Page 46 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Aug 16, 2019 11:21 pm
by Jeroen
Oh heerlijk weer bijna klaar!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Aug 17, 2019 9:09 am
by uwbuurman
BertjeConti wrote: Fri Aug 16, 2019 11:05 pm , en de buitenzijde met antigravel gespoten, dat viel een beetje tegen, ik had een dikkere en taaiere laag verwacht.
Daarom zei ik:
uwbuurman wrote: Tue Aug 13, 2019 8:52 am Met jullie gebruik zou ik aan de onderzijde minimaal 2, liefste 3 lagen antidreun zetten.

Affabriek gebruiken ze meer een soort spuitkit. Dat is die dikkere rubberachtige laag die jij bedoelt. Heb je dit met de compressor gespoten? Want die bussen antigravel zijn er wel gevoelig voor hoeveel druk je gebruikt. Met 2 bar wordt je laag veel dikker en bobbeliger dan met 6.

Hoe dan ook, mooi werk verzet!! Bijna klaar!! Knal hard, beter schakelen, minder trilling door een gare hardyschijf, lekker man!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Aug 17, 2019 9:33 am
by Jeroen
Werd altijd erg blij van 3M Bodyschütz, lekker dik, mooi gelijkmatig te spuiten en mooie structuur.

https://www.nonpaints.com/nl/3m-anti-st ... rspuitbaar

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Aug 17, 2019 10:38 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Aug 17, 2019 9:09 am
BertjeConti wrote: Fri Aug 16, 2019 11:05 pm , en de buitenzijde met antigravel gespoten, dat viel een beetje tegen, ik had een dikkere en taaiere laag verwacht.
Daarom zei ik:
uwbuurman wrote: Tue Aug 13, 2019 8:52 am Met jullie gebruik zou ik aan de onderzijde minimaal 2, liefste 3 lagen antidreun zetten.

Affabriek gebruiken ze meer een soort spuitkit. Dat is die dikkere rubberachtige laag die jij bedoelt. Heb je dit met de compressor gespoten? Want die bussen antigravel zijn er wel gevoelig voor hoeveel druk je gebruikt. Met 2 bar wordt je laag veel dikker en bobbeliger dan met 6.

Hoe dan ook, mooi werk verzet!! Bijna klaar!! Knal hard, beter schakelen, minder trilling door een gare hardyschijf, lekker man!!
Thanks, een compressor staat nog steeds op de lijst "aan te schaffen apparatuur", het komt er gewoon niet van. Eigenlijk wel jammer want de tools die je op de compressor gebruikt zijn veel lichter en handzamer dan de electrische varianten.
Nee, het was dus een spuitbus antigravel, maar de laatste bitumenlaag maakt het weer goed.

De langsligger en dorpel heb ik dus eens lekker opnieuw in de Tectyl Cavity Wax gespoten, zo ook het paravent. Links en rechts in het paravent lopen de holtes ver door, je kunt met de verlengsonde via het paravent tot in de a stijl langs de voorruit komen.
Eerder had ik al peepshow plaatjes van deze geheimzinnige holtes links en rechts gemaakt, voor de behandeling dus:

Image

Image

Dit zijn wel de meest onbereikbare plekken waar de roestduivel zijn slag kan slaan, het zichtbare oppervlakte roest eerst zo goed mogelijk in de brunox gezet, voor zover dat mogelijk was, want je moet wel 40cm diep de holte in. En daarna deze holtes dus ook een duchtige ML behandeling gegeven.

Voor dit jaar ben ik er wel klaar mee, wat een mega klus was dit zeg. Volgende zomer de rechterkant nog eens aanpakken.
Respect voor de mannen die zo een hele auto aanpakken !!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Aug 17, 2019 1:16 pm
by uwbuurman
Mooi, man!! Is die kit wel of niet overschilderbaar?? Ben benieuwd naar je verfkunsten en het eindresultaat. Bijna weer lekker rijden!!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Aug 17, 2019 3:55 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Aug 17, 2019 1:16 pm Mooi, man!! Is die kit wel of niet overschilderbaar?? Ben benieuwd naar je verfkunsten en het eindresultaat. Bijna weer lekker rijden!!!
dit zijn de zo'n beetje gebruikte materialen, waarbij de Motip zincspray eigenlijk nauwelijks gebruikt is, en in mijn ogen ook de grootste rommel is, van hechting op kaal schoon metaal is eigenlijk geen sprake.

