E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het is Allerheiligen in Belgie, dus ik ben een dagje vrij. En wat doe je op een vrije dag? Juist, ingenieurtje spelen.

Pat heeft op BMW2002faq (https://www.bmw2002faq.com/forums/topic ... ent-191301) een toestel gebouwd waarmee hij het debiet van een aantal koppen heeft gemeten. Nu is die info weg maar ik heb het gelukkig wel opgeslagen. Omgerekend en in een grafiekje gestoken, ziet dat er zo uit:

Image

Dit is gedaan met een stofzuigermotor waarbij het vermogen van de stofzuiger constant is gehouden. Het debiet wat hij door de kop heen jaagt is ook veel hoger dan wat de kop bij normaal gebruik doet, zie hieronder. Wat we hier wel van leren is dat de E12 kop goed vergelijkbaar is met de 318i kop. Ik hoop uit deze meetdata ook een weerstandsfactor te kunnen afleiden.

Bij 6000 toeren per minuut zijn er 100 omwentelingen van de krukas per seconde. Oftewel 50 vullende slagen per cilinder. De inhoud is 1,767dm3 en dus wordt er 22,1 liter per seconde aangezogen door een cilinder. Niet gezegd dat dit ook daadwerkelijk lucht bij atmosferische druk is, want de cilinder beweegt met 7,1m/s neerwaarts (25km/h) en er zal dus onder onderdruk lucht in de cilinder komen. Het oppervlak van de inlaatpoort van alle 2.0 koppen en de 318i kop is 1578mm2, de snelheid van de lucht op het punt van de inlaatpoort is dan 14m/s (50km/h). Nu wordt het technisch met het Moody-diagram en het getal van Reynolds. Voor het getal van Reynolds wordt gegeven dat onder normale omstandigheden laminaire stroming niet meer mogelijk is boven 2300. Het wordt berekend met een formule met de kinematische viscositeit in de noemer (R=(vD/u). Voor lucht is dat bij 25 graden: 0,00001568, de snelheid 14m/s en de diameter ongeveer 45mm, R=40.000. Een factor 20 te hoog dus, oftewel, laminaire stroming kunnen we hoe dan ook wel vergeten. Daarvoor hoeven we niet te polijsten. Of wel?

Met dat Reynolds-getal en het Moody-diagram is af te lezen wat de weerstandswaarde van een buis zou zijn. Voor gietstaal wordt een relatieve ruwheid van 0,25 gegeven en voor PVC 0,05. Afgelezen in het diagram komen we op wrijvingscoefficienten van respectievelijk 0,042 en 0,044. Dat lijkt dus niet zoveel invloed te hebben.

Waarom denk ik dat het opfrezen van de poort niet zoveel zin heeft? Omdat het oppervlak van de inlaat nu al 1578mm2 is en bij een 42mm gasklep het oppervlak 1385mm2 is. Dus of de gasklep of de inlaatklep gaat de beperking zijn.

Wat voor weerstand geeft de klep? Dat ga ik de volgende keer eens proberen uit te zoeken.

Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Wat een berekeningen :)
Hetgeen ik altijd heb onthouden is dat je met een gepolijst inlaat traject meer kans hebt op druppelvorming van benzine tegen de wand. Zeker bij koude motor.
Zodus, het is zeker niet altijd beter om te polijsten.

Wel een mooie grafiek!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

De spulletjes druppelen binnen. Ik heb het aluminium besteld en de gasklephuizen liggen inmiddels half gedemonteerd op tafel. Het zijn de demonteerbare huizen van een Nissan GSXR1000 geworden, zodat ik de afstand keurig op 100mm kan brengen.

Maar nu jullie hulp gevraagd. Onderhand heb ik wisselende ervaringen met het wisselen van onderdelen. Koop je een nieuwe waterpomp en het werkt allemaal goed in het begin, maar na een paar duizend kilometer wordt het alweer minder. Koop je een nieuwe thermostaat en binnen een paar duizend kilometer mag je weer. Nu heb ik geen zin om na een tijdje het blok weer open te trekken en ik vraag me af hoever te gaan. Een nieuwe ketting wil ik wel leggen, maar nieuwe tandwielen enzo?
De lijst:
- Oliepomp, nieuw of behouden/reviseren?
- Originele BMW-waterpomp, behouden of reviseren? Valt er iets te reviseren?
- Drijfstanglagers vervang ik. Drijfstangen behoud ik.
- Krukaslagers? Het demonteren van de krukas heb ik een beetje schrik voor, maar moet het niet sowieso omdat het vliegwiel is gedemonteerd?
- Zuigerveren, behouden of vervangen?
- Ketting, behouden of vervangen?
- Krukas en nokkenastandwielen, behouden of vervangen?

Mis ik nog iets? Naast een andere nokkenas en tuimelaars?
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Ik vrees dat ik je met deze vragen niet verder kan helpen.

Ligt er helemaal aan waar je naar toe wilt. Maar als je een goed gereviseerd blok wil, dan zul je waarschijnlijk veel moeten vervangen, alhoewel dat weer afhankelijk is van de huidige staat van het blok.
Overigens heb ik die ervaring niet dat een onderdeel wat net vervangen is, na een paar duizend km alweer aan de beurt is.

Ik heb ook nog een m20 in de hoek liggen voor het geval....
Maar zolang het blok in de auto ons dient wordt er niks gewisseld, en geloof me, die heeft best een zwaar leven.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Walloth en Nesch :roll:

Die waterpomp en thermostaat waren toch niet zo goed... En natuurlijk las ik er pas over toen het er al in zat. En de rubberen ringen voor de uitlaat trok ik zo in tweeën. En de uitlaatbouten trok ik zo doormidden. Hmm, ik wilde een vraag stellen over pakkingen en een aanbieding bij W&N. Ik ga het ook gewoon niet doen, het wordt wel een setje van Reinz.
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Dat met die rubber ringen heb ik ook gehad met de plaatselijke onderdelen boer. Na 4 jaar elk jaar nieuwe ringen heb ik de uitlaat aan een stuk oude distributie riem gehangen, bullitproof.
Image

Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Even weer geprutst met de huizen:

Image

Image

Na veel lezen denk ik dat 42mm in diameter inderdaad wel genoeg is. Bij Suzuki kregen ze waarschijnlijk het lage toerental niet in orde en dus hebben ze een tweede gasklep aangebracht. Die heb ik er weer uit gehaald, vooral omdat ik hem niet kan aansturen, maar natuurlijk ook omdat die in de weg zit. Het is natuurlijk wel jammer dat ik nu wel die gaatjes weer dicht moet maken. Ik denk dat ik een stukje rond aluminium neem en in de kop op een manier een radius van 21mm maak zodat ze mooi aan de binnenzijde van het huis vallen en dit met een epoxy vast zit. Ik wil het niet gaan oplassen.

Image

En het is 'gewoon' Keihin, een goed vertrouwd merk :)

Sommige motorfietsen hebben wel twee banken met injectoren, dan zit de tweede in het luchtfilter. Maar bij de GSXR1000 was er maar een bank injectoren. Maar, however. Ik wil toch de gaten voor de K-jet injectoren opboren totdat normale injectoren erin passen zodat ik toch twee banken met injectoren kan gaan toepassen.
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Mijn mening Wilmo:

- Oliepomp, nieuw of behouden/reviseren? => als je oliedruk goed was zou ik deze laten zitten
- Originele BMW-waterpomp, behouden of reviseren? Valt er iets te reviseren? => ik zou de waterpomp vervangen, maar wel een degelijk merk kiezen.
- Drijfstanglagers vervang ik. Drijfstangen behoud ik.
- Krukaslagers? Het demonteren van de krukas heb ik een beetje schrik voor, maar moet het niet sowieso omdat het vliegwiel is gedemonteerd? => is niet persé nodig, maar ik zou ze alleszins wel even bekijken
- Zuigerveren, behouden of vervangen? => hangt er vanaf of je olieverbruik had, en hoe de cilinderwand er uit ziet.
- Ketting, behouden of vervangen? => deze zou ik vervangen, is niet overdreven duur..
- Krukas en nokkenastandwielen, behouden of vervangen? => inspecteren, als deze er nog goed uit zien zou ik ze niet nodeloos vervangen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ok, danku :) Ik zal het meenemen.

Wat betreft olieverbruik ziet het er niet goed uit... De zuigers zijn helemaal zwart en ook de verbrandingskamer is bedekt met een dikke laag meuk.

Ik geloof dat de zuigerwanden er wel redelijk uitzien? Die krasjes in de lengterichting zijn wel zichtbaar, maar niet voelbaar.
Image
Image
Image
Image
Image

Ik was echt verbaasd over hoe dicht de klep bij de bougie in de buurt komt. Ik moet een en ander nog maar eens gaan simuleren want de zuigers komen een heel eind boven het blok uit en de klep opent erg ver naar binnen. De Schrick opent de klep ook nog eens een stuk verder.
Image

Image

De originele maat zuigers.
Image

Dit is de binnenkant van het blok, er lijkt ooit wel eens gewoon water in het blok gezeten te hebben. Misschien maar eens spoelen met citroenzuur.
Image
Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Die kan inderdaad wel wat cleaning gebruiken. Die klep en bougie :shock dat komt wel heel erg dicht bij elkaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Die E30 1.8i waar dit blok uit komt was een aardige olieboot.

Als ik die aanslag en olie zie, dan is een totaal revisie wel aan te bevelen
Image

Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Er zijn twee manieren waarop olie in de verbrandingskamer kan komen toch? Langs de klep via de kop en via de zuigerveren. Beide wilde ik vervangen, maar ik zit toch niet vast aan een overmaat zuigers?
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Opmeten en vergelijken met fabrieks toleraties, het moet toch uit elkaar.
Vergeet de klepgeleiders niet, die zijn vaak ver uitgesleten.

Echter kan er ook olie via het inlaatspruitstuk in de verbrandingsruimten komen, vanaf de carter ontluchting. Check de binnenkant van je spruitstuk maar eens, daar zal wel olie in staan.

Als dat de boosdoener is, heb je kans dat het blok nog best ok is.
Image

Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Jep, spruitstuk is ook zwart...

Zojuist even mijn pakketje opgehaald. Ik schrok! Want heb ik me dan toch vergist en heb ik een nokkenas voor mijn Rolls Royce Merlin V12 besteld? e_surprised

Image

Gelukkig was het goed ingepakt.
Image

Een Schrick 292 met Schrick klepveren.
Image
krijn98
E21 Fanatic
My E21(s): '78 bmw 316

Post by krijn98 »

Kerst is vroeg dit jaar :mrgreen: .

Mvg, Krijn