Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2417
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

Ik moet hoog nodig weer eens een update doen, want de E91 is al weer een poosje de deur uit. Nu mocht Suzanne zelf kiezen wat ze wilde rijden, dus de vervanger is dan ook geen BMW (wel uit dezelfde stal gelukkig :mrgreen: ). Daarover later meer!

Eigenlijk wil ik jullie eens vragen mee te denken, het gaat om de M30 uit mijn 735i. Daar had ik altijd al een lichte vorm van inhouden zo rond de 2000 rpm en dat wordt steeds wat erger (nu tot jojo'en aan toe). Stationair loopt het redelijk goed, stink wat mij betreft een klein beetje naar benzine maar bij de keuring waren de waardes prima. Onder vollast gaat hij als een speer en heb ik eigenlijk ook geen klachten.
Het probleem doet zich eigenlijk voor bij rond de 2000 rpm en ik rijd op een vaste sneldheid en geef marginaal gas bij. Dan loopt het gewoon even kloterig en bokt hij er over. Geef je dan echt minimaal gas bij is het meteen weg en loopt het als een speer.
Aan de onstekingskant, rotor en verdeler zijn nog niet heel oud, kabels zijn doorgemeten. Het enig wat ik daar nooit vervangen heb is de bobine?
Aan de brandstofkant heb ik eigenlijk weinig vervangen, maar wel wat dingen getest. Andere LMM geleend van Ite, dat bracht geen verschil. Stationair regelventiel idem dito, oude is ook mooi gangbaar. Zelf nog wel gedacht aan brandstofdruk regelaar, maar een nieuwe kost gewoon een vermogen zag ik.

Dus, er lopen een boel slimme BMW sleutelaars hier, iemand die me nog een stukje de goede richting in kan sturen?


Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Jeroen »

Nou, zeker hoog tijd voor updates, met foto's ook! :o

Zaken die mij zo te binnen schieten:

- gasklep positieschakelaar, doet die netjes z'n werk? Heeft 3 standen, stationair, deellast, vollast. Wellicht deellast niet ok?
Evengoed wel gek als dat alleen bij een bepaald toerental optreedt

- bobine idd, zou iig even een andere proberen om te kijken of dat verschil maakt

- brandstofdrukregelaar idd ook, als de vacuumaansluiting niet ok is, is de brandstofdruk doorgaans ca 0.5 bar te hoog, als de drukregelaar kapot is kan de druk sowieso aanzienlijk te hoog of te laag zijn. Indien de auto een actieve lambdaregeling heeft dan regelt 'ie dat stationair bij dus zie je het vaak niet direct op de viergastester. Op jouw M30B35 hoort een 3.0 bar regelaar, die dingen zijn duur maar ook veel gebruikt, denk dat er hier wel diverse mensen zijn die er een te leen hebben voor je, Ite moet er sowieso wel een paar hebben. Kunt ook even druk meten op de rail.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2417
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

Gasklep positie schakelaar is ook een goede, ik had op een Amerikaans forum de waardes gevonden om door te meten en al eens gedaan. Die is binnen spec en zou naar behoren moeten werken.

Zelfde geld voor een temperatuursensor, dat is ook nog een input voor de DME. Daar zit ook een nieuwe in wat geen soelaas bied.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 100
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Stoffie »

Volgens mij kan je de positie van de TPS ook nog bijstellen zodat de juiste stand van de glasklep wordt gedetecteerd. Als ik me niet vergis kan je die ook horen klikken als die van stand verandert maar ik ga af op wat er in m'n E24 zit.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Jeroen »

TPS is bij L-Jet eigenlijk gewoon een 3-standen schakelaar met volgens mij 2 maakcontacten, eigenlijk heel eenvoudig maar hij moet wel schakelen wil je DME weten wat je aan het doen bent. Klikken hoor je doorgaans wel, maar dat is alleen bij het in-/uitschakelen van de stationaire positie.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by BertjeConti »

Bokken/inhouden onder deellast is typisch gevolg van een te arm mengsel, dus zou je inderdaad de oorzaak in de brandstof verzorging moeten zoeken.
Heeft ljet al een lambda regeling?
Bokt hij ook als de motor nog koud is?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2417
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

De M30B34 zoals gebruikt in de 735i is al voorzien van Motronic 1.0. De inputs daarvoor zijn toerental, krukashoek, kvs temperatuur en TPS. Daarnaast wordt nog gemeten met een LMM hoeveel lucht er heen gaat, een aparte systeem voor stationair toerental en een koude start injector onder in de inlaat. De auto is Duitse import dus niet voorzien van een lambda regeling.

Bedacht me vanmorgen ineens dat ik zelf nog een 2e M30 op de stoep heb staan. Dus bobine en brandstofdruk regelaar zal ik eens wisselen om te kijken wat dat doet.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Jeroen »

Da's eenvoudig uitsluiten idd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by 323baur »

Eigenlijk is alles wel genoemd. Check ook zeker even goed op vacuüm lekken en lekjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2417
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

Over nieuwe auto's gesproken, meer dan een jaar geleden was de nieuw auto van Suzanne al gepasseerd.

