E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Zo!


Nu alleen nog deze rail aan de rail van de gaskleppen fantaseren met ergens een druksensor ertussen.


Nu alleen nog deze rail aan de rail van de gaskleppen fantaseren met ergens een druksensor ertussen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Ik neem aan dat dit een mock-up is en dat je straks minimaal gaat hardsolderen met stalen buizen. (Zo werden vroeger de fuelrails ook gemaakt)
Is wel lastig dat je injectoren schuin steken, zo kom je niet weg met een standaard fuelrail.
Is wel lastig dat je injectoren schuin steken, zo kom je niet weg met een standaard fuelrail.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Ik was hier wel vol goede moed aan begonnen, maar er zitten me nog wel teveel maars aan. Jouw berichtje heeft me wel over de streep getrokken om op zoek te gaan naar een voorraadje staal.
Een vierkante rail heeft als voordeel dat ik hem vast kan zetten aan de kop, wel als nadeel dat de aansluitingen voor de injectoren onder twee hoeken schuin moeten worden. Maar het is wel weer veel makkelijker om de gaten precies op de goede plek te krijgen. Nee, het wordt staal. Merci Rob.
Een vierkante rail heeft als voordeel dat ik hem vast kan zetten aan de kop, wel als nadeel dat de aansluitingen voor de injectoren onder twee hoeken schuin moeten worden. Maar het is wel weer veel makkelijker om de gaten precies op de goede plek te krijgen. Nee, het wordt staal. Merci Rob.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 317
Wat een creatieve oplossing met de injectoren! Goed bezig Wilmo.
So many cars, so little time
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Mooi!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317
Het lassen van aluminium bleek een volledig kansloze missie, dus dat ga ik ergens achterlaten. Vandaag wel de pijpjes in de goede vorm gemept. De gasklephuizen worden hieraan gemonteerd met een siliconen bochtje om de hoek van de motor iets op te vangen.


En de brandstofrail van de L-jet besteld, ik had iets in elkaar gelast maar dat was het ook niet. Ik verwacht niet dat de vector van de injectoren van de L-jet dramatisch anders zal zijn, en anders zien we dat later wel weer.


En de brandstofrail van de L-jet besteld, ik had iets in elkaar gelast maar dat was het ook niet. Ik verwacht niet dat de vector van de injectoren van de L-jet dramatisch anders zal zijn, en anders zien we dat later wel weer.
Re: E21 317
Vandaag is het gelukt de klepjes te demonteren en toen werd ook wel duidelijk waarom het zo'n olieboot is:
De breukjes in de bovenkant voorspelden al niet veel goeds.

Na het verwijderen van een klep lag het bovenste schijfje gewoon los. De drie delen worden bijeen gehouden door het veertje.

De troep na het verwijderen...

De breukjes in de bovenkant voorspelden al niet veel goeds.

Na het verwijderen van een klep lag het bovenste schijfje gewoon los. De drie delen worden bijeen gehouden door het veertje.

De troep na het verwijderen...

Re: E21 317
Die waren aan vervanging toe, zal wel gepluimd hebben bij het lossen van de gas :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Niet alleen bij het lossen van het gasNick1984 wrote:Die waren aan vervanging toe, zal wel gepluimd hebben bij het lossen van de gas :p
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Ruik het nu nog. En dan ik ook nog eens op de wc
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Zo'n slechte klepseals ben ik nog niet tegen gekomen, zal wel door die organische troep in de moderne benzine komen.
Ga je de klepgeleiders nog opmeten/vervangen? Die zullen de beste tijd ook wel gehad hebben, alhoewel, met zulke klepseals zijn de geleiders in ieder geval goed gesmeerd.
Ga je de klepgeleiders nog opmeten/vervangen? Die zullen de beste tijd ook wel gehad hebben, alhoewel, met zulke klepseals zijn de geleiders in ieder geval goed gesmeerd.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Op de klepstelen zie ik geen slijtage en de speling op onderstaande manier gemeten is ook niet noemenswaardig en zeker niet de 0,7mm die als max gegeven wordt.

Ik weet natuurlijk niet wanneer deze motor voor het laatst gelopen heeft. Hij heeft een paar jaar in een garage gestaan en is in Flevoland gekocht vanwege een poelie. Joost mag weten hoelang die in (Swifterband?) in de loods heeft gestaan. Maargoed, dit maakt ook niet zoveel uit, ik ben allang blij dat ik de meest waarschijnlijke oorzaak gevonden heb

Ik weet natuurlijk niet wanneer deze motor voor het laatst gelopen heeft. Hij heeft een paar jaar in een garage gestaan en is in Flevoland gekocht vanwege een poelie. Joost mag weten hoelang die in (Swifterband?) in de loods heeft gestaan. Maargoed, dit maakt ook niet zoveel uit, ik ben allang blij dat ik de meest waarschijnlijke oorzaak gevonden heb
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Nou, mooi dat de geleiders kunnen blijven, ik vind het maar een eng idee om een kop tot 300 graden op te stoken om nieuwe geleiders in te persen. fijn dat het niet nodig is.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i