323i van Walter

Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Re: 323i van Walter

Post by Manitoba »

Volgend hoofdstuk: het relais is door Geert uitgebreid getest en gecontroleerd, en oké bevonden. Met die wetenschap ben ik met vriend Roland op zaterdag 3 mei nog maar 's aan het rommelen geslagen. Relais even met een draadje overbrugd (want dat lag nog in het mooie België). Daar constateerden we wel meteen een losse aansluiting op het schakelcontact van het benzinepomprelais. Die dus eerst gefixt en startpoging 1: na wat doorstarten slaat 'ie zowaar aan!!!! .... om na een paar seconden weer stil te vallen. En wil daarna ook niet meer aanslaan. Loopt dus heel even op het koudstartventiel, maar daarna niet meer.

Rondje controleren: waar komt er nog benzine? Aanvoerslang op de spinnekop geeft volle bak brandstof. Na meerdere startpogingen constateren we dat dat ook op alle 6 de banjo's op de spinnekop het geval is. So far, so good. Injector loshalen en starten. Daar komt 0,0 benzine aan. Meerdere pogingen om met behulp van de stelschroef de hoeveelheid benzine te vergroten geven ook geen soelaas.

Dan maar checken of er niet ergens iets verkeerd om zit, vanaf de brandstofpomp (nieuw) naar voren; aanvoer en retour lijken goed te zitten.

Tja, dan sta ik met mijn beperkte technische kennis en Roland die echt wel kennis van zaken heeft, maar niet zo zeer specifiek van e21 en K-Jet staat naast me en we weten het eigenlijk allebei niet meer.

Overleg via WhatsApp met een aantal prominente mannen hier leidt ertoe dat op afstand dit niet op te lossen is. Arnold biedt dan aan om de auto bij hem neer te laten zetten, en dat hij dan van 0 of aan nog een keer alles gaat nalopen.

Dus dat is nu het plan. Waarschijnlijk haalt Ite woensdag 14 mei de auto bij mij op om 'm naar Arnold te brengen. Hopelijk vindt hij de oorzaak en kunnen we verder. Dan is 'ie alleen nog een schorsingsopheffing en verse APK verwijderd van rijden :launch

Fingers crossed.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Wat een verhaal zeg, dacht je even een ander blokkie erin en rijden. Da's wel flink balen.

Ik heb zelf ook geen praktijk ervaring met kjet, maarde laatste diagnose die je nu schijft Walter, zou ik denken aan een te lage brandstofdruk waardoor de injectoren weigeren open te gaan.
Succes met deze weerbarstige dreier.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Your guess is as good as mine, Rob. Beter zelfs, waarschijnlijk :wink:

Bij Arnold in zijn testlaboratorium zullen we hopelijk snel meer weten. Maar zich verzetten tegen lopen na de motorwissel doet ‘ie zeker.

Fingers crossed.

Greetz,
Walter.

baur21
E21 Fanatic
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Post by baur21 »

Frustrerend is zoiets ik ben er zelf een paar maanden mee bezig geweest, het is belangrijk dat de regeldruk goed is. De injectors werken vanaf 2 bar. Bij mij was het grootste probleem effe aanslaan en dan verzopen ik heb 4sets nieuwe bogie’s geplaatst. Belangrijk is dat er geen benzine uit de spinnenkop naar de injectors komst als de luchtwegen in rust is. Wat ik ook regelmatig had was verstopte injectors meestal na het vervangen van de spinnenkop ook een verstopte Wur regeldruk te hoog.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Komt goed. Rustig door diagnosticeren. Ding had voor de motorwissel ook 1 5 of 2 jaar stilgestaan he? Met lekke kop oid. Dan gebeuren dingen. Nu is alles fris en fijn en straks goed. Sinds die motorwissel is er al mee gereden, dus groots en meeslepend kan het niet zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Volgens plan is de e21 afgelopen week opgehaald door Ite. Omdat de auto geschorst is maar even showroomplaten erop gezet. Ik weet: niet per sé nodig, maar gewoon voor mijn gevoel.