Image

Jaja een Mini Cooper uit het jaar 2007. Inmiddels al weer bijna dik 1,5 bij ons en al 30k aan kilometers erbij ofzo. We kochten hem net onder de 2 ton maar inmiddels zag ik dat hij richting de 225k gaat. Verder zit er niet al teveel op en aan, heeft ie wat aandacht gehad (remmerij, banden en een nieuwe kat) en is het best een leuk scheurijzer. Maar of het een blijvertje is?

Dan ik zelf, de E60 was bijna 8 jaar in het bezit en was al langer onderwerp voor vervanging. Maar ja, wat koop je dan? Qua kilometers rijd ik niet zoveel dat het een zinvolle aankoop moet zijn, maar je moet er ook niet op achteruit gaan t.o.v. deze auto. Zo waren er een aantal auto's die regelmatig de revu passeerden, zoals een Maserati Quattroporte V of een mooi exemplaar X5 (E53).

En dus, na een aantal overwegingen en het in de gaten houden van de markt kwam er een 4.8iS op mijn pad. Die waren er al wel vaker gekomen, maar waren niet mijn auto of was er geen mogelijkheid tot inruil. Maar nu was dat wel aan de orde, dus na het bekijken en een stukje sturen kwamen we tot een deal. Al met al erg tevreden en kan ik dus met gepaste trots zeggen dat ik in het bezit ben van de volgende X5 4.8iS:

Image
Image
Image
Image

Ja het is een 20 jaar oude auto, maar zeker in deze uitvoering redelijk zeldzaam en daarom is mijn keuze daar ook op gevallen (ook i.v.m. mogelijke restwaarde). De kleur is Le Mans blauw en het interieur is cremebeige Walknappa. De N62 motor is echt een topper en levert in deze auto 361pk als ik het wel heb. Verder is de optielijst ook niet gering:

S785 White Direction Indicator Lights
S402 Panorama Glass Roof
S413 Luggage Compartment Net
S417 Roller Sun Visor, Rear Door
S423 Floor Mats Velours
S430 Interior/Outside Mirror With Auto Dip
S441 Smoker Package
S442 Drink Holder
S459 Seat Adjustment, Electric, With Memory
S471 Interior Surface Graphit-Metallic
S481 Sports Seat
S488 Lumbar Support, Driver And Passenger
S494 Seat Heating Driver/Passenger
S601 TV Function
S609 Navigation System Professional
S644 Preparation F Mobile Phone W Bluetooth
S672 CD Changer For 6 CDs
S677 HiFi System Professional DSP
S502 Headlight Cleaning System
S508 Park Distance Control (PDC)
S521 Rain Sensor
S522 Xenon Light
S524 Adaptive Headlights
S534 Automatic Air Conditioning
S548 Kilometre Speedo
S205 Automatic Transmission
S216 Hydro Steering-Servotronic
S221 2-Axle Self-Levelling Suspension
S226 Sports Suspension Settings
S230 Extra Package, EU-Speciifc
S235 Towing Hitch, Detachable
S249 Multifunction F Steering Wheel
S255 Sports Leather Steering Wheel
S261 Side Airbags For Rear Passengers
S2KD BMW Light Alloy Wheel, V-Spoke 168
S302 Alarm System
S320 Deleted, Model Lettering
S321 Exterior Parts In Vehicle Colour
S386 Roof Railing
S818 Battery Master Switch
S840 High Speed Synchronisation
S851 Language Version German
S863 Dealer List Europe
S877 Omission Of Non-Combined Operation
S886 On-Board Literature, Dutch
S8SP Control Unit COP
S761 Individual Sunshade Glazing
S775 Headlining Anthracite
S1CA Selection Of COP-Relevant Vehicles
S925 Dummy-SALAPA

Erg blij mee en inmiddels al een aantal kilometers erop gefietst (ook al zijn het wel kostbare :bag ). De insteek is om hem zo origineel mogelijk te houden en het onderhoud weer op punt te zetten. Binnenkort dus naar Autrans om de automaat te servicen en daarna mag hij waarschijnlijk mee op vakantie. Grote blij dus :launch
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2527
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Post by Manitoba »

Prachtige X5, Gerwin! Heb je fijn uitgezocht.

Veel plezier ermee, niet alleen met de komende vakantie.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Post by 323baur »

Echt mega dikke koets. Binnenkort maar eens langs Nijkerk voor een v8 meeting.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Post by uwbuurman »

Mooi, Gerwin! Kan inmiddels uit eigen ervaring zeggen dat 'ie heel fijn rijdt. Gaat goed vooruit, voor een zeecontainer. En het pakketje is gewoon mooi, die kleur, met dat interieur, de uitvoering en nog een ONK ook nog! Have fun!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4592
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Post by gerrit323 »

Prachtexemplaar .. mooi dat dat in Nederland nog gewoon betaalbaar kan .. dit mee op vakantie is puur genieten
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Post by Jeroen »

Heerlijke kleur en optielijst, en met deze motorisering veruit de leukste X5 buiten dat Le Mans apparaat. Dus dikke pret, veel plezier ermee!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply