Tja, met enige regelmaat kijk ik op BVA of Catawiki wat er voorbij komt. Soms best interessante auto’s, maar meestal gaan ze voor de hoofdprijs weg. Zo af en toe doe ik ook wel eens een bod, met een maximaal totaal bedrag in het achterhoofd. Eigenlijk altijd gaan deze auto’s voor veel meer weg en kan ik ook wel een geschik exemplaar voor dat geld vinden zonder dit via een veiling te doen.
Ineens kwam er een E34 op BVA voorbij, een model waar ik altijd een zwak voor heb gehad en blijf houden. Zeer goede herinneringen aan mijn 525iAT, maar sinds dien zitten de prijzen van de E34 behoorlijk in de lift. En als er dan een leuk exemplaar voorbij komt, voor een prijs die me wel aanstaat gaat hij in ieder geval op de volg lijst.
Niet echt tijd om te gaan kijken, maar de foto’s vertelden genoeg om een risico te kunnen nemen. Dus een uur voor het einde van de veiling een voorzichtig bod gedaan, wat nog onder mijn totaalbedrag zat om te zien hoeveel mensen er zaten te azen. Die bleken er niet te zijn, dus na een uur was de kavel afgesloten met mijn bod als hoogste bod.
Nu betrof het een veiling met gunning door de opdrachtgever, dus nog niet helemaal in juich stemming. Na 2 dagen kwam dan het verlossende bericht, in de vorm van een factuur om en auto te betalen. Dat heb ik dan maar snel gedaan en afgelopen vrijdag afgereisd naar Druten (Metropole) om weer eens een auto op te halen.
Daar trof ik een zeer nette E34 535iA aan uit 1988. Ja helaas niet in de overgang, maar dat gaat met een E34 ook niet lukken. Maar gezien de stijgende prijzen (de drollen doen al minimaal 2500 euro, dan rijdt je een 518i), het feit dat het een hele vroege is en ook nog de 3.5 motor maakt het best een makkelijke keuze. Goed, waar gaat het dan precies om:
BMW E34 535iA Lachssilber metallic
Productie datum: 08-01-1988
Motor: M30B35 (155 kW) met ZF 4HP22
Opties:
S301 Alarm System
S401 Lift-Up-And-Slide-Back Sunroof, Electric
S415 Sun-Blind, Rear
S498 Headrests Mechanically Adjustable, Rear
S500 Headl.Washer System/Intensive Cleaning
S570 Reinforced Power Supply
S687 Radio Preparation
S850 Additional filling of fuel tank for export
S899 Optical Signalling For Anti-Theft Alarm
Blij als een kind ging ik richting huis met deze E34, zonder nog te weten wat ik eigenlijk gekocht had. Buiten de specs en de foto’s, had ik gezien dat de laatste tenaamstelling was van 1992 (dat was ook nog maar de 2e eigenaar) en was de laatste apk verlopen in 2016. Ogenschijnlijk dus wel wat werk aan de winkel, maar daar krijg je dan wel een leuke auto voor terug.
Wat verder onderzoek wijst uit (de kilometerstand staat op 299960 en loopt niet meer op, bekende kwaal van E32 en E34 eerste serie), dat deze kilometerstand rond 1999 behaald is en is geregisteerd bij de RWD. Als eigenaar kan je tegenwoordig gratis een teller rapport opvragen waar dit op terug te vinden is. Overigens werd de auto aangeboden met de melding dat hij rond de 4 ton gelopen zou hebben, maar ik waag dat best te betwijfelen.
Het is namelijk zo dat de vorige tenaamstelling ook op het rapport staat (geen nieuws daar), maar ook de status van elke jaar in die tenaamstelling. En wat valt mij op? Een jaarlijkse schorsing sinds 2000. Er is nog een kilometer registratie in 2015 (eenmalige apk), maar verder al 20 jaar geschorst. Dus buiten een jaar legale kilometers (mogelijk), wat illegale kilometers en de schorsing hebben ze daar geen ton bij op gereden schat ik in.
Doet verder niks aan de waarde of de auto, maar leuk om uit te zoeken. Verder staat er gewoon een erg strakke 535iA, klein beetje roest aan 1 achterdeur en onder de sierstrip er achter. Klein lekje in de uitlaat en wat trilling door stilstand. Tijd voor een goede checkup, remrevisie en kijken of we hem na 20 jaar weer in de vaart kan krijgen. Maar gezien de staat en hoe hij rijd geloof ik dat wel. Erg blij met deze onverwachte aankoop, nog geen idee wat we er mee gaan doen overigens (buiten dat Suzanne er helemaal gek op is).