Page 3 of 42
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Thu Oct 04, 2012 8:22 pm
by Manitoba
We zijn een stapje dichter bij "rijden", joehoe!

. Vriend Jan heeft de auto vandaag opgehaald bij de garage. Dit onderdeel was de boosdoener van het bonkende geluid:
Ik ben totaal niet technisch onderlegd, maar zelfs ik zie dat dit vergaand versleten is. Nu dus nieuw, die aan de andere kant was nog perfect volgens de garage. Auto is ook opnieuw afgesteld en schijnt als een zonnetje te lopen. Alleen de choke 's ochtends bij koude motor is nog niet wat het moet zijn, maar daar zouden nogal wat zoek-uren in gaan zitten dus dat is nog niet gedaan. Is er hier misschien een expert in het K-Jetronic injectiesysteem, en de choke daarvan?
Nu is het wachten op de RDW-keuring a.s. dinsdag. Tot die tijd staat de auto bij Jan:
Mooi hè?
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Thu Oct 04, 2012 8:25 pm
by 323baur
Mjammie!
Wo ist deiner ScheinwerferreinigungsAnlage?
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Thu Oct 04, 2012 9:25 pm
by Manitoba
323baur wrote:Mjammie!
Wo ist deiner ScheinwerferreinigungsAnlage?
Ha ha! Die zit als het goed is in 1 van de dozen met onderdelen die bij de auto zitten.
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Thu Oct 04, 2012 9:29 pm
by Jeroen
Leuk man, je bent er iig klaar voor dus! Dat verhoogd stationair, dat ligt doorgaans aan de extra luchtschuif maar de CO verstellen doet vaak ook al goed. CO al gemeten?
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Thu Oct 04, 2012 10:01 pm
by Manitoba
Jeroen wrote:Leuk man, je bent er iig klaar voor dus! Dat verhoogd stationair, dat ligt doorgaans aan de extra luchtschuif maar de CO verstellen doet vaak ook al goed. CO al gemeten?
Ik weet niet in detail wat er wel/niet gedaan is; da's het nadeel dat de auto bij een garage 80 km verderop stond. Maar het probleem zit 'm alleen in de situatie bij koude motor, eenmaal op temperatuur schijnt hij als een zonnetje te lopen. CO weet ik dus niet.
Nu maar afwachten hoe lang de RDW over het papierwerk gaat doen... Ik (en de auto ook) ben er klaar voor!
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Thu Oct 04, 2012 10:36 pm
by 323baur
Ik zal de beroemde "club" co meter wel meenemen naar braboland.
Dan MOET je wel komen..
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Tue Oct 09, 2012 11:34 am
by Peter V.
Als het goed is staat er iemand vandaag bij de RDW???? Ik ben benieuwd

Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Tue Oct 09, 2012 10:41 pm
by Manitoba
Vandaag inderdaad bij de RDW geweeest, en ik heb goed en slecht nieuws....

. Het goede nieuws is dat de auto voor de RDW 0-komma-0-noppes-nada mankeerde en dat het NL-kenteken geen enkel probleem is. Ze waren daar zelfs zo vriendelijk om er zoveel mogelijk spoed achter te zetten, i.v.m. de Brabantrit a.s. zaterdag. Maar dat betekent dat het kenteken dus uiterlijk vrijdagochtend in de bus moet zitten, en ik dan vrijdag nog platen moet laten maken. Moet te doen zijn, als de RDW het waar kan maken en Post.nl ook een beetje meewerkt.
MAAR... Dankzij het 1 Europa kon de RDW het betreffende TüV-goedkeuringsbewijs wat bij mijn BMW'tje zit, niet overnemen als zijnde APK. Het is wel officieel TüV, maar lijkt een of ander individueel keuringsbewijs te zijn wat niet door de RDW als APK mag worden overgenomen

. Dat betekent dat ik dus ook nog, als het bovenstaande allemaal al meezit, ook vrijdag nog voor een APK moet zorgen. En ik mag dan nog deels in de ziektewet zitten, vrijdag moet er toch ook nog een (groot) deel van de dag gewerkt worden. Zie het dus heel somber in, realistisch zelfs als eigenlijk onmogelijk dat ik zaterdag bij de Brabantrit kan zijn. Wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar dit wordt wel een heel grote uitdaging...
Baal er enorm van. Vantevoren alles goed uitgezocht, maar dat er dan allerlei verschillende TüV-keuringsbewijzen kunnen bestaan word je nergens verteld.
Maar goed, de auto staat nu bij mij voor de deur en behalve de koude start loopt 'ie fantastisch. CO is door de garage trouwens ook al afgesteld, daar ligt het probleem van de koude start niet aan. Het signaal dat er wat extra benzine moet worden ingespoten bij koude motor, komt niet door. Waar dat door komt is dus de vraag.
Klein bewijs dat m'n aanwinst eindelijk thuis is:
Blijf duimen, het is nog geen zaterdag!
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Tue Oct 09, 2012 10:55 pm
by 323baur
Ik zeg groene platen!
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Tue Oct 09, 2012 11:04 pm
by Peter V.
In ieder geval weer een stap verder.
Ik heb je plekje voor de brabantrit gereserveerd dus mocht het lukken dan is het mooi.
Ik heb trouwens nooit gehoord over verschillende soorten TUV keuringen in Duitsland.
Wat betreft de koude start moet je t.z.t. maar eens kijken of de koudstart injecteur aan de onderzijde van inlaatspruitstuk iets doet. Deze wordt o.a. aangestuurd door een thermoswitch op het thermostaathuis.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Tue Oct 09, 2012 11:05 pm
by Manitoba
Tsja, Ite. Dat zou theoretisch ook nog kunnen. Maar als ik dat al geregeld krijg (heb de garagebedrijven aan wie ik dat zou kunnen vragen niet in rijen van 10 opgesteld voor de deur staan

), dan zou ik er alleen mee naar het eindpunt van de rit rijden om daar 's in real-life met jou en de rest kennis te maken en m'n aanwinst te laten zien. De hele dag er mee rijden lijkt me nogal gevalletje van "de Goden verzoeken"...
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Tue Oct 09, 2012 11:09 pm
by Manitoba
Peter V. wrote:In ieder geval weer een stap verder.
Ik heb je plekje voor de brabantrit gereserveerd dus mocht het lukken dan is het mooi.
Ik heb trouwens nooit gehoord over verschillende soorten TUV keuringen in Duitsland.
Wat betreft de koude start moet je t.z.t. maar eens kijken of de koudstart injecteur aan de onderzijde van inlaatspruitstuk iets doet. Deze wordt o.a. aangestuurd door een thermoswitch op het thermostaathuis.
Super, Peter, dank je wel! Het warme welkom en de enorme drang van jullie om de auto zaterdag te mogen inspecteren doet me wel goed!
Wat betreft de koude start: volgens mij is dat precies wat de garage in Oosterhout heeft geconstateerd. Die koudstart injector doet het dus niet, maar de oorzaak is niet duidelijk. Daar hebben zij ook bewust niet naar gezocht, hun reactie daarop was: "dat willen we met alle plezier doen, maar we zijn geen experts in E21 en wij moeten daar misschien heel lang naar zoeken, terwijl een kenner het misschien zo gevonden heeft". Klantgericht meedenken, noem ik dat! Sowieso wel een heel fijne garage, jammer dat ze voor mij zover weg zitten.
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Wed Oct 10, 2012 9:47 am
by Peter V.
Ben jij in Oosterhout noord-brabant geweest? Mag ik weten waar? Dat is namelijk bij mij om de hoek.
Voor problemen met de injectie/koude start etc. van de 323i hebben we hier voldoende kennis in huis dus dat wordt wel opgelost. Desnoods komen we met een groepje een keer langs om met z'n allen te kijken. Dat is natuurlijk weer de kracht van een liefhebbers forum.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Wed Oct 10, 2012 11:13 am
by Manitoba
Peter V. wrote:Ben jij in Oosterhout noord-brabant geweest? Mag ik weten waar? Dat is namelijk bij mij om de hoek.
Voor problemen met de injectie/koude start etc. van de 323i hebben we hier voldoende kennis in huis dus dat wordt wel opgelost. Desnoods komen we met een groepje een keer langs om met z'n allen te kijken. Dat is natuurlijk weer de kracht van een liefhebbers forum.
Nee, Peter. In Oosterhout gemeente Nijmegen (Over-Betuwe). Goed om te weten dat er nu al zoveel hulpvaardigheid wordt aangeboden om me te helpen, voelt goed!
Ik ga vandaag even informeren bij de garage waar ik al jaren met m'n leasers (en mijn vorige hobby-auto) kom of die me eventueel willen en kunnen helpen met groene platen (en met de APK). Keep you posted!
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Posted: Wed Oct 10, 2012 12:33 pm
by 325ixbaur
Hoi Walter,
APK zou je in principe nu ook al kunnen doen, zo heb ik dat in ieder geval gedaan; met ééndagsplaten naar garage, apk laten keuren waarna zij het chassisnummer opschrijven. Als platen binnen zijn ff langsrijden en dan laten afmelden.
Gr Jeroen