Image

Ook de Motip anti gravel kan mij niet overtuigen, de pot bitumen coating overigens wel, ik denk dat ik het maar voortaan "Motroep" ga noemen.

De Tectyl Cavity Wax is dus precies hetzelfde spul als in de oude verpakking Valvoline Tectyl ML, alleen is de bus kleiner(lees duurder) geworden, verlengslang met nozzle moet je tegenwoordig apart erbij kopen:
Image

De 3M 08689 is overschilderbare carosserie/naden kit, die snel uithardt maar wel elastisch blijft, goei spul.

De Dekaseal 8936 is een niet overschilderbare niet uithardende blijvend elastische kleverige kit, wordt ook veel gebruikt achter raamrubbers.
Die wordt ook wel "dep kit" genoemd omdat je kit resten het beste met een bal van dezelfde kit kunt weg deppen, maar het is beter die gewoon te laten zitten.

Dan hebben we natuurlijk ook een bak rot blik over:
Image

De resterende bitumen plaat heb ik in de kofferruimte geplakt recht boven de uitlaatdemper die een beetje ongelukkig ook midden aan dit vloerdeel hangt, en dus naar binnen door dreunt. Je ziet dat er nog werk zat is in de kofferruimte, tussen wielkuip en tankvulding is de bodem een beetje krokant.

Image

nah, en dan als laatste mijn verfkunsten, je ziet er maar weinig van, een deel valt weg achter de grille en bumper, geen plamuur, echte WYSIWYG daar hou ik van. :takepicture

Image

Image

Image

voor de gebroken kunststof beschermplaat ga ik nog een aluminium variant maken, die beter past in de wielkuip die nu echt anders van vorm is.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Aug 17, 2019 7:55 pm
by bmw e12 e21
Mooie Werken Rob! Dat kan weer jaaaaaren mee!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Aug 18, 2019 12:36 pm
by Bram_Baur
Image

Superhandig!! Knap werk geleverd!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Aug 18, 2019 7:14 pm
by BertjeConti
El Lucio wrote: Sun Aug 18, 2019 12:36 pm Image

Superhandig!! Knap werk geleverd!
Ja, ook als naslagwerkje voor mijzelf, als ik volgende zomer de rechterkant ga aanpakken, dan kan ik terug nazien welke producten wel en welke niet te gebruiken.

Vandaag heerlijk weeze touren in Zuid-Limburg, het was immers veel te nat om dat per fiets te gaan doen, de Pastellblauer heeft weer flink wat water en regen geziem vandaag.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Aug 18, 2019 11:57 pm
by uwbuurman
Mooi, haha. En schakelt hij nu fijner? Minder trilling met hardyschijf? Minder natte poten met een droge mat??

:shake :driving

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Aug 19, 2019 5:41 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sun Aug 18, 2019 11:57 pm Mooi, haha. En schakelt hij nu fijner? Minder trilling met hardyschijf? Minder natte poten met een droge mat??

:shake :driving
Yup, schakelt fijner, doordat er minder links-rechts speling is. Er was al geen trilling bij de oude hardy schijf, maar dit is natuurlijk beter.
Net gecontroleerd onder de mat bij het gaspedaal, verder kom je nergens bij, maar gelukkig kurkdroog.

Dus we zijn er blij mee zo, moet ook wel want vanaf volgend weekend is er bijna elk weekend een pastellblauer uitlaat afspraak gepland, op 2 weken na in september als we eindelijk 'zomervakantie' hebben.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Aug 20, 2019 11:45 pm
by Nick1984
Het toffe aan De pastellblauwe is dat dit een echte rijders auto is, weer of geen weer, gewoon rijden!
Ik denk dat er niet veel zijn hier op het forum die hun oldie zo intensief gebruiken als jij :) topbak!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Aug 23, 2019 2:03 pm
by Smartie
Netjes gerepareerd Rob kan weer jaren mee

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Aug 25, 2019 3:40 pm
by BertjeConti
Nick1984 wrote: Tue Aug 20, 2019 11:45 pm Het toffe aan De pastellblauwe is dat dit een echte rijders auto is, weer of geen weer, gewoon rijden!
Ik denk dat er niet veel zijn hier op het forum die hun oldie zo intensief gebruiken als jij :) topbak!
Haha, helemaal gelijk, daarom weer snel verder:

Najaar seizoen is gestart, Happy Midsummer Drive

Image

Zaterdag 24 augustus mocht de Pastellblauer dan eindelijk weer officieel los, Joan van de Lustgraaf van www.happydrives.com organiseert 2 keer per jaar een rally waar veel (heel veel) mooi oud automobiel spul op af komt, zie ook mijn verslag van de Happy New-Yearsdrive eerder dit jaar. Kijk maar eens op haar site, ieder menu toont een slideshow met een paar prachtige foto's die deze tak van sport heel goed verwoorden.

