Vanmorgen vroeg heb ik contact met de dealer in Landeck gehad om te vragen of de luchtbalg voor de E39 al binnen was. Dat bleek zo te zijn, dus ben ik om kwart over acht al weggereden. Landeck is toch een kleine dertig kilometer van Serfaus verwijderd. Eenmaal in het dal valt het we mee, maar van Serfaus naar het dal is toch ruim 600 meter hoogteverschil; met een gemiddelde dalings percentage van 8% is dat met een luchtbalg die niets meer meegeeft toch uitkijken geblazen.
Bij aankomst gaven ze aan ongeveer twee uur nodig te hebben, dus nadat ze me de nieuwe luchtbalg hebben laten zien ben ik het plaatsje Landeck maar ingegaan. In eerste instantie naar de oude burcht, maar die was helaas gesloten. Dan maar het plaatsje zelf in. Op dat moment begon het te regenen, dus op een overdekt terras in het centrum maar een kopje cappuccino besteld om de tijd wat te doden. Op enig moment ging zelf de terras verwarmer aan; wie had dat in hartje zomer gedacht?
Tegen een uur of elf was ik weer terug bij de dealer; op dat moment kwam de touring net de garage uitrijden. Na een korte proefrit door de werkplaats chef kwam de receptionist met de rekening en een oud relais welke defect was geraakt.
Dit werd netjes uitgelegd en de rekening daarop toegelicht; die viel dus iets hoger uit. Zoals het hoort vroeg de werkplaats receptionist of ik zelf nog vragen had; niet over de rekening, die was conform de afspraak maar ik wilde het oude deel nog wel zien. Dat kon en daarvoor namen ze ook de tijd. Niet alleen de scheur is goed te zien; ook de haarscheuren in het rubber die er aan ten grondslag liggen.
Voor mij was alles verder wel helder; ze wensten ons nog een prettige vakantie waarna ik weer terug naar Serfaus ben gereden. De klim naar boven ging met gezwinde spoed met een inhaalactie bij een viertal auto’s, waarvan de voorste een akelig traag rijdende Zwitser in de eco-modus. De twee achterste waren dieselstinkdieren van VAG, dus daar wilde ik ook niet achter zitten. Dergelijke inhaalacties heb ik met de E34S legio uitgevoerd, dat dacht ik met de M54B30 ook wel even te doen, maar daar heb ik me even in vergist; daar waar de S38B36 blijft gaan is op enig moment (na 5000RPM) de M54B30 door zijn reserves heen. Daardoor was deze actie krapper dan mij eigenlijk lief is.
Maar goed, dit was een uitermate correcte en plezierige ervaring met een dealer. Ja, je betaalt ervoor, maar ik heb geen enkel moment het gevoel gekregen dat ze misbruik maakten van een buitenlander die de opdracht toch wel geeft. De factuur was correct en de communicatie uitermate transparant en navolgbaar. Dan merk je toch de voordelen wel van een goed ingerichte Europees georiënteerde service organisatie.