het hoort, dus maar even de garage opgebeld. Ook de monteur had het vermoeden dat er olie in de koelvloeistof zat, zelden goed nieuws!!! De peugeot laten staan en dus met mijn nieuwste aanwinst, mijn recent aangekochte dertig jaar oude e21 naar de Belgische kust vertrokken. Tussendoor een tussenstop gemaakt in Gent .... zoek de kerk.

Image

Perfect weekend gehad met prachtig weer en zonder problemen weer thuis gekomen. Na controle bij de garage bleek de auto van mijn vriendin een kapotte koppakking te hebben. Gezien de vele kilometers die zij maakt in haar zwarte koekblik zonder airco maar besloten een spiksplinternieuw zwart koekblik te kopen met airco. Een dezer dagen arriveert haar gloednieuwe Seat Mii. Ik verwacht niet dat zij die hoeft uit te pakken, zoals ik onlangs wel moest doen bij mijn auto. Ik had iets te veel grappen uitgehaald bij mijn collega's, dus dan kun je een keer iets terug verwachten.

Image

Overigens een leuke combi, de e21 met de golf mark 1. Ik ben minder merkbewust en meer modelbewust. Naast de E21 vind ik de Golf 1 een ontzettend geslaagd ontwerp en mooie verschijning. Overigens hoorde ik van mijn baas, die net als vele in Kroatië op vakantie is geweest, dat hij daar nog een oude kadett baur was tegengekomen. Origineel niet in Nederland geleverd, wel in Nederlands bezit.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Leuk! Erg vervelend dat je met de E21 moest zeg! :lol:
Regards/groeten, Jeroen
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Zeker op de snelweg rijdt dat heerlijk met de E21 vind ik zelf. Lekker muziekje op, meestal radio brussel ofzo. Dat is daar het enige wat ik redelijk kan ontvangen. Naderhand weer wat castrol high milage toedienen, want hij loopt een beetje op mengsmering inmiddels ;-). Maar dat mag wel na 30 jaar, voor de rest geen problemen!
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Misschien rij je op te dunne olie?
Regards/groeten, Jeroen
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Er gaat nu Castroll GTX 15W40 High Mileage in, dus die is al wat dikker volgens mij. Na 270.000 km en 30 jaar mag de motor wel wat olie gebruiken, maar in mijn geval mag het wel wat minder :wink: Volgens mij heb ik geen echte lekkage, aangezien ik geen olievlekken achterlaat als ik heb geparkeerd. Wel is het rondom de oliefilter vettig, maar het kan ook zijn dat ik steeds wat olie opstook. Wie zal het zeggen? Als ik het peil regelmatig in de gaten houd en zonodig bijvul moet er toch niks mis kunnen gaan?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nee zo'n vaart loopt het niet. Enige idee wat je verstookt per 1000 km oid?
Regards/groeten, Jeroen
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Ik heb de auto nog niet zo lang, maar ik heb nu volgens mij 2 liter bijgevuld de afgelopen 5000 km.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Oh, is wel bovengemiddels gok ik, maar niet verontrustend. Met 20W50 zal het verbruik ietsjes lager zijn, maar niet enorm. Is prima zo.
Regards/groeten, Jeroen
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Is het verstandig om met de dalende temperaturen in het vooruitzicht dikkere olie toe te voegen? De Castroll die ik nu gebruik is 15w40 en is er niet in 20w50. Alleen een nog dunnere variant, 10w40. Als ik me voldoende heb ingelezen op het forum is een halfsynthetische olie te verkiezen boven een volledig synthesitsche. De castroll was zo ongeveer de enige halfsynsthetische olie die ik kon vinden, naast de overgrote meerderheid van volsynthetische olieën. Welke (alternatieve) olie is in mijn geval aan te raden?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Denk dat ik 't gewoon zo zou laten, in de winter duurt het toch al veel langer voordat de boel op temperatuur is en is je olie op de kritische momenten dus al dikker.
Regards/groeten, Jeroen
hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

Jeroen wrote:Gaaf Hendrik! Leuk verhaal en wat een feest moet het zijn geweest met zo'n ploeg weg in 't autootje. Is een aardige aanslag op de auto (heb ooit zoiets gedaan met een ploegie in een E28 en dan richting Roemenië) maar hij doet 't wel, super! Mooie spullen komen er toch uit Munchen en hoeveel plezier beleven we er niet aan!
Bedankt! ik heet trouwens Jan, dat Hen123drik gebruik ik bij meerdere autofora omdat jan meestal al bezet is!
En qua aanslag op de auto, tja, dan had ie maar geen auto moeten worden hé? Ik doe dit nu al ongeveer 4 jaar achterelkaar, in de zomervakantie met de bmw europatochtjes van tussen de 3000 en 5000 km. Ervoor en erna natuurlijk wel een klein beurtje maar meer eigenlijk niet, eigenlijk vooral het reguliere onderhoud wat dan ineens in juli én in augustus plaatsvindt. De grap is dat 'ie me nooit echt in de steek heeft gelaten. Ooit eens een keer een druppelende achterrem op de terugweg maar met een literblik remolie kom je ook wel thuis. Ook wel grappig om te zien dat je mensen met nieuwerwetsche auto's (renault, VW zie ik veel) langs de kant van de snelweg ziet staan kijken onder hun motorkap en dat ik daar dan met een auto van 30 jaar oud langskachel.
Uiteraard moet je wel uitkijken met beladen want ik ben er laatst mee naar de belgische ardennen geweest, 5 personen á 80kg, kofferbak vol met bier en eten en alle tassen etc. op schoot. Ik kan je vertellen dat je dan niet zo'n grote veerweg meer hebt (lees: geen). en dat je wbt snelheid wel wat terugvalt zodra het stijgt.
Anyway, komende zomervakantie misschien niet met de bmw maar met een citroen ds uit 1963 op vakantie...of is dat vloeken in de kerk hier?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Haha zoek eens hier op het forum hoe het user Ruud is vergaan met zijn DS Europa door. Die was blij dat 'ie weer met de E21 mocht...