Ook nu stond er weer een autopark aan de startlijst waar je U tegen zegt, wat dacht je van alleen al van 5 Austin Healy's, 2 zestiger Mustangs, een Corvette, '59 Caddilac Convertible, veel oud open Mercedes en MG spul, en anderhalve hand vol Alfa's, zeer gedateerde Porsche's en ga zo maar door.

Tjsa dan vallen we met onze E12 wel een beetje buiten de toon, maarja, altijd nog beter dan het moderne spul dat er ook tussen staat.
Over BMW gesproken, één prachtige rally geprepareerde 1800ti stond er op de startgrid, zo vers klaar dat de lak nog nat leek.

Voor velen is deze rit ook een shakedown voor de SLS Classic die deze week van start gaat.

We hadden wederom ingeschreven voor de tourklasse, maar wel al besloten dat dat voor het laatst zou zijn, volgend jaar gaan we bij Joan sportklasse rijden, om gewoon wat meer uitdaging te krijgen.
Deze rally's staan vooral bekend om een prachtige route over Nederlands mooiste wegen, maar de moeilijkheidsgraad is erg laag. Ook mooi, zo kunnen ook de minder behendige kaartlezers eens mee zonder verloren te rijden.

De start-lunch-finish locatie was ook uitstekend verzorgd, namelijk Molen de Zwaluw in Kesteren, een prima uitvalsbasis voor een mooie route:

Image

Het ochtenddeel bestond uit ruim 3 uur punten en pijlen kortste route, welke (in de tourklasse) erg éénvoudig te rijden was, en ook met een beetje doorrijden binnen de gestelde tijd haalbaar was. Een paar verlegde weggetjes, doorgetrokken bermlijntjes en zo waren de truukjes die hierin verstopt zaten, waar we, zoals achteraf bleek, één weggepoetst stukje weg hadden gemist, 1 fout dus.
De route voerde voornamelijk over de veel in dit gebied aanwezige dijkweggetjes langs Nederrijn en Waal:
Image

Na een zeer goed verzorgde lunch in een goed gekoelde zaal mochten we weer terug de hitte in voor het middagdeel.
Ook nu weer 3 uurtjes voornamelijk dijkweggetjes door prachtige pittoreske dorpjes en natuur. Eerst een uurtje grensbenaderen en daarna nog 2 uurtjes punten kortste route. In het middagdeel zaten iets meer valletjes gestopt waarvan er een tweetal zeer discutabel waren, maar Joan wijkt niet voor discussies.
Één doorgetrokken bermlijn niet gezien, één wegwijzer aangezien voor een bermlijn waardoor we een te rijden weg niet gereden hebben en het daarop volgende deel niet klopte.
Image

In totaal 187 km rally route voor de kiezen gehad, welke ik gelukkig op GPS getrackt heb, want deze route leent zich uitstekend als basis voor een mooie rit voor ons BMW clubje alhier.

Met 4 fouten (waarvan 2 zeer discutabel) in het middagdeel en 0 minuten straftijd mochten we blij zijn met een 4e plaats van 28 deelnemers in de tourklasse.

De geventileerde remschijven op de Pastellblauer zorgen er in ieder geval voor dat het hinderlijke gepiep bij opgewarmde remmen verleden tijd is, maar daarentegen vertonen ze wel een vervelende trilling tijdens remmen als ze goed opgewarmd (zeg maar heet) zijn, iets waar we met de massieve schijven nooit last van hebben gehad. Schijnbaar zijn ze gevoeliger voor warping, gelukkig verdwijnt het weer als ze afkoelen.

Lang niet al het mooie automobiel spul hebben we zelf gezien, maar van een aantal toch wat plaatjes geschoten op de parking.

Image

Image

Image

Image

Image

Op naar de volgende, oh ja dat is het ritje met jullie :smoke :bag :launch :driving :mrgreen:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Aug 25, 2019 10:07 pm
by uwbuurman
Leuk man!! Blij dat de blauwe haar rondjes weer rijdt!