Ik wilde de 523i nog maar eens goed in de wax zetten en heb daarvoor een flesje Meguiars ultimate liquid wax aangeschaft, vanwege de goede recenties.
Echt fijn en gemakkelijk te verwerken spul, en het laat geen witte vlekken op zwarte kunststof achter.
Het in de wax zetten ging zo lekker dat ik ook maar meteen de deursponningen mee nam.
Prachtig resultaat hoe het water er nu af parelt....maarrrrr een paar weken terug toen we onderweg naar Cochem waren met de Eriba erachter viel mij hinderlijk gekraak op als we over slecht wegdek reden.
Wat bleek, de deurrubbers kraken nu door de wax op het lakwerk in de deuropeningen bij minimale beweging van de cas.
Dat probleem is inmiddels alweer verholpen door goed ontvetten en de deurrubbers eens met talkpoeder te verwennen.
Tijdens de rit naar Cochem is het koelsysteem ook op de proef gesteld. Navigatie gaf een kortere (groener) als alternatief, dus dat maar genomen zonder na te denken. Het was die middag overigens een 35 graden buiten, dus airco moest al flink werken. De mooie kortere routen ging eigenlijk over een soort van pasje met hellingen en afdaling van meer dat 10 procent, dat was wel even heel hard werken voor de 523i maar hij hield zijn hoofd koel.
Inmiddels is ook de beruchte rechter stuurarm met bus vervangen, voor het afstellen van de nieuwe arm op de juiste lengte had ik een tool gemaakt waarmee de nieuwe arm precies even lang afgesteld kon worden als de oude.
Vooraf de toespoor gemeten, die was precies 1mm, na vervangen van de stuurarm was de toespoor nog steeds 1mm, ik helemaal blij.


Maar dan nu terug naar het "gezaag" dat nog steeds aanwezig is, ik heb er eens goed over nagedacht en kwam op het idee de werking van de Lambda sensoren maar eens te controleren.
Overigens geeft de DME een fout "oxygen sensor high voltage 1" waar ik eigenlijk niet zoveel mee kon. Maar vermoeden dus dat de lambda sensor van bank 1 wel eens kapot kon zijn.
Live data uitlezen kan niet, dus ook nu weer een kabeltje gemaakt dat ik tussen de lambda sensor connector kan steken en zo met een voltmeter de uitgangs spanning onderweg kan meten.
Als eerste sensor bank 1 genomen, eerst blijft de spanning tegen de 5V, maar na een half minuutje begint de spanning te fluctueren tussen 0v en 5v ten teken dat er geregeld wordt.
Goed dus. 0V=rijk en 5V=arm.
Bij uitbollen (geen brandstof) zie ik continu 5V, en bij intrappen gaspedaal even 0V, ten teken van acceleratie verrijking, tijdens rijden verder zie je de spanning continu wisselen van 2 tot 4 V.
Dan maar eens de meter op sensor bank 2 aangesloten.......nu blijft de spanning tegen de 5V, ook na enkele minuten rond gereden te hebben. Alleen bij flink acceleren zakt de spanning even naar zo'n 3V. Dat is dus niet OK naar mijn mening.
Bij de motorwissel heb ik toen nieuwe Hella lambda sensoren geplaatst, maar nu is er daar dus waarschijnlijk al eentje van stuk.
Binnenkort maar eens wisselen voor een originele (oude) BMW siemens sensor die ik gelukkig bewaard heb.
Wel gek dat de DME een error op bank 1 heeft en ik bank 2 als foutief meet.
Nieuwe originele lambda sensoren bij de dealer tellen €255,- per stuk.