Eerlijk gezegd is een DS natuurlijk fraai vervoer en het is zeker comfortabel kilometers vreten. Ik vind het juist een genot om driving fun te beleven als ik op vakantie ga met de auto. Dan is comfort daar ernstig ondergeschikt aan dus ik zou nooit op vakantie gaan in een DS of een andere luxe sloep, maar dat is maar net wat jouw verwachtingen en voorkeuren zijn natuurlijk! Ik doe m'n best om ten minste eens per jaar een ritje van 3000+ km te maken in het kader van driving fun en dat blijft een geweldig concept!
Regards/groeten, Jeroen
sten_91
Upcoming E21 fanatic

Mijn avontuurtje naar het Gardameer

Post by sten_91 »

Onlangs heb ik mijn e21 met veel zielepijn verkocht. Zoals vaker... ik heb alleen de foto's nog. Vorige zomer mee op tourtocht geweest naar Italie! Ik dacht ik maak er even een verhaaltje van, ook om een soort van afscheid te nemen van dit geweldige forum.

Na door ongeveer mijn halve omgeving voor gek te zijn verklaard, toch het besluit genomen om met het lijk richting Italie te gaan. De bedoeling was om met mijn vriendin een rondje Gardameer van 3 weken te doen. Na een hoop voorbereiding (gereedschap uitzoeken om mee te nemen, preventief onderhoud) was de avond daar. Na nog even snel een lidmaatschapje Europa met vervangend vervoer afgesloten te hebben (je weet maar nooit) en de portemonnee vol te hebben gedrukt om daarmee Duitsland van zijn LPG te kunnen beroven... klaar voor de start. Stond bij het pinautomaatje trouwens voor een leuk ding:
Image

Ik gok dat de wagen inclusief ons en de ruim honderd liter brandstof al gauw een kilo of 500 mee moest slepen. Echter totaal geen moeite! Om 's avonds 7 uur vertrokken en na een uur of 7 rijden maar een keer gestopt om de beentjes te strekken en de wagen eens na te kijken...

Image

Ik hoef het jullie vast niet te vertellen, maar er is niets lekkerder dan de hele nacht met een muziekje, koffie en sigaretten bij de hand en een slapende (dus niet zeurende/rijadviserende) vrouw in een e21 te touren. Met daglicht toch een beetje suf worden, 2 uurtjes langs de kant en dan het prachtige Italie binnenrijden! Eerst maar weer even de tank vol...

Image

'S morgens rond een uur of 11 aangekomen aan het westelijke Gardameer. Tent opzetten, biertje erbij... hij heeft t gered! Na een paar dagen naar de andere kant van het meer gereden en daar een leuke camping opgezocht. Ik heb de duimpjes en complimenten niet geteld van de Italianen na het zien van het Nederlandse kenteken, maar ik had er in ieder geval bekijks mee. Veel leuke reacties! Niet alleen maar vakantie vieren echter, ook maar even het tankklepje bijwerken. Geen krant te koop? Dan maar foldertjes van de camping... :whistle

Image

En een fotootje voor de leuk, na een flinke stortbui verandere de camping in een groot slagveld... no problem for a :bmw

Image

En... het zou geen avontuur zijn als de wagen er niet een keer mee had opgehouden. Accu naar zijn grootjes, bij een reanault-dealertje een nieuwe gekocht. Voor de zekerheid een nieuwe spanningsregelaar van de dynamo gemonteerd (mocht ik die nou net bij me hebben). Bij het vervangen van de accu merkte ik echter een waterslang op die op een bepaald stuk erg slecht was. Bij de grote check totaal over het hoofd gezien en niet het materiaal om het te fixen. Toch het zekere voor het onzekere genomen en de auto bij dezelfde renault-garage een nachtje laten staan om de slang te laten vervangen:

Image

En daar staat ie dan. Bij een garage waar ze geen woord (echt geen woord) Engels spreken. Ook vonden ze het waarschijnlijk grappig om hem even te verplaatsten naar een opslagplaats 100 meter verderop zodat ik de volgende dag bijna een hartaanvalletje kreeg. Maar de slang was vernieuwd en het oude opa'tje van de garage schreef met zijn vinger op een stoffige renault 4 dat ik hem maarliefst 12,50 verschuldigd was. Voor de rest 3 weken heerlijk rondgereden daar. Kortom, ik denk met genot terug aan deze gewaagde actie en al met al een super vakantie gehad, voor een groot deel te danken aan de bmw. Voorlopig; het ga jullie goed, ik moet het voorlopig doen met een peugeotje 205 uit '88, en kom zeer waarschijnlijk over een paar jaar terug met een nieuwe e21.

Groet! Sten
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Hartstikke leuk bericht Sten, en geweldig dat je zo'n lol kunt hebben en eigenlijk niet tegen gekke problemen aan kunt lopen, toch? Ik ken wel meerdere gevallen Franse meuk die de Brienenoordbrug niet eens haalden of onderweg een motorrevisie nodig hadden hahaha!

Uiteraard hopen we dat je geen narigheid krijgt met je 205, blijft tenslotte ook leuk spul, maar nog meer hopen we dat we je gauw weer terug zien met een BMW!

Dank en tot ziens!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

+1, een peug 205 heeft in mijn hart een speciaal plekje, vooral de onverwoestbare 1.8d. Heerlijke reisbakkies! Ooit komt die E21 weer!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply