uwbuurman wrote: Fri Sep 01, 2023 11:23 pm
Zou je niet liever een naaf van de sloop halen?
Yep Koos, dat heb ik dus inderdaad maar gedaan. Maar deze fusee ligt nog steeds op de werkbank, heeft wel 3 onbeschadigde bussen, en een goed wiellager.
Ik heb heel wat gemaild met de leverancier van de bussen, de niet correcte bussen zijn terug gestuurd en gecrediteerd.
Het blijkt dus dat dit bedrijfje de bussen die wel passen op de V8 modellen ook verkoopt als passend op de 6 cilinder modellen, uiteindelijk hebben ze wel toegegeven dat de bussen dus niet correct zijn.
Ondertussen had ik ook nog een bus bij een andere maker gekocht, en die heeft wel de correcte maatvoering.
Helaas dit jaar ook geen vakantie reizen met de BMW gemaakt, nog erger, we zijn helemaal niet op vakantie geweest vanwege familie omstandigheden, maar mede daardoor dit jaar wel een dikke 13.000km erbij op de E39.
Mede hierdoor ook nog niet aan de spoorstangen begonnen, gewoon omdat de auto elke dag inzetbereid moest zijn.
Afgelopen maanden ben ik er wel achter gekomen welke optie ik het meeste mis in deze auto, en dat is de regensensor. Wellicht ga ik die optie nog eens toevoegen.
Wel nog zin gevonden de rubber seal op de voorbumper te vervangen, die lag mij ook al maanden aan te kijken in de garage, hiervoor hoefde alleen de koplampen even eruit, de bumper zelf mocht blijven zitten, uiteindelijk een klusje van een half uurtje.
Maar nu eerst een andere ergernis weghalen, daarvoor ligt dit hoopje klaar:
Dit is nodig om de chaos en fouten te herstellen die ooit iemand gemaakt heeft door een budget trekhaak te monteren. Men had de bedrading voor de aanhanger stekker gewoon bij de achterlichten afgetakt.
In de E39 worden alle lampen door de LCM middels mosfets aangestuurd, en gecontroleerd of er niet ergens een lampje stuk is. Mooi stukje techniek, maar als je de uitgangen van de LCM (en bedrading) zwaarder gaat belasten als waar het voor ontworpen is dan kan dat tot problemen leiden, tot een defecte LCM of autobrand en dat wil je natuurlijk niet.
Een vervelend bijeffect van deze methode is ook nog dat de PDC niet afgeschakeld wordt bij aanhanger bedrijf en dat de mistlamp op de auto ook niet afgeschakeld wordt.
Dus nu wordt de aanhanger stekker aansluiting conform BMW installatie instructie alsnog in ere hersteld.
Hiervoor heb je dus een AHM module nodig. deze AHM module stuurt zelfstandig alle lampen op de aanhanger aan, ook weer middels mosfets, ook nu worden de lampen op de aanhanger apart gecontroleerd door deze module. De AHM is met één data draad verbonden met de LCM, en zo kunnen ze data uitwisselen en weet de LCM dus als er sprake is van aanhanger bedrijf.
Gelukkig was BMW al zo aardig deze data draad maar alvast in de kabelboom mee te nemen en deze draad zat dus nutteloos op de rechter achterlamp unit aangesloten op een "NC" pin.
Dat scheelt een hoop werk, ik hoef geen extra bedrading naar voren te leggen en kan me dus volledig concentreren op de bedrading in de kofferruimte.
Voor de AHM heb ik nog een beugel moeten maken, zo past de AHM mooi voor de PDC module, waar hij ook hoort te zitten.
Ook de kabelboom heb ik helemaal nieuw gemaakt. Een aantal signaaldraden worden afgetakt van de achterlicht units, dit zijn de signalen voor remlicht achterlichten en knipperlichten. Natuurlijk had BMW er ook voor kunnen kiezen alle signalen voor de AHM via de data draad vanaf de LCM aan te sturen, maar dit is om veiligheids redenen tbv noodbedrijf dus niet gedaan.
De AHM kabelboom ligt netjes langs de overige kabelbomen, en de bedrading en stekkers op de achterlicht units is helemaal opnieuw gedaan, zodat het geprutste solteer aftakwerk weg is, gelukkig had men wel zo dicht mogelijk bij de stekkers gesoldeerd en afgetakt, zodat de overgebleven draden van de originele kabelboom nog steeds lang genoeg waren. Alle nieuwe stekkerbusjes zijn uiteraard met het juiste gereedschap op de draden gekrompen
Dit prutswerk is nu dus weer een mooie stekker aka bedrading:
Linker achtericht unit voor en na:
en de rechter achterlicht unit voor en na:
Nu nog even een keer de achterbumber eraf en de bekabeling naar de stekkerdoos vervangen, met een juiste rubber tule natuurlijk.