Image

En met wat gedoe in ons oude jaren ‘30 straatje wat momenteel zo’n beetje overal en nergens open ligt door Stedin en de door de gemeente geplande renovatie hadden Ite en ik de auto op de trailer.

Image

Nogmaals mijn grote dank voor het ophalen en naar Arnold brengen, Ite!

Intussen voor de zekerheid nieuwe injectors en rubbers besteld. Dan weten we maar zeker dat het daar straks niet aan kan liggen.

Duimen nu voor, met en dankzij onze Arnold van der Duim :mrgreen:

Greetz,
Walter.

raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Na al deze tegenslagen mag het geluk ook wel eens aan jouw zijde zijn Walter.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooi zo! Ding zsm naar Arnold, dan kan de diagnose verder worden gebracht. Komt vast goed, het kan niks groots meer zijn. Maar ja, zelf weet ik als geen ander dat veel kleine dingen ook één grote clusterfu.ck kan opleveren. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit monster binnenkort op eigen kracht weer terug naar Woerden kan rijden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Als 1 het kan.
Zal wel een wachtlijst zijn inmiddels (-;

Komt goed Walter, dat je snel kan toeren!
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Laatste post van 17 mei, en het is nu 2 januari 2026.... oeps :shock . Is er dan niks gebeurd sinds Ite mijn auto bij Arnold heeft neergezet? Zeker wel, de auto is zelfs al weer meegeweest met de jaarlijkse Eifeltour in september, maar daarover later meer. Hoogste tijd voor een eerste update.

Medio mei is de auto naar Friesland gebracht. Arnold heeft teveel te doen om zich te vervelen, dus ik beheers mijn nieuwsgierigheid en laat hem lekker z'n gang gaan. In het eerste weekend van juni is het evenement Historic Zandvoort op het circuit, waar Jeroen een eigen forum-community gedeelte heeft geregeld (check dit topic over het 2026-event en meld je aan als je er dit jaar bij wil zijn):

Image

Koos is er die dag ook en hij laat me vanaf het moment dat hij daar is tussen de regels door weten dat hij meer weet over mijn auto. Maar ja, te leuk natuurlijk om mij even fijn in die spanning te laten. Maar, even later pakt hij z'n telefoon en laat me dit filmpje zien....: het rode monster loopt weer! Man, wat ben ik daar blij mee! Maar het was niet bepaald een walk in the park, begrijp ik al snel. Er was ook niet echt 1 aanwijsbare oorzaak waarom de auto niet wilde blijven lopen. Er zat volgens Arnold en Koos niks anders op dan echt vanaf de basis alles opnieuw na te gaan lopen. Koos vult vast aan wat ze precies allemaal tegenkwamen, maar dat liep uiteen van een gaar contactslot tot onregelmatigheden bij de ontsteking, de rotor die rare kuren vertoonde en alles wat daar tussen zat. Een (ik citeer) "clusterfuck of events", dus. Zoals bijvoorbeeld ook dit:

Image

Injectoren voor alle zekerheid vervangen door nieuwe, nadat Arnold's testopstelling van de oude twijfels brachten over de correcte werking ervan.

Image

Image

Image

Ook in de spiegelbediening zat een elektrische gremlin, die (vooral) de rechterspiegel op de raarste momenten onbedoeld deed bewegen (was al bekend, maar toch). Daar zaten ook meerdere draadbreuken en het rubber waar de draadboom door de opening in de deur komt was weg, waardoor de draadboom dus bij openen en sluiten van de deur telkens op het ijzer schuurde. Ook geen recept voor succes, dus dat moest ook hersteld.

Image

Image

Maar goed, de auto loopt. Had in dat bewuste weekend in juni nog wel wat fijnafstelling nodig, en er moest een verse APK op (die was na bijna 3 jaar stilstaan en schorsing van het kenteken uiteraard verlopen). Dat zouden Arnold en Koos nog verzorgen; zo gezegd - zo (niet) gedaan. Zou te makkelijk zijn. Uitslag keuring: afgekeurd. Lichtbeeld van 1 van de koplampen (eenvoudig op te lossen), kromme velg aan de voorzijde (was bekend, maar ook al wat langer aanwezig en eerder niet op afgekeurd) ,maar het ergste was wel dit:

Image :shock

Maar goed, we kennen Koos intussen. Die regelde met Arnold dat m'n auto diezelfde middag nog in zijn loods kwam te staan en daar heeft hij tot laat in die avond met bloed, zweet en tranen aan deze rotte plek in de chassisbalk gewerkt. Er was overduidelijk al eens eerder op de slagers-methode aan deze zelfde plek "gewerkt", door er gewoon wat blik overheen te bakken.

Image

Dat moest dus eerst weg.

Image

Image

Image

Waarna met het nodige verdere slijp- en peuterwerk in het bestaande beschuit het volgende overliet:

Image

Image

Koos zou Koos niet zijn, dus dit heeft hij in 1 avond op welhaast magische wijze weten te herstellen, binnen de grenzen van wat hoognodig en mogelijk was.

Image

Hiermee is het voorlopig dus weer (meer dan) goed, maar ik heb intussen via Jan al een beter stuk chassisbalk gekocht. Dat ga ik met wat hulp netjes maken en dan kijk ik Koos nog eens lief aan om het met zijn expertise tot een goed eind te brengen. Maar voor nu was het goed genoeg.

De auto kon redelijk snel terug voor een herkeuring (op de Alpina's van Arnold, want een kromme velg was ff niet zo snel te herstellen). Zoals te verwachten nu wel in orde, dus ook de APK was gefixt. Op 21 juni met Roland samen naar Arnold om daar eindelijk, eindelijk, m'n geliefde (en soms gehate :wink: ) e21 weer op te halen. Uurtje of 10, half 11 bij Arnold. Bakkie koffie in de tuin in het zonnetje, en toen was het wel echt tijd om 'm met ogen en oren te zien en horen lopen. Starten, beetje aandringen en lopen. Oei, wat was dat fijn om te horen en wat was ik blij. Met al het werk, met het doorzettingsvermogen, het logisch denken en vooral de wil van Arnold en Koos om het voor elkaar te maken. Testrondje naar de loods van Koos dan maar. Na het allereerste testritje nadat de motor in augustus '24 was vervangen, was dit voor het eerst dat ik weer in m'n eigen e21 reed. En hij reed echt heel lekker, met de nieuwe motor ook veel feller en met veel meer trekkracht. Wat een feestje. Er zat nog wel een kleine hickup in de motor, zo rond de 2.500 toeren maar we zouden eerst maar 's gaan rijden. Vertrek bij Koos naar huis:

Image

Image

Image

In de loop van de middag waren we in het Woerdense. Helaas was het hikje wat er in zat niet minder geworden, maar erger. Naarmate de motor warmer werd, stotterde hij steeds steviger in het toerengebied tussen 2.400 en 2.700 toeren. Toch maar af en toe even mee rijden, soms beetje in de omgeving van Woerden

Image

Image

en een paar keer mee naar werk, maar het werd helaas niet minder. Arnold wilde dat graag zelf alsnog proberen op te lossen, dus eind augustus met de e21 terug naar Friesland. De kromme BBS had ik intussen in Amsterdam laten herstellen.

Image

Opnieuw zaken controleren, de druk op de K-Jet, proberen met afstelling zaken in orde te krijgen, checken en opnieuw afstellen van de ontsteking. En bij dat laatste viel opeens op dat, precies in het kritische toerengebied tussen de 2.400 en 2.700 toeren er een flinke plof te horen was. Arnold (en Koos die er intussen ook bij was) constateerden dat de ontsteking juist daar niet geleidelijk meeliep, maar een soort van "versprong". Het probleem zat 'm dus in de vervroeging en verlating. Arnold had nog een ander exemplaar op de plank liggen, die gemonteerd en dat leek even goed te gaan. Maar na een paar testrondjes en -kilometers bleef het probleem helaas bestaan. Het was intussen avond dus met veel meer wijsheid ben ik naar huis gereden. De auto rijdt 95% goed en we besloten eerst maar 's te kijken hoe hij zich in de Eifel zou houden. Daar kom ik op terug, wordt snel vervolgd.

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Sat Jan 03, 2026 3:28 pm, edited 4 times in total.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Manitoba wrote: Fri Jan 02, 2026 5:12 pm Laatste post van 17 mei, en het is nu 2 januari 2027.... oeps :shock .
zou oud ben je nou ook weer niet....

Ben benieuwd naar het vervolg van dit feuilleton.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Fri Jan 02, 2026 5:37 pm
Manitoba wrote: Fri Jan 02, 2026 5:12 pm Laatste post van 17 mei, en het is nu 2 januari 2027.... oeps :shock .
zou oud ben je nou ook weer niet....

Ben benieuwd naar het vervolg van dit feuilleton.
Blijkbaar oud genoeg om een 7 niet van een 6 te kunnen onderscheiden op mn toetsenbord… :P

Greetz,
Walter.

Bram_Baur
E21 Fanatic
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983

Post by Bram_Baur »

Ik ben ook benieuwd naar het vervolg…
Daar zit stilaan wel wat bloed, zweet en tranen in…
Maar het brengt dus ook wel wat op, 95% dat lijkt me al een topscore t.o.v. je laatste rit. :driving
Kijk ernaar uit om hem nog eens live te horen en zien.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Walter, Erg fijn dat je auto nu weer een perspectief gekregen heeft. Zo te lezen was dit zeker geen makkelijke reis voor je en ik kan me indenken dat daar ook wel de nodige goede gesprekken voor nodig zijn geweest. Maar de aanhouder wint, vooral als je terug naar de basis gaat en gestructureerd door de drill blijft gaan; maar dat is aan Koos en Arnold wel toevertrouwd.
Carpe Diem, Raymond
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Bram_Baur wrote: Fri Jan 02, 2026 8:46 pm Ik ben ook benieuwd naar het vervolg…
Daar zit stilaan wel wat bloed, zweet en tranen in…
Maar het brengt dus ook wel wat op, 95% dat lijkt me al een topscore t.o.v. je laatste rit. :driving
Kijk ernaar uit om hem nog eens live te horen en zien.
raymondw wrote: Fri Jan 02, 2026 8:57 pm Hoi Walter, Erg fijn dat je auto nu weer een perspectief gekregen heeft. Zo te lezen was dit zeker geen makkelijke reis voor je en ik kan me indenken dat daar ook wel de nodige goede gesprekken voor nodig zijn geweest. Maar de aanhouder wint, vooral als je terug naar de basis gaat en gestructureerd door de drill blijft gaan; maar dat is aan Koos en Arnold wel toevertrouwd.
Thanks Raymond en Bram. Er zit zeker heel veel bloed, zweet en tranen in. En mijn technische kennis en kunde zijn zeer beperkt, dus het is ook met een niet-in-woorden-uit-te-drukken dank aan Arnold, Koos en Roland (en Jan uiteraard die met Koos de echte motorwissel gedaan hebben). Zonder deze hulp, adviezen en tips was me dit nooit gelukt (tenzij m'n zakken veel dieper zouden zijn dan ze zijn :wink: ).

Voordat de auto retour Arnold ging, hadden Roland en ik werkelijk geen flauw idee meer wat nog te doen. Er was lucht, vonk en brandstof, maar van alledrie niet in precies de juiste verhouding daar waar nodig. Wat Raymond zegt: terug naar de basis en alles nalopen was wat Arnold en Koos met geduld en liefde hebben gedaan. Die laatste 5% komt komend seizoen echt goed, daar heb ik alle vertrouwen in.

Greetz,
Walter.

Post Reply