Wondermike's Sharknose Garage

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Wondermike wrote:
bmw e12 e21 wrote:Jammer van die roestschade in de cilinders. valt eigenlijk mee 20j na de defecte koppakking.
Ga je overmaat zuigers plaatsen?
Zou je me aub een schets met maten van de tool kunnen doorsturen op de nokkenstok te verwijderen aub?
De auto heeft 20 jaar zonder kop gestaan, niet met water op de zuigers hoor. En ja er komen overmaatse zuigers in.
Ik ga binnenkort de derde kop demonteren en zal dan de tool op de foto zetten en opmeten. Ik wil hem zelf namelijk ook namaken.
Haha, ik dacht al zoiets.

Fijn, die tool is erg handig en dan kan ik met die maten een schets voor de M30 maken. :thnx

Ga je de drijfstangbouten ook vervangen? Die zouden vaak heel vast zitten.


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18721
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Gaaf man, leuke foto's bij de verhalen die je me vertelde.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Niet zomaar een klusje, gaaf hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by 323baur »

Heel gaaf!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by loentje »

Erg gaaf hoor Michel, mooi voor in de winter, kun je van de zomer lassen :mrgreen:


groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Peter V. »

We hebben er een revisiebedrijf bij. Mooi werk Michel. :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Thanks, is erg leuk om mee bezig te zijn en over alles na te denken en uit te zoeken.

Drijfstangbouten (en moeren) gaan we inderdaad vernieuwen en liggen al klaar. Of de oude er makkelijk uit gaan moet ik nog ervaren.
De zuigers moet ik nog bestellen, kosten dan ook 189€ p/s dus wacht op de kerstbonus.... :innocent

Maar ik wilde wel de krukas alvast terug plaatsen. Dus het grote blauwe boek erbij en daar hadden ze het over opmeten van de krukasspeling. Zowel axiaal als radiaal.
Omdat de krukas geen noemenswaardige slijtage had voor de standaard maat glijlagers gekozen. De radiale speling meet je door middel van plastigage, een heel dun draadje wat je tussen het glijlager en de krukas legt waarna je de krukas op het juiste moment vastzet. Ik heb dit met de oude bouten gedaan. Hierna de boel weer loshalen en het draadje is dan gesplet en een breed streepje geworden. Dit breedte van dit streepje kan je dan vergelijken met streepjes op de verpakking. Hier staan dan waardes bij die de speling bepalen. Er zijn verschillende kleuren plastigage die voor verschillende spelingswaardes gebruikt worden. Voor de M10 gebruik je de groene versie die een bereik heeft van 0,025 tot 0,076mm

Image


Je krijgt dan dit na het verwijderen van de lagerkap (geleende foto):
Image

Bij de krukas zaten de waardes mooi tussen de 0,038 en 0,051 in dus dat was prima. Wel is het hierna een drama om de restanten van de plastigage van de lagerschaal of krukas te verwijderen. Misschien hoeft dat ook wel helemaal niet bedenk ik me nu.

Maar goed, de voorbereidingen. Na alles schoon gemaakt te hebben de bovenste lagerschalen op hun plek. Het middelste lager vangt de axiale speling op en is dus ook anders dan de andere 4
Image

Hierna de lagerschalen insmeren met motorolie of in mijn geval met Torco motormontage olie omdat dit goed plakt en een goede startsmering geeft.
Image

Na het aanbrengen met een kwastje de olie goed verdeeld en de krukas op zijn plek gelegd en met de nieuwe bouten op 60Nm vastgezet.
Image

Hierna nog de axiale speling gemeten met een geleende meter. Hier heb ik alleen geen foto van gemaakt maar het principe werkt zoals onderstaande afbeelding.
Image
De krukas eerst helemaal naar achter drukken, dan de meter plaatsen en hierna de krukas weer helemaal naar voren drukken.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Mooie werken Michel.

Moeteen die krukasbouten nieuw bij een M10?
Bij een M20 moeten namelijk enkel de drijfstangbouten vervangen.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Ja krukasbouten moeten vernieuwd. Zijn rekbouten.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18721
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Mooi werk, Michel! Ik durf zoiets niet aan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3026
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote:Mooi werk, Michel! Ik durf zoiets niet aan.
Zei de man die een hele nieuwe E21 in elkaar weet te lassen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Nick1984 »

:thumbsup Dat is nu eens een echte revisie!

Tegenwoordig noemen ze een grote smeerbeurt al reviseren :screwy
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

BertjeConti wrote:
uwbuurman wrote:Mooi werk, Michel! Ik durf zoiets niet aan.
Zei de man die een hele nieuwe E21 in elkaar weet te lassen.
:lol: idd. Dat kan jij ook Koos, gewoon de tijd voor nemen.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Peter V. »

Wat lijkt me dat mooi om ook eens te doen. Als ik toch de tijd had......
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by krijn98 »

Ziet er goed uit Michel!!
Word de kop nog geflowed of word deze na een grondige inspectie er gevlakt en wel op het onderblok gelegd?

Durf het haast niet te vragen maar ik heb ook wel interesse in de maten van dé tool.

Mvg, Krijn
Post Reply