E21 318i (ITB)
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
11 20 023 01 VA
Goed inzomen Koos.
Goed inzomen Koos.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Maar mijn veren zijn jou veren....geweest. Ingewikkeld...uwbuurman wrote:Ja, ik bedoel dan ook mijn eigen veren, Remy. Wakker blijven op de zondagmorgen....
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317

Ik vind die van jou ook hoog staan... Plus dat mijn camberplaten het nog een paar millimeter extra geven. Dit is het denk ik. Ik heb hetzelfde nummer en zoveel meer is er wel niet aan te doen. Met de neus umhoeg! Straks nog een paar kilo minder op de inlaat en de accu weg, dan sta ik helemaal met de neus omhoog.
Ik ga er nu niets aan doen, maar voor mij geen Eibach meer.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Tja, 2cm hoger dan de 323i. Als ik het voor het kiezen had zou men 323i er ook zo uitzien en het extra comfort ervan hebben.
Tis elk zen goesting natuurlijk.
Tis elk zen goesting natuurlijk.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Ik vind het niks erg hoor een wat hoger neusje. Spaart carterpannetjes.


Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Ik zat al een tijdje te denken hoe ik de gasklep van de ITB's zou willen aansturen. En precies nadat ik Peter had gevraagd naar zo'n schijf die op de carburateurs zit kreeg ik een ander plan.
Ik heb mijn Mecano opgezocht en ben eens aan het prutsen gegaan. Resultaat:

Niet helemaal zelf bedacht natuurlijk, maar nu wel proefondervindelijk vastgesteld dat het werkt. Het ingenieurtje in me is weer wakker, haha.

Ik heb mijn Mecano opgezocht en ben eens aan het prutsen gegaan. Resultaat:

Niet helemaal zelf bedacht natuurlijk, maar nu wel proefondervindelijk vastgesteld dat het werkt. Het ingenieurtje in me is weer wakker, haha.

- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Ja grappig, zoiets zit natuurlijk ook bovenop het gasklephuis van een m20 met i

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Sierpien
- E21 Fanatic
- Posts: 247
- Joined: Wed Feb 22, 2006 2:21 pm
- My E21(s): C1 Turbo Alpina tribute, 316 Sepiabraun
- Facebook page: https://www.instagram.com/fedecx5aa/
- Location: Uruguay
- Contact:
Re: E21 317
Great Picture!Jeroen wrote:Ik vind het niks erg hoor een wat hoger neusje. Spaart carterpannetjes.
My Fake E21 Alpina "C1 Turbo" tribute car!
"Sepiabraun" 1.8 M10 swapped 316
"I thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
"Sepiabraun" 1.8 M10 swapped 316
"I thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Re: E21 317
Klopt, zoiets heb ik nu ook als gasklepsturing...BertjeConti wrote:Ja grappig, zoiets zit natuurlijk ook bovenop het gasklephuis van een m20 met i
Re: E21 317
Zo, projectje toerenteller is ook afgerond.

De potmeter is een 10k potmeter. Weerstand A is 80 ohm en weerstand B is 24k ohm.

Ik had hier op drie punten gemeten hoe de verschillende standen van de potmeter zich verhielden tot het toerental dat ik op de computer aflas. Dat is de blauwe lijn. Met de variabele weerstand op nul (begin) kwam het bij lange na niet in de buurt, halverwege iets beter en op het eind, op 10k ging het de goede kant op. Weerstand A of B moest dus verhoogd of verlaagd worden. Ik heb weerstand A uitgewisseld voor een draadje en zo is de hoogte van de lijn te beïnvloeden, de weerstand heb ik dus maar weer terug gedaan. Daarna ging ik nadenken en kwam ik er toe om weerstand B met de waarde van de potmeter de vermeerderen. Nu is weerstand B 34k8 en heb je als het ware een nieuw bereik vanaf nul op de potmeter. En nu werkt het. Hij is een beetje trager dan mijn motor in toeren kan wisselen, maar ik vind het wel een leuk extra dingetje. Het klokje is alleen blijven haken op 12:00 nadat die gisteren wel liep. Dat is iets voor de volgende keer..

De potmeter is een 10k potmeter. Weerstand A is 80 ohm en weerstand B is 24k ohm.

Ik had hier op drie punten gemeten hoe de verschillende standen van de potmeter zich verhielden tot het toerental dat ik op de computer aflas. Dat is de blauwe lijn. Met de variabele weerstand op nul (begin) kwam het bij lange na niet in de buurt, halverwege iets beter en op het eind, op 10k ging het de goede kant op. Weerstand A of B moest dus verhoogd of verlaagd worden. Ik heb weerstand A uitgewisseld voor een draadje en zo is de hoogte van de lijn te beïnvloeden, de weerstand heb ik dus maar weer terug gedaan. Daarna ging ik nadenken en kwam ik er toe om weerstand B met de waarde van de potmeter de vermeerderen. Nu is weerstand B 34k8 en heb je als het ware een nieuw bereik vanaf nul op de potmeter. En nu werkt het. Hij is een beetje trager dan mijn motor in toeren kan wisselen, maar ik vind het wel een leuk extra dingetje. Het klokje is alleen blijven haken op 12:00 nadat die gisteren wel liep. Dat is iets voor de volgende keer..
Last edited by Wilmo on Sat Aug 04, 2018 10:41 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Hobbiebob...
Leuk dat je de toerenteller bruikbaar gekregen hebt.
Leuk dat je de toerenteller bruikbaar gekregen hebt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Vandaag heb ik de motorrubbers en demper vervangen. Vooral de demper deed helemaal niets meer. Ook de Alpinastang zit er nu onder.
Verder nog aan het hobbiebobben geweest met de ITB's en ik ben helemaal klaar mijn mijn brandstofrail. Ik heb hem net aangesloten na de anderhalve eeuw manuren die erin zitten en de benzine spoot er aan alle kanten uit, het voelt ook niet goed, dus ik ga eens met Kronenburg mailen om een custom te maken want met de handwerktuigen krijg ik het niet voor elkaar.
Verder nog aan het hobbiebobben geweest met de ITB's en ik ben helemaal klaar mijn mijn brandstofrail. Ik heb hem net aangesloten na de anderhalve eeuw manuren die erin zitten en de benzine spoot er aan alle kanten uit, het voelt ook niet goed, dus ik ga eens met Kronenburg mailen om een custom te maken want met de handwerktuigen krijg ik het niet voor elkaar.