Page 3 of 19

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 12:55 am
by Ruud
Image
L1110261 by PeperPakhuis, on Flickr

Image
L1110271 by PeperPakhuis, on Flickr

Image
L1110272 by PeperPakhuis, on Flickr

Image
L1110274 by PeperPakhuis, on Flickr

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 11:51 am
by uwbuurman
Lekker veel foto's! Maar wat is dat ding slecht gespoten, meer even snel overgeblazen in zwart. Zelfs niet de moeite om even de bumpers eraf te halen. Wat goed dat jij deze 323i weer in ere hersteld!

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 12:20 pm
by Ruud
Mooi he dat spuitwerk ;) Ik begreep dat dat door een vorige eigenaar gedaan is die zelf autospuiter was. Hij verkocht de auto en de nieuwe eigenaar wilde de auto wel hebben maar alleen als tie zwart was. Dat heeft hij dus even geregeld. De komende weken zal al het zwart verdwijnen!

Nog een mooi raadseltje op deze oude foto. Wat klopt er niet?

Image
Afbeelding 030 by PeperPakhuis, on Flickr

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 4:23 pm
by Peter V.
Goed bezig hoor!

Wat betreft de laatste foto?
*De losse kabeltjes uiteraard.
*Wellicht dat de spanveer van de achterklep een haak verder naar achter kan.
*geen idee?

Dat er weinig roestvorming is?

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 5:46 pm
by Ruud
Allemaal goede antwoorden Peter maar niet het antwoord dat ik zoek. Wat mij opeens opviel was dat er in de kofferbak geen gehobbelde laag zit. Terugdenkend aan andere E21's die ik had, dacht ik dat die dat allemaal wel hadden. Inmiddels heb ik op foto's gezien dat ik er in ieder geval nog een gehad heb zonder een dergelijke laag in de kofferbak. Ook een late E21 uit 1982. Is het soms zo dat de bij de laatste modellen die laag wegbezuinigd is? Of is er een andere reden waarom die er niet meer in zit?

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 5:56 pm
by Jeroen
Het was al zo stil, maar je hebt niet stilgezeten!

Ik weet niet of dat aan een bepaald bouwjaar hangt, maar iig heb je ze zonder die anti-steenslag laag en met idd. Dus niks geks.

Verder valt het op dat sommige plaatsen slecht zijn, terwijl de binnenzijde van de wielkasten achter heel netjes is. Wel in de wielkast en in de kofferbak naast de schokbrekertoren de dopjes verwijderen en na spuiten die gaten flink vol kliederen met dinitrol, wax, tectyl of whatever, dat helpt wel tegen ellende van binnenuit.

Verder kon je de toplagers van de schokdempers op die laatste foto niet goed zien maar je zag wel een moertje dus het was je niet te doen om ontbrekende toplagerdelen oid. Het is wel een klusje van niks om de schokdempers er even onderuit te trekken en te controleren of die rubbers bovenin nog een beetje netjes zijn.

Goed bezig zo! Zo te zien heb je auto en brug niet bij huis staan? Anders kom ik gauw ook es beunen bij je, ik weet waar je huis woont :lol:

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 14, 2011 9:50 pm
by Peter V.
De bitumen coating aan de binnenzijde is inderdaad wisselend. Wij hebben een 316 uit eind 1980 die het heeft en de 320/6 uit begin 1982 heeft het ook.

Inderdaad is het ook opvallend zoals Jeroen aangeeft dat bepaalde plaatsen bij jouw 323i roestvrij zijn terwijl dat toch echt de geijkte plekken "behoren" te zijn.

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Fri Nov 18, 2011 6:15 pm
by Ruud
Het is inderdaad opvallend hoe goed sommige plekken zijn. De b-stijlen bijvoorbeeld......helemaal niets......geen spatje roest. Onder het raamrubber achter daarentegen nog een mooi stukje kroepoek. Afgelopen week twee avonden aan het werk geweest en de linker dorpel zit er alweer in. Gaat voorspoedig zo. Komende week de laatste details van de dorpel en dan door richting het linker achterscherm. Ondanks dat ik hem helemaal heb liggen, gaan we waarschijnlijk toch voor alleen de onderkant. Juist omdat het rondom de klapraampjes allemaal nog zo netjes is.

@jeroen: Hij staat inderdaad niet thuis maar in de werkplaats van Roy. Daar staat een brug en is lekker de ruimte. Ik denk dat ik tegen de tijd dat we gaan opbouwen de auto weer naar huis haal en dan is alle hulp welkom! Zal wel niet voor de nieuwjaarsreceptie zijn.....

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Fri Nov 18, 2011 8:09 pm
by Jeroen
Nieuwjaarsreceptie bij Ruud en allemaal helpen hahaha!

Zit trouwens nog steeds te broeden om de voorschermen van de Baur even los te halen voor inspectie, kwamen die van jou een beetje makkelijk los? Ik wil toch voorkomen dat ik er een kreukel in trek bij het loshalen...

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Fri Nov 18, 2011 9:05 pm
by 323baur
Lekker laten zitten! Die dingen kunnen best vast zitten en bij jou zit daar echt niks! (en dat weet je zelf ook wel).

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Sat Nov 19, 2011 2:15 pm
by Ruud
De voorschermen gingen eraf zonder ze te beschadigen. De zwarte plakrand tussen het scherm en de binnenschermrand is dermate dik en zacht dat je die min of meer los kunt snijden. Toch denk ik dat ik het in jouw geval lekker zou laten zitten. Wat je eigenlijk zou willen zien is wat er achter de kunststof binnenschermen zit. Die kun je wel een keer vrij gemakkelijk demonteren, voor zover je dat nog niet gedaan hebt.
Wat je dan nog niet gezien hebt zijn de aansluitingen met kit tegen de a stijl en de schermrand boven maar daar verwacht ik eigenlijk niets. Het laatste punt is de aansluiting van het scherm op de punt van de buitendorpel. Dat is dan de grootste onzekerheid maar daar krijg je best snel een signaal aan de buitenkant op de dorpel (gebarsten coating) als er daar iets mis is. Of zijn de dorpels al een keer lekker zwart gebaggerd? ;)

Ik vraag me af wat ik met de binnenschermen moet. Die zijn grotendeels nog in kleur en er hoeft niet heel veel aan te gebeuren. Ik ga nu niet de complete assen demonteren (aanpakken van het onderstel komt in het voorjaar). Gewoon nog even laten voor wat het is en dan in het voorjaar rustig scherm voor scherm rood maken en in de transparante tectyl zetten? De rest van de bodem wordt in ieder geval lekker zwart.

Vandaag mijn lijstje met montagespulletjes voor de dealer compleet maken......

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Sat Nov 19, 2011 7:51 pm
by Jeroen
Die kunststof kapjes zijn er idd gelijk af gegaan voor inspectie en daarachter was niets te zien, uiteraard wel ingespoten nu want we hebben toch een vochtig klimaat en de auto ziet toch af en toe wel een bui.

Onderaan het rechter scherm zit op de naad een lichte verkleuring, denk dat er daar door wat frictie een plekje beschadigd is. Niet noemenswaardig, maar als het niet teveel moeite kost wil ik het nu aanpakken zolang er nog niks aan de hand is. Misschien maak ik dan alleen dat scherm onderaan los en laat ik het daarbij. Scheelt ook weer werk :wink:

Ruud, als jouw wielkasten nu geheel roestvrij zijn (kit- en lasnaden grondig controleren) kun je die al spuiten. Enige wat in de weg zit is de schokdemper en die haal je binnen een paar minuten weg dus dan kun je nu gelijk de boel netjes maken daar (3 moertjes bovenaan en een bout onderaan en je neemt de schokdemper incl veer zo weg). Weet niet of je dan transparante tectijl moet gebruiken, die is ook het minst flexibel. Wellicht is het dan beter om alleen de gevoelige plekken dus in de Tectyl amber of Dinitrol te zetten, dan blijft het op het oog toch nog mooi en kun je 't ook nog in de gaten houden. Die aanpak heb ik met de Baur gevolgd iig, vond het ook weer zonder om de hele wielkasten en bodem onder te baggeren.

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Mon Nov 21, 2011 6:47 pm
by bartgouda
Gaat volgensmij heel mooi worden!
Ik had nog een vraagje voor jou... Ik heb toen die Recaro van jou gekocht, en ik vroeg me af waar je die vandaan had? Ik wil er namelijk graag nog zo één, maar ik kan ze nergens vinden...
Je kan me ook PB'en.

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Tue Nov 22, 2011 12:54 pm
by Ruud
Dan moet misschien toch maar nu de hele achteras eronder vandaan: De subframerubbers moeten eronder vandaan en ik ben van plan om het differentieel te wisselen. Als ik dat combineer met schokbrekers en veren eraf.........en dan doe ik direct ook even de draagarm rubbers en die van de stabilisatorstang.... vergeet ik nog iets?

@bart: de stoel heeft volgens mij in een slopeltje gezeten maar volgens mij is het echt universeel. Gewoon MP in de gaten houden en dan komt er nog wel een keer eenzelfde voorbij denk ik.

Re: Ruuds 323i Hennared to be

Posted: Tue Nov 22, 2011 1:15 pm
by Jeroen
Klinkt aardig compleet zo idd en qua werk goed te doen, achteras ligt er zo onderuit, helemaal vergeleken met een E30 achteras :wtf

Maar de schokdempers zitten nauwelijks vast aan de draagarmen, 1 bout per kant, dus laat een combi schokdempers/achteras niet je plannen in de war schoppen want de tijdwinst bij combineren is minimaal.