Nadat ik een 316, een 318i en een 320/6 had gehad moest en zou ik nog een keer een mooie 323i hebben. Het budget was er niet in 2004 om een mooie goeie te kopen dus ging ik op zoek naar een harde echte 323i. In Didam vond ik een auto die er naar mijn smaak niet uitzag maar wel een originele 323i was met een redelijk harde koets. Motorisch was het niks maar dat vond ik niet zo'n probleem. Liever sleutelen dan plaatwerken

Afbeelding 006 by PeperPakhuis, on Flickr
In Den Haag aangekomen, bleek de 323i eigenlijk uit Den Haag te komen en een aantal jaren daarvoor zwart 'overgeblazen' zijn door Roy, een vriend van me die plaatwerker/spuiter is en ook een E21 heeft. Hij kende de auto dus.
De auto ging de stalling in om er pas een jaar later weer uit te komen. Allereerst ben ik met de motor aan de slag gegaan. Via Roy had ik de hand weten te leggen op een 'nieuw' oud onderblok (uit een opstelling van de LTS autotechniek waarop het K-Jetronic systeem uitgelegd werd) en kocht ik een gereviseerde kop. Alles uitgebouwd, motorruimte schoongemaakt en alles weer opgebouwd met veel nieuwe delen.

typeplaatje voor by PeperPakhuis, on Flickr

P7120035 by PeperPakhuis, on Flickr
Daarna ging de auto weer de stalling in om er pas vorig weekend weer uit te komen. Ik geloof dat ik tussendoor de auto nog wel 1 of 2 keer afgestofd heb maar zoals je kunt zien, was dat in de beginperiode.

IMG_1402 by PeperPakhuis, on Flickr
Elk jaar gaan we met vrienden camperen met hemelvaart en elk jaar gaan we met een andere auto. Komend jaar moet dat wat mij betreft met de Hennared. Lijkt me een stuk leuker rijden dan de DS Break met ratelende motor waarmee we afgelopen jaar de Col de la Schlucht op zijn gekropen.
Het plan is om van deze 323i een echte rijdersauto te maken. Geen concoursconditie en zeker niet zo'n intensieve restauratie als ik hier op het forum wel eens voorbij zie komen. Wat heb ik de afgelopen jaren gesmuld van die prachtige retauratieverslagen.... M'n complimenten! Nee, de Hennared moet een nette, uiterlijk vrijwel originele 323i worden met vooral goeie rijeigenschappen voor lekkere ritten en misschien zelfs weleens een rondje Nordschleife tussendoor.
Het plan is ongeveer als volgt:
- goed lopend krijgen
- Alpina's opknappen en nieuwe banden erom
- remmen nakijken
- APK erop
- demonteren ivm carrosseriewerk
- interieur eruit en schoonmaken (recaro's en andere bekleding zijn netjes, afgezien van de hoedenplank & voor het stuur heb ik nog verschillende opties)
- dorpels, kriksteunen, schermen voor en wellicht spatbord(rand)en achter vernieuwen
- verdere roest aanpakken (vooralsnog lijkt het te overzien: eigenlijk alleen wat kleine plekjes onder het rubber van de kofferbak en het sleepoog aan de reservewielbak maar bij het demonteren van de ramen en tapijt zal er vast nog wel iets tevoorschijn komen)
- strakmaken/ spuiten in de originele kleur
- monteren met zoveel mogelijk nette onderdelen uit de voorraad achterin de garage
- onderstel aanpakken (Bilsteins liggen al een jaar of zeven te wachten)
- remmen aanpakken (origineel of verbeterd?)
Eventueel kan de volgorde van het carrosseriewerk en het overige technische werk ook omgekeerd maar dat zal een beetje afhangen van plaatwerker/ spuiter.
Als dit allemaal goed gebeurd is, moet het volgens mij al best een nette, lekkere rijauto zijn en dan heb ik voor daarna nog wel een paar wensen maar dat kan altijd nog.
Alle aanmoediging is welkom