BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ja, sorry bedoel ook de sachs. Heb je de reinforced sachs besteld?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Tue Aug 13, 2024 8:02 am Ja, sorry bedoel ook de sachs. Heb je de reinforced sachs besteld?
Ja, de reinforced, andere zijn ook niet meer leverbaar, dus dan is de keuze simpel.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Och jeee!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Frans
Upcoming E21 fanatic
Posts: 106
Joined: Sun Sep 04, 2022 11:32 am
My E21(s): BMW E21 320/6 uit 1980 automaat
Location: Zuid Holland

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Frans »

Oeps........
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Ja het is best wel ernstig gebroken, nu de demper eruit is kun je het pas goed zien:

Image

Het zijn de originele dempers waarmee de auto in 1996 uit de fabriek gerold is, SACHS/BOGE/BMW logo staan er allemaal op

De nieuwe dempers zijn gelukkig "made jn Germany" dus gaan ze hopelijk nog eens 25 jaar mee

Om de dempers onder de wagen vandaan te krijgen moeten de remklauw, beide draagarmen en stuurstang los, behoorlijk klusje dus.
Omdat de remklauwen er nu toch af moeten dacht ik meteen ook de blokken te vervangen, daarvoor moest er wat remvloeistof uit om te voorkomen dat het reservoir gaat overstromen. Dat gaat simpel door de nippel los te draaien en dan de zuiger terug drukken.
Remvloeistof zou in 2020 ververst zijn, maar dit kwam eruit:

Image

Daarna de rechter demper, nog gemonteerd lijkt er niks mee aan de hand:

Image

echter als je goed kijkt zie je toch al iets van een haarscheurtje ontstaan:

Image

Maar als de demper eenmaal ontdaan is van zijn veer, en je ook vanaf boven goed kunt inspecteren, dan zie je dat rechts ook niet lang meer goed zou gaan:

Image

Bij deze dempers blijft de zuigerstang door de gasdruk in de "middenstand" staan, dit betekend dat je de veren wel heel ver moet opspannen om het zaakje los en weer gemonteerd te krijgen, maar ook dat is gelukt.

Nu nog een rondje remvloeistof verversen en laten uitlijnen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Zo, die remvloeistof is wel klaar. Moet om de 2 jaar eigenlijk, ook of juist bij weinig kilometers. Die andere demper was inderdaad ook onderweg naar de uitgang, dus wel met een stukje correctief onderhoud en gelukkig zonder ongelukken is je auto weer beter geworden!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Goed opgemerkt - wist niet dat er reinforced versies bestaan. Heb in mijn archief gekeken - zelf heb ik in 2016 de Sachs 556832 geleverd gekregen. Deze zijn bij 220k km geïnstalleerd toen de voortrein merkbaar weker en onder last onvoorspelbaarder begon te reageren. Inmiddels hebben deze er ook alweer 85k km opzitten en beginnen ze geleidelijk aan wat minder te worden. Dus dempers met een ervaring van 25 jaar zijn denk ik al lang en breed overdue !
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Nog maar eens een update over deze heel saaie auto, hij doet wat hij doen moet, en de laatste tijd ook zonder enige problemen.

Nog één klus lag al heel lang te wachten, al bijna 4 jaar, ja want toen we hem pas hadden had ik al opgemerkt dat het rechter achterwiellager niet helemaal fris meer was, bij bochten naar links liet het lager duidelijk van zich horen.
Het vreemde is dat het jaar in jaar uit niet erger werd, dus dan wordt zo'n klus al gauw uitgesteld. Zeker als je alle horror verhalen over achterwiellagers op E39 wisselen al eens gelezen hebt.
Hieruit blijkt dat een wiellager dat wel van zich laat horen nog heel lang mee kan.

spulletjes besteld, meteen ook maar nieuwe dempers met aanslagrubbers en stofhoezen voor achter, uiteraard ook OE Sachs, want ik heb het vage vermoeden dat die op de auto ook nog anno 1996 zijn.

Image

Het grootste probleem bij wiellager vervangen schijnt het verwijderen van de aandrijfas uit de naaf te zijn, deze zit vaak na al die jaren muurvast gebakken. Ander probleem is dat je gewoon ontzettend veel moet demonteren.
Om niet voor verrassingen te komen staan had ik een tijdje geleden van wat reststukken metaal deze pers-installatie gemaakt waarmee het uitdrukken van de aandrijfas uit de naaf kinderspel moet zijn:

Image

Nouw-ja, bij onze E39 zat die aandrijfas dus helemaal niet vast, waarschijnlijk was hij er met een hamer en stempel ook probleemloos uitgekomen.

Het eerste wat op viel was de naafmoer, die was zeker niet anno 1996, dus was er al eens iemand hier bezig geweest (waarschijnlijk opgegeven)

De naafmoer kun je het beste los maken als de auto nog op zijn wielen staat, met de naafdop uit de velg verwijderd gaat dat prima, als je een groot genoeg wringijzer hebt.

Image

De 6 bouten van de aandrijfas op het diff kwamen gelukkig ook allemaal probleemloos los, vervolgens heb ik de bovenste/achterste draag/reactie arm helemaal verwijderd, deze arm heeft geen afstelling voor de wieluitlijning, dus kan prima los.
Is deze arm verwijderd, dan heb je ook genoeg ruimte om de veerpoot eruit te krijgen.
Om de aandrijfas er helemaal onderuit te krijgen moet het fuseestuk bijna helemaal los liggen om genoeg ruimte te krijgen, dit kan door de onderste wieldraagarm bout aan de fuseezijde te verwijderen, ook hier ziet geen afstelling op.

Als dat de aandrijfas er onderuit is, moet vervolgens de remklauw en schijf er vanaf en dan kun je het oude lager met naaf van het fuseestuk verwijderen door zijn 4 T14 M10x1 bouten los te nemen, ook hier geen horror, maar gewoon -klak- los alsof gisteren gemonteerd.

Pas als je het lager los hebt liggen kun je goed beoordelen of er iets mee is, en gelukkig is dat ook zo, de diagnose was dus juist.

Je kunt de naaf uit het oude lager persen en opnieuw gebruiken, maar zoals ook vele anderen heb ik ook meteen voor een nieuwe naaf gekozen, scheelt een hoop ge-etter met uitpersen en lagerringen afslijpen.

Ruim 28 jaar oud lager:
Image

En het huis waar hij uit kwam:
Image

Voordat ik het zaakje weer in elkaar zet, eerst de oude veerpoot eruit. Om de veerpoten boven los te kunnen maken moet eerst het halve interieur eruit gesloopt worden:
- hoofdsteunen
- achterbank
- C stijl afdekking met verlichting
- hoedenplank
- gordel oprol automaten
- speaker boxen

Dan pas kun je de 3 M8 moertjes van het toplager losnemen en kan de veerpoot eruit, alleen niet bij mij. De veerpoot wilde niet naar beneden en leek vast de blijven hangen op de kunststof binnenscherm bekleding, die moest er dus ook uit.
En inderdaad was hier ooit iets niet helemaal goed in elkaar gezet, de kraag helemaal boven op dit binnenscherm zat gekruld en hield de veerpoot tegen.
Dit kon nog gemakkelijk hersteld worden met een hetelucht pistool,

Wel meteen een mooie kans om de staat van de cas eens te inspecteren, en blijkbaar hebben we dus inderdaad een zo goed als roestvrij exemplaar:

Image

Image

Vervolgens is het een kwestie van in omgekeerde volgorde weer alles terug monteren en de juiste aanhaalmomenten voor kritische verbindingen respecteren.

Daarmee was rechts af, links heb ik alleen de demper gedaan, en daar ging het eigenlijk allemaal probleemloos en kon de binnenscherm bekleding blijven zitten, alleen het bovenste/achterste reactie armpje er even uit, en remklauw even losnemen, en dat komt de veerpoot er probleemloos onderuit.

Wat op valt is de het enorme scala aan bout en moer maten dat er toegepast is op deze achteras constructie.

De oude dempers van de veerpoten zijn inderdaad anno 1996, ééntje was helemaal gasloos, de andere had nog iets van druk over. maar beide niet lek. Toch blij dat ik ze vervangen heb.
Dat BMW kwaliteit spul leverde dat blijkt wel, de aanslagrubbers zijn na bijna 29 jaar nog helemaal in tact (zie "bmw" opdruk), ik weet zeker dat de nieuwe aanslagrubbers dat niet gaan halen.

Image

Vervolgens is het een kwestie van in omgekeerde volgorde weer alles terug monteren en de juiste aanhaalmomenten voor kritische verbindingen respecteren.
Achteraf een dramaloze klus dus.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ha, vaak bej te bange!! Mooi dat je het hebt aangepakt! Dat moet een stuk fijner rijden, met fijne nieuwe dempers achter.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Inmiddels is deze E39 alweer bijna 5 jaar in ons bezit en hebben wij 1/4 van de huidige kilometerstand zelf verreden.
We zijn net terug van een 3 weken kamperen in zuid Frankrijk, wederom ons favoriete gebied, de Ardèche.

Image

De 523i heeft de reis dit keer probleemloos volbracht, maar er hebben zich wel weer wat klussen aangekondigd.
Allerbelangrijkste is dat het "gezaag" van de motor definitief opgelost is. Deze motor is op wat kleine olie incontinentie dik in orde, verbruikt 1L olie op 8000km, totaal acceptabel dacht ik zo. :banana

Wat dan nog te doen?
Op de heenreis naar het zuiden kondigde zich opnieuw wiellager gezoem aan in bochten naar links (of is het nooit weg geweest? :hammer ),
Dit werd echter langzaam aan steeds luider.
Bijna in zuid frankrijk kwam er een 2e zoemtoon bij, die constant hoorbaar is, en 100% afhankelijk van de snelheid, heel moeilijk te duiden waar het vandaan komt, mede door de zo goed geïsoleerde carrosserie, maar ik vermoed dat het het steunlager van de cardanas is.

Later werd het gezoem van het wiellager voortaan constant en een beetje luider, duidelijk een teken dat het langzaam stuk aan het gaan is.
Op de terugweg naar huis kondigde zich nog een 3e geluid aan, nu een bromtoon erbij, ook afhankelijk van de snelheid van het voertuig. Deze bromtoon wordt ook voelbaar boven 90km/uur, ook dit komt waarschijnlijk van een defect wiellager.
Zo voor en na gaan dus alle lagers die voor het leven gesmeerd zijn allemaal stuk.
Dus staan er weer wat klussen gepland om de E39 voor het najaar weer tip-top te hebben als we voor een bruiloft naar midden Italië afreizen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ah, fijn dat de e39 deze reis met goed gevolg heeft afgelegd! Paar wiellagers zijn prima te overzien en een tussenlager of een hardyschijf is ook prima te doen. Die Hardyschijven zou ik even goed controleren, zo met een sleurhut erachter krijgen ze nog net wat meer op de donder en ze zijn vast niet te jong meer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2527
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Manitoba »

Knappe prestatie hoor, en relatief gezien valt het leed dan zeker te overzien. Dat krijg jij gefixt.

Blijft mooi, een e39! Combi met caravan staat ‘m goed.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Wie weet de oe merken voor een hardyschijf en het tussenlager op de cardanas?

Als ik zoek voor de hardyschijf kom ik bij Vaico uit, en voor het tussenlager bij Meyle (?)

Wiellagers wil ik weer SKF bestellen, lijkt mij een goede keuze.

Beide voorwiellagers zijn inderdaad niet meer geruisloos.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Tja, BMW gebruikte meerdere merken, maar Lemförder was vaak oem op de hardyschijf. Dat merk lijkt in de aftermarket nagenoeg uitgefaseerd of het komt uit Azië. SKF is ook onderdeel van die groep, maar ik koop dat wel als ik de kans heb. Febi heeft veel hardyschijven en ander spul geleverd, maar de kwaliteit van dat rubber is ook minder geworden.

Meyle nooit meer, ook niet in de HD variant. Wat een troep. In ieder geval 10 jaar geleden, hoe het nu is weet ik niet maar dat onderzoek ik ook niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply