Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Peter V. »

Blijft toch heerlijk om dit zo te zien.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Thanks allen voor jullie leuke reacties,

Ja, ik probeer er een zo mooi en gedetailleerd mogelijk verhaal van te maken, nu we toch niks anders om handen hebben.

DHL maakt er weer een zootje van, ik schijn altijd pech te hebben met pakketten afkomstig van onze oosterburen.
Maar ook Leebmann24 laat het nu afweten, ze hebben blijkbaar meer dan een week nodig een bestelling gepikt en de deur uit te krijgen.

Maar goed, je gaat dan maar allerlei kleine klusjes doen, zoals het fabrieken van een trekker voor het verwijderen van het toplager in de krukas, of een tool om straks de krukas tegen te houden als de bout voorin met 400nm aangetrokken moet worden.
Ook het tandriemwiel van de nokkenas heb ik een visueel opfris beurtje gegeven, ook al zie je er straks niks meer van.

Tsja zo prutsen we langzaam aan verder.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Toplager van de krukas? Jij bedoelt het centreerbusje voorin? Die heb ik er vorige maand uitgetrokken met een keilbout. 10mm, past precies. Even aandraaien en je trekt 'm er zo uit. Let op, de nieuwe tik je gemakkelijk te diep.

Gedetailleerde verslagen met veel foto's zijn het leukste, Rob. Dus blijf maar doorkomen. Ik geniet ervan!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat May 09, 2020 9:38 pm Toplager van de krukas? Jij bedoelt het centreerbusje voorin? Die heb ik er vorige maand uitgetrokken met een keilbout. 10mm, past precies. Even aandraaien en je trekt 'm er zo uit. Let op, de nieuwe tik je gemakkelijk te diep.

Gedetailleerde verslagen met veel foto's zijn het leukste, Rob. Dus blijf maar doorkomen. Ik geniet ervan!
Nee hoor , ik bedoel toch echt het toplager, dat achter in de krukas zit, waarin de prise-as van de bak in schuift.

En het heeft een binnendiameter van 12mm.

Overigens kun je het nieuwe lager niet te diep inpersen, er zit een verjonging waar het lager tegenaan geperst moet worden. Na het lager komt nog een blikken beschermring, dan een viltring en dan nog een beschermring.

Overigens weet ik nu ook dat in mijn huidige motor deze extra beschermende onderdelen missen, daar zit alleen het lager in, wat ik toendertijd bij de ombouw van automaat naar handbak heb omgewisseld tegen die centreerbus die Koos bedoeld.

Zo moet het in elkaar:
Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Ik heb het met oliegedrenkte doek gedaan. Maar met brood of andere prut kan het ook. Youtube heeft er wel voorbeelden van. Je propt de prut erin en slaat erop met een bout. Dan wordt het lager eruit geperst.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sat May 09, 2020 11:24 pm Ik heb het met oliegedrenkte doek gedaan. Maar met brood of andere prut kan het ook. Youtube heeft er wel voorbeelden van. Je propt de prut erin en slaat erop met een bout. Dan wordt het lager eruit geperst.
Ja die grappen ken ik, maar ik gebruik toch liever gewoon een goed passende slagtrekker, dat lukt zeker, en in mijn geval zat het lager behoorlijk vast, zo vast dat je vet, brood of andere prut door de rubber afdichtingen van het lager heen had geperst.

Een keilbout met verlengt draadeind is ook een prima alternatief.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat lager ken ik, je hebt echter twee verschillende krukaslagers. Deze op het plaatje, de grote, maar ook zijn ze er met een klein naaldlagertje. Die is uit 1 geheel. In derdaad precies wat ik bedoel, het centreerlager voor de priseas van de bak.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Idd heerlijk om te zien en mooi schoon werken
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 499
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by RJ »

En ook hier mooie verhalen! Fijn om te lezen. JB welt ga ik op het lijstje van "handig spul" zetten, wie weet of ik het ooit nodig heb.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wist je dat je kruipolie (nee, niet die WD40, maar de echte IMAL) heel goed als schuurmedium kunt gebruiken.

Als je dan toch niet verder kunt omdat de onderdelen toevoer totaal verstop geraakt is, ga je je maar op details concentreren.

Zo vond ik de pasvlakken op de kop voor de in en uitlaatspruitstukken er nog best vuil uitzien, oxidatie en pakkingresten.
Dus wordt de "polnische planmaschine" tevoorschijn gehaald, oftewel heel fijn schuurpapier op een keihard vlak blokje kleven, en daarmee de pasvlakken schoon schuren, omdat het "wet" schuurpapier is dacht ik, gebruik eens kruipolie in plaats van water. Maar goed, de aluminium oxide is zo hard dat het schuurpapier in notime schuurnietpapier geworden is.

Maar met een beetje kruipolie schuurt het schuurnietpapier blokje prima. Ik weet niet wat er precies allemaal in die IMAL zit, maar het werkt fantastisch, zoals je hieronder kunt zien op één uitlaat pasvlak.

Image

het gereedschap:
Image

En dit is het schuurnietpapier blokje met daaronder vers 600 schuurpapier ter vergelijk:
Image

resultaat:
Image

tsja, en dit ziet er toch ook gewoon mooi uit:

Image
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:26 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Tsja dan maar lekker miereneuken, en met wat voor resultaat, fraai!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Heerlijk!! Ik gebruik ook graag IMAL. Staat voor Ik Maak Alles Los. WD40 is slecht voor plastics, IMAL niet. Stink alleen een beetje. De schuurvariant kende ik nog niet, haha, dank, Rob!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 499
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by RJ »

Goede tip! Binnenkort maar eens een busje voor op het schap halen.
Ik heb laatst WD40 gebruikt om tectyl te verwijderen; dat ging echt prima (beter dan verwacht) en stinkt in verhouding niet zo.
Als er echt iets vast(geroest) zit, dan heb ik goede ervaring met Kroon PTO MOS2 kruipolie.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 »

Zeer mooi Rob!
qua kruipolie zweer ik al jaren bij Innotec "deblock oil"
WD40 is in mijn ogen veel universeler toepasbaar, maar als je echt iets moet loskrijgen zijn er betere producten.
Ik vergelijk WD40 met een all season band en mijn Innotec met een winterband 8)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En weer een klein beetje verder, geen haast meer, want het begint erop te lijken dat we dit jaar geen rally's meer gaan rijden.

DHL heeft weer een doosje goodies gebracht, van Leebman24 deze keer.
Hierin zat onder andere het toplager dat achter in de krukas moet, samen met een nieuwe beschermring. De oude was behoorlijk beschadigd, waarschijnlijk ooit met plaatsen van de bak en niet goed gecentreerde koppelingsplaat.
Wel sterk dat het originele lage dat BMW in 1987 in dit blok geperst heeft van hetzelfde Japanse fabricaat is als het nieuw geleverde lager.

Het rijtje onderdelen dat de krukas in moet, met bovenin het oude lager en beschermring:

Image

Het vilten schijfje heb ik weer helemaal schoon gekregen door het diverse malen te doordrenken met remreiniger en dat dan met een dikke doek er weer uit te zuigen.
Hieronder zie je de boring met de stootrand voor het lager achter in de krukas:
TIP: meet eerst hoe diep die stootrand zit, dan kun je daarna gemakkelijk controleren of het lager er tegenaan ligt, het lager is 10mm dik.

Image

Dan is het een kwestie van het lager met een juist passend stempel in zijn boring te kloppen, in mijn geval een dop 21.

Image

En daarna goed meten hoe dik het setje ring, viltring, beschermring is, 6mm dus. met deze informatie weet je dan hoe diep je de beschermring nog in de boring moet kloppen, et voila:

Image

Vergeet niet de vilten ring van te voren in verse motorolie te drenken.

Vervolgens was het tijd voor het naaldlager waarop het tandwiel van de oliepomp in het blok draait.
Ik heb ervoor gekozen voor de zekerheid een nieuw naaldlagertje te plaatsen, niet dat het oude slecht was, maar vooral omdat er met het reiningen van het blok allerlei vuiligheid in het naaldlager komt, en dat krijg je er bijna niet uit.
het lager dient er van de oliepomp zijde uit geperst te worden, gebruik hiervoor een passend stempel, de buiten diameter is 14mm, dus een dop die een diameter heeft van net geen 14mm is goed.
Ook hier zijn oud en nieuw lager van hetzelfde merk, BMW heeft blijkbaar toch zijn vaste leveranciers van onderdelen:

Image

Inpersen gaat vanaf de stroomverdeler kant, en hier moet het dus lager in:

Image

Maar hoe pers je zo'n klein lagertje in de boring die al best diep in het blok zit?

Als je nog een oude stroomverdeler hebt, dan heb je de juiste tool ter beschikking.
Plak het naaldlager met een klomp lagervet aan de as van de stroomverdeler, plaats de stroomverdeler in zijn boring en klop het lager op zijn plaats door bovenop de as van de stroomverdeler te kloppen.
Op deze manier weet je zeker dat het lager mooi recht in de boring geperst wordt:

Image

Image

Image

Daarna dient het lager nog iets verder in zijn boring geperst te worden, gebruik daarvoor dezelfde tool waarmee je het oude lager eruit geperst had.
En dan zit het op zijn plek:

Image

Vervolgens kan het aandrijftandwiel en zijn dopje erin (of de stroomverdeler als je geen motronic blok hebt)
In het dopje zit precies hetzelfde naaldlager, dit was wel goed te reinigen door het meerdere malen met remreininger vol te spuiten en dan het vuile vloeistof er met een doek weer uit te zuigen. gebruik tussendoor de schacht van een 11,5mm boor door deze in het lager op en neer te draaien om zo al het vuil los te krijgen.

Image

En zo prutsen we langzaam verder aan dit M20 blokje.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 9:25 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply