Nog maar eens een update over deze heel saaie auto, hij doet wat hij doen moet, en de laatste tijd ook zonder enige problemen.
Nog één klus lag al heel lang te wachten, al bijna 4 jaar, ja want toen we hem pas hadden had ik al opgemerkt dat het rechter achterwiellager niet helemaal fris meer was, bij bochten naar links liet het lager duidelijk van zich horen.
Het vreemde is dat het jaar in jaar uit niet erger werd, dus dan wordt zo'n klus al gauw uitgesteld. Zeker als je alle horror verhalen over achterwiellagers op E39 wisselen al eens gelezen hebt.
Hieruit blijkt dat een wiellager dat wel van zich laat horen nog heel lang mee kan.
spulletjes besteld, meteen ook maar nieuwe dempers met aanslagrubbers en stofhoezen voor achter, uiteraard ook OE Sachs, want ik heb het vage vermoeden dat die op de auto ook nog anno 1996 zijn.
Het grootste probleem bij wiellager vervangen schijnt het verwijderen van de aandrijfas uit de naaf te zijn, deze zit vaak na al die jaren muurvast gebakken. Ander probleem is dat je gewoon ontzettend veel moet demonteren.
Om niet voor verrassingen te komen staan had ik een tijdje geleden van wat reststukken metaal deze pers-installatie gemaakt waarmee het uitdrukken van de aandrijfas uit de naaf kinderspel moet zijn:
Nouw-ja, bij onze E39 zat die aandrijfas dus helemaal niet vast, waarschijnlijk was hij er met een hamer en stempel ook probleemloos uitgekomen.
Het eerste wat op viel was de naafmoer, die was zeker niet anno 1996, dus was er al eens iemand hier bezig geweest (waarschijnlijk opgegeven)
De naafmoer kun je het beste los maken als de auto nog op zijn wielen staat, met de naafdop uit de velg verwijderd gaat dat prima, als je een groot genoeg wringijzer hebt.
De 6 bouten van de aandrijfas op het diff kwamen gelukkig ook allemaal probleemloos los, vervolgens heb ik de bovenste/achterste draag/reactie arm helemaal verwijderd, deze arm heeft geen afstelling voor de wieluitlijning, dus kan prima los.
Is deze arm verwijderd, dan heb je ook genoeg ruimte om de veerpoot eruit te krijgen.
Om de aandrijfas er helemaal onderuit te krijgen moet het fuseestuk bijna helemaal los liggen om genoeg ruimte te krijgen, dit kan door de onderste wieldraagarm bout aan de fuseezijde te verwijderen, ook hier ziet geen afstelling op.
Als dat de aandrijfas er onderuit is, moet vervolgens de remklauw en schijf er vanaf en dan kun je het oude lager met naaf van het fuseestuk verwijderen door zijn 4 T14 M10x1 bouten los te nemen, ook hier geen horror, maar gewoon -klak- los alsof gisteren gemonteerd.
Pas als je het lager los hebt liggen kun je goed beoordelen of er iets mee is, en gelukkig is dat ook zo, de diagnose was dus juist.
Je kunt de naaf uit het oude lager persen en opnieuw gebruiken, maar zoals ook vele anderen heb ik ook meteen voor een nieuwe naaf gekozen, scheelt een hoop ge-etter met uitpersen en lagerringen afslijpen.
Ruim 28 jaar oud lager:
En het huis waar hij uit kwam:
Voordat ik het zaakje weer in elkaar zet, eerst de oude veerpoot eruit. Om de veerpoten boven los te kunnen maken moet eerst het halve interieur eruit gesloopt worden:
- hoofdsteunen
- achterbank
- C stijl afdekking met verlichting
- hoedenplank
- gordel oprol automaten
- speaker boxen
Dan pas kun je de 3 M8 moertjes van het toplager losnemen en kan de veerpoot eruit, alleen niet bij mij. De veerpoot wilde niet naar beneden en leek vast de blijven hangen op de kunststof binnenscherm bekleding, die moest er dus ook uit.
En inderdaad was hier ooit iets niet helemaal goed in elkaar gezet, de kraag helemaal boven op dit binnenscherm zat gekruld en hield de veerpoot tegen.
Dit kon nog gemakkelijk hersteld worden met een hetelucht pistool,
Wel meteen een mooie kans om de staat van de cas eens te inspecteren, en blijkbaar hebben we dus inderdaad een zo goed als roestvrij exemplaar:
Vervolgens is het een kwestie van in omgekeerde volgorde weer alles terug monteren en de juiste aanhaalmomenten voor kritische verbindingen respecteren.
Daarmee was rechts af, links heb ik alleen de demper gedaan, en daar ging het eigenlijk allemaal probleemloos en kon de binnenscherm bekleding blijven zitten, alleen het bovenste/achterste reactie armpje er even uit, en remklauw even losnemen, en dat komt de veerpoot er probleemloos onderuit.
Wat op valt is de het enorme scala aan bout en moer maten dat er toegepast is op deze achteras constructie.
De oude dempers van de veerpoten zijn inderdaad anno 1996, ééntje was helemaal gasloos, de andere had nog iets van druk over. maar beide niet lek. Toch blij dat ik ze vervangen heb.
Dat BMW kwaliteit spul leverde dat blijkt wel, de aanslagrubbers zijn na bijna 29 jaar nog helemaal in tact (zie "bmw" opdruk), ik weet zeker dat de nieuwe aanslagrubbers dat niet gaan halen.
Vervolgens is het een kwestie van in omgekeerde volgorde weer alles terug monteren en de juiste aanhaalmomenten voor kritische verbindingen respecteren.
Achteraf een dramaloze klus dus.