Thanks, is erg leuk om mee bezig te zijn en over alles na te denken en uit te zoeken.
Drijfstangbouten (en moeren) gaan we inderdaad vernieuwen en liggen al klaar. Of de oude er makkelijk uit gaan moet ik nog ervaren.
De zuigers moet ik nog bestellen, kosten dan ook 189€ p/s dus wacht op de kerstbonus....
Maar ik wilde wel de krukas alvast terug plaatsen. Dus het grote blauwe boek erbij en daar hadden ze het over opmeten van de krukasspeling. Zowel axiaal als radiaal.
Omdat de krukas geen noemenswaardige slijtage had voor de standaard maat glijlagers gekozen. De radiale speling meet je door middel van plastigage, een heel dun draadje wat je tussen het glijlager en de krukas legt waarna je de krukas op het juiste moment vastzet. Ik heb dit met de oude bouten gedaan. Hierna de boel weer loshalen en het draadje is dan gesplet en een breed streepje geworden. Dit breedte van dit streepje kan je dan vergelijken met streepjes op de verpakking. Hier staan dan waardes bij die de speling bepalen. Er zijn verschillende kleuren plastigage die voor verschillende spelingswaardes gebruikt worden. Voor de M10 gebruik je de groene versie die een bereik heeft van 0,025 tot 0,076mm
Je krijgt dan dit na het verwijderen van de lagerkap (geleende foto):
Bij de krukas zaten de waardes mooi tussen de 0,038 en 0,051 in dus dat was prima. Wel is het hierna een drama om de restanten van de plastigage van de lagerschaal of krukas te verwijderen. Misschien hoeft dat ook wel helemaal niet bedenk ik me nu.
Maar goed, de voorbereidingen. Na alles schoon gemaakt te hebben de bovenste lagerschalen op hun plek. Het middelste lager vangt de axiale speling op en is dus ook anders dan de andere 4
Hierna de lagerschalen insmeren met motorolie of in mijn geval met Torco motormontage olie omdat dit goed plakt en een goede startsmering geeft.
Na het aanbrengen met een kwastje de olie goed verdeeld en de krukas op zijn plek gelegd en met de nieuwe bouten op 60Nm vastgezet.
Hierna nog de axiale speling gemeten met een geleende meter. Hier heb ik alleen geen foto van gemaakt maar het principe werkt zoals onderstaande afbeelding.
De krukas eerst helemaal naar achter drukken, dan de meter plaatsen en hierna de krukas weer helemaal naar voren drukken.