BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

"big mistake" maar ook een positieve diagnose

Ik wilde de 523i nog maar eens goed in de wax zetten en heb daarvoor een flesje Meguiars ultimate liquid wax aangeschaft, vanwege de goede recenties.
Echt fijn en gemakkelijk te verwerken spul, en het laat geen witte vlekken op zwarte kunststof achter.
Het in de wax zetten ging zo lekker dat ik ook maar meteen de deursponningen mee nam.
Prachtig resultaat hoe het water er nu af parelt....maarrrrr een paar weken terug toen we onderweg naar Cochem waren met de Eriba erachter viel mij hinderlijk gekraak op als we over slecht wegdek reden.
Wat bleek, de deurrubbers kraken nu door de wax op het lakwerk in de deuropeningen bij minimale beweging van de cas.
Dat probleem is inmiddels alweer verholpen door goed ontvetten en de deurrubbers eens met talkpoeder te verwennen.
Tijdens de rit naar Cochem is het koelsysteem ook op de proef gesteld. Navigatie gaf een kortere (groener) als alternatief, dus dat maar genomen zonder na te denken. Het was die middag overigens een 35 graden buiten, dus airco moest al flink werken. De mooie kortere routen ging eigenlijk over een soort van pasje met hellingen en afdaling van meer dat 10 procent, dat was wel even heel hard werken voor de 523i maar hij hield zijn hoofd koel.

Inmiddels is ook de beruchte rechter stuurarm met bus vervangen, voor het afstellen van de nieuwe arm op de juiste lengte had ik een tool gemaakt waarmee de nieuwe arm precies even lang afgesteld kon worden als de oude.
Vooraf de toespoor gemeten, die was precies 1mm, na vervangen van de stuurarm was de toespoor nog steeds 1mm, ik helemaal blij.

Image

Image

Maar dan nu terug naar het "gezaag" dat nog steeds aanwezig is, ik heb er eens goed over nagedacht en kwam op het idee de werking van de Lambda sensoren maar eens te controleren.
Overigens geeft de DME een fout "oxygen sensor high voltage 1" waar ik eigenlijk niet zoveel mee kon. Maar vermoeden dus dat de lambda sensor van bank 1 wel eens kapot kon zijn.

Live data uitlezen kan niet, dus ook nu weer een kabeltje gemaakt dat ik tussen de lambda sensor connector kan steken en zo met een voltmeter de uitgangs spanning onderweg kan meten.
Als eerste sensor bank 1 genomen, eerst blijft de spanning tegen de 5V, maar na een half minuutje begint de spanning te fluctueren tussen 0v en 5v ten teken dat er geregeld wordt.
Goed dus. 0V=rijk en 5V=arm.
Bij uitbollen (geen brandstof) zie ik continu 5V, en bij intrappen gaspedaal even 0V, ten teken van acceleratie verrijking, tijdens rijden verder zie je de spanning continu wisselen van 2 tot 4 V.

Dan maar eens de meter op sensor bank 2 aangesloten.......nu blijft de spanning tegen de 5V, ook na enkele minuten rond gereden te hebben. Alleen bij flink acceleren zakt de spanning even naar zo'n 3V. Dat is dus niet OK naar mijn mening.

Bij de motorwissel heb ik toen nieuwe Hella lambda sensoren geplaatst, maar nu is er daar dus waarschijnlijk al eentje van stuk.
Binnenkort maar eens wisselen voor een originele (oude) BMW siemens sensor die ik gelukkig bewaard heb.

Wel gek dat de DME een error op bank 1 heeft en ik bank 2 als foutief meet.

Nieuwe originele lambda sensoren bij de dealer tellen €255,- per stuk.

Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd of dat het kan zijn!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

BertjeConti wrote: Thu Jul 18, 2024 9:26 pm Live data uitlezen kan niet, dus ook nu weer een kabeltje gemaakt dat ik tussen de lambda sensor connector kan steken en zo met een voltmeter de uitgangs spanning onderweg kan meten.
Hoezo live data uitlezen kan niet? Met INPA kan je verbinding maken met de DME en op de pagina analoge werte 1 of 2 zit in ieder geval het voltage van alle lambdasondes. Afhankelijk van DME type kan je additioneel soms de waardes ook nog uitlezen en de correctiefactor. In het geval van de M52 in de E39 vermoed ik een MS41/42 van Siemens en zal het eerste het geval zijn. Ronde diagnosestekker onder de kap?
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ja idd, die kun je prima live uitlezen. Vwb bank1/bank2: stekkertjes omgewisseld op de kop bij een eerdere lambdasonde wissel?
Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Thegs wrote: Fri Jul 19, 2024 7:53 am
BertjeConti wrote: Thu Jul 18, 2024 9:26 pm Live data uitlezen kan niet, dus ook nu weer een kabeltje gemaakt dat ik tussen de lambda sensor connector kan steken en zo met een voltmeter de uitgangs spanning onderweg kan meten.
Hoezo live data uitlezen kan niet? Met INPA kan je verbinding maken met de DME en op de pagina analoge werte 1 of 2 zit in ieder geval het voltage van alle lambdasondes. Afhankelijk van DME type kan je additioneel soms de waardes ook nog uitlezen en de correctiefactor. In het geval van de M52 in de E39 vermoed ik een MS41/42 van Siemens en zal het eerste het geval zijn. Ronde diagnosestekker onder de kap?
Het is inderdaad een MS41.0

Najah, ik heb dus die "bmwscanner" tool met zijn eigen eigenaardig kabeltje, met verloop op de ronde stekker.
Op de GM en LCM kan daarmee wel live data opgeroepen en uitgelezen worden, op de DME gaat dat dus niet.

INPA heb ik dus niet en ook geen dcan kabel, misschien ook maar eens aanschaffen, maar of de DME dan wel live data prijs geeft?
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Fri Jul 19, 2024 1:35 pm Ja idd, die kun je prima live uitlezen. Vwb bank1/bank2: stekkertjes omgewisseld op de kop bij een eerdere lambdasonde wissel?
Kabeltjes zijn niet omgewisseld, zoveel is zeker.
Maar omdat ik het vreemd vond dat ik een error op de DME op de Lambda op bank 1, maar in werkelijkheid die op bank 1 prima bleek te werken en die op bank 2 niet goed was, maar weer eens uitgelezen, en nu kwam dit eruit:

Code: Select all

DME   ->  C8/B8 - Oxygen sensor voltage rise 1
          C9/B8 - Oxygen sensor voltage rise 2
          CB/B1 - Fuel trim limit Bank 2
          Shadow-memory:
          C8/B8 - Oxygen sensor voltage rise 1
          C9/B8 - Oxygen sensor voltage rise 2
          CB/B1 - Fuel trim limit Bank 2
          D7/08 - ASC/MSR/EML interface not ok

Nu dus op beide banken een Lambda error inclusief een fuel trim limit, waarschijnlijk als gevolg van die "defecte" Lambda sensor op bank 2, dus maar even de errors gewist en een ronde gereden en opnieuw gemeten, ook nu weer de verwachte juiste spanningen op Lambda 1 en alleen +5V op Lambda 2
Dus Lambda bank 2 is nu iets mis mee, en de sensor op bank 1 heeft zichzelf gerepareerd. :whistle

Na opnieuw uitlezen bleef het probleem beperkt tot bank 2. Maar hoe kan dat nu dan weer?

Ik heb het sterke vermoeden dat de Lambda's helemaal niet stuk zijn, maar gewoon niet heet genoeg worden, immers bij volgas op de snelweg zag ik de spanning (dus weerstand) op lambda bank 2 toch gestaag afnemen, maar niet voldoende om te kunnen gaan regelen. (veroorzaakt door de hitte van de uitlaatgassen)

Na mij wat verder ingelezen te hebben, en dit ook gecontroleerd te hebben, weet ik nu dat de aansturing van de verwarming van de Lambda's ook door de DME geregeld wordt, dit noemen ze "strategisch" verwarmen. Bij koude start gebeurt er in eerste instantie niks, dan na een half minuutje begint de DME de Lambda's langzaam op te warmen op 20% vermogen, even later stijgt dat tot zo'n 70%. De DME doet dit middels PWM aansturing van de stroom door de heater in de Lambda sensor. Tijdens het rijden past de DME dit verwarmings vermogen continu aan ten opzichte van de extra te verwachten verwarming door de uitlaatgassen zelf. Feitelijk is deze regeling er om de Lambda sensoren te beschermen tegen een te hoge temperatuur.
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de verwarming op de Lambda's gewoon continu zou aan staan en dat zichzelf zou regelen door het PTC effect van het verwarmings element (PTC = weerstand stijgt als temperatuur stijgt), maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Nu was mij al opgevallen dat de Hella Lambda's (die er nu in zitten) minder stroom trekken dan de originele siemens/ngk lambda's. Minder stroom betekend minder vermogen en dus minder hitte.
Nu is mijn vermoeden dus dat de Hella Lambda's gewoon niet heet genoeg worden door hun hogere weerstand van het verwarmings element en ze daardoor langzaam vervuild zijn tot een een punt waardoor ze door de vervuiling niet meer werken. Waarom die van bank 1 het weer doet? misschien schoongebrand tijdens een wat langer ritje op de autobahn?

Morgen maar weer eens wat testjes doen, wordt vervolgd.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd. Want als dat klopt, dan zijn die Helladingen dus niet de juiste voor jouw specifieke auto.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Testje uitgevoerd op bank 2 door de lambda sensor 10 minuten 100% te verwarmen en daarbij ook nog eens de motor belasten, heel even kwam er leven in de sensor, maar daarna bleef i zo dood als een pier.

Dan zit er maar één ding op, en dat is de Hella lambda's vervangen. Nieuwe sensoren (€500+) zit ik niet zo op te wachten, dus de oude originele sensoren van het oude blok er maar terug in.
Even vervangen is er niet bij, die sensoren zitten bijna onbereikbaar als de gehele uitlaat nog aan de uitlaatspruitstukken zit, eigenlijk zou je 3 polsen op je arm moeten hebben.
Maar goed, bij het losdraaien van de lambda van bank 2 was al direct duidelijk dat i nie OK meer was, de behuizing draaide, maar de kabel krulde zich niet op, draaide dus niet mee.
Eenmaal eruit bleek het sensordeel met kabel los in de behuizing te zitten
Bij de Lambda op bank 1 precies hetzelfde, beide sensoren dus dood, en dat na ruim 2 jaar en 17000km, wat een rommel zeg.
Vervolgens de originele 28 jaar oude originele Sienems/NTK sensoren er in gezet, daar heb ik meer vertrouwen in.
Errors resetten, flinke proefrit, en opnieuw uitlezen.

Yep, geen DME errors meer.

Fingers crossed
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooi! Ben ik benieuwd of het zagen weg is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Jul 24, 2024 3:28 pm Mooi! Ben ik benieuwd of het zagen weg is.
Ik ook Koos, maar kan het nog niet uitsluiten.

Maar goed, tijdens de jaarlijkse olieververs beurt wil ik ook altijd iets extra's doen, nu stond het brandstoffilter op het lijstje.
Het brandstof filter zit verstopt achter een kunststof beschermplaat die van dorpel tot tunnel reikt. Deze zit aan de dorpelzijde met plastic spreidpennen vast. Deze spreidpennen kwamen er niet onbeschadigd uit, ten teken dat ze al lang niet meer los zijn geweest.
Maar goed het bestand erachter geeft een roestvrij beeld, en dat is altijd fijn. Alleen een beetje vies, mag het na 28 jaar?

Het filter is ooit wel eens vervangen, Febi, maar geen productie datum op te vinden. Het rubber hulsje is in ieder geval ver vergaan, dus schat ik het toch op een 15 a 20 jaar oud.
Uit de aanvoerzijde kwam dan ook donkerkleurige benzine.

Ook dit had ik wel eens eerder mogen doen.

Ook nog even de remblokken achter vervangen, de slijtage indicator net voor kunnen blijven.
Vervangen was een klein feestje zo gemakkelijk als alles los kwam en weer in elkaar ging.

Het bestand:
Image

Image
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ziet er prima uit, inderdaad! En goed dat er dan toch een nieuw filtertje op mag.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

"Gestrand"

Whats gebeurt?
Nou vanmorgen op weg naar m'n zoon om daar de gaan klussen in de tuin, karretje vol met handige tuin werk spullen erachter, het is maar 7km ver.

In de laatste bocht hoor ik een "pong" gevolgd door chrchrchrchr geluid ergens vooronder.
Wat is nu dan weer gebeurt?
Iets met de remmen? Langzaam doorgereden, en het chrchr geluid blijft, en maakt niks uit of ik een bocht maak of rechtdoor rol of op de rem druk.
Uitstappen, wagen op en neer wiebelen, maar ik hoor niks, wielen zitten gewoon vast zoals het hoort.

Een blik in de linkerwielkuip verraad het probleem, daar glimt iets in het donker en dat lijkt wel op een aluminium breuk.
Ja hoor veerschotel afgebroken en de veer drukt nu dus tegen de band.
Daar kan ik dus niet meer mee naar huis.
Gelukkig de auto bij zoon nog netjes kunnen parkeren en morgen maar een afsleepdienst regelen.

Origineel zit er Sachs onder de e39, maar de originele Sachs 556832 dempers worden niet meer gemaakt, de vervanger, de Sachs 556834 heeft "reinforced version" bij de kenmerken staan, zou dat op een versterkte veerschotel wijzen?
Image

Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Ouch, da’s ff pech hebben… Maar jou kennende, fix je dit wel weer.

Succes met de reparatie!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Balen, Rob! Ik zie zo snel niks over een bekend probleem met die veerpootschotels. Wel dat de Monroe's een restlevensduur hebben van 140 à 160 k km. Maar dat gaat om de demper zelf.

Beide kanten krijgen nu vers, neem ik aan? Wat dat is van reinforced, tja, het kan wel, natuurlijk. Ik had laatst ook zoiets, was inderdaad een verbeterd onderdeel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Mon Aug 12, 2024 9:33 am Balen, Rob! Ik zie zo snel niks over een bekend probleem met die veerpootschotels. Wel dat de Monroe's een restlevensduur hebben van 140 à 160 k km. Maar dat gaat om de demper zelf.

Beide kanten krijgen nu vers, neem ik aan? Wat dat is van reinforced, tja, het kan wel, natuurlijk. Ik had laatst ook zoiets, was inderdaad een verbeterd onderdeel.
Ik vermoed dat hij nu nog op de originele BMW/Sachs 1996 staat, maar dat zien we straks wel. Nieuwe Sachs dempers zijn onderweg (hoop ik)

Monroe heb ik op de Pastellblauer, die doen hun werk nog prima.

Ook zag ik in de facturen die bij de auto zaten dat op de laatste rekening een brandstof filter vermeld stond, dit was 2020, ik vrees dat de vorige eigenaar behoorlijk genaaid is. Maar er staan zo nog een aantal dingen op die zeker niet vervangen zijn.
Image

Post Reply