Zo, de motorwissel is in gang gezet, na 43 jaar en 250K km krijgt de pastellblauer een donorhart. Ze staat nu weer gezellig op het terras in onze achtertuin, net als vorig jaar toen er een nieuwe vloer in kwam.
Is het echt nodig?
Nou nee, het originele blok loopt best goed en verbruikt nauwelijks olie, compressie was nog best aardig. Maar dat rammelende kleppentrein dat irriteert mij toch al jaren. De nokkenas en volgers zijn flink ingelopen en dat hoor je. Daarnaast is het een kop met de kleine inlaat poorten die niet overeen komen met het inlaat spruitstuk. Dat wordt nu dus allemaal recht gebreid.
Vanavond begonnen met de eerste demontage werkzaamheden, koelsysteem leeg maken, altijd een kliederboel. Waarom zit er geen aftap kraantje onder in de radiateur? (dat hadden mijn 304tjes wel !)
En weer vechten met die centrale M8 moer van de visco, dat ding zit telkens zo muurvast, ik snap er niks van.
In de slang van de kleppendeksel ontluchting niks geen mayo, dat is een goed teken:
Wel staat het inlaatspruitstuk vol met olie, te wijten aan versleten zuigerveren en dito compressie verlies:
De slang van thermostaathuis naar kachel aansluiting wordt vervangen, je ziet wel waarom.
Ooit zat er een spruitstuk van de Solex 4A1 tussen en een aftakking naar een LPG verdamper:
de nieuwe slang is eigenlijk voor een e21 323i bedoeld.
De carterpan bescherming ligt weer lekker vol met rommel, olie lekkage alleen van de pomp van de stuurbekrachtiging. Het blok is overal nat en vettig van de olie, maar het lekt toch nergens zo hard dat het drupt.
je ziet dat het ding er niet voor niks onder zit, heeft al flink wat klappen gehad:
Bijna alle aanbouwdelen komen weer terug op het "nieuwe" blok, dat betekend dat ik de komende dagen nog heel veel schoonmaakwerk te doen heb.
En niet vergeten: achteruitrij schakelaar vervangen Robby !!