M50 ombouw

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

mikietjuh wrote:hey gaaf project ben benieuwd hoe het word :) maar ik heb wel een vraag hoe doe je het nou precies met je achteras enzo want ik ben bezig om mijn bmw 318 naar een 325i om te bouwen maar weet in godsnaam niet wat ik moet veranderen om achter remschijven te krijgen, heb al veel op internet gezocht maar kan er bijna niks over vinden. misschien weet jij het wel?

mvg mike
Als je remschijven achter wilt moet je het subframe van een 323i achter bouwen.

Gerwin

Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

Thegs wrote:
mikietjuh wrote:hey gaaf project ben benieuwd hoe het word :) maar ik heb wel een vraag hoe doe je het nou precies met je achteras enzo want ik ben bezig om mijn bmw 318 naar een 325i om te bouwen maar weet in godsnaam niet wat ik moet veranderen om achter remschijven te krijgen, heb al veel op internet gezocht maar kan er bijna niks over vinden. misschien weet jij het wel?

mvg mike
Als je remschijven achter wilt moet je het subframe van een 323i achter bouwen.

Gerwin
nee hoor, alleen de draagarmen met schijven klauwen enzo zijn voldoende.

moet je wel 323 handremkabels hebben

mijne zijn binnenkort misschien in de anbieding, ik ga toch maar over naar 5 gaten

ik heb gisteren nog ff mijn alpine meterhouder op mn dash gezet en deels aangesloten.

kon soldeerboout niet vinden, dus van t weekend verder aan
mikietjuh
Newbee

Post by mikietjuh »

oke, want had ook nog bij van essen dparts gevraagd maar die zeg dat ik meer moet veranderen om schijfremmen te krijgen. maar thijsse als jij het misschien gaat verkopen wanneer denk je dat dan ongeveer te doen en zou je mij dan misschien op de hoogte kunnen houden?
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

mikietjuh wrote:oke, want had ook nog bij van essen dparts gevraagd maar die zeg dat ik meer moet veranderen om schijfremmen te krijgen. maar thijsse als jij het misschien gaat verkopen wanneer denk je dat dan ongeveer te doen en zou je mij dan misschien op de hoogte kunnen houden?
ga daar maar niet op wachten

gewoon ff marktplaats in de gaten houden, als je een sloop 323 hebt, en je pakt de hele draagarm met remmerij en alles eraan incl handremkabels dan ben je klaar

aslichaam is gewoon hetzelfde
Bempie21
E21 Fanatic
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/

Post by Bempie21 »

Beterschap Thijse en zet ff fotos op als je er tijd en rust heb. Mooie project waar je niet zo snel mee klaar bent. Maar iig ik vind het super.
Doe de volgende x wel bril op he... :wink:

Qua diff welke zet je er op???
Vriend van me heeft een e30 met M50 2.5 24v met een diff van 2.93..
Dat ding zit constant in de begrenzer trekt voor geen meter en ook niet voor 3 meter. Dus snelheid zit er niet in. Maybe in de top maar dan zitten wij wel thuis goede tijden slechte tijden te kijken. :D

Enne mikietjuh... Stuur wicked even een PM.. Volgens mij had hij nog wel wat assen liggen.

Thijsse wrote:
mikietjuh wrote:oke, want had ook nog bij van essen dparts gevraagd maar die zeg dat ik meer moet veranderen om schijfremmen te krijgen. maar thijsse als jij het misschien gaat verkopen wanneer denk je dat dan ongeveer te doen en zou je mij dan misschien op de hoogte kunnen houden?

gewoon ff marktplaats in de gaten houden, als je een sloop 323 hebt, en je pakt de hele draagarm met remmerij en alles eraan incl handremkabels dan ben je klaar

BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

Bempie21 wrote:Beterschap Thijse en zet ff fotos op als je er tijd en rust heb. Mooie project waar je niet zo snel mee klaar bent. Maar iig ik vind het super.

Dat ding zit constant in de begrenzer trekt voor geen meter en ook niet voor 3 meter. Dus snelheid zit er niet in. Maybe in de top maar dan zitten wij wel thuis goede tijden slechte tijden te kijken. :D

Enne mikietjuh... Stuur wicked even een PM.. Volgens mij had hij nog wel wat assen liggen.

Thijsse wrote:

2.93 is super zwaar, dan red je de toerenbegrenzer wsl nieteens. of hoe bedoel je het?

ik gebruik std e21 5bak en diff, daar hed mijn m20 het beetje moeilijk mee, dus die m50 red zich daar wel mee

ben op het moment nog ff bezig met een e30 ombouwen naar 5 gaats en er een m60 in aan het hangen... druk druk druk
mikietjuh
Newbee

Post by mikietjuh »

Thijsse wrote:

nee ik ga der ook niet op wachten maar stel je voor ik heb nog niks gevonden en jij verkoopt het kan ik het dan als nog overnemen maar ik ben ook aan het kijken voor een sloop 323, maar hoorde net van een kennis dat de achteras enzo van een e30 ook past klopt dat? en zou ik misschien niet me differentieel en cardanas aan moeten passen voor een cilinder?
mikietjuh
Newbee

Post by mikietjuh »

oke zal ik doen
Bempie21 wrote:Beterschap Thijse en zet ff fotos op als je er tijd en rust heb. Mooie project waar je niet zo snel mee klaar bent. Maar iig ik vind het super.

Thijsse wrote:

Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

mikietjuh wrote:
Thijsse wrote:

nee ik ga der ook niet op wachten maar stel je voor ik heb nog niks gevonden en jij verkoopt het kan ik het dan als nog overnemen maar ik ben ook aan het kijken voor een sloop 323, maar hoorde net van een kennis dat de achteras enzo van een e30 ook past klopt dat? en zou ik misschien niet me differentieel en cardanas aan moeten passen voor een cilinder?
nee, helaas gaat niet passen
mikietjuh
Newbee

Post by mikietjuh »

Thijsse wrote:
mikietjuh wrote:
Thijsse wrote: ga daar maar niet op wachten

oke en kwa differentieel en cardanas gewoon ook van een 323 pakken?
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

mikietjuh wrote:
Thijsse wrote:
mikietjuh wrote: nee ik ga der ook niet op wachten maar stel je voor ik heb nog niks gevonden en jij verkoopt het kan ik het dan als nog overnemen maar ik ben ook aan het kijken voor een sloop 323, maar hoorde net van een kennis dat de achteras enzo van een e30 ook past klopt dat? en zou ik misschien niet me differentieel en cardanas aan moeten passen voor een cilinder?
als er geen ander blok inkomt kan je cardan en diff blijven zitten.

cardan is afhankelijk van welk blok en bak erin zitten, diff is afhankelijk van jezelf, dingen hebben allemaal dezelfde afmetingen, ligt er maar aan welke verhouding je erin wil hebben.

316 diff is wsl te licht voor 323 blok, weet niet of je alleen de remmen of ook t blok om wil gooien?
Bempie21
E21 Fanatic
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/

Post by Bempie21 »

2.93 is super zwaar, dan red je de toerenbegrenzer wsl nieteens. of hoe bedoel je het?

ik gebruik std e21 5bak en diff, daar hed mijn m20 het beetje moeilijk mee, dus die m50 red zich daar wel mee

ben op het moment nog ff bezig met een e30 ombouwen naar 5 gaats en er een m60 in aan het hangen... druk druk druk
Vriend zei tegen mij dat dat ding M50 2.5 met 2.95 diff heeft in zitten. En dat ie heel snel was. Ben ook naast hem gaan zitten. Hij gaf gas en de wagen maakte toeren in de begrenzer zonder vaart te maken. Hij deed ook nog stoer dat ie me finaal uit zou rijden enz enz. maar dat heeft hij niet gered. Kwam niet eens in me buurt van zon ouwe bak... :lol: :lol:
Dus als jij zegt dat die niet in de begrenzer zou komen dan weet ik ook niet wat hij er onder heeft zitten. Is gewoon traag met een monster van M50 erin.

Maar als je op www.boltuning.nl een berekening maakt met de specificatie dan zou een 2.93 diff een top prestatie maken van 303km/u op de teller. Dat lijkt mij te veel van het goeie.
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
mikietjuh
Newbee

Post by mikietjuh »

Thijsse wrote:
mikietjuh wrote:
Thijsse wrote: nee, helaas gaat niet passen
als er geen ander blok inkomt kan je cardan en diff blijven zitten.

cardan is afhankelijk van welk blok en bak erin zitten, diff is afhankelijk van jezelf, dingen hebben allemaal dezelfde afmetingen, ligt er maar aan welke verhouding je erin wil hebben.

316 diff is wsl te licht voor 323 blok, weet niet of je alleen de remmen of ook t blok om wil gooien?
oke, en hoe bedoel je omgooien? ik heb nu gewoon een 318i blok met 4bak erin leggen maar heb al 325i blok met 5bak gehaald van een e30 type1, maar moet dan natuurlijk wel alles zo goed mogelijk doen want hij moet ook door de keuring heen komen, maar als ik zo eens kijk is het wel verstanding om een andere cardanas te pakken want ik denk dat die van een 4bak anders is dan bij een 5bak, diff ga ik ook zowiezo vervangen alleen kijken welke er het beste bij past
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

mikietjuh wrote:
oke, en hoe bedoel je omgooien? ik heb nu gewoon een 318i blok met 4bak erin leggen maar heb al 325i blok met 5bak gehaald van een e30 type1, maar moet dan natuurlijk wel alles zo goed mogelijk doen want hij moet ook door de keuring heen komen, maar als ik zo eens kijk is het wel verstanding om een andere cardanas te pakken want ik denk dat die van een 4bak anders is dan bij een 5bak, diff ga ik ook zowiezo vervangen alleen kijken welke er het beste bij past
die e30 bak heb je niet aan tenzij je een elektrische kmteller in wil bouwen, erg omslachtig allemaal

ik zou er een e21 5bak bijzoeken incl aandrijfas (welke ik wel binnen een maand in de aanbieding heb) diff moet je kijken, een van een 320 is mooi zat.
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

Bempie21 wrote:

Vriend zei tegen mij dat dat ding M50 2.5 met 2.95 diff heeft in zitten. En dat ie heel snel was. Ben ook naast hem gaan zitten. Hij gaf gas en de wagen maakte toeren in de begrenzer zonder vaart te maken. Hij deed ook nog stoer dat ie me finaal uit zou rijden enz enz. maar dat heeft hij niet gered. Kwam niet eens in me buurt van zon ouwe bak... :lol: :lol:
Dus als jij zegt dat die niet in de begrenzer zou komen dan weet ik ook niet wat hij er onder heeft zitten. Is gewoon traag met een monster van M50 erin.

Maar als je op www.boltuning.nl een berekening maakt met de specificatie dan zou een 2.93 diff een top prestatie maken van 303km/u op de teller. Dat lijkt mij te veel van het goeie.
top van 300, erg zwaar diff dus

hoeveel toeren bij 120 in de 5?
Post